staan jullie paarden nog met dek op??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

staan jullie paarden nog met dek op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 16:05

Mijn pony heeft een paar weken zonder dek gestaan.
Alleen vind ik het nu wat kouder worden en heb nu een zomerdek aangeschaft.
Is het verstandig wat ik doe of kan ik hem beter afhouden?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 16:16

nee die van mij staat gewoon kaal het is wel wat kouder maar hij staat 's nachts toch nog op stal

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 16:39

bij ons staan er nog paarden met dek(2 maar ofzo) maar die zijn geschoren en daar voor vonden ze het nog iets te koud maar mijne staat ook al een tijdje zonder deken
gewoon aflaten denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 16:43

Mijn paard staat ook nog met dek.
ook hij was geschoren.
Op de stal is het s'nachts ook niet heel erg warm.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 16:45

die van mij is dan niet geschoren maar heeft zijn wintervacht helemaal niet meer.
Dus ik zit een beetje te twijfelen.. hij staat sochtends wel al vanf 7 uur buiten in de bak.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 19:09

die van mij is ook geschoren en heeft zo wie zo nog de zomerdeken op...
als het kouder word dan 13 graden overdag en 5 graden snachts wil ik ook de dikke deken nog wel opgooien.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 19:16

Camilla staat gewoon zonder. Ze heeft het ook niet koud ofzo. Ze was geschoren maar nu wel ongeveer het zelfde als andere pony's, ze heeft gewoon haar zomervachtje. Ze staat ook in een binnenbox.

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 20:20

Stacy had ik de laatste tijd zonder dek staan. Ze heeft ook en heeele dunne vacht.
nu merkte ik dat haar vacht wat dikker werd Tong uitsteken en nu begon ze op eens heel erg te verharen! dus heb ik vandaag een licht gevoerde waterdichte deken gekregen Knipoog , en die heeft ze nu op, deze kan ze eigenlijk de hele zomer op houden maar dat doe ik niet Cool . Stacy staat namelijk over dag van 8 tot half 4 buiten Vork .
ik vind het nu ook een beetje koud worden.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 20:40

Mijn merrie is niet geschoren, staat snachts nog wel met zomerdeken (zolang het onder de 10 graden is). Overdag ligt het echt aan het weer. Net als ik mijn jas uitdoe van de week met het zonnetje, zij ook haar deken af.

Maar als het weer afkoelt, zoals vandaag, ik heb het ook koud, jas aan, Jeddah deken om...

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 20:45

dribbel had vorige week zn deken ook af, en toen het kouder werd heb ik hem gewoon afgelaten. nu staat ie buiten zonder stal dus heeft hij een regendeken om. maar als hij op stal had gestaan had ie niet weer zn deken omgekregen. (nu staat ie in regen ed)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 20:45

Imker was geschoren, en die heb ik nu ook onder een deken staan, niet een superdikke, hoor.
Als het echt warm is, zoals vorige week, gaat hij met zijn blote billen de wei op. Haha!
Hij heeft al 1 nacht zonder deken op stal gestaan, maar ik vind het nu te guur en koud.
Hij is al een erge koukleum en snottert een beetje, dus zonder deken doe ik nog maar niet.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 21:33

Nathalie schreef:
Camilla staat gewoon zonder. Ze heeft het ook niet koud ofzo. Ze was geschoren maar nu wel ongeveer het zelfde als andere pony's, ze heeft gewoon haar zomervachtje. Ze staat ook in een binnenbox.


Een paard wat moet veulenen moet sowieso zonder deken staan, veel te link.

Sheril (deken model geschoren, de rest al bijna kaal) staat al een paar week of 2 zonder deken, ze hebben van de week dag en nacht in de wei gelopen. Afgelopen nacht heeft ze wel op stal gestaan. Ik heb niet de indruk dat ze het koud heeft, maar zoals het gister was, met die regen en die koude wind, begin ik ook te twijfelen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 22:00

Het is ook niet zo dat een paard het snel koud heeft. Maar vooral als ze bezig zijn met verharen en het wordt kouder, gaan ze hun vacht weer vast houden, of in het ergste geval weer vacht laten groeien. Wat weer lastig is als het warmer wordt.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 22:13

ben ik dan echt de enige die z'n pony nog onder een winterdeken heeft staan..mijn pony staat dus in ieder geval snachts onder zijn winterdeken, als het overdag warm is wordt hij er 's ochtends afgehaald. hij staat in een buiten box en zijn staldeur staat overdag ook nog eens open(ketting ervoor zodat hij er niet uit kan he)
en hij zweet er echt niet onder ofzo(terwijl ik kom op het heetste moment van de dag en hij dan dus eigenlijk af zou moeten zij maar als hij dan nog op is) volgens mij is het 's nachts ook echt nog niet warm ofzo..

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 23:56

Ik heb altijd zoiets van: als je paardje binnen staat is het er warm zat bij dit weer. Gewoon voelen of ie het koud heeft of niet. Jur was vandaag ook wel iets koud en wat sloom, maar ze zal wel niet helemaal lekker zijn geweest. Scheve mond In het bos was ze er echter weer en heb ik haar ff goed opgewarmd... }>
De meeste paarden kunnen wel tegen een stootje, ook buiten. Een zomerdeken op in de regen is zowiezo niet zo handig. Dat word drijfnat en daar vat ie meer kou van als nat worden zonder deken. Boven dien kan dat lekker gaan schuren.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 01:19

Ook die van mij staat nu nog met dek op, ookal is ze niet geschoren.
Maar ze is gewoon veel dunner in de vacht dan sommige geschoren paarden.
Dit omdat ik dat wou en daar best wel moeite voor gedaan heb.
Nl steeds dekens op en af doen en al vroeg beginnen.

Ze heeft dus echt zo'n mooi en dun vachtje, ze is ook al verhaard (nog steeds mee bezig, maar het ergste gedeelte is nu over).
Ik heb haar nog dag en nacht met dek opstaan.
Niet zo'n hele dikke, maar de middenmaat.
Alleen als het overdag heel warm is, gaat het dek eraf.
Snachts heeft ze die tot nu toe altijd nog opgehad.

Vandaag zelfs weer ff de dikke, maar dit kwam ook doordat het flink regende hier.
Ze zijn allebei wel waterdicht, maar niet meer helemaal na de jaren.
Ben bang dat het toch wel iets op de huid aantrekt en dat ze kou vat als ik haar te lang met de natte deken oplaat.
En aangezien ik maar 2 dekens heb die dus nog enigzins waterdicht zijn, (rest is zweetdekens en uitrijdeken) heb ik de dikke er maar opgedaan, het was toch niet zo warm.
En vanavond de gewone er weer op in stal met een droge deken.
Dan kan de dikke weer drogen en dat duurt meestal wel even.
En op dat moment heb ik toch echt liever niet dat zij eronder staat.
Dus daarom maar ff de dikke, normaal de middel, tegen een klein buitje kan ie wel (net zoals een dikke) maar tegen zo stortbui op sommige momenten niet en dat betekent dus dekens verwisselen bij zo'n bui en vooruitdenken, wat als ik de dunne op had gelaten in de wei en die was kleddernat geweest, had ik dus vanacht de dikke erop moeten doen, weet ik niet voor hoelang.
En dat vindt ik nou wel weer iets te warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 09:27

Vorige week had ik ze al dag en nacht zonder dek buiten, maar nu heb ik ze buiten met een ongevoerd regendek opstaan. Veel te veel risico op kou op de rugspieren, met die gure wind erbij.
Ik heb ze sinds eergisteren ook weer snachts op stal staan, en dan hebben ze geen dek op. Wel doe ik de bovendeuren die wind vangen dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 09:39

Ik heb ze allebei nog onder dek staan. Poker staat onder een iets dikkere deken dan de Welcome, hij zit prachtig kort in het haar en dat wil ik zo houden. Welcome heeft al weer even zonder dek gestaan, maar begon weer haar te kweken dus zeker nu het zo koud geworden is heb ik daar maar weer een dekje op gedaan.
Ik ga nog vrij lang door met dekens, zolang het geen t-shirt weer is ligt er nog een dun zomerdekentje op. Mijn paarden staan wel het gros van de dag op stal.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 09:54

Die van mij staat ook nog onder een deken.
Toen het wat warmer was aan het begin van de week onder een dikkere zomerdeken, maar nu het weer wat kouder is heb ik zijn overgangsdeken er weer op liggen.
Hij had echt hele koude oren dus dat was voor mij doorslaggevend om weer een dikkere deken te pakken.

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 10:57

Mijn paarden hebben geen dek meer op.Het is niet echt ijskoud en ze staan s'nachts op stal.Want overtijd had ik 1van mijn paarden wel een dek opgedaan en toen ik het er s'morgens van af deed zweette ze!Dus da doe ik nie meer.Maar een paard heeft toch altijd warmer dan ons,dus ik zou het niet doen.
Groetjes Julie

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 11:46

Olisa staat nog onder haar winterdek! Maar gaat binnenkort onder het zomerdekentje...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 12:01

Hij staat onder tussendek, maar als het T-shirt weer is gaat alles af Haha!
overigens stond hij gisteren overdag op stal met zomerdek omdat hij het best warm had.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 12:06

Scrabble word in de winter niet geschoren, en heeft in de winter een niet zo heel dike winterdeken.
Ik had laatst zijn zomerdeken wel op gedaan, maar die heeft hij er zelf afgehaald want hij vond het blijkbaar niet nodig Haha!
Hij staat nu overdag buiten, en wanneer het regent word ie naar binnen gehaald.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 12:40

Kaal!!
Ook snachts blijven ze buiten, ook zonder deken. Het is maar net wat je paard gewend is. Isolda zit heel glad en dun in haar velletje, maar heeft het helemaal niet koud. Nu het zo regent houd ik haar goed in de gaten, maar ik poets niet zo veel, dus de regen glijd er zo weer af.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 10:19

Toon is geschoren dus staat hij nog steeds onder een overgangsdeken.

Kaminka is niet geschoren, maar omdat zij vorig jaar zo slecht door het winterhaar kwam, heb ik besloten om dit jaar wat later de dekens af te doen. Met dit pokkeweer loop ik zelf ook niet zonder jas buiten! Haha!