ik ben overtuigd: geen slof meer!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

ik ben overtuigd: geen slof meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-02 19:48

Ik ben pas verhuisd en had het daardoor erg druk. Te druk eigenlijk om te gaan rijden, maar je paard stilzetten doe je ook niet zomaar en dus heb ik haar gewoon snel steeds tussendoor gereden... Met slof, want dat is lekker makkelijk, ze loopt meteen goed en je hebt er geen omkijken meer naar. Zo lijkt het.
Inmiddels heb ik het minder druk en werd het dus hoog tijd om weer normaal te gaan rijden... zonder slof dus. Door de weken met is Prisca helemaal vergeten hoe je ook alweer op je eigen benen moet lopen. Ze heeft tenslotten in die maand steeds zo'n teugel gehad waarop ze kon leunen als ze uit balans was.
Resultaat na 1 maand slof:
-onderhals is wat gespierder geworden
-balans kwijt
-ontspant niet
-neus omhoog
Oplossing: rijden met licht contact en haar weer zelf laten zoeken naar je hand. Oftewel dit worden een paar zware weken. Na 1 week loopt ze nu wel weer over de schouder, dus er zit al vooruitgang in, maar we zijn er echt nog niet. Over 2 weken verwacht ik dat ze weer redelijk loopt. ! maand slof weegt dus op tegen minimaal 3 weken moeite moeten doen om weer daar uit te komen waar we begonnen voor de slof. Niet echt de moeite waard. Helemaal gezien dat mijn paard graag werkt en dus in zo'n korte tijd alweer vertrouwen heeft in je hand om omlaag te gaan. Kun je nagaan wat er gebeurd bij een paard dat toch al niet graag werkt en altijd al wat lastig is... Een ander meisje op stal vertelde dat zei dit ook gehad heeft en dat haar paard pas na 1 maand weer wat omlaag kwam...
Dit was 1 keer, maar niet meer!


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 19:57

Vervelend. Maar wel met de kleine kanttekening dat jij hier de slof dus verkeerd gebruikt hebt...
Citaat:
want dat is lekker makkelijk, ze loopt meteen goed en je hebt er geen omkijken meer naar
oftewel valse krul.

Dus tsja, je kan de slofteugel de schuld geven maar je bent zelf ook niet geheel onschuldig natuurlijk Knipoog

Ik heb overigens gisteren weer met slof gereden in het bos, ik had van mn instructrice de tip gekregen om hem flink in middendraf te zetten het lange zandpad bergopwaarts. Maar omdat buurpaard te hard ging, en ik Waldo niet de kans had gegeven om te ontspannen en te snel te veel vroeg, werkte de slof in dit geval ook alleen maar als ene trekteugel en had dat ritje totaal geen nut. De volgende keer dat ik het zo ga proberen ga ik met mooi weer Knipoog , in mn eentje en geef ik Wal de tijd om op te warmen en geef ik mezelf de tijd om me te concentreren op goéd rijden met slof Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 20:07

Was je hier niet voor gewaarschuwd?

Amor Vincit Omnia


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 21:57

zonde zonde zonde. nu is je paard waarschijnlijk erg op de kop getrokken door jou, waardoor hij alleen maar op de voorhand is gaan lopen. Je kunt hem nog beter met zijn kop in de lucht laten lopen. Ik ken ook een meisje met een fijn te rijden pony die voor het gemak ook altijd met slof rijdt, met (in mijn ogen dan) dezelfde gevolgen als jouw paard. eens kijken of ik haar dat niet nog eens goed kan uitleggen.

De hond is de betere mens

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 23:20

ik rij ook regelmatig met een slof maar ik trek hem niet aan, daardoor moet je zelf het laatste beetje doen zeg maar. Ik rij trouwens de laatste tijd met een thiedeman. Dat vind ik toch ff fijner.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 07:14

Gelukkig maar dat je er redelijk snel bent achter gekomen dat jij niet met een slofteugel kan rijden Knipoog

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 08:57

Ik vind het heel goed en eerlijk van je dat je dit zo hier neer durft te zetten. Ofterwijl: jij durft je fouten te erkennen. M'n complimenten!
Tja, het is natuurlijk zonde van de tijd, van je paard, enz. Maar je hebt er in ieder geval wel weer wat van geleerd.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 13:50

Pril schreef:
Gelukkig maar dat je er redelijk snel bent achter gekomen dat jij niet met een slofteugel kan rijden Knipoog


Ik heb niet gezegd dat ik er niet mee kan rijden, ik heb gezegd dat ik hem de laatste tijd voor de verkeerde rede en te lang heb gebruikt. Lijkt mij wat anders.

Ik rijd al jaren af en toe een dagje met slof en normaal levert het op wat ik wil. Paarden corriegeren dus, maar dit keer ben ik begonnen met corriegeren en heb hem niet afgedaan toen ze gecorriegeerd was. Gewoon stom van me, want ik weet eigenlijk beter.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 13:51

Vandaag kwam ze trouwens alweer even echt aan de teugel. Lekker voorwaarts met achterhand eronder. Gelukkig maar.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 14:15

Tja, ik hoorde laatst nog iemand die zei: En dan doe ik de slof er af en dan hoop ik dat ze zo blijft. Ik heb haar maar geadviseerd het paard ook op stal iets om te hangen, dat leek me helemaal de ultieme oplossing.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 16:53

als je de slof gebruikt moet je (volgens mijn instructrice) hem zo lang/kort pakken, dat hij alleen inwerkt als het paard zijn hoofd teveel omhoog doet.
Als je dat doet kan de slofteugel volgens mij wel helpen. Maar te vaak er mee rijden lijkt me ook geen goede zaak.

Succes! Party!!

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 14:19

het is dus duidelijk dat je je eigen paard zelf naar de klote hebt gereden, ik hoop maar dta het goed komt, het ligt niet aan de slof, je hebt hem gewoon verkeerd gebruikt dat zie je... Ik heb ook een slof om voor in het bos, je moet alleen goed weten hoe je ermee om moet gaan en niet "lekker in de krul"rijden zoals jij het zegt.
Het probleem is dat je hem niet vanuit de achterhand rijdt, en gewoon de voorkant in de krul trekt> het is gewoon je eigen schuld, ik hoop voor het paard dat het weer goed komt.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 22:08

Een slof kan een heel goed hulpmiddel zijn in de training van je paard mits je het goed toepast. In mijn ogen gebruikt 9 van de 10 ruiters de slof verkeerd. Jij bent helaas een van hen maar wel eentje die het durft toe te geven en er iets aan doet. Super!
Resoluut de slof in de kast hangen is ook geen oplossing, zoek iemand die je kan helpen met de correcte toepassing van deze hulpteugel.
Ik rijd zelf mijn hengst de eerste 15 minuten ook met slof en dan gaat die eraf. Gelukkig krijg ik al geruime tijd les van een kundige ruiter die mij het correcte gebruik heeft geleerd en dat is al lastig genoeg.
Mijn paard is overigens super licht in de hand en ondervind alleen maar hinder van de slof als hij ligt te etteren en de boel wil overnemen. Die neiging heeft hij het eerste half uur nogal.
Maar maak nooit de fout om van een slof een gewoonte te maken in je rijstijl, laat het enkel een tijdelijk hulpmiddel zijn. En met tijdelijk bedoel ik enkele weken en zeker geen maanden.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-02 11:34

Ze is er alweer bijna doorheen. Nog sneller dan verwacht dus. Het is ook zelf een echt fanatieke dat scheelt. Ze kan natuurlijk altijd weer een terugval krijgen, maar ze loopt nu alweer een paar dagen normaal.

Ik geloof dat ik inmiddels wel een verkeerde indruk heb opgewekt bij jullie. Het gaat niet om verkeerd gebruik, het gaat om te lang gebruik. Ze reageert heel sterk op die extra balast op haar bit. Als hangt hij er los aan, dan reageert ze er nog op. Ik heb onder vakkundige leiding met slof leren rijden op 2 dressuurstallen. (ik weet dat dit ook weer niet alles zegt, maar het gaat al 9 jaar goed) Maar dit is echt een stereotype geval van de hulpteugel als standaard materiaal gaan zien. Dat is volgens mij een fout die buiten mij nu veel meer andere mensen ook maken, al lijkt het nu zo alsof ik de enige ben en daar kritiek op krijg (wat ik niet erg vind, het is mijn eigen schuld. Hoeveel mensen zie je niet die met springen een martingaal omhebben en hem dan in de dressuurles er ook nog om hebben, omdat ze hem er vergeten Verward zijn af te halen,of dat het wel handig is zo. Hetzelde met thiedemanteugels en dat soort dingen. Ze werken toch alleen in als het nodig is, maar je paard voelt wel constant dat gewicht hangen. Mijn zelf zien dat ik hem te lang heb gebruikt, maakt niet goed dat ik hem te lang gebruikt heb, maar misschien worden andere mensen er nu ook wakker door. Dat was eigenlijk wat ik ermee wilde zeggen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 28 bezoekers