Nu al mok ???????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Nu al mok ???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 18:20

Ik heb sinds deze zomer een nieuw paard en nu kom ik er vandaag achter dat ze aan de linkerkant voor en achter mok heeft .
Mijn vorige paard had er ook last van , maar niet al rond deze tijd , dat kwam meer echt in de winter , het land is helemaal niet nat , liggen geen plassen of niks , snap er dus niks van .
Bij mijn weten kan ze toch alleen mok krijgen van nattigheid , zijn er nog andere oorzaken waardoor ze mok zou kunnen krijgen , of is mijn paard er gewoon supergevoelig voor ????


CipaRuby
Berichten: 39
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:30

idd door water kan het paard mok krijgen!
Er staat me ook iets van bij dat iemand mij ooit vertelt heeft dat een paard mok kan krijgen als de sokjes van een paard erg lang zijn en er veel viezigheid in zit en nooit schoon wordt gemaakt.
voor de rest zou ik het ook niet weten sorry

groetjes

Veel liefs joëlle
& Veel
Hoefjes en hinnikjes Ruby en Cipa

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 18:44

sokjes heeft ze niet , en nat is het dus ook niet , ja het gras is wel vochtig maar dat ze daar al mok van krijgt Verward

CipaRuby
Berichten: 39
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:55

tja.. dat lijkt me ook ver gezocht.... ik zou het ook niet weten je moet er maar iemand bij laten komen die er verstand van heeft!
groetjes!

Veel liefs joëlle
& Veel
Hoefjes en hinnikjes Ruby en Cipa

cindy83

Berichten: 533
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Erp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:11

het kan toch hoor, kan gewoon dat ze er gevoeliger voor is, bij mij heeft de ene het wel de andere niet... ook nu al

Mijn boktnaam eindelijk veranderd... cindytjuh kon echt niet meer;-)

ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:28

haal bij de paardendrogist tabletjes van cure-mok, die moet je inwendig geven en werken supergoed!
je zegt dat jouw vorige paard er ook alst van had, ontsmet de boel eens goed, de stal en alles erbij, kan zijn dat er een bacterie zit die je nieuwe paard oppikt

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:38

Ofir heeft het nu ook al 1 plekje aan zn witte voet. Ik smeer het al elke keer in, maar of het helpt?

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:53

Als mijn pony nu mok zou krijgen zou ik het niet echt raar vinden.
Het is al aardig nat en als je pony er erg gevoelig voor is heeft ie het zo te pakken. Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:58

shiana schreef:
Bij mijn weten kan ze toch alleen mok krijgen van nattigheid , zijn er nog andere oorzaken waardoor ze mok zou kunnen krijgen , of is mijn paard er gewoon supergevoelig voor ????


De mokbacterie voelt zich het beste thuis op een geïrriteerde huid. Huid kan geïrriteerd raken door verschillende oorzaken, bijvoorbeeld vocht, verwonding of zonnebrand. Het is de laatste dagen behoorlijk zonnig geweest. Heeft je paard toevallig mok aan haar witte voeten? Onder wit haar zit meestal een roze huid en die kan stevig verbranden. Zeker een combi van zon en een natte paddock of wei kan ineens voor een flinke mokuitbraak zorgen, dan raakt de huid door meer dan een oorzaak geïrriteerd.

Zoek even op 'zonnebrand', er is al veel over geschreven op MD.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Sodera

Berichten: 5296
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:27

hey! mok is zo iets raars, daar kun je eigenlijk geen peil optrekke! ook dat ze t alleen op witte voetjes krijgen is eigenlijk bullshit, mijn pony heeft t altijd op haar zwarte benen, ze had t deze zomer ook al in augustus! wat ook nog wel ns gebeurd is als je ze wast, en dan niet goed afdrogen, vooral als ze er gevoelig voor zijn! als je nog n paar tips moet hebbe moet je maar ff pb-en ofzo, k heb genoeg dingen die werken, mijn oude pony heeft der n halfjaar mee gelopen en die was der allergisch voor, daar moet je egt mee uitkijken, krijgen ze n dik been van dus wel iets der op smeren! der zijn genoeg dingen die werken, equimok ofzo werkt goed, met hydrocortiderm ofzo iets(krijg je vaak van DA) heb k nie zulke goede ervaringen, werkt bij ons niet goed, maar bij anderen werkt t wel..... 1 x goed met betadine scrub wassen, korstjes die je er af krijgt er af halen en daarna met zalf in smeren is de beste manier, niet te vaak met betadine wassen, is niet goed voor de conditie van de huid!

[I want you by my side]
Je hebt altijd de middelen om te doen waarvan je droomt.

    [So that I never feel alone again]

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:32

love_sodera schreef:
...ook dat ze t alleen op witte voetjes krijgen is eigenlijk bullshit...


Ik zeg ook niet dat ze het alleen op witte voetjes krijgen. Ik zeg dat onder witte voetjes meestal roze huid zit die gevoelig kan zijn voor zonnebrand. Maar ons paard heeft ook regelmatig korstjes op zijn ene zwarte voet hoor. De huid van zwarte voeten kan ook geïrriteerd raken door wat voor oorzaak dan ook. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:45

Ik kwam van vakantie terug toen had mijn paard mok.Nu was het inderdaad warm geweest en vermoed ik dat het inderdaad van zonnebrand is(dankzij karin in een ander topic, want ik wist niet dat het kon van zonnebrand ).Maar nu ben ik twee maanden verder, een pot mokzalf van 26 euro ,een fles hydrocortiderm van 9 euro ,een tube zinkzalf van 10.50 en ben nu aan de spenenzalf a 6 euro , morgen bel ik de dierenarts maar weer want nu staan haar benen dik dus zal er toch nog een antibiotica kuur volgen.Overdag staat ze op een kurk droge wei ,iedere dag maak ik haar stal schoon gooi over de pisplekken een emmer water en schuur hem uit en bovendien staat ze nog op rubber matten.Dus inderdaad; waarom gaat die mok niet weg !

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:47

Silvana, ik denk dat jij te maken hebt met een hardnekkige infectie: mok die naar binnen is geslagen. Dat heeft ons paard ook twee keer gehad en na een antibiotica-kuur (eerst een spuit en daarna tien dagen poeders door het voer) was het binnen een paar dagen weg. Zo'n ontsteking gaat niet weg door een droge stal etc., daar moet echt even een DA naar kijken (en natuurlijk iets aan doen).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:56

de dierenarts is al twee keer geweest ,maar de laatste keer dat hij er was had er een paardje zeer ernstige koliek ik denk dat toen de ernst van de mok hem toen ontgaan is dus bel ik morgen inderdaad maar weer.Gelukkig is ze nog niet kreupel en nog altijd goed gezind maar het ziet er echt ernstig uit kloven, korsten en het voelt dik en warm.Het lijkt net of ze koeien poten heeft het zit gelukkig nog wel alleen in de kootholte.Ook heeft ze praktisch geen beharing dus op zich is het makkelijk schoon te maken en te verzorgen.Dus ik hoop inderdaad op een spuit en op poeders,vrees toch dat er niks anders op zit.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:48

....pffff, ik had het deze zomer ook met Dimitri..WAT EEN DRAMA!!!!!!!!...alles geprobeerd...met als laatste redmiddel antibiotica kuur...het ging voor een groot deel weg..maar bleef nog..totdat we naar een dierenkliniek gingen en die kwam met een duits middel..mocht hier niet meer verkocht worden..maar zij haalde het daar vandaan..en het werkt gigantisch!..elke dag de benen wassen met betadine scrup/shampoo..goed de korsten er van af...droog maken met papieren doekjes..altijd schone nemen...en dan dat spul erop..SUPER gewoon

pb me maar als je het adres wil weten van de dierenkliniek!

lisette79
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:51

Mijn paard heeft het ook gehad. Ik ben erachter dat het komt doordat ik de sokken afknipte!! Nu ik de sokken laat groeien is het weg.. en als het land erg nat is smeer ik vaseline in de kootholtes tegen de nattigheid. Succes!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:08

Dimitri schreef:
...totdat we naar een dierenkliniek gingen en die kwam met een duits middel..mocht hier niet meer verkocht worden...


Bedoel je Panalog?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:22

JUIST!!!!..dat is hem...geelachtig vloeibaar spulletje

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:06

Citaat:
De mokbacterie voelt zich het beste thuis op een geïrriteerde huid. Huid kan geïrriteerd raken door verschillende oorzaken, bijvoorbeeld vocht, verwonding of zonnebrand.

Aanvulling: Ook door stress kan een paard (tijdelijk) gevoeliger worden voor allerlei aandoeningen zoals mok omdat de weerstand verlaagd is. Is er misschien wat veranderd in de groepssamenstelling of het dagritme (bijvoorbeeld weer deels op stal)?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:08

Kijk anders even op : www.paardendrogist.nl
Daar staat een heel stuk over mok, en hoe het kan ontstaan.
Ook kun je daar middelen bestellen om het tegen te gaan.
Maar het is wel verstandig om in jouw situatie de DA er naar te laten kijken, zeker als hij er al twee keer voor is geweest.
Succes

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:55

Morgen komt de dierenarts, ik ga in iedergeval naar de panalog vragen weten julie toevallig ook een firma naam?
Naar aan leiding van wat zei zegt ga ik inderdaad iets maar bestellen wat van binnenuit werkt.Stress is mischien ook een idee want iedere keer als ik van vakantie kom mankeert madam iets.Ze hangt heel hard aan mij en ik ben er iedere dag 1 of 2 keer.Ik hoop van niet want dan zou ik niet meer op vakantie kunnen ,ik maak me nu altijd al zo'n zorgen als ik ga.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-04 18:31

het is idd op haar witte voetjes , zonnebrand had ik nog niet aan gedacht .
Dat de bacterie in de stal zit wil niet , want ze heeft nog geen dag of nacht op stal gestaan .
Ik ga het wel even weer lekker insmeren , maar vond het gewoon zo apart dat ze er nu al last van kreeg .


lisette79
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:29

Als je een medicijn zoekt die niet meer in Nederland verkocht mag worden moet je het eens in het buitenland proberen (Belgie ofzo). Vaak is het daar nog te krijgen Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 80 bezoekers