Kletsnat paard zadelen slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Kletsnat paard zadelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-02 08:29

Is hetr eigenlijk slecht een kletsnat paard op te zadelen? Mijn zus zei eens zoiets en sindsdien heb ik het heel weinig gedaan maar met zulk weer en paardjes die buitenstaan maar toch hun beweging nodig hebben is het wel erg onpraktisch.



Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 08:45

Ik doe het standaard niet. Ik zou niet precies uit kunnen leggen wat er slecht aan is, als ik er zo over nadenk.
Het zadel kan natuurlijk gaan schuiven op een kletsnat paard, net als dat jij kletsnet op een leren bank gaat zitten, schuif je ook ontzettend (beetje raar voorbeeld..). Als het paard opdroogt (voor zover dit gaat onder een zadel), kan het gaan schuren.
Navy staat niet buiten in de regen, maar ik kan me goed voorstellen dat het bij jou erg lastig is. Als Navy nat is (door bijvoorbeeld afspuiten), haal ik er even een zweetmes over, leg er een zweetdeken op en ga eventjes stappen, als ze droog is leg ik pas het zadel d'r op.
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 08:46

Ik weet niet of het slecht is, maar met een kletsnatte rug zadel ik hem niet op, omdat ik dan bang ben dat het chabrak met zadel gaat schuiven/schuren, dus bang voor doorrijden. Zet 'm anders op stal met een zweetdekentje op, eerst met handdoek goed droogwrijven en wacht even een half uurtje tot zijn rug bijna droog is.

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 08:51

Ik heb er een tijd geleden eens een stukje over gelezen waarin werd uitgelegd waarom het precies niet goed was ,
ik dacht iets van , als de huid nat is dan is die zachter en dus gevoeliger
voor schuurplekjes ed.

Maar echt wereldschokend zal het wel niet zijn hoor als je toch eens een
hobbeltje gaat maken op een wat nat paard.

Ikzelf doe het niet , laat 'm eerst wel opdrogen en als het regent ga ik gewoon niet rijden ,
doe ik zowel mezelf als het paardje toch geen plezier mee dan....

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 10:08

Ik haal hem vaak zat nat uit de wei...ff afvegen met een zweetmes.. ff een zweetdek op... en binnnen no time is hij droog! *zijn rug dan en buik*

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 10:40

Lijkt me niet echt aangenaam voor je paard.
Je droogt jezelf toch ook eerst af voordat je je aankleedt als je onder de douche vandaan komt?!

Nulla tenaci invia est via

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 10:46

maar hoe zit het dan met een zwetend paard die al een zadel op heeft???
Mijn vroegere instrukteur zei altijd dat het wel kon, nat opzadelen, want als ze al een zadel op hebben en gaan zweten heb je het zelfde effect.
Maar ik zadel eigelijk ook nooit nat op, waarom weet ik niet maar goed, ze staat met regen toxh binnen en dan is ze eigelijk nooit nat als ik ga rijden.

sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 10:56

ik denk dat het niet goed is al je dat doet...zelf laat ik hem eerst opdrogen of ik ga gewoon niet rijden...lijkt me zelf ook niet fijn als je kleren aandoet terwijl je nog hartstikke nat bent.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 12:16

Even met het zweetmes het ergste water eraf, poetsen, en zadelen maar. Tuurlijk is een natte huid wat zachter dan een droge, kijk maar naar je eigen huid als je uit bad komt. Maar een paard dat nat van het land komt, is doorgaans niet tot op de huid toe nat. Anders zouden er veel meer paarden ziek zijn.
En als je zadel schuift, zodat je drukingen krijgt, betekent dat dat je zadel niet goed ligt. Niet dat je met een natte rug niet kunt rijden Haha! Dan zou je namelijk ook onmiddellijk moeten stoppen als je paard gaat zweten Knipoog

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 15:21

Ik leg ook nooit een zadel op een nat paard. Vind ik niet fijn. Als je een droog paard hebt kun je hem eerst poetsen, zand etc eraf. Een nat paard kun je niet poetsen, dus al het zand wat tussen de haren zit, schuurt lekker onder je zadel. Omdat ik niet het risico wil lopen dat mijn paard doorrijplekken krijgt, laat ik hm lekker staan als hij nat is. Hij krijgt immers z'n beweging toch wl als hij in de wei staat

Goedgekeurd onderschrift :)

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 16:29

Billy heeft gelijk, als je paard gerold heeft, of gelegen, zit er zand of prut op zijn rug. Als hij droog is, borstel je dat er zo af, als hij nat is kan dat niet en gaat dat schuren. Dat is ook het verschil met gewoon afspuiten, dan poets je eerst lijkt mij en spuit hem daarna af. Dan zou je eventueel wel kunnen rijden met een natte rug.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 16:42

Ik ben het ook met billy eens.

Bij grote uitzondering heb 1 x op een nat paard gereden.
Ik kreeg prive les en de eigenaar had gezegt dat hij hem binnen zou zetten, niet dus Lips are sealed
Deze zat ook helemaal onder de modder.
Ik heb hem toen helemaal afgespoten met de water.
Nat was hij toch al, en zo was er iig de modder af.
Ik heb hem daarna zo droog mogelijk zien te krijgen, maar helemaal was niet gelukt.
Dit paardje had er niks van over gehouden, maar verder doe ik het dus ook alleen bij hoge uitzondering, wan fijn lijkt het me niet voor het paard.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 19:23

Ik doe het ook niet, alleen als ik les heb, en dan nog probeer ik mijn paard zo droog mogelijk te krijgen. Gisteren dus niet gereden, ik zal een volgende keer het eens proberen met een dunne zweetdeken. Ik heb ook al over een ongevoerde regendeken gedacht, maar het nadeel is dat ik maar een keer per dag bij mijn paard kom, dat ze dan misschien de hele dag in mooi weer met een deken oploopt.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-02 22:52

Hm ikzelf vond het ook altijd een gek idee een nat paard te zadelen maar als het schoon is (zandloos dus) heb je iig het schuurprobleem niet. Pjelk staat in een weitje en ik heb er geen stal bij dus even op stal laten drogen is helaas niet mogelijk. Als het niet meer regent is even afvegen met een zweetmes en een zweetdeken erop misschien wel een goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 08:07

Nog even een tipje; als de mijne nat is maar ik voel dat er zand in de vacht zit, dan zet ik er gewoon heel even de spuit op, over de rug. Daarna weer met het zweetmes, en zadelen maar.

lolo
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Oss

Re: Kletsnat paard zadelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 11:43

Als je een nat paard opzadelt gaat het meestal ook wel irriteren onder het zadel en krijgt hij/zij schuurplekken. Daarom doe ik dit ook nooit, maar als je echt wil rijden kun je hem/haar ook droogwrijven met stro of een handdoek op de plek waar het zadel en hoofdstel komen. Dan maakt het niet uit of het paard nog een beetje nat is want helemaal droog krijg je m' tog nooit, en kun je gewoon gaan rijden. Knipoog

Rosanne

Berichten: 2112
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 15:05

ik heb vandaag zelfs nog gereden in de regen, ze was ook drijfnat maar had haar eerst met zweetmes zo droog mogelijk gemaakt....beetje met stro (of handdoeken als je paardje daar niet bang voor is) drooggemaakt en dan daarna met zweetdeken in stal gezet....als ze beetje nat zijn maakt het ook niet zo heel veel uit hoor, maar in de regen rijden gaat best, ik heb daar met cap op eigenlijk weinig last van. En ja...je paardje kan der heus wel tegen hoor. Maar om nou meteen niet te gaan rijden als het regent...dan zou je hier in Nederland nooit kunnen rijden Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 15:17

Hoi,
Wat ik absoluut niet snap is dat ik zoveel mensen hier zie schrijven in de
trant van "Even het zweetmes erover en zadelen maar" Als je een nat paard uit de wei haalt, en hij is natgeregend, dan moet je nooit met een zweetmes het water eraf halen. Want dan maak je de huid ook nat, want als het gaat regenen, zet het paard zijn haren op, zodat alleen zijn haren nat worden en de huid droog blijft. Gebruik je dan het zweetmes, dan maak je de huid juist nat, ik heb geleerd het daarom nooit te doen, tenzij je een ziek paard wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 18:37

Je paard wordt echt niet ziek als de huid onder het zadel nat wordt hoor Maya. Dus als je je zweetmes gebruikt om 'm even onder het zadel droger te maken, krijgt 'ie daar echt niks van.
Waar ik wel een beetje huiverig voor ben, is het paard nat terugzetten in de wei, dat doe ik dus pertinent niet. Dan maar op stal die nacht (ik rij meestal 's avonds niet al te vroeg), want dan ben ik bang dat de koude wind toch te hard aankomt op de natte rug, ook al heb ik lang genoeg uitgestapt.

Maar je levert alleen commentaar op hoe ik het doe (en waarschijnlijk nog vele anderen, die hun paard echt niet stil laten staan omdat 'ie toevallig eens nat is op de rug, maar dat voor de zekerheid maar niet schrijven want o jee Bokt zou je eens een dierenbeul vinden }> )
Hoe doe je het zelf dan? Helemaal niet afzweten, en dan je zadel erop? Want ik neem aan dat je dan dus ook niet borstelt, want dan kan de huid ook nat worden, net als dat je je zweetmes gebruikt....
Of laat je je paard helemaal staan als 'ie nat is?

Wat doen de mensen trouwens met hun paard als z'n rug nat is en jullie zadelen dan principieel niet op? Laat je 'm dan staan, met alle risico's in deze tijd van eiwitrijk gras van dien? Of ga je dan maar longeren? (Zonder longeersingel, dus zonder bijzets etc want dan gaat je theorie van gevoelige huidjes, schuren etc. niet meer op...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:41

Sonja, ik begrijp niet precies wat je nou van mij wilt weten. Maar als mijn pony natgeregend is, wacht ik gewoon totdat ze droog is. Als ze vuil is, borstel ik de plaatsen waar het zadel of tuig komt goed, en voor de rest haal ik net lichtjes de slik eraf. Ze staat namelijk altijd buiten. Ik rijd ook zeker niet elke dag, ik rij meestal om de dag of twee dagen, dat hangt ervanaf of ik een uurtje heb gereden of 4 uur. Ik heb mijn pony als recreatiepony, ik rij er alleen mee buiten want een bak heb ik niet.
Vandaag bijvoorbeeld is het vanmorgen noodweer geweest, en is ze zeiknat, Ik denk niet dat dat nog op tijd droog is om nog te kunnen rijden. Dus wacht ik tot morgen ofzo totdat ze wel droog is. Dus heeft ze een "rustdag", Amanda is trouwens een Haflinger en die heeft niet persé elke dag beweging nodig.
Het is misschien wel anders als je dressuur ofzo rijd, want dan wil je toch wel elke dag trainen, misschien ben jij zo'n ruiter ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 17:29

Geen dressuurruiter Haha! zeker niet, maar ik heb idd wel een paardje dat echt elke dag beweging nodig heeft, ook als ze 24/7 buiten staat. Je verhaal geeft me trouwens het antwoord dat ik zocht; je rijdt dus gewoon niet als je paard (te) nat is. Ik kom pas 's avonds bij m'n paard (tegen achten) en MOET haar rijden/longeren. Dus tja, dan moet je wat....
Grtz!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 17:47

Ik blijf bezig zeg. Ik rij gewoon als mijn pony nat is. Onder het zadel even droog wrijven met een handoek en klaar.
Ik heb echt niet de tijd om dan nog eens een uur op stal te gaan zitten om te wachten tot ze droog is.
Als er geen zand op je pony zit zie ik het probleem niet. En zoals Sonja zei als er wel zand op zit spuit je hem toch gewoon even af, hij is toch al nat.
En ik ga ook zeker niet een dagje overslaan met rijden, moet ik haar dan in de winter helemaal stil zetten? Wij hebben namelijk een luxe binnenbak ofzo.

17 mensen vinden dit leuk

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 17:52

Tja, ik heb een regendek op, nu dus nog zijn tussendeken, maar omdat hij vrij veel buiten staat zijn al zijn dekens waterdicht....
Als het echt t-shirt weer is en er valt een buitje dan is ie daarna zo weer droog.... ik droog hem dan met rond gevouwen schoon stro, stevig wrijven en laat hem opdrogen terwijl ik bijvoorbeeld de spullen klaar leg zijn hoeven doe, zijn benen afdroog... in het warme weer is ie dan snel droog. Natuurlijk mag hij daarna lekker rollen, iedereen weet;
"Nat worden = rollen!!"

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 17:57

Het is inderdaad zoals hier boven gezegd word. Niet iedereen heeft de tijd om zijn paard op te laten drogen.
Als Isolda natgeregend is en ik wil rijden? (komt niet vaak voor, ik ben van suiker, ik smelt dus Haha! )
dan doe ik ergewoon een zadel op. Wel even oppassen wat betreft zand. Zachte borstel erover om alle haren glad te laten liggen.

Isolda haar zadel past goed, schuift niet. Ik heb een fijn dekje onder mijn zadel. Nooit problemen gehad.
Oke, echt lekker voor je paard zal het niet zijn, maar soms moet je wat! Wachten tot ze droog is of niet rijden, zijn beide geen opties voor mij!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 18:29

als het dan nog regent en ik toch wil rijden? snel met handdoek de plek waar het zadel komt droogwrijven en regendek erover en daarna als ik met hoefjes enzo klaar ben snel zadel erop en snel naar de bak toe! (binnenbak tot beschikking)

en als het gaat regenen als ik aan t poetsen ben; gooi ik de regendeken erop en haal ik die eraf wanneer ik met alles klaar ben.

als ie al nat is...
dan handdoek erover,flink wrijven (alleen waar het zadel zit en nog een beetje als ik meer tijd heb) en dan poetsen waar het droog is geworden na het wrijven en dan zadel erop en huppa kee

mijn paardje staat dus ook altijd buiten en ik heb ook de luxe van op laten drogen op stal niet..

en stilzetten? naja dan staat ie wel erg veel stil Slapen dag! daar beginnen we niet aan Haha!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FennaK, Leliesan en 29 bezoekers