Literaire Bokkers?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-01 21:53

Ok... question. Wat is het beste boek ever dat je gelezen hebt? Of voor degene die dat moeilijk vinden, wat vind je een leuk boek/waarom/welke schrijver?

Ikke:
Vind 'Siegfried'van Mulisch wel een mooi boek. Had daar een beetje haat/liefde verhouding mee.. aan de ene kant heel spannend en apart, aan de andere kant te filosofisch en vaag.

Best book ever (niet echt literair hoor) vind ik Bridget Jones' diary. Al gelezen? Echt een AANRADER!!! Ik vind m ge-wel-dig.. ohja wel in t engels lezen want volgens mij is de vertaling lang niet zo goed. Ik ga ook echt naar die film!!!

Eens even kijken. Verder vond ik 'vroeger'(hehe) Tonke Dragt heel mooi. En nu, niet vergeten want dat vind ik misschien de BESTE schrijfter ever... MAeve Binchy. Zij is iers en de meeste boeken gaan over een klein, iers dorpje waarin je iedereen leert kennen en de onderlinge relaties en problemen ziet. Echt geweldige boeken. Wel dikke pillen, maar heeel mooi.

Nu ik niet meer verplicht voor school hoef te lezen vind ik t spontaan weer veeel leuker. Party!! Ohja nog een aanrader: (ook engels) The Brigdes of Madison County (ook film van) Man, I cried my eyes out... Huilen Nou wat vinden jullie aanraders? Kan ik een lijstje maken met wat ik nog moet lezen in de vakantie Haha!


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 22:00

Ik heb voor mijn list vooral veel mooi engelse boeken gelezen vind ik.
The Horsewhisperer vond ik errug cool, beetje slimy maar toch, het leest lekker weg....en alles van Chaim Potok, je moet eens iets van hem lezen, Ik vond My name is Asjer Lev echt heel goed....één van de beste boeken die ik gelezen heb.

Qua Nederlands...toch wel de ontdekking van de hemel denk ik. verder Anna Enquist en Nelleke Noordervliet - het oog van de Engel vond ik ook helemaal goed.
Verder weet ik het eigenlijk allemaal niet meer.....voor Dits heb ik één goed boek gelezen, Narziss und Goldmund van Hermann Hesse.

Naast mijn lijstboeken heb ik het laatste haar eigenlijk niet veel gelezen...tsja, dnu lees ik veel van die flutboeken, heb het boek van 'Spangen'(de tv-serie) gelezen enzo.
Oja, ik vind alles van Kristien Hemmerechts ook goed. Literair verantwoord, je moet wel een beetje nadenken soms, maar dat vind ik juist leuk.

Ik vond vroeger btw Tonke Dragt ook super, die boeken over Tiuri.....(zo heette hij toch?)heb ik echt stukgelezen.

Als ik nog iets bedenk zal ik het zeggen...heb ik elk geval jouw tips genoteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 22:00

De boeken van Marion Bradley! Verder de boeken van Jean Auel (serie 'De Aardkinderen') en natuurlijk Harry Potter!
Verder alles wat over de legende van Koning Arthur gaat.
Grtz!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 22:02

Citaat:
Op 2001-05-03 23:00, schreef Sonja:
De boeken van Marion Bradley! Verder de boeken van Jean Auel (serie 'De Aardkinderen') en natuurlijk Harry Potter!
Verder alles wat over de legende van Koning Arthur gaat.
Grtz!


O ja, en in de vakantie in het vliegtuig lees ik graag van die gore medische thrillers van Cook of boeken als "Airframe"; lekker zweten in het vliegtuig, kijken of de flaps goed zijn Lachen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-01 22:03

Jaaaa Jane Auel... heb geloof ik drie daarvan gelezen (vroeger, toen ik nog zeeen van tijd had.. hihi)
is mooooi... En Tiuri, ja geweldig. Heb die boeken nog staan.. misschien moet ik ze gewoon nog eens opnieuw lezen! Party!!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 22:12

Oh, dat zijn er zoooooveeeel! Ik zal morgen eens een lijstje maken, als ik me verveel op m'n werk (nog 4 daagjes daar en dan ga ik ECHT werk doen). Ik heb echt zoveel mooie boeken gelezen... maar nu ga ik naar m'n bedje. Dromen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 22:15

phileine zegt sorry van ronald gophart vind k wel erg goed...
heel goed geschreven....

orfie vind k ook heel goed (is van uhm... ff naam vergeten)

Het geheim van Anna Enquist vind k ook heel goed...

Lieve Tracy/Lieve (weer naam vergeten) vind k ook heel goed

Onkruid en de bloem is ook n aanrader...

en ik ben bezig met Eva Luna van Issabel Allende

ik lees ook sneller nu t nie meer verplicht is!!!!!!!
lezen is heel leuk (all1 nie verplicht!!!)

..... leeg .....

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 22:17

trouwens qua engels vind k Jane Austin heel goed (wel de moderne taal want die orginele taal is mega moeilijk!!)

..... leeg .....

Megan
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 22:21

Het geheim van Anna Enquist? Die heb ik al een tijdje liggen omdat die op school werd aangeraden, maar ik ben er nog steeds niet in begonnen. Toch maar eens doen dus.

Over 'The bridges of Madison County': inderdaad een heel mooi boek en een nog mooiere film (met 2 oscars geloof ik zelfs). Alleen één tip: kijk niet de film voor je lijst want die wijkt enorm af van het boek en de meeste Engels leraren weten dat. (die fout heb ik zelf destijds namelijk ook gemaakt Haha!)

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 22:21

Live Tracey, Lieve Mandy is van John marsden...

Julliemoeten echt 'Morgen toen de oorlog begon' (ook van John Marsden)en de vervolgen daarop lezen...zo goed!!!!!Die was ik nog even vergeten, maar dat zijn denk ik echt de beste boeken die ik ooit gelezen heb. Dus opschrijven!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 22:38

Hehe, ik kan dus wel mijn halve boekenkast hier neertypen,hihi, ikke boekenwurm.

Mijn absolute bijbel is die Unendliche Geschichte van Michael Ende, beter bekend als het Oneindige Verhaal ofwel de Neverending Story. De film kent iedereen wel, maar dit boek is niet te verfilmen vind ik, de film kan wat mij betreft niet tippen aan het boek.
Verder hou ik erg van Tolkien, dat vind ik prachtig. Harry Potter zou ik ook wel leuk vinden denk ik.
Qua Lit is De donkere kamer van Damocles mijn favoriet. Samen met ander Hermans boeken. Durlacher vind ik ook erg indrukwekkend. De ontdekking van de hemel staat hier, maar heb ik nog niet gelezen.
De boeken van Cormac McCarthy zijn absoluut geweldig, wel rauw, maar zoooooo goed. En er komen paarden in voor, hihi. Tom Wolfe lees ik ook graag, The Bonfire (!) of the Vanities en A man in full. Hij heeft ook een geweldig boek over de Nasa wat perfect aansluit op Apollo 13.
Enfin, zo kan ik nog wel ff doorgaan want lezen is fijn! Helaas kan ik er tegenwoordig weinig tijd voor vinden.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 22:40

Oh Sonja, dan heb ik wel een heleboel boeken die jij goed vind denk ik!!! Ik houd ook van schrijvers/schrijfster zoals Marion Bradley!!! Party!! Maar mijn favo boek van het moment is Arabian legends van Marian Carpenter. Dat is geen verhaal, gaat "gewoon" over allerlei beroemde arabieren in de VS, erg leuk!!! Verder vind ik alles van Joy Fielding errug goed, evenals het dagboek van Bridget Jones (van Helen Fielding), Freya North is ook een fantastische schrijfster een beetje in de stijl van de Bridget Jones boeken en noem maar op...ik ben een echte "boekenwurm" hoor, ik kan wel door blijven zemelen over boeken die ik goed vind...zoals <Tipi, kind van Afrika> en <Bij de wilde beesten af> een boek van "wilde" dierendokter David Taylor, ook een heerlijk boek!!! Maar van Joy Fielding kan ik <Life penalty> aanraden, ik heb tranen met tuiten zitten huilen boven dat boek... Huilen Huilen Huilen Egr zielig, maar steengoed!!! (vind ik tenminste)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-05-03 23:40 ]</font>

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 23:07

Laatste jaren veel te weinig gelezen eigenlijk Boos!

Beste wat ik de laatste tijd gelezen heb is The Wheel Of Time van Robert Jordan (worden uiteindelijk 10 behoorlijk flinke delen, best veel dus Knipoog).
Is fantasy en gaat voornamelijk over een groepje tieners die je in het verhaal ziet opgroeien.. Ook de verhoudingen en de problemen tussen die mensen komen leuk aan bod. Errug leuk. Nadeel is dat als je deel 1 gelezen hebt je de andere delen ook allemaal moet lezen Knipoog

Verder Lord of the Ring (nogal een standaard werk Knipoog) van J.J.R. Tolkien. Toevallig ook fantasy. Erg bekend boek, komt eind dit jaar ook een film van uit.

Verder dus niet echt veel de laatste tijd..

Oh, 'vroeger' (basisschool) alle boeken van Thea Beckman (die van Kruistocht in Spijkerbroek, Hasse Simonsdochter e.d.) en Evert Hartman allemaal uitgelezen..

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 05:20

Ja, lezen vind ik ook heerlijk. Ik neem er eigenlijk de tijd niet voor (wat ik wel zou moeten doen). Als ik lees dan lees ik ook aan 1 stuk een dikke pil uit. Zo vind ik het heerlijk om met een boek van Stephen King onderuit te gaan zitten. Het (It) heb ik ook bijvoorbeeld in 5 dagen uitgelezen. Ik heb ook het boek van "de ontvoering van Freddie Heineken" gelezen. En uiteraard "het verotte leven van Floortje Bloem". En ook ik heb "Kruistocht in spijkerbroek gelezen" van Thea Beckman en "3 verschrikkelijke dagen" van Guus Kuijer. De bekende basisschool boeken *LOL* Ik geloof dat ik het boek van Bridget Jones ook maar moet gaan lezen. Ik hoor hier hele leuke reacties op dat boek. Verder vind ik het lekker om een flutromannetje te lezen en lekker weg te zwijmelen *LOL*
groetjes, Caballo

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 08:26

Ik lees de boeken van Marion Bradley ontzettend graag, die zijn heel pakkend. Wat literatuur betreft: veel engelse literatuur zoals de zussen Bronte en Jane Austen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 08:27

Trouwens, Eva Luna is ook een mooi boek he! Ik las het heel graag en het was dus ook snel uit.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 08:32

Ik lees dus helemaal niet veel, maar als Phantom Phan zweer ik bij het boek: De man achter het Masker, van Susan Kay.
DIt boek beschrijft het levensverhaal van Erik (Phantom) van zijn geboorte tot zijn dood. Er is dus maar een relatief klein deel wat zich in de parijse Opera afspeelt.
Dit boek, maakt dus echt duidelijk dat Erik geen spook was, maar een zeer inteligent mens van vlees en bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 08:33


miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 09:46

dankje rieja...
ik lag in bed en toen dacht ik 'oja'

nu heb k de bekendste boeken van jane autin gelezen en wil ook boeken gaan lezen van de bronte zusters...
lijken me ook heeeeeel mooi.

..... leeg .....

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 10:08

Citaat:
The Horsewhisperer vond ik errug cool, beetje slimy maar toch, het leest lekker weg..

Ik vond het een beetje een SURE boek. De begin scene is echt om te janken, alles met Pilgrim erin eigenlijk wel, maar verder: Misselijk wat een gezeur! De film is helemaal erg, want daar hebben ze gewoon een beetje een paar feitjes verhusseld enzo...

Ik vind Roddy Doyle onwijs goed (the snapper, the commitments, paddy clarke ha ha ha (wow, echt te mooi)). En alles wat een beetje zuidelijk is. Dus GAbriel Garcia Marquez, Isabel allende etc. Ik hou niet zo van die standaard boeken. Al vond ik Kort Amerikaans, Wolkers, errug mooi (snapte het einde alleen niet).
Schindlers List (film) = Schindlers Arch als boek was ook errug mooi. Vind al die zielige dingen wel mooi. Ik lees nu Oriana Fallaci's Een Man, ook wel mooi, alleen zit er nogal wat griekse mythologie in, en dat is een beetje niet mijn smaak (doe niet voor niets atheneum).
En nu het niet meer verplicht is vind ik het opeens ook veel gaver.
Nog een aanrader: als je van Roald DAhl tiepjes houd: Stephen Dobyns, Eating Naked of Naakt Eten. T Zijnv erhalen en het is echt vreselijk lachen!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 10:20

Mooi, leuk en/of spannend:

Lachen The world according to Garp (John Irving)
Lachen Een beest met twee lichamen (Joris Moens)
Lachen Vertraging (Tim Krabbé)
Lachen De passievrucht (Karel Glastra van Loon)
Lachen The beach (ja, van die film, ben de naam van de schrijver ff kwijt)

Ik vond 'The Horsewhisperer' een goed boek, heb 'm vrijwel in één keer uitgelezen. De film vond ik niet veel aan. Robert Redford was iets te vaak in beeld (oké, hij speelde dan wel de hoofdfiguur, maar toch) en wat ze met dat paard deden kan iedereen die iets van paarden af weet. En het einde was ook superslecht, echt zo'n American happy end. Net als bij de Amerikaanse versie van 'Spoorloos', naar dat boek van Tim Krabbé, 'Het gouden ei', ook een goed boek trouwens. Mooi verfilmd in het Nederlands, maar zwaar verkl**t in het Amerikaans.

Zelfde verhaal wat 'The beach' betreft. Ik had het boek gelezen en was er helemaal weg van. Mensen hadden me gewaarschuwd dat de film tegenviel, maar ik wilde 'm toch zien. Mwoah. Echt zo'n Hollywood-kaskraker. Het had een film als Trainspotting moeten worden, maar ja, het moest verkopen dus werd het Leonardo in de hoofdrol... Jammer, want de regisseur (dezelfde als van Trainspotting) had er anders echt iets moois van kunnen maken!

En verder ben ik gek op jeugdboeken, bijvoorbeeld die Bart hierboven al noemde. 'De zevensprong' van Tonke Dragt heb ik volgens mij wel 10 x gelezen. Ook mooi zijn de boeken van Cynthia Voigt over De Tillermans, een paar jonge kinderen in Amerika die in de steek worden gelaten door hun depressieve moeder.

Oh, en Bridget Jones (deel 1 en 2) heb ik trouwens ook gelezen, zowel in het Nederlands als in het Engels. Heel herkenbaar allemaal, die film ga ik ook zeker zien!

Waar ik trouwens niet doorheen kom, is 'De ontdekking van de hemel' van Harry Mulisch... Maar ook die wordt inmiddels verfilmd, misschien dat dat voor mij helpt... Tong uitsteken

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> << < ...dreams are just goals without deadlines... > >> </FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-05-04 11:28 ]</font>

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 11:06

Ik heb werkelijk geen idee...

De boeken die ik me nog herinner (lees tegenwoordig alleen studieboeken) zijn:

* de donkere kamer van Damocles - W.F. Hermans
* het gouden ei - T. Krabbé (?)

En het Engelse boek "A kiss before dying" vond ik erg mooi!
En... ik kan er even niet opkomen... een moeilijk te lezen boek... iets met... Dorian Gray. Ja, The Picture of Dorian Gray! Dit boek is erg moeilijk, maar het verhaal is wel erg goed.

En vroeger als ik IDD ook alle Thea Beckman's, Evert Harman, Tonke Dragt, etc...
Vroeger las ik heel veel, nu bijna niets meer. Ja, mijn studieboek Engels, Spaans, allerlei soorten economieboeken, marketingboeken, managementboeken etc.

Ben ook veel tijd kwijt aan de paarden.

En de tijd die ik daarnaast nog over heb, besteed ik aan mijn tekenwerk.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 11:11

Hier een lijstje met de mooiste of leukste boeken die ik ken, van alles door elkaar. Een deel is al genoemd, dat vond ik wel grappig. Bij nieuwe boeken heb ik een opmerking geplaatst. Ik ken geen nederlandse titels van de engelse auteurs. Ik lees ook weinig nederlandse boeken meer.

Mists of Avalon: Marion Zimmer Bradley
alles van Dick Francis : spannende paardenboeken, ook heel makkelijk in het Engels te lezen
Atlas shrugged en The Fountainhead van Ayn Rand: pittige filosofische boeken, die je dwingen om na te denken over je eigen opvattingen over de rol van de overheid. Zij is opgegroeid in de USSR in het begin van de 20e eeuw, en daarna naar Amerika verhuist. Het is moeilijk Engels, maar wel een aanrader.
Lord of the Rings (heb pas een prachtige gebonden versie cadeau gekregen, mijn oude exemplar is helemaal stuk gelezen)
alles over Harry Potter (waar blijft deel 5!)
alles van Nicci French en Patricia Cornwell: spannende thrillers
Torenhoog en mijlenbreed en Ogen van Tijgers van Tonke Dragt
alles van Ann Rivers Siddons: vaak boeken die in de US spelen, en een moeilijke periode uit het leven van de hoofdpersoon bescrijven
Bridget Jones deel 1 en 2: de film is al uit in de UK! Ik wacht met spanning
Bridges of Madison County en van dezelfde auteur (James Waller?) Slow waltz in Cedar Bend
The secret history, Donna Tartt: 6 studenten op een klein college in Vermont die een moord plegen
The beach (auteur even vergeten, is ook onlangs verfilmd): groep reizigers op een geheim strand in Thailand
Zen and the art of motorcycle maintenance: filosofie en een reisverhaal door elkaar
Sophie's world, Jostein Gaardner: de geschiedenis van filosofie in een notendop
The once and future king, Terence White: de Arthur legende
Regeneration, Ghost Road en ?, Pat Barker: trilogie over de 'soldier poets' in de 1e wereldoorlog. Een deel ervan heeft de booker prize gewonnen
alles van Josephine Tey: detectives uit begin 20e eeuw super spannend!
Snow Falling on Cedars, David Guterson: een moord in Seattle met raciale ondertonen
Segou I en II, Marise Conde: familie uit Mali die over de wereld verspreid raakt
De zwarte met het witte hart, Arthur Japin: twee Ghanese koningszonen die in Nl komen en een van hen later in Indonesie (waar gebeurd)
Sheep, ?: horror verhaal, echt heel eng, wel mooi
Brideshead revisited, Evelyn Waugh: een kapitein in het leger komt terug op de landgoed waar heel veel herinneringen heeft

en nog wat jeugdsentiment
alles over de zwarte hengst
Old Shatterhand (vind ik nu onleesbaar)
het land Narnia (sonja, vast ook iets voor jou!)
Het oneindige verhaal (Lov, ik was 'm vergeten, shame on me!)

Maar de vraag: het allerbeste boek is Atlsa shrugged. Ik heb het zeker 10 keer gelezen en blijf nadenken over wat ik nu vind van haar opvattingen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 11:39

Jaaaa Lielle, The Secret History, die was ik vergeten... ook een enorm goed boek! Lachen

Heb vorig jaar trouwens ook een heel leuk boek gelezen, en ik kan me toch niet meer herinneren hoe het heet... Niet echt super literair verantwoord, maar gewoon een grappig boek en ik leefde ook erg met de hoofdpersonen mee. Wie helpt me? Beschrijving:

Het gaat over Jack en Amy, twee jonge mensen in Engeland die elkaar via via leren kennen. Stukjes vanuit zijn perspectief en vanuit haar perspectief wisselen elkaar af. De schrijvers zijn een man en een vrouw die tijdens het schrijven van het boek zelf ook een relatie met elkaar kregen. Ik vond het vooral grappig omdat sommige dingen nog herkenbaarder waren dan bij Bridget Jones.

Hoe heet dat boek nou... Frusty

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 11:42

jaaaaaah Cythia Voight....
ik heb bijna alle tillermans gelezen,
orfie is ook van haar...
ze schrijft heel goed.. vroeger las ik vooral haar boeken1!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Martine__, Flip, Iris_Casper, Jannie79, kouwene, Laurora, lianne18, manonutjuh, mauw, meniekske, MissBambi, pinto_1, rocky_1995, Tatjanaa, Typhoon, WillemYntJee en 62 bezoekers