Bloedneus....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Bloedneus....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 23:25

Ik was vanmiddag lekker aan het rijden op mn paardje, tot ik dr stil zette, en stelling vroeg aan de rechterkant.. Toen zag ik ineens allemaal bloed uit dr neus zetten..!!!
Ik ben afgestapt, en ff met een vochtig doekje het schoongemaakt.. Na een minuut of 5 hield het op..
Toen hoorde ik van mn zus dat ze het een tijd geleden ook al bij mn paard had gezien, maar verder niet meer aan gedacht...

Wie weet wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Ze is wel regelmatig verkouden...Maar nooit ernstig ziek ofzo..


Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:30

Een paard hier op de manege heeft dat laatst gehad, die bleef zelfs een paar dagen achter elkaar lichtjes bloeden. Die is toen onderzocht en het bleek dat hij een ontstoken kies had. Als het vaker gebeurt zou ik toch even de dierenarts erbij halen.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:40

ik zou dit zeker laten nakijken door een da want het kan een gezwel zijn in haar neus dat begint te bloeden af en toe !

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:40

bij iemand bij ons op de manege had dat ook bij haar paard,haar lesgever zei dat er een adertje gesprongen was Bloos!

Ik ben enorm gestoord.

cindy83

Berichten: 533
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Erp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:55

kan idd een gesprongen ader zijn, of het kan een longbloeder zijn (KAN), had ze het bij zware arbeid, en briest ze veel??

Mijn boktnaam eindelijk veranderd... cindytjuh kon echt niet meer;-)

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:23

inderdaad cindytjuh het kan een longbloeding zijn, gesprongen adertjes komen weinig of niet voor bij paarden, het kan natuurlijk ook iets in haar mond zijn.
Houd het in de gaten als het vaker voorvalt. maak je niet ongerust over die longbloeding want dan zou je het wel weten hoor, want we zijn nu toch weer een paar dagen verder.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:59

In het algemeen is een bloedneus bij het paard een beschadiging van een bloedvat in de neus, bijvoorbeeld door hard proesten. Deze stoppen meestal vrij snel. Dus dan is er niets aan de hand.
Maar wanneer het chronisch wordt, bijvoorbeeld door een aandoening van de luchtwegen of van het darmkanaal, heb je kans op bloedarmoede.

Ernstige luchtzakaandoeningen waarbij het bloed in stromen uit de neus komt, zijn meestal niet te stelpen en zijn zelfs vaak dodelijk. Dit omdat de luchtzakken zelf dan ook met bloed gevuld zijn.

Omdat het wat warmer was, liggen de bloedvaten ook iets 'hoger' in de huid. Dus misschien heeft ze wat te hard geproest, of is het zo gesprongen. Gebeurd ook wel vaker als ze hard hebben gewerkt.

Maar als het vaker voor gaat komen, zou ik contact opnemen met de DA.

En dat ze zo vaak verkouden is, hoe komt dat? En krijgt ze genoeg kans om hiervan te herstellen?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:20

laat het echt eens nakijken door je da want een vriendin van me heeft een paard gehad dat ook regelmatig een bloedneus had en hij had een tumor zitten in zijn hoofd ! ik wil je niet bang maken maar bij zoiets moet je snel handelen waardoor de kans dan op genezing heel groot is !
ik zou het voor alle zekerheid even laten nakijken door een da

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 01:28

Okee bedankt iedereen voor de informatie!!! Ga er zeker wat mee doen


WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:15

Bij oudere paarden die wat harder werken kan het vaker voorkomen. Zo zie je het ook regelmatig bij paarden op de renbaan of rodeo paarden. Meestal is het niets ernstigs gewoon een gesprongen adertje of bloedvat. Laatst las ik iets in een amerikaans artikel over barrel race en racepaarden waar het regelmatig bij voorkomt; ze hebben nu van het merk Oxy-gen er een soort supplement voor ontwikkeld, zodat deze paarden dat minder snel krijgen. er staat vast meer over op hun site. ik zal het eens opzoeken

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:23


"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 17:29

Zo dan Haha! Dankjewel Lachen

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:42

Heb je verlopig genoeg te lezen Knipoog

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:37

shana schreef:
laat het echt eens nakijken door je da want een vriendin van me heeft een paard gehad dat ook regelmatig een bloedneus had en hij had een tumor zitten in zijn hoofd ! groetjes

Idd, dat had ons oude paard ook.(is inmiddels overleden, maar niet daardoor.)
Het was wel een goedaardige tumor, en ze zou er pas na 5 jaar last van kunnen krijgen. Maar helaas is ze 1 jaar erna overleden.

how sweet can it be to be loved by you

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:41

als het heel erg warm is geweest barst er een adertje maar nu is niet zo warm en dat is niet normaal bij paarden en ik zal beter een veearts halen

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:43

Hoi wijffiej, heb je het al laten bekijken door de VA? want ben wel benieuwd wat het is toen ik de eerste keer kwam had ze ook een bloed neus maar je zus dacht dat ze haar neus had gestoten dat was dus niet het geval schijnbaar ik hoop dat je al iets weet anders vraag ik het straks aan de VA

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:55

Mijn paard had het pasgeleden ook na het springen van een parcours, waarschijnlijk van het door de opwinding een keer te hard proesten.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

gillian

Berichten: 4411
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:27

Zsm een bronchoscopie laten maken, de luchtzakken na laten kijken.
Daar kan een schimmel inzitten, die bloedneuzen veroorzaakt.
In het ergste geval kan je paard eraan doodbloeden.
Veel mensen verwaarlozen zo'n bloedneus, denken aan een gesprongen adertje oid.
Vaak is dat ook zo maar neem alsjeblieft dat risico niet!!

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cinniz123, Dries1990, Icelandshet, LiannePuthzy, Stybba, Treesje_1978, Vitas en 88 bezoekers