Druk van haver, zin of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Druk van haver, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 12:49

Ik ben pas van stal verhuisd met mijn pony.
Voorheen kreeg hij nooit haver maar nu op zijn nieuwe stal voeren ze de paarden standaard een halfje haver.
Taco is sinds dat hij daar staat behoorlijk heftig en druk.
Nu heeft hij wel vaker van die periodes dus ik vraag me af of het nu van de haver komt of omdat hij gewoon de winter al een beetje in zijn hoofd heeft.
Overigens is het geplette haver ik weet niet of dat verschil maakt tegenover "normale" haver.
Wie heeft er ervaring mee?

<3 Galanto <3


prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:52

Ik denk eigenlijk dat hij eerder druk is geworden als gevolg van de verhuizing? Wellicht moet hij daar nog even wennen. Een halve schep haver is niet echt veel, maar ik moet daar wel bij zeggen dat ik dravers gewend ben, die zijn sowieso redelijk druk en kunnen enorme hoeveelheden haver aan...

Bevalt het wel op de nieuwe stal Lachen?

Extremely rare and Beyond Compare

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 12:54

Ja echt super Haha!
Taco heeft prima naar zijn zin.
Komt lekker meerdere keren per dag uit zijn stal Haha!
Hij ploft alleen een beetje van de energie.

<3 Galanto <3

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:56

Bij onze fjord had haver totaal geen effect (wij probeerden hem juist wat pittiger te krijgen). Maar een nieuwe woon situatie kan een paard ook erg veranderen.

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:58

Taaclover schreef:
Ja echt super Haha!
Taco heeft prima naar zijn zin.
Komt lekker meerdere keren per dag uit zijn stal Haha!
Hij ploft alleen een beetje van de energie.


Het klinkt goed! Wellicht dat daar al die energie vandaan komt *LOL*.

Extremely rare and Beyond Compare

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 12:58

teriema schreef:
Bij onze fjord had haver totaal geen effect (wij probeerden hem juist wat pittiger te krijgen). Maar een nieuwe woon situatie kan een paard ook erg veranderen.

Taco is normaal gesproken van zichzelf al goed druk dus daarvoor krijgt hij in ieder geval geen haver.
Ze voeren het daar aan ieder paard Haha!

<3 Galanto <3

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:01

Taaclover schreef:
Taco is normaal gesproken van zichzelf al goed druk dus daarvoor krijgt hij in ieder geval geen haver.
Ze voeren het daar aan ieder paard Haha!



Dat snapte ik, wilde alleen zeggen dat die van ons er niet drukker van werd en dat er dus een kans is dat het daar niet aan ligt Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:34

haver geeft wel wat energie
maar die energoe is snelle energie die ook zo weer "weg" is
dus echt drukkker worden ze er niet van

denk eerder dat ie blij is met zijn nieuwe plekkie Haha!

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:52

ben het helemaal met draumpje eens hoor. het zal de nieuwe omgeving wel zijn. Haha!

Barbapapa
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:09

Dat ze van haver drukker worden of meerenergie krijgen is een fabeltje. Geplette haver kan beter opgenomen worden omdat de haver korre;s al kapot zijn hele haver wil er ook nog wel eens weer heel uit komen aan het einde van het verteringsproces.

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:26

nou, haver heeft voor veel paarden wel degelijk effect, maar dat merk je pas wanneer ze niet veel naar buiten komen. Daarnaast is mij altijd verteld dat fjorden op eiwitarme voeding moesten?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:40

Op sommige paarden heeft haver wel degelijk effect (ik heb een gelderse gereden die werkelijk ontplofte als ze haver kreeg, ondanks dat ze de hele dag in de paddock stond), maar over het algemeen is het idd een fabeltje. De merrie die ik hierboven noemde zal waarschijnlijk in het algemeen vrij heftig reageren op voer, daar weet ik jammer genoeg het fijne niet van.
Ik denk ook dat het de nieuwe omgeving is, sommige paarden reageren daar flink op (mijne eerder ook)

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:04

Het verschil tussen geplette en niet geplette haver zou niet zo groot mogen zijn. Niet geplette haver zou moeten even goed opgenomen worden.

Bij gerst ligt dat anders. Die moet absoluut geplet worden, anders kan het niet verteerd worden.

Ik geloof best dat paarden wat drukker kunnen worden van haver. Maar je hebt ook mensen die allergisch reageren als je het woord haver nog maar uitspreekt. Haver kan heel nuttig zijn om je paard ietsje op te peppen, en dus geen vergif voor paarden.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:07

Het schijnt dat de eerste dagen dat je haver voert paarden wel een beetje kriebelig kunnen worden. De gepunte haver prikkelt de darmwand. na en paar dagen treedt gewenning op en gaat het over.

ONZIN dus!


Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 21:16

Barvrouwke schreef:
nou, haver heeft voor veel paarden wel degelijk effect, maar dat merk je pas wanneer ze niet veel naar buiten komen. Daarnaast is mij altijd verteld dat fjorden op eiwitarme voeding moesten?


Fjorden die 24/7 in het land lopen en verder niets doen wel ja.
Maar een fjord die iedere dag getraind word mag best eiwitrijk voer krijgen

<3 Galanto <3

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:23

Wij hebben op school geleerd dat haver in combinatie met biks, wel degelijk effect heeft op (sommige) paarden. Paarden reageren heel erg op de combinatie haver en een stof uit het biks..

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:46

In de grijze boktgeschiedenis hebben we deze discussie ook eens gevoerd. Daaruit kwam ook dat het een fabeltje zou zijn.
Maar ik heb besloten, fabel of geen fabel, geen haver in mijn paard! Tong uitsteken

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:57

Meestal moet je er even doorheen voeren. Er zijn paarden die er druk van worden, maar dat moet na een weekje, hooguit twee, weer over gaan.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:36

Danc en haver helpt voor geen meter, en vaak te veel eiwitten!

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:00

jantina schreef:
In de grijze boktgeschiedenis hebben we deze discussie ook eens gevoerd. Daaruit kwam ook dat het een fabeltje zou zijn.
Maar ik heb besloten, fabel of geen fabel, geen haver in mijn paard! Tong uitsteken

Hetzelfde hier Knipoog

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:25

Ook ik hoef mijn paard echt geen haver te voeren, dan staat hij te stuiteren op stal ( en hij loopt in de winter ook echt elke dag buiten in de wei ). Ik heb het 2 maanden geprobeerd, maar ook na 2 maanden was het gestuiter nog niet over. Nadat ik was gestopt met de haver ( en het was haver in een muesli, dus nog geeeneens alleen haver ), was het wilde gedrag binnen 2 dagen over !

Maar ik ken ook heel veel paarden die er totaal niet op reageren.
Ligt dus aan je paard, onzin is het zeker niet.

Groetjes,

Maris

Milka

Berichten: 2109
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:27

Precies t zelfde hier bij mijn paardje.
Hedio is van zichzelf al een erg temperamentvol paardje (tja...PRE'r, he Haha!) en hier krijgt hij dus ook standaard wat haver bijgevoerd...sindsdien is hij nog explosiever dan voorheen.
Haver geeft zeker te weten meer energie waar paarden over t algemeen drukker van worden!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:17

Nu we Z gaan starten mag Patos best wat meer 'power' hebben. Wanneer ik haar elke dag wat haver bijvoer krijgt ze iets meer pit en daardoor uitstraling. Ik merk ook dat ze wat meer praatjes heeft.

Marcella

Berichten: 36669
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:03

Barbapapa schreef:
Dat ze van haver drukker worden of meerenergie krijgen is een fabeltje. Geplette haver kan beter opgenomen worden omdat de haver korre;s al kapot zijn hele haver wil er ook nog wel eens weer heel uit komen aan het einde van het verteringsproces.


Waarom stuiter ik dan door de bak heen als die van mij haver gehad heeft. En ik kom er dan pas achter als ik al op zit. Aangezien we een staleigenaar zeer royal is met voer (en die van mij af en toe per ongeluk haver krijgt).

ZwarteKa

Berichten: 244
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:14

Zoveel verstand heb ik er niet van hoor, maar uit eigen ervaring weet ik dat het voeren van haver (of een muesli-mengsel waar veel haver in zit) wel degelijk effect kan hebben!
De Fries waar ik een tijdje geleden op reed was super als hij haver kreeg: lekker voorwaarts en oplettend! Wanneer hij ander voer kreeg (gewone biks) werd hij super sloom: een heel ander paard. Scheve mond
Ik heb ook een tijdje een Trakehner gereden die ze per ongeluk ander voer gaven. Normaal gesproken kreeg hij gewone muesli met weinig haven er toen opeens kreeg hij een tijdje 'prestatie-muesli' met veel haver (eigenaresse had verkeerde zak gekocht). *LOL* Hij werd overal bang voor! Liep te snuiven en sprong opzij voor elk blaadje dat verkeerd lag: Hij veranderde van een brave wandelaar tot een schrikkerig racemonster! Of heb ik nu net twee heel gevoelige paarden getroffen??? Dat lijkt me wel heel toevallig... Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xAlice en 94 bezoekers