Stinkende pis-stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Stinkende pis-stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 13:11

Mijn ruin plast nogal veel. Het liefst in de stal ipv in de paddock want dat spettert... Ik mest iedere dag uit en haal de natte plekken uit de stal, en strooi dan opnieuw op. Als ik 's ochtends kom om te voeren komt er toch een amoniak lucht uit zijn box, niet te harden gewoon (ook niet fijn voor zijn luchtwegen aangezien hij allergisch is). Inmiddels ben ik van zaagsel overgestapt op Rapsodie en wegens een foutje van de leverancier ligt er nu tijdelijk Aubiose in de boks. Boks wordt overdag gelucht en verder regelmatig uitgeschrobt, maar die amoniak lucht blijft. Wat kan ik daaraan doen, ander strooisel, meer strooisel, geen strooisel? Onderhand weet ik het niet meer en ik kan Sib moeilijk verplichten minder te plassen....


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 13:25

Er bestaat van dat speciale poeder wat je op de bodem kunt strooien,
dit bind amoniak en ruikt mentol-achtig.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 15:23

Sjuimpje schreef:
Er bestaat van dat speciale poeder wat je op de bodem kunt strooien,
dit bind amoniak en ruikt mentol-achtig.


Heb je enig idee hoe dat spullie heet?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 16:05

Hé ik heb dat dus ook heel erg.
Ik mest ook iedere dag goed, en schrob de stal ook heel regelmatig uit.
Ook komen die van mij de hele dag buiten, vanaf sóchtends 0m 8 uur, t/m sávonds om 8 uur.
Toch blijven die stallen stinken, heel irritant.
Vooral die van de merrie.

Ik wil ook wel eens weten hoe dat poedertje heet... Haha!

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 17:28

Was dat niet Sirocco stal poeder?
Als het goed is staat er ook een link op paarden.pagina.nl

"What we call human nature, is actually human habit.."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 17:41

Bij ons op stal zijn er een paar die dat Sirocco stalpoeder gebruiken. En die stallen ruiken indeerdaad heerlijk fris, helemaal geen amoniaklucht meer.
Pablo stinkt gelukkig niet dus in zijn stal gebruik ik het niet

pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 18:06

Heee ! Dit klinkt als iets voor mijn pismerrie Haha! !

Is dat spul niet gevaarlijk dan , stel dat ze het opeten ?

Ik ga eens kijken op die link Knipoog .

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 19:13

Bij de Paardendrogist hebben ze Stalschoon. Je moet dat verdunnen en over het strooisel spuiten. Ruikt ook fris, er zit geloof ik Tea tree olie in.
Waar kun je dat poeder kopen?

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 22:36

Sjips, ik heb pas nog ergens een adv. gezien van Sirocco poeder.
Maar waar? Verward Was het nu in de Bit of was het op horses?
Zoeken we even op! Knipoog

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 22:47

Voor dat Siroccopoeder moet je volgens mij Phia hebben. Ik weet niet of ze hier nog in handelt en of ze nog op deze site komt, maar die was dealer voor NH. Verder heb ik op een beurs eens datzelfde maar dan voor de kattenbak gehaald. Het werkte wel, maar het koekte heel erg aan de bakken vast, zodat ze heel moeilijk écht schoon te maken waren. Maar misschien dat dat met een stal anders is. Verder heb ik een goedje van Margriet Cremers-Dudok de Heel, via de paardendrogist volgens mij. Ik haal de natte plekken weg, sproei dat er op en dan schoon stro eroverheen. Volgens mij helpt het wel, maar voor het echte effect zou je volgens mij de hele stal moeten doen en niet alleen 1 box. Website van Margriet is www.silverlinde.nl .

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 11:02

Sirocco haal ik altijd bij Smit in Purmerend, ze zaten op de koemarkt maar de winkel is naar de achterkant verhuisd. Ik strooi de sirocco op de lege vloer en dan dagelijks een klein bekertje over het strooisel heen. Ik gebruik een combi van vlasstro en gewoon tarwestro. Het vlasstro is heel goed om de urine vast te houden. Ik begin in een lege box met 2 balen vlasstro. Daaroverheen gaat 1 flinke baal stro. Dagelijks haal ik de mestballen eruit. De urineplekken verwijder ik na een dag of 4. Aan het einde van de week gooi ik al het nog schone stro aan de kant, verwijder al het stro en vlasstro dat enigszins vies is en gooi er 1 baal vlas bij. Nieuwe baal stro erbij en we kunnen weer een week vooruit. Mijn merrie gaat ook goed op alleen vlasstro maar toch ziet het er altijd snel vies uit (donker kleurtje), vandaar dat ik het het liefst combineer met gewoon stro. De vlas zorgt voor een droge stal (minder stank). Daar ligt overigens ook het probleem denk ik bij jou, als je iedere dag in die pisplekken gaat prikken dan komt de ammoniak vrij. Vandaar dat ik alleen de pisplekken weghaal als het vlasstro als het ware verzadigd is, dan schep ik zo'n plek in 1 keer eruit, wel met de boxdeur open. Beetje sirocco eroverheen en wat schoon vlas: weg is stank. Overigens is ook dat spul van silverlinde heel fijn, heb ik ook wel gebruikt maar dat is voor mijn gevoel toch oppervlakkiger.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 20:22

Nog een andere tip. Mijn ruin plast niet op de paddock, dus ook zo'n rare omdat het inderdaad spettert tegen zijn benen. Als ik hem binnen haal, gaat hij meteen staan om te plassen, ik sta dan al klaar met de emmer. Ik laat hem dus 2x per dag in de emmer plassen, ook na het rijden moet meneer plassen en dat scheelt een enorme hoeveelheid aan liters urine. Heb dus een vrij droge stal. Om de 3 dagen de plasplek wegscheppen. Op de bodem vlas ( in het midden van de stal), ik ken zijn plasplekjes, en daarover heen veel stro. De stal stinkt niet meer en is lekker droog. Als ik uitmest en het natte vlas eruitschep, ja dat komt de stank goed naar boven. Schep het hele midden leeg, laat het drogen in de zon (als die schijnt) en doe weer nieuwe vlaslaag met stro.

Voorheen, was het altijd een natte stinkbende. Mijn man kwam met dit lunineuze idee, joh, hang er een emmer onder, dat scheelt weer!!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-02 20:28

russel schreef:
Mijn man kwam met dit lunineuze idee, joh, hang er een emmer onder, dat scheelt weer!!


Mannen Schijnheilig
(Wel heel goed idee, hoeveel liter is die emmer, voor het geval de bodem te ondiep is Haha! ?)

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 20:43

Ik heb nog een zak sirocco staan, je mag wel een beetje voor proef hebben Party!!

Meer strooisel in de box helpt ook nog wel eens.
Bij F&D gooide ik als eerste 2 balen erin, daar deed ik dan ong een week mee toen werd het wat bruiner, toen gooide ik om de 2 dagen een halve baal erin en haalde ik de natte plekken weg.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-02 20:48

Cowgirl schreef:
Meer strooisel in de box helpt ook nog wel eens.


Ja dat heb ik ook aleens geprobeerd. Ook de natte plekken eruit scheppen hielp niet echt. Op de pensionstalling (je weet wel) hadden ze type (op)potstal, maar dan liep je helemaal te zompen in de stal alsof je op een drijvend eiland liep. Plus dat hij daar rotte stralen aan over heeft gehouden. Ik ben echt heel schoon op de stal en hij staat alleen 's nachts in de stal... maar zodra hij de kans krijgt de stal in te sneaken na het rijden gaat hij lekker even plassen...
Toch maar de emmer truuk proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 21:45

Ja echt hoor die emmer truuk helpt. Voel me ook echt een idioot als ik daar zo sta, maar doe het voor de goede gang van zaken. Enn kan ook zien of hij genoeg heeft gedronken. Hij drinkt nl niet meer als hij zo nodig moet plassen. Trouwens wel een probleem hoor dat hij zo zeikerig is dat hij niet op de paddock wil plassen. Als ik hem op stal zet om op zijn potje te gaan, kan hij bijna niet meer lopen. En daarna huppelt hij weer opgelucht met mij mee om weer naar buiten te kunnen. Voorheen elke dag een hele kruiwagen vol natte stinkstro en 5 pakken stro per week, nu maar 3 pakken stro per week en lekker makkelijk uitmesten omdat de drollen nu op droog stro liggen en voorheen, o bah in de natte berg en scheppen maar.

Baalde ook als ik de stal lekker had uitgemest, mij in het zweet had gewerkt lekker opgestrooid en dan kwam meneer weer met zijn straal, zo mmm effe lekker plassen hoor, ooo lekker kwam geen eind aan. En dan stonk het weer een tijdje naar urine. Doe een beetje stro op de bodem van de emmer, zodat het niet zo'n herrie maakt, want daar schrok hij de eerste keren van.


Vang toch gauw ruim 10 tot 15 liter per dag op en dat 7 maal per week, is toch al 70 tot dikke 100 liter per week.

En kijk mannen onder elkaar, want ook manlief staat geduldig met de emmer klaar als hij mijn paard binnenhaald.

Lachen toch, staat straks de hele stal met emmers klaar.....

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-02 21:53

Rest mij nog een vraag: Waar laat je die volle emmer? Haha!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 09:52

op de mesthoop! Lachen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 11:17

Juist op de mesthoop, en effe naspoelen, want het emmertje krijgt ook een leuk luchtje

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 10:29

Ik las in "In de Strengen" een advertentie met het internet adres van Sirocco. nl. www.sirocco-stalpoeder.nl (Goh, had ik zelf ook wel kunnen bedenken Haha! )

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flossies, idion, SemrushBot en 146 bezoekers