Tips gevraagd over afspenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Tips gevraagd over afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 22:52

Hallo,

Mijn merrie heeft op 24 mei haar dochter Eowyn gekregen.
Maar nu is het dus bijna zo ver om haar af te spenen en dan mag ze gaan spelen met leeftijdsgenootjes in de wei in Emst (ze blijft van mij, maar ik woon niet in de buurt, dus ik kan niet iedere dag heen helaas).
Zijn er mensen met tips voor: hoe blijft mijn merrie het rustigst op de dag dat Eowyn weg gaat (gezien ze ook een peesblessure heeft gehad ben ik ook best wel bang dat ze haar been gaat verdraaien of zoiets)
Ik kan dus niet bij iris blijven die dag.

En hoe lang mag je je merrie geen kracht-voer geven na het afspenen ivm melkfabriek stop te zetten. Men zegt drie dagen, of hangt dat af per merrie?

Zoals jullie zien is dit mijn eerste ervaring met veulens en afspenen enz. dus alles is spannend.

groetjes van een misschien wel iets wat overbezorgde baasje. die volgens mij een giga hoop zakdoekjes mee moet gaan nemen als Eowyn in Emst achter blijft.


marleeniej

Berichten: 636
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Berry, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:21

ik heb gister net mijn merrie naar een stal hier 10km vandaan gebracht en zowel moeder als zoon hebben zicht keurig gedragen!! maar een paar keer gehinnekt en dat was dat! nu is het veulen al 5,5 maand oud en vanaf dat hij een paar week oud was regelmatig bij zijn moeder weggehaald!
zelf heb ik gezien dat ze aangaven klaar te zijn om van elkaar te scheiden en ik ben zooo blij dat ik langer heb gewacht!

hoelang je geen krachtvoer geeft hangt inderdaad van de merrie af, sommigen blijven langer melk produceren zodat je ze evt moet melken en bij anderen neemt het snel af.

veel succes ermee en als je nog een maandje kan wachten kan dat geen kwaad hoor! ( een merrie in het wild jaagt haar veulen pas na 11/12 maanden weg)

Je kan tegenwoordig zoveel worden dat ik maar gewoon blijf wie ik ben! Loesje

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 07:37

geen krachtvoer geven?
Ik zou haar gewoon minder geven, afhankelijk van hetgeen ze normaal nodig heeft.
Ligt eraan hoe je merrie reageert, als ze echt totaal van slag raakt, zou ik haar veilig op een dichte stal zetten.
Anders gewoon lekker in de wei met de weigenootjes waar ze altijd mee loopt.
Heb je het veulen er al eens vaker even afgehaald?

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 12:25

Ja,
Ik kan iris wel makkelijk uit stal halen en gaan rijden, zowel in de bak als een buitenritje.
Dan heb ik ook het idee dat het goed gaat, maar zodra ik terug kom en ik zadel haar af en loop dan nog terug naar de spuitplaats om haar benen af te spuiten, dan is het hek van de dam, want mw is dan niet te houden, maar die kleine blijft natuurlijk ook staan roepen.

Mijn vriendin wil al op iris gaan rijden als ik Eowyn aan het wegbrengen ben, zodat ze wat afleiding heeft, maar zal ze dan nog te houden zijn als ze in een lege stal terug komt.?

Op aanraden van wat andere mensen ga ik ook maar resque geven,
misschien helpt het.
Het land kunnen we helaas niet meer gebruiken, want het seizoen is voorbij, dus die optie kan ik helaas niet benuttigen.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:43

bij mijj ging het afspenen ook vanzelf,de merrie was vast haar veulen ook wat beu Tong uitsteken
ik moest nog met de merrie aan de hand wegwandelen nadat we de veulens achterlieten,wel handig dus als ze al eerder es gescheiden werden!
beiden riepen nog regelmatig es dezelfde dag,maar de dag erop waren ze elkaar al bijna vergeten!
de uier verslapte 2 dagen erna al,en toen begon ik weer voorzichtig krachtvoer te geven met minder voedingswaarde,hooi kregen ze a volonté.
veel succes!

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 16:50

Bedankt voor jullie reacties!

Ik hou jullie op de hoogte!

groetjes miran


lisette79
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:32

Hoi, ik las net je bericht over het afspenen. Nou, dat doe ik nooit meer!! Mijn eerste merrie heb ik in moeten laten slapen doordat ze haar rug had gebroken tijdens het wegbrengen van mijn veulen... Mijn veulens blijven voortaan bij hun moeders, de natuur regelt het zelf wel (afspenen).

groetjes, Lies

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-04 14:51

Gatsie, Wat schrijf je nu toch allemaal voor enge dingen!! Verdrietig
Had je wel geoefend met uit elkaar houden van moeder en kind?
Ik heb van de week voor het eerst geprobeerd om als eerste eowyn uit stal te halen en weg te gaan, die mocht gaan wandelen met mijn vriend.
10 min later ben ik erachter aan gegaan met iris. In het begin was ze wel wat drukkig, maar niet extreem, maar ik ben er ook bij gebleven.
En zondag kwam ik terug van een buitenritje en toen had ed eowyn al buitengezet. Nou ik geloof dat eowyn het moeilijker had dan iris. Ik geloof dat iris er van genoot om even met mij alleen te zijn. OK dan!
Dusss misschien komt het toch nog wel goed???!!

Maar als je zo'n nare ervaring heb gehad kan ik me voorstellen dat je daar erg huiverig voor bent!

Sandoekan
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:13

Sorry een hele domme vraag, maar wat is het afspenen nu precies?
dat het veulen geen melk meer drinkt bij de moeder? Dat het veulen makkelijk gescheiden kan worden van de moeder? Moeten moeder en veulen een tijdje gescheiden leven om dit te bereiken?

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:19

lisette79 schreef:
Hoi, ik las net je bericht over het afspenen. Nou, dat doe ik nooit meer!! Mijn eerste merrie heb ik in moeten laten slapen doordat ze haar rug had gebroken tijdens het wegbrengen van mijn veulen... Mijn veulens blijven voortaan bij hun moeders, de natuur regelt het zelf wel (afspenen).

groetjes, Lies


Mens ga ergens anders stennis lopen schoppen, dit zijn dus echt dingen die je niet moet vertellen. Het is natuurlijk heel naar dat jou zoiets is overkomen, maar zoiets is gewoon echt domme pech. Jaarlijks worden heel veel veulens afgespeend en 99% verloopt gewoon goed! En dat van de natuur die dat zelf regelt, dat zou zo zijn in het wild als de hengst de veulens op een gegeven moment wegjaagt, dit hebben wij hier in NL niet zo. Dus zullen wij voor hengst moeten spelen en het veulen weghalen. Doe je dit niet dan heb je op zijn minst een leeggezogen merrie en op zijn meest een drachtige merrie, drachtig van haar eigen zoon!

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-04 08:19

Afspenen is gewoon simpel gezegd het veulen weghalen bij de moeder.
En als je zo kan lezen, gaat het bij de ene merrie makkelijker dan bij de andere.

Thanx irish lady, je heb echt helemaal gelijk, wij moeten inderdaad voor "hengst" spelen. OK dan!

MMM, nog 3 weken en dan is het zo ver, dan moet Eowyn naar de paardencrech. Ik zal jullie zeker op de hoogte houden hoe het gegaan is en hoe het gaat natuurlijk.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 08:20

Mijn humpie is dinsdag weggegaan en dat gaat allemaal voortreffelijk! Van beide kanten.

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-04 11:36

Super dat het zo goed gaat zeg!! mogelijk waren ze er beide aan toe. OK dan!

Waar heb jij je veulen heen gebracht?
Vlak bij huis?
En nog een vraag, hoe heb jij het gedaan met de trailer, ik zit er aan te denken om erbij te gaan zitten in de trailer. Weet het mag niet, maar ik ga voor de stro-balen zitten bij de stang. Ik ben anders bang dat ze in paniek staat. Ze heeft namelijk alleen nog maar op de trailer gestaan met mams ernaast.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JessicaK, Trendiction en 8 bezoekers