Wanneer kan het beste beginnen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-01 13:29

hai Allemaal,
Ik wil eigenlijk graag weten wanneer ik met Xantippe wat moet gaan doen.
Ze is erg nieuwsgierig en leergierig.Ze wil veel doen en is af en toe beetje lastig met haar teveel aan energie.
Ik las in een boek dat ze zomer van hun 2de levensjaar een goede tijd was om haar gewoon wat te longeren en echt te spelen met haar.
Wanneer zijn jullie begonnen met jullie jonge paarden?
Ik heb al een paar boeken,maar ik wil graag echt jullie verhaal horen.
Daar heb ik meestal toch meer aan.
Xantippe is dus nu 2 jaar en al erg groot.
Groter dan 1.55m, volgens mij is ze al bijna tegen de 1.60m. Want Iowa is al bijna voorbij denk ik.
Hoop op reacties!
Groetjes Linda

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...



Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 13:37

Dus ze wordt deze zomer 2 jaar? Tja, ik weet niet wat je dan met haar zou kunnen doen? Hangt er ook vanaf of je denkt dat ze het zelf aan kan. Mijn paard wordt deze zomer 3 jaar, maar ik doe nog heel rustig. Omdat ze nog een echte kleuter is, maar ook omdat ik zelf geen haast heb. Ik heb nog 2 paarden waar ik op kan rijden. 's Ochtens loopt ze los met haar 5 vriendinnen van de koppel. 's Middags of 's avonds ga ik haar poetsen, met har wandelen of nog even losgooien. Wat je zou kunnen doen is bijv. handmak maken en dat soort dingen. Ik weet niet of ze dat allemaal al kan. Maar ik zou zelf niet te vroeg beginnen. Longeren is best zwaar voor een paard, zeker als ze nog heel erg in de groei is. Ik zou haar gewoon lekker in de wei laten en paard laten blijven. Kan ze nog even lekker van haar vrijheid genieten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 14:16

Ik was al heel vroeg aan de gang met Isolda. Zei was al vrij vroeg "rijp". Ze was dus lichamelijk al een eind en ze kon het geestelijk ook wel aan. Ik zat er met kerstmis voor ze drie zou worden er voor het eerstop. Ze was dus nog geen drie. Maar das wel heel verschillend per paard.
Met de andere twee paarden, Niels en Lanos, was ik met ongeveer twee jaren aan het longeren. Niet veel, af en toe een klein kwartiertje, maar genoeg om ze al een heleboel teleren!
Daarna ook in de lange leidsels en Lanos had voor zijn derde jaar al een sleepje getrokken!
Wij waren vroeg met deze twee, maar ze konden het duidelijk aan. Hangt er ook weer van af, hoe je paard erop reageert. Het ene paard is sterker op zijn tweede jaar als het andere.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 14:35

Ja precies, daar hangt het ook vanaf. Een kennis van mij is nu ook volop aan het longeren met zijn 2,5 jarige paarden. Die paarden zijn al veel volwassener. Toen mijn jonge paard een aantal weken geleden ziek werd, werd ik meteen beschuldigt door een paard mensen van: ja maar jij hebt ook steeds gelongeerd! Alsof ze daarvan ziek zou zijn geworden! En ik had helemaal niet gelongeerd maar omdat ze mij met haar uit de bak zagen komen met een longeerzweep en peeskappen om bij Razinda, gingen ze er meteen vanuit dat ik haar had gelongeerd! En dan nog...nou ja, je hebt altijd van die mensen....omdat ze geen tijd hebben voor hun eigen paarden gaan ze anderen beschuldigen dat ze teveel doen ofzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 14:51

Linda, volg gerust gewoon je hart want die van jou zit op de juiste plaats. Probeer het gewoon eens rustig aan de longe, en kijk en luister goed naar je diertje. Als ik jou zo zie "praten" dan lijkt me dat jij wel een dusdanig goede band met je dieren hebt, dat je echt wel ziet of het goed met het dier gaat (niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk). Heel rustig aan proberen kan geen kwaad, spelen al helemaaaaal niet. Het ene paard is er veel eerder aan toe dan het andere, dus ogen en oren open, voelsprieten uit en gewoon doen, jullie "verstaan" elkaar.... Groetjes en succes! Sonja.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 15:29

Hoi!
Ik weet niet of je het al doet, maar misschien zou je de bak eens af kunnen zetten, bijv. 20 bij 20 meter, en dan haar zonder longeerlijn wat te laten doen, voorzichtig met longeerzweep, eerst lekker laten uitrazen als ze dat wil, en dan bijv. als ze terug in draf wil ineens haar weer in galop laten gaan door voorzichtig dreigen. Weet niet of ze veel ontzag voor de zweep heeft en dit soort dingen al met je gedaan heeft? Uiteindelijk 'laat' je haar terug in draf komen, en in stap, dan weer ff in draf/galop of zo, en zo mogelijk af en toe andere kant op laten gaan. Zodat het een leuk spelletje wordt, waarbij ze er achter komt wie de baas is. Pie is ook groot, groter dan ik, en al helemaal als hij op zijn achterste benen gaat staan voor mijn neus omdat hij vindt dat hij het spelletje moet winnen... maar dan spring ik dus opzij en ga boos kijken/roepen en zwaaien met zweep, want dat gaat natuurlijk niet. Als hij in de (te grote) bak in de verre hoek stil staat pak ik af en toe klodders modder of zand en gooi het richting zijn achterhand, als een soort dreiging, hij moet tenslotte wel gehoorzamen. Uiteindelijk mag hij, uitgeraasd en wel, weer in stap, halthouden, en dan op mijn vraag naar mij toekomen en hij volgt me dan heel lief de hele bak door, ik loop dan s bochten enzo, leuk joh. Hij krijgt een knuffel, mag lekker rollen enzo, en ook bij de bakrand als ik hem naar de stal neem wat lekkers als beloning. Ik vind het een heerlijk iets om te doen ter afleiding, of als ik hem niet kan rijden vanwege tijd of het weer of zo, en voor jonge paarden is het ook leuk om te doen. Het maakt weer duidelijk wie de baas is in de kudde van de twee dieren: dat paard of dat andere dier, haha. Was dat nou een ezel, of wat was het? Soms voel ik me er wel eentje... Groetjes, Dorine.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 15:38

Ik laat Razinda ook wel eens in de longeerbak lopen (is een binnenbak van 20 x 15 ofzoiets) maar ze vindt het niet zo leuk in haar eentje en ze gaat alleen maar naar de deur toe rennen en daar in de stop. Heeft iemand een idee hoe ik haar op de volte gewoon in draf kan houden?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 15:44

tja een beetje NH. je moet echt achter haar zijn om haar voruit te krijgen. laat haar zeker niet omdraaien.

Tja is een beetje moeilijk om uit te leggen. Heb het eens opgeschreven voor iemand. Is wel een heel verhaal.
----------------------------------------
Freestyle is een methode van anders omgaan met een paard, niet als totale vervanging van andere manieren, maar als toevoeging. Een toevoeging op dat wat men al kan en doet met een paard. De natuurlijke aanpak van de Freestyle methode is voor het paard duidelijk en begrijpelijk. Het is heel simpel: uit respect en vertrouwen doen paarden meer voor je dan onder dwang.

Emiel is vroeger een dansleraar geweest. Hij zocht toen een manier om van twee lichamen een harmonieus bewegend onderdeel te maken. En dat wilde hij ook bereiken met het paardrijden. Dat is eigenlijk hetzelfde.
Om een beter inzicht te krijgen in de belevingswereld van het paard moet je kennis opbouwen

Algemeen bekend is dat het paard een kudde dier is. De kudde zorgt voor veiligheid en rust. Dit gevoel kunnen wij ze nooit geven. Wij zijn namelijk een roofdier. Wij kunnen ze dat kudde gevoel nooit geven. Hooguit een mager alternatief.

Het paard ziet de wereld anders dan wij. Een paard kan 340 graden in het rond zien. Paardenogen zijn ook veel gevoeliger voor het licht dan mensen ogen. En omdat het oog aan de zijkant van het hoofd staat ziet het twee beelden. Diepte en scherpe contouren zijn dus de zwakte punten. Wij gaan er vaak vanuit dat het paard hetzelfde ziet als wij. En omdat hij dus twee beelden ziet en niet scherp kunnen sommige beelden zodanig vervormen dat ze niet meer herkenbaar zijn. En ons paard heeft geleerd dat je maar beter bang kunt zijn voor het onbekende.
Paarden reageren ook anders dn wij op situaties. Als het paard angstig is dan zal het zijn hoofd omhoog brengen. Zo ziet hij beter en is in staat om meteen te vluchten. Als wij schrikken dan krimpen we juist in elkaar. Dus stel je rijd buiten en er gebeurt iets. Het paard maakt zich groot en jij krimpt ineen. Geen goede communicatie.
Een paard draait zijn hoofd ook om dingen beter te kunnen zien. Dat verklaart de vreemde hoofdhouding als hij iets engs ziet. Zo verscherpt het paard zijn beeld. En zo ziet hij dus iets. Nog zoiets;
Tijdens het springen ziet het paard alles. Wij zijn gefocust op de hindernis maar het paard ziet zelfs wat er achter hem gebeurd. Dingen die wij niet kunnen zien. Vlak voor de sprong ziet hij de hindernis en dan is de hindernis weg. Een paard kan namelijk niet recht voor zijn neus dingen zien. Daar zit zijn blinde vlek. Hij springt dus blind! Wij moeten het paard dus niet dwingen omlaag te kijken bij het springen. dan ziet hij het gewoon niet meer.
Conclusie is dus dat wij niet moeten verwachten dat het paard dezelfde gevoelens en emoties als de mens heeft. Wij moeten ons verplaatsen in het paard. Het paard niet in ons. Hij heeft er tenslotte niet om gevraagd. Lekker werken beleeft ene paard niet als beloning. Zijn beloning is dat hij terug mag naar stal.

De belevingswereld van het paard is die van een schrikkerig prooidier. Paarden laten niet zien dat ze zwakker zijn. Lichaamstaal is het voornaamste communicatiemiddel. Volgen zit in de genen. Maar dan wel het volgen van de leider. Dit hoeft niet eens een ander paard te zijn. Paarden denken niet rationeel. Zij beleven gewoon een moment. Je kunt ze iets leren door herhaling.

Om alles nu begrijpelijker te maken moeten we voor alles duidelijk zijn. Paarden willen weten wie de leiding heeft.

Goed dat weten we nu. Maar hoe moeten we dit aanpakken.

De oegfeningen!

De meeste ideale situatie is in een ruimte van 15X15. Liefst zonder hoeken.
We beginnen met het idee dat we dit paard nog nooit eerder hebben gezien. Stel je open. Je moet nu je paard loslaten. Doe het halster etc af. Alleen maar kijken! Nu laat het paard al veel zien. Wat voor indruk maakt ie op je. Is hij bang, opgewonden. Durft hij te bewegen. Als je in een bekende omgeving werkt dat zal hij wel ontspannen zijn.

Dan stap je de ring binnen. Hoe reageert het paard als je naar voren loopt of naar achteren, Nu moet ik zeggen dat Julius hier helemaal niets om geeft. Hoor. Maar zo staat het in zijn boek.

Goed ik begin nu met de oefening ‘wie is de baas.’ Ik noem het maar zo. Dit staat niet in zijn boek maar zo begon hij met de clinic en zo doe ik het met mijn paardje. Je kunt het wel in het boek lezen maar niet zo specifiek als ik het nu schrijf.

Oefening 1
Bij paarden kun je heel goed wie de baas is. Let er maar eens op. Stel een paard staat ergens. Het paard hoger in rang komt aanlopen en de lagere zal weggaan. Dit gebeurt vaak op drinkplaatsen. Het ene paard staat net lekker te drinken of een ander paard komt aanlopen. Nu gaat dat ene paard weg. De dominantere gaat daar gewoon staan zonder dat ie dorst heeft.

Dat gaan we nu ook doen. Ik loop altijd naar julius toen. Ik maak mezelf groot en probeer hem van zijn plaats te duwen. Hij moet al weg gaan als ik eraan kom. Ik raak hem niet aan. Ik heb trouwens altijd een touw vast. Van een meter of 4 a 5. Als hij niet luisterd dan zwiep ik met het uiteinde zodat dat een geluid je maakt. Als dat niet werkt kun je het uiteinde zachtjes tegen hem aan gooien. Maar hij moet weg gaan. Na een paar keer gaat dat heel goed. Maar nu moet je jezelf klein maken en zorgen dat hij blijft staan. Dat is moeilijk want nu zal hij ook weg willen lopen. Na een tijdje moet je dan maar eens proberen of hij achter je aan wil lopen. Hij accepteert je dan als echte leider. Je doet de oefening en dan loop je op en gegeven moment op hem af. Hij moet nu blijven staan. Nu ga je hem aaien en je loopt ook eens helemaal om hem heen. Je gaat hem overal aaien. Probeer ook maar eens onder hem door te kruipen. Veiligheid eerst hé? Als je nu wegloot zijn er al veel paarden die je volgen. Dat is heel leuk. Maar als hij dat niet doet is dat nog niet erg. Dat komt wel

Oefening twee

De techniek bij het loswerken met paarden is gebasseerd op aanwijzigen. Die paarden begrijpen. In de kudden heeft de hengst de drijvende werking en de merrie stuurt als het ware. Dit betekend dat je met het voorste gedeelte van het paard je paard kan leiden. En met het achterste gedeelte kunt opdrijven.

Je gaat hem laten stappen om je heen. Gewoon door achter hem te blijven. Als hij wil stoppen dan zwiep je met het touw. Je hoeft dus niets te zeggen. Zo laat je hem ook eens draven. Dit kan zelfs door middel van je houding,. Hoe meer beweging jij maakt des te meer hij zal doen. Til je benen eens wat hoger op. Kans dat hij het ook doet. Als je met je armen gaat bewegen alsof je op een trommel slaat dan kan hij gaan draven. Julius doet dat ook maar als hij dat niet doet dan gebruik je het touw. Ga je nu een paar passen naar voren dan gaat hij vanzelf de andere kant op. Ze ga je even door. Als het goed is dan zie je je paard veranderen. Op het begin houdt hij zijn hoofd hoog. “Wat wil je” zijn binnenoor is steeds naar jouw gericht. Dat moet anders is hij niet met jou bezig en niet toegankelijk. Hij moet eerst ‘open’ staan. Je ziet ook het binnenoor steeds bewegen. Na een poosje brengt hij zijn hoofd omlaag en gaat hij misschien zelfs kauwen. Dit is een hele erge onderdanige positie. Hij geeft zich over. Het is hetzelfde als een hond op zijn rug gaat liggen.

Je hebt nu al een hele boel bereikt. Dus je stopt. Hij heeft even pauze. Hij geeft zich tenslotte helemaal over en dat is goed. Dan proberen we het nog eens. Kijk eens hoe hij reageert op jouw. Stel hij draaft en jij maakt jezelf klein. Zet een stap terug. Je zult zien dat hij dan langzamer gaat.

Oefening drie.
Dit doe ik dus meestal. Nu gaan we de volg oefening doen. Je laat hem weer draven. Ook van hand veranderen onzo zodat hij met jou bezig is. Dan stop je en je laat hem naar je toekomen. Wil hij komen kijken of ie je volgt. Maar dat zal wel niet meteen lukken. Je gaat hem nu straffen en wel op de ergste manier wat je paard zich kan voorstellen. Je jaagt hem van je weg. Weg uit de kudde. Naar daar waar het onveilig is. Je laat hem dus weer draven. Je jaagt hem op als het ware. Dan probeer je het opnieuw. Na een paar keer gaat ie je wel volgen. Let maar op.

Tja dit is wat ik doe met Julius. Het is zo moeilijk om uit te leggen op papier. Je bent van harte welkom bij ons, zodat ik je alles kan uitleggen. Er zijn zoveel oefeningen die je kunt doen. Met cavaletti, vanuit andere posities (op een stoel ofzo) sturen. Tussen balkjes lopen zonder halster ofzo. Zigzaggen met alleen een touwtje aan zijn halster dat ook nog eens slap hangt. Wenden achterwaarts. Maar daar ben ik ook nog niet helemaal aan toe. Met deze oefeningen kun je alvast iets. Heb je problemen schrijf ze dan. Kijken of ik ze kan oplossen

Als allerlaatste oefening die komt als je wat gevorderd bent is het rijden zonder zadel en zonder hoofdstel. Alleen een touw om de hals. Maar dat durf ik nog niet helemaal. Wel met halster en dan het touw aan het halster. Maar ja wie weet binnenkort. Julius reageert wel heel goed op de freestyle methode.

Als ik alles zo doorlees is het wel heel moeilijk. Je kunt niet zien hoe je moet staan, welke houding goed is. Tja maar misschien heb je er toch iets aan. Anders kom een keer langst zou ik zeggen.

Groetjes Heike

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 15:51

Hoi! Razinda reageert precies zoals veel paarden doen, wil weer naar stal/wei waar ze niet hoeft te werken, heeft er geen zin in. Maar door met longeerzweep te dreigen, en eventueel drukke gebaren erbij (stampen) en wat zand op haar kont te gooien, zal ze wel verder lopen. Ook al bokt ze een keer, of rent ze woedend weg, jij hebt gewonnen en moet keer op keer uiteindelijk van haar winnen. Telkens als ze iets doet wat jij wilt, met stem belonen, en bijv. zweep iets minder dreigen. Zodra ze weer iets doet wat jij niet wilt, probeer haar er weg te jagen, ook met stem, een klein tikje kan geen kwaad. Het is grappig als je bijv. een merrie met veulen ziet: het veulen blijft heel dicht bij de moeder, want die leidt en zorgt voor voeding, maar het veulen loopt zo min mogelijk in de weg! Hoe komt dat? De moeder is niet zo voorzichtig met het veulen, het veulen wordt half overhoop gelopen als hij in de weg staat. Maar leert daardoor al snel op de minste of geringste beweging van de moeder te letten: oh, ze wil dat ik naar rechts loop, ze jaagt me op naar het andere weigedeelte waar nog meer gras staat, oh, nu nog wat naar links, jaaaaa ze staat stil, nu mag ik vast drinken, hee ze dreigt met haar hoofd, oh dan moet ik nog ff wachten, oh ja ze gaat eerst p....getsie wat een troep zeg.... hihi. Dus dat spelletje van dreigen/opjagen en duidelijkheid in wie leiding geeft, kennen ze al heel snel. Grappig eigenlijk dat een veulen dat in een paar dagen na de geboorte al goed door heeft! Echt gaaf... Groetjes, Dorine.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 15:52

Dank je voor je uitleg. Ik ga het proberen. Maar ik denk dat het nogal moeilijk wordt, want mijn paard gaat altijd als een kip zonder kop rondrennen en vreselijk bokken. Normaal staat ze met de 5 anderen in dat bakje en nu moet ze alleen en dat vindt ze helemaal niet leuk. Maar ik zal toch eens proberen of ik haar aandacht naar mij kan krijgen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 16:09

Toevallig hee, dat heb ik ook met Pie, racen of bokken of voor mijn neus staan steigeren. Bij het racen denk ik: jij wilt racen, oke, dan moet je van mij alleen maar harder. Zachter kan ik hem toch niet laten gaan, dus je laat hem lekker gaan, vooral doorgaan, als hij wil stoppen en terug in draf, drijf je hem met zweep of touw weer terug in galop, dit eventueel twee keer, drie keer, totdat hij hijgend jou in drie talen smeekt of hij in draf mag haha... je kunt in de tijd dat hij galoppeert proberen een beetje de richting te bepalen of zo. En braaf zeggen als hij inderdaad harder gaat. Dan zie je ze denken: huh? Ik ben nu gehoorzaam? ships, dat was niet de bedoeling! Daarna kun je hem weer lekker rustig laten lopen, eventueel als hij onrustig in draf gaat, laat je hem weer eens een rondje galop doen, en 'mag' hij dan weer terug in stap of zo. Zijn pesterijtjes (racen) aan jou worden zo de opdrachten van jou die hij gehoorzaam uitvoert, en hij krijgt nog een beloning er voor ook, jouw stem, jouw knuffel naderhand als hij nederig naar je toe komt lopen omdat hij toch wel naar de stal wil...bekaf. En ik hoor hem denken: "Dan ook nog een brokje als ik bij haar kom... dat is wel helemaal geweldig! Wat is zij LIEF ineens... ja het leven is toch wel mooi, ook al voelen mijn hoeven aan als lood..." Groetjes, Dorine.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 18:22

emiel voest fan heike?
Wil er nog wel een paar dingen aan toevoegen. Vindt het onderdoor kruipen wel erg vroeg om nu al mee te beginnen. Als je dat wil doen moet je een onvoorwaardelijk vertrouwen in elkaar hebben. Jij gaat onder de buik van een paard door, buik is het teerste gedeelte daar zitten alle belangrijke organen en vallen roofdieren ook altijd aan. en hij hoeft maar een stap te zeten en je ligt eronder wat ook niet zo'n fijn idee is met een paard van 600 kilo.
ook is het belangrijk dat je je paard overal mag aanraken dus ook de lies streek van merries, kunnen ze erg nijdig om worden. Staart stukje optellen, daar kan je mee voelen of ze ontspannen zijn, heel belangrijk want zijn ze dat niet hoef je niet te denken dat de volgende stap al genomen kan worden. het paard moet je volledig vertrouwen.
Het touw is meestal alleen nodig om te dreigen (zei jij ook al) een kwade stap naar voren richting paard is ook al goed om hem een versnelling hoger te krijgen.
als je je paard voorwaarts wilt hebben moet je ervoor zorgen dat jou lichaamshouding niet zijn voorwaarts gaan belemmert. Dir is heel moeilijk uit te leggen en eigenlijk zou je het gewoon bij iemand moeten zien. Je hebt als de driehoek die je bij het longeren ook hjebt allee geen touw naar voren en geen zwaap achter. jij moet de zweep en de lijnt tegelijk zijn. als jij het paard wil draaien richt je je meer op de voorhand. waardoor het paard afremt en waarschijnlijk met zijn hoofd naar jou toekomt staan. als je nu op de achterhand richt gaat hij de andere kant op.
Als het paard naar je toe is gekomen beloon hem door hem op zijn voorhoofd te kriebelen.
je laat zo zien dat het nu goed is bij jou. doe dit uitgebreid en praat ook tegen je paard. draai je nu om en loop een stukje bij hem vandaan. blijf met je rug naar hem toe staan. Zorg wel dat je toegankelijk voor hem bent dus klein schouders gebogen. Het paard hoort nu naar je toe te komen, doet hij dat niet ga dan weer terug naar hem en aai hem en draai je om. dit kan heel lang duren. ik zelf vindt dat je het paard nu niet weer weg moet jagen. hij komt naar jou toe heeft al aangegeven jij bent de baas. nu hoef je hem niet nog een keer weg te sturen om te laten zien wie de baas is. Het vergt alleen heel veel geduld om te blijven wachten tot je paard je gaat volgen.

volgens mij is het een aardig verhaal geworden. Maar hoop dat je er nog wat aan hebt.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 19:21

nee niet echt fan van Emiel Voest. hij heeft een clinic bij ons op de manege en vertelde hele goede dingen. Maar dat vind ik van meer mensen. anky van Grunsven bijv. Heel no-nonsens

Ik houd ervan om op veel verschillende manieren met een paard bezig te zijn. Hou ervan om erg goed na te denken waarom we wat doen. "waarom drijven we zo, waarom heb je je handen zo" Ik wil het 'waarom' weten en zelf uitzoeken wat het beste werkt. Niet klakkeloos dingen doen. Maar proberen en ontdekken. Wat werkt bij mij en mijn paard. Emiel Voest is slechts een stukje gereedschap.

Zoals iemand het ooit uitlegde aan mij. Veel mensen geven allerlei gereedschap aan je. Maar jij moet de klus klaren. Je moet dus zelf uitzoeken welk gereedschap je op dat moment gebruikt. natuurlijk is het het fijnste als je veel gereedschappen hebt. Dus veel lusiteren. Van iedereen kan je leren. Van beginners kun je ook veel leren. Waarom doen ze die dingen. Omdat het goed aanvoelt. waarom zijn paarden bij beginners vaak gemakkelijker? Omdat ze niet weten hoe het hoort maar meer doen zoals het aanvoelt. Ze zijn onbevangen. en geve het paard wat vrijheid.(omdat ze niet anders kunnen)

N.H. Spreekt me gewoon heel erg aan. Je kunt met je lichaam zoveel aangeven. Barley is bijv erg puur en reageert op de kleinste dingen. Zelsf op mijn ademhaling reageert ze. Gewoon heel super om mee te werken. En ik merk gewoon dat het erg goed werkt!

maar ja moet nog zoveel ontdekken en leren. gelukkig leer ik heel veel van Barley. Paarden kunnen alles heel goed aangeven.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 19:32

das dus ook beetje mijn idee, alleen jij legt het super anders uit dan dat ik t zou doen, maar t klopt wel. Heb paar jaar geleden bij ons op de manege een Freestyle cursus gevolgd. gewoon van allerlei mensen gehoordt en ontzettend veel opgestoken. waren de eerste groep waarmee ze les begon te geven en ik heb in korte tijd zoveel geleerd. CF hempfling, parelli, roberts, voest etc. geprobeerd hun methode te begrijpen. en gewoon van alles wat gebruiken. Sinds een halfjaar heb ik me ingeschreven bij Nh-nl maillinglist. en door naar hun te luisteren leer je al zoveel meer. zij zijn al zoveel verder. en denken overal over na. Luister zelf altijd graag naar hun verhalen.
Ailin is net als barley nog ontzettend groen. heeft gewoon de eerste 2 jaar vand er leven in t halfwild geleefd. en heeft waar ze nu nog staat weinig aandacht gekregen (hebben daar zoveel dieren, maar ze is niet bang ofzo), wat ik met haar wil gaan doen is in mijn ogen nog heel onduidelijk. aan de enekant wil ik graag dressuurmatig rijden, aan de andere kant toch ook de NH kant op. Denk dat t een combi wordt van alles bij elkaar. niet alles super goed maar wel alles SAMEN.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-01 19:55

Vanmiddag heb ik met Xantippe gespeelt buiten.
Was echt leuk. Eerst met haar gedolt in de bak met opjagen enzo wat jullie nu zeggen allemaal. Zodat ze merkt dat ik de baas ben en dat het veilig is bij mij.
Maar ik had haar ook eens aan de longeerlijn gedaan en beetje gekeken hoe ze dat vond.
Dat deed ze nog aardig ook!
Ze snapte het eerst niet zo,maar later begon ze toch te draven.
Heb 5 min. gedaan en toen gestopt.

bedankt voor jullie advies, ben er flink mee opgeschoten! En ik niet alleen,ook Jura toch?
Ik ga nu eens in de zoveel weken Xantippe eens longeren,want ze is er ook wel aan toe.
Ze vindt het leuk als er met er geklooit wordt, ook dat longeren vond ze erg leuk.
flink bokken en oortjes naar voren en lekker draven.
Dat verhaal van Heike heb ik al eens ergens gelezen,maar waar weet ik niet meer precies Lachen
Maar ik had al wel gebruikt,en dat ging aardig.
Xantippe is erg leergierig en ik kijk gewoon wat ze allemaal aan kan en wil doen.
Allemaal bedankt!

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 23:42

heej,wat leuk zeg dat ze het zo goed snapt!tinkie kent het al heel goed,terwijl ze de uimte heeft van een hele grote binnenbak.en soms jaag ik haar niet eens zo op maar dan loop ik zelf wat door de bak,dan volgt ze me heel netjes!leuk he?ik doe niet eens echt die NH oefeningen maar tink snapt de taal wel goed,zoals als ik achter haar zij/flank loop gaat ze harder9drijvende werking)en als ik naar voren loop en in de lijn van haar hoofd kom dan remt ze af.ach ze is zo'n poepie!ze doet dat allemaal heel netjes.ik doe nog niet zoveel met haar,ze is nu bijna drie.maar ga veel wandelen in bos/langs de weg,gooi haar en paar keer per wek los in de bak om te rennen/spelen en oefen zo nu en dan aan de lange teugels.longeren ga ik binnenkort mee beginnen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 00:54

Hoi Dorine
Dat klopt inderdaad, dat respect hebben voor de moeder. Dat weet ik nog heel goed! Mooi om te zien hoe een merrie haar kind opvoedt. Hoewel Razinda haar moeder ook goed kon pesten door op haar te steigeren enzo, maar ze moest zeker niet te ver gaan, dan kreeg ze een knauw of een trap. En nu nog heeft ze respect voor haar moeder. Als ik ze laat snuffelen en Jur doet haar oren in haar nek, gaat Razinda van die hap bewegingen maken, als teken dat ze onderdanig is. Mooi is dat, dat die rangorde zo duidelijk is.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 01:03

Hoi Linda, ja inderdaad het is leuk om te horen hoe andere mensen het zouden doen en om advies te krijgen.
Waar voor paard heb jij eigenlijk? Heb jij ook foto's van haar?
Ik zag dat jij uit Schagen komt, dat is vlak bij het strand toch? Volgens mij best wel in de buurt van Purmerend! Ben wel eens in Castricum naar het strand geweest met Jurita. Verder ga ik in de zomer heel vaak naar het strand op allerlei verschillende plaatsen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Hinneke, Bloemetje75, desi92, Iloveiswan, jitskenienke, MariekeR, Mira283, paljaslaura, Pova, Sanne_com, Tieme, W1ckedWitch en 141 bezoekers