Griffelbeentje gebroken?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Griffelbeentje gebroken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-02 14:26

Tiffy liep donderdagavond niet helemaal lekker, maar ik kon zo gauw niets bijzonders vinden. En ach, jonge paarden stoeien weleens in de wei, dus ik denk wacht maar even af zal wel iets verrekt hebben.

Kom ik vrijdagochtend en is d'r voorbeen ineens dik. Tja, toen heb ik de veearts dus maar gelijk gebeld. Hij vermoedt dat ze d'r griffelbeentje gebroken heeft, omdat ze daar heel erg gevoelig op reageerde Verdrietig . Nu moet ik maandag foto's laten maken om te kijken of het echt gebroken is en zo ja, hoe ernstig. (Ze moet dan in elk geval zes weken!!! stalrust, yippie, dat wordt wat met zo'n jong paard dat blij is omdat ze net dag en nacht de wei op mocht Haha! .)

Wie heeft hier weleens wat over gehoord/meegemaakt, hoe e.e.a. in de praktijk verloopt als een paard een griffelbeentje heeft gebroken. Want van het boek "paardebenen" werd ik niet veel wijzer.


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 18:26

Ik ken dat probleem. Bij de harddravers kwam het vaak voor. De griffelbeentjes werden dan operatief verwijdert. Het schijnt dat ze daar wel zonder kunnen.Wat ze er tegenwoordig aan doen weet ik niet.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 19:08

Ik ken een dressurpaard dat het gehad heeft. Is wel weer helemaal goed gekomen, maar het paard heeft idd een lange rustperiode moeten ondergaan.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 21:20

Stuur eens een pb-tje aan Dimmelim.
Haar paard heeft het net gehad.

Navragen is beter dan afvragen.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 22:00

Mijn paard heeft dat ook gehad. Dat griffelbeentje moet inderdaad operatief verwijderd worden. Bij mijn paard schuurde het ook nog eens heel erg tegen de pees aan waardoor een peesbeschadiging had kunnen optreden.
Hij heeft een aantal maanden op rust gestaan na de operatie en daarna zijn we rustig aan weer begonnen.
Hij heeft er verder nooit problemen van ondervonden. Hij is aan iets anders overleden.

correlien
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: monster

griffelbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 23:49

het ligt eraan hoe hoog het griffelbeentje gebroken is.
Je kunt het operatief laten verwijderen als het een beetje onderin gebroken is dan halen ze het losgekomen stukje eruit. als het wat hoog gebroken is moet ie echt lang op stal want dan moet het weer aan elkaar groeien en dat duurt best lang en moet ook goed (recht) helen.
Succes en we horen wat de uitslag van de foto's zijn he?...

zorg en hou van je paard,houd van leed hem bespaard. geef hem eten en een dak boven z'n hoofd,want bedenk wie hem van z'n vrijheid heeft beroofd...

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 00:50

Het hangt er ook van af hoe het bot staat na de breuk, bij mijn paard zat de breuk vrij hoog maar de botten stonden haaks op elkaar met daardoor het risico op peesbeschadiging omdat de pees langs de breuk liep.

In elk geval veel sterkte met je paard en het kan echt helemaal goed komen!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 09:50

Jasmijn schreef:
Stuur eens een pb-tje aan Dimmelim.
Haar paard heeft het net gehad.


Mijn ijslander heeft begin januari een botbreuk opgelopen. niet haar griffelbeen maar haar fibula (nietdragend bot bij knie achter) Het kost heel veel tijd maar kan inderdaad zonder problemen genezen. Reken er wel op dat je echt veel geduld moet hebben en minstens een half jaar maar waarschijnlijk is een jaar uit de running bent.

Sefja heeft 8 weken stalrust gehad gevolgd door 6 weken 2 keer per dag wandelen. Nu mag ze weer vrij bewegen in de wei. Ze is niet geopereerd.

Oorspronkelijk mocht ik vorige week weer rustig met haar beginnen. (longeren, stapritje.. opgebouwd over een aantal weken). Helaas liep ze afgelopen week weer niet goed. Veearts erbij en weer een maandje uitstel. Als alles goed gaat kan ik nu half mei weer rustig aan beginnen. Een maand of drie later zou ze dan weer in conditie kunnen zijn. Dat wordt dus half augustus. ben ik 7,5 maand verder.

Over dingen die je kan doen om je paard het leven leuker te maken bij stalrust zijn verschillende topics met tips geweest.


Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 19:30

Bedankt voor de reacties. Vanochtend was haar been nog dik, maar toen ik vanmiddag kwam was het al bijna weer helemaal zoals het was, dun dus Haha! . Ze had wel de hele middag lopen ijsberen in de stal omdat mijn andere merrie verhuisd is naar een andere stal vlak bij ons nieuwe huis.

Ik hoop dat dat een goed teken is als het al weer dunner is, ik heb geen idee hoe dat zit met griffelbeentjes. Voor het zelfde geldt is het morgen juist 2x zo dik. Ik hoop echt dat het nu meevalt, want ik moet er niet aan denken dat ze 2 maanden stil moet staan en dan nog langer moet revalideren. Ze is braaf voor een jong paard, maar ik denk niet dat ze dan nog zo rustig blijft.

Morgen weet ik het gelukkig allemaal zeker. Hopelijk valt het allemaal mee, jullie horen het morgen wel.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-02 19:54

Tiffy is helemaal OKÉ!!!! Pling

We zijn vanochtend naar de kliniek gegaan om de foto te maken. En er was gelukkig niet gebroken, jippie. Jeetje zeg wat was ik blij. Paardje was ook superbraaf. Ze moest een half uur op de trailer wachten en bleef hartstikke rustig staan. Ze had alleen jeuk op d'r rug en het krabben gaat niet zo makkelijk als je vast staat. Dus de trailer ging van links naar rechts Haha! .

Ze liep zo naar binnen, bleef keurig staan, totdat.... het houten bordje tegen haar been kwam. Toen sprong ze met 4 benen tegelijk de lucht in. Daarna was ze een beetje kriegelig, maar toen mijn vriend het andere been omhoog hield, was het zo gebeurt.

Ze mag morgen al weer de wei, de veearts was tevreden over het been. Het valt gelukkig dus allemaal mee.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 22:10

Gefeliciteerd! Wat een goed nieuws.

Ik ben blij dat het toch geen griffelbeenbreuk is want het kan weliswaar helemaal goedkomen maar het is een hele lange weg.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

griffelbeen breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 12:26

Mijn paard heeft als 3 jarige haar griffelbeen gebroken en moest eerst 3 maanden rust want ze dachten dat het verwijderen niet nodig was. Na 3 maanden nieuwe fotos en toen bleek het goed vergroeid te zijn en was verwijdering niet nodig omdat het op een gunstige plaats zat. Na 4 maanden reden we weer en heeft het nooit problemen meer gegeven.

hurricane
Berichten: 21
Geregistreerd: 01-05-02
Woonplaats: naarden

Re: Griffelbeentje gebroken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 15:40

Tiffy schreef:
Tiffy liep donderdagavond niet helemaal lekker, maar ik kon zo gauw niets bijzonders vinden. En ach, jonge paarden stoeien weleens in de wei, dus ik denk wacht maar even af zal wel iets verrekt hebben.

Kom ik vrijdagochtend en is d'r voorbeen ineens dik. Tja, toen heb ik de veearts dus maar gelijk gebeld. Hij vermoedt dat ze d'r griffelbeentje gebroken heeft, omdat ze daar heel erg gevoelig op reageerde Verdrietig . Nu moet ik maandag foto's laten maken om te kijken of het echt gebroken is en zo ja, hoe ernstig. (Ze moet dan in elk geval zes weken!!! stalrust, yippie, dat wordt wat met zo'n jong paard dat blij is omdat ze net dag en nacht de wei op mocht Haha! .)

Wie heeft hier weleens wat over gehoord/meegemaakt, hoe e.e.a. in de praktijk verloopt als een paard een griffelbeentje heeft gebroken. Want van het boek "paardebenen" werd ik niet veel wijzer.


bij mijn pony is dat ook gebeurt voor dat ik hem kocht en het wordt (nu nog steeds) operatief weggehaald want ze kunnen makkelijk zonder ze merken er niks van. bij mijn pony zie je er niks meer van helemaal geen litteken ofzo. Party!!

ik houd van paarden!

Marije_jiplover

Berichten: 25301
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 22:35

Jij hebt ook altijd wat he met die paarden van jou. Gelukkig is het deze keer niets ernstigs.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:21

Bij ons op stal is een paard geopereerd aan het griffelbeen. Door een klap van een ander paard was het onderste stukje van het griffelbeen afgebroken en dat is operatief verwijderd.

Het paard heeft daarna 4 weken absolute boxrust gehad, in eerste instantie moest het verband dagelijks worden verschoond en na een tijdje om de zoveel dagen.

Daarna mocht er weer gewandeld worden met het paard, eerst kort en dan steeds ietsje uitbreiden. 't heeft even geduurd, maar 't is weer helemaal in orde gekomen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jerinab, MyWishMax, Plus_en_Min en 122 bezoekers