welk bit??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 11:01

ik koop er eigelijk liever 1 van k&k,in verband met het gevoel enzo bij je paard. Lachen

ik koop liever een duurder,beter bit dan een goedkoop slecht bit.
nou zeg ik niet dat dit bit slecht is germie,maar ik heb liever een bit waar ik dan zeker van ben dat het goed is. Haha!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:56

RVS bitten zijn erg slijtvast hoor, gaan jaren mee. En zijn zeker niet slecht. Zijn gewoon de goedkoopste bitten en worden veel gebruikt, de gewone watertrens. Zijn niet minder dan een kk. Maar die van kk zijn dubbel gebroken, en ik heb het over een enkelgebroken watertrens. Voor veel ruiters werkt zo'n enkelgebroken bit prima.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 16:58

kan je daar het paard dan wel goed onder controle brengen?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:23

Er bestaat een boek, Het paard, de ruiter en het bit, of zoiets. Daarin staat precies hoe bitten werken. Dubbelgebroken bitten zijn helemaal niet zo vriendelijk als je denkt, ook een enkel gebroken trens werkt als een notenkraker. Mijn paard heeft een enorme hekel aan een dubbelgebroken bit en is het rustigst met stang of D-trens van rubber.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:29

beautylover schreef:
kan je daar het paard dan wel goed onder controle brengen?

Ik rij alle paarden in op een rvs watertrens, dikte zo'n 21 mm. Daar kun je prima een paard mee onder controle houden. Sperriem eraf, neusriem erg los. Dit is gewoon een basisbit, let maar eens op, bijna alle manegepaarden lopen er ook mee rond (of een rvs enkelgebroken bustrens met praktisch dezelfde werking).
Dubbelgebroken bitten zijn vaak ook prima, die werken iets anders in, leveren meer druk op de tong en de lagen, terwijl een enkelgebroken bit juist door het notekrakereffect in het gehemelte kan prikken en op de lagen kan inwerken. Dubbelgebroken is niet zachter dan enkelgebroken, de werking is anders.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 07:59

dankje germie,
maar ik ben toch niet zo....geïnterresseerd
maar toch bedankt

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 08:25

nou ben ik misschien vervelend,maar kunnen jullie er ook foto's bij zetten van welk bit je bedoeld?
het word nou een beetje door de war gehaald Haha!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:24

een enkelgebroken watertrens of D trens, bustrens is helemaal niets mis mee hoor Scheve mond
waarom denk je dat eigenlijk?

wij hebben 4 paarden staan.waarvan ons welshje misschien een sterker bitje had mogen krijgen, toch hebben we dit niet gedaan. hij raced het is een rodeo in de bak als ik weer op hem reed, maar bleef wel volhouden. uiteindelijk is het me gelukt hem rustig te krijgen met dat bitje Lachen

de kwpner is altijd bereden met een D-trens, mijn broer heeft met haar de L gestard, dit was ook niet altijd de makkelijkste, maar hetbitje was perfect. ze neemt hem goed aan. nu na zoveel jaar wordt er weer wat mee gedaan door onze verzorgster. ze heeft gelest en meteen bij de eerste les begon ze te schuimen op dat bitje, ze pakt het nog steeds goed aan.

op mijn pony heb ik een hefboom mylersbitje.
deze werd mij aangeraden en mijn instructrice is hier ook zelf tevreden over. ik reed met hulpteugel en zat elke keer weer aan een andere, maar ze loopt eronder uit. bij de slof begon ze heftig te protesteren en dat was ik zat, dus ben ik zonder slof gaan rijden ik had toen nog een watertrens, maar mevrouw vond het wel leuk om lekker te doen wat ze zelf wilde. ik heb al een met een dubbelgebroken gereden maar dat het net zo veel eeffect als een watertrens bij mijn pony. nu heb ik een mylersbitje waar ik tot op heden goed tevreden over ben.

de draver van mijn zus wordt bereden met een pessoa, dit heeft ze altijd gedaan en ze vind het een fijn bitje.

ik denk dat het wel belangrijk is om een rvs bitje te nemen, een paard pakt natuurlijk minder snel roest aan Lachen

ik noem hier maar waar onze paarden mee bereden worden, maar waarom wil jij liever iets speciaals terwijl het misschien niet nodig is.??

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 13:36

nou ik denk dat het wel nodig is,omdat ik in het begin met haar moet 'vechten'

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:46

Enkelgebroken begint steeds meer 'uit' te raken omdat het als een notenkraker op de kaak werkt (probeer het eens op je eigen arm). Het is dus helemaal niet zo vriendelijk als het lijkt.
Als ik jou was zou ik voor een fijne dubbelgebroken gaan, van bijvoorbeeld K&K.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 14:05

oke dankje gabyfedde! Haha!



ik vind ook dat een bit mondvriendelijk moet zijn voor het paard Haha!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:09

Quote Cowhorse: ik denk dat het wel belangrijk is om een rvs bitje te nemen, een paard pakt natuurlijk minder snel roest aan Unquote.
Sweet ironbitten zijn juist vaak geliefd bij paarden. Ik ben al een tijd op zoek naar een ijzeren bit (liefst stang maar gebroken mag ook) voor mijn paard. Maar kan er geen vinden in 13,5 of 14. Een bit met koper schijnt ook lekker te zijn. Aan RVS zit helemaal geen smaak.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 12:25

hebben jullie allemaal geen foto's van de bitten die jullie bedoelen???

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:33

Foto's vind je in de divoza gids of een andere gids van een ruitersportzaak.Ik begrijp niet waarom je zo moeilijk doet, je neemt een gewone gebroken bit, water of bus, of je neemt een dubbelgebroken bit. Voor de maat neem je je oude bit even mee naar de winkel, ik neem aan dat dat goed paste. Deze bitten zijn over het algemeen vriendelijk voor je pony( zachte hand is het belangrijkste) en worden het meest gebruikt.

Oud gezegde: Hoe feller het paard, hoe zachter het bit.
Een waarheid als een koe, en zoek snel een instructeur!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:35

Soxje schreef:
Quote Cowhorse: ik denk dat het wel belangrijk is om een rvs bitje te nemen, een paard pakt natuurlijk minder snel roest aan Unquote.
Sweet ironbitten zijn juist vaak geliefd bij paarden. Ik ben al een tijd op zoek naar een ijzeren bit (liefst stang maar gebroken mag ook) voor mijn paard. Maar kan er geen vinden in 13,5 of 14. Een bit met koper schijnt ook lekker te zijn. Aan RVS zit helemaal geen smaak.



die ken ik niet, het werd me verteld door 'de ruitersportzaak' om het even zo te zeggen Lachen
en bij mij klopte het ook wel, ik had ooit een bit waar roest aan zat die mijn pony toen niet aannam een ander bitje weer wel.
inderdaad koper schijnt ook lekker te zijn

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 20:22

we gaan morgen even naar de winkel voor het bit!
ik ben benieuwd hoe het werkt! Haha!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:55

beautylover schreef:
oke dankje gabyfedde! Haha!



ik vind ook dat een bit mondvriendelijk moet zijn voor het paard Haha!

Komt een beetje over alsof je gewoon alleen in je straatje passend advies wilt en dat is een dubbelgebroken bit.

Dubbelgebroken bitten zijn niet zachter dan enkel gebroken bitten. Een dubbelgebroken bit werkt anders in, meer op de tong en de lagen. Het boek 'het paard, het bit en de ruiter' is een aanrader. Een enkelgebroken bit is echt niet minder vriendelijk dan een dubbelgebroken bit.
Laatst bijgewerkt door germie op 08-10-04 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:58

Ik heb dit boek ook met veel plezier gelezen. Ben er een stuk wijzer van geworden, een aanrader voor iedere ruiter!

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 08:34

lijkt me we handig,maar wat kost dat boek dan Haha!

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:19

germie schreef:
Komt een beetje over alsof je gewoon alleen in je straatje passend advies wilt en dat is een dubbelgebroken bit.

Dubbelgebroken bitten zijn niet zachter dan enkel gebroken bitten. Een dubbelgebroken bit werkt anders in, meer op de tong en de lagen. Het boek 'het paard, het bit en de ruiter' is een aanrader. Een enkelgebroken bit is echt niet minder vriendelijk dan een dubbelgebroken bit.



ben ik niet helemaal met je eens. een enkelgebroken bit kan best hard inwerken een dubbelgebroken ligt in mijn ogen fijner in de mond.

bij mij paard is het in ieder geval veel beter, ik koop geeneens enkelgebroken bitjes meer *LOL*

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:22

Dat boek kun je lezen via de bieb, ik heb het daar besteld. Weet niet wat het in de winkel kost. Misschien staat het wel in de Divoza-catalogus.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:12

ongebroken watertrens is ook erg vriendelijk volgen school je kunt het proberen die zijn niet heel duur, onder de 10 euro nog nieuw

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 21:54

ik heb een ander bit Haha! het was de watertrens k&k (en nog wat) geworden..
ik had er ook meteen mee gereden,ik moet zegge dat ik er heel tevreden over ben!ik had geen gevecht meer Knipoog

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:00

enkelgebroken of dubbelgebroken?

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 22:11

dubbelgebroken