Nadelen van drachtige merries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Nadelen van drachtige merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 18:54

Ik heb kans dat mijn merrie drachtig is van pas 4 jaar en ik zou graag willen weten hoeveel procent kans er is dat de rug na de bevalling in gaat zakken en dat ze van die echte zeikmerries worden of verschilt dat per paard? En zijn er nog meer dingen die rond de bevalling kunnen voorkomen?



Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:08

uhm.. Datz e erg chagerijnig worden, en snel op hun teentjes getrapt.. En als z ehet veulen hebben, erg beschermend kunnen zijn(dus echt niemand erbij laten.. Als iemand het probeert, diegene verjagen emt happen en soms zelfs trappen)

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:13

Doorgezakte rug valt volgens mij wel mee hoor en dat zeikerige hoeft helemaal niet. Heb ooit een keer een veulentje bij een merrie gehad en geen problemen gehad. Het is wel handig om ze al snel van elkaar te scheiden voor korte tijd (5 min) terwijl het veulen in een veilige box staat waar hij zich absoluut niet kan bezeren. Als je dit vaak herhaalt en langzaam opbouwt kan je na een tijdje gewoon weer rijden. De merrie die ik toen had werd helemaal niet hengstiger. Ze vond het rijden juist wel leuk. Kijk wel aan hoe je paard is voor het veulen komt. Als ze aangeeft dat ze niet meer wil rijden moet je haar niet dwingen. Sowieso wel rustiger aan doen. Dat paard had bijv. 5 dagen voor de bevalling (het was een verrassingsveulen dus wisten niet wanneer het kwam) dat ze niet meer wilde - ze ging stil staan of de kwartjes op waren. Vanaf dat moment niet meer gereden. Daarvoor reed ik wel met haar, maar op een rustigere manier zodat het voor beide plezierig was.

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 19:19

pff als ik iets ooit niet zou willen hebben is een veulen en al helemaal niet van me eigen merrie.. ik maak me nu al zorgen terwijl het nog niet eens 100% zeker is of ze drachtig is maar je kan er bijna niet meer omheen

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:10

het humeur Haha!

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:21

Zo'n doorgezakte rug zie je eerder bij (oudere) merries, die vaak veulens hebben gehad. Het veulen hangt niet aan de rug hé, zoals bij mensen.

- Offline -

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:10

Ik heb mijn merrie drie jaar achter elkaar drachtig gehad, ze was toen 8,9 en 10. Ondertussen reed ik mijn merrie ook gewoon, toen ze acht was liep ze M1, heb haar al die tijd kunnen rijden, tot aan het einde, zat er ook altijd gauw weer op. Ze was dan twee dagen aan het hinniken en dan was het goed. Ik heb nooit problemen gehad dat ze drachtig was. Kon haar blijven rijden, kon er snel weer op. Haar veulenbuik had ik er altijd wel weer snel af. Nu is ze niet drachtig en wordt ook niet meer gereden maar je kan niet aan haar zien dat ze al drie veulens heeft gehad.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:47

Niet zo moeilijk doen zeg!! Je paard ligt echt niet helemaal in de kreukels als die een keer een veulen heeft gehad!! Ze worden er vaak mooier en voller van, als ze een keer een veulen hebben gehad. Voor je het weet is het voorbij hoor, ik weet nog zo dat ik elke keer naar stal moest en op stal bleef omdat het veulen in aantocht was. Nu is ze inmiddels al 3 weken veulenloos, en is ze weer volop in training. Hoe kan het dan dat je paard drachtig is, heeft die bij een hengst in de wei gestaan ofzo?

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 20:44

Pascha schreef:
Niet zo moeilijk doen zeg!!


zo rustig maar hoor!!

van de zomer was een hengst ontsnapt en dus bij de merries in de wei beland.. zodoende...

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:54

Als je dan zo opziet tegen het hebben van een veulen bij je merrie, waarom heb je ze dan na die ontsnapte hengst niet laten scannen en hengstig laten spuiten? Of gewoon hengstig laten spuiten? Op die manier wordt een eventueel vruchtje door de baarmoeder afgestoten en had je geen ongewenste dracht bij je paardje gehad.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 13:18

Ik heb haar pas sinds kort en ik wist niet dat die hengst bij haar in de buurt is gekomen en laten keuren hebben we ook niet laten doen maar je weet de manier waarop ze is gekocht ook niet dus zou ik geen commentaar geven ik heb alleen wat vragen gesteld en als je daar geen antwoord op wilt geven dan hoef je voor mij ook niet te reageren

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:11

gucci_girl schreef:
Ik heb haar pas sinds kort en ik wist niet dat die hengst bij haar in de buurt is gekomen en laten keuren hebben we ook niet laten doen maar je weet de manier waarop ze is gekocht ook niet dus zou ik geen commentaar geven ik heb alleen wat vragen gesteld en als je daar geen antwoord op wilt geven dan hoef je voor mij ook niet te reageren

Als je op deze manier blijft doorgaan tegen mensen die je op een vriendelijke manier advies willen geven (wat jij dan al commentaar noemt) dan vrees ik dat er niet veel mensen nog de moeite zullen willen doen om te reageren op je topics. Ik heb er alleszins geen boodschap aan om zo behandeld te worden, ook al heb ik best wel veel ervaring met drachtige merries en geboortes van veulens. Nog veel plezier met je merrie en je veulen.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:16

Valt wel mee hoor!

Deze merrie:

Afbeelding

ben ik nu een 2 weken aan het rijden, ze heeft daarvoor 3 jaar niets gedaan en 3 veulens gekregen, ja ze heeft nog een dikke buik, maar die zijn we eraf aan het trainen, doorgezakte rug heeft ze niet.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:01

Monster schreef:
uhm.. Datz e erg chagerijnig worden, en snel op hun teentjes getrapt.. En als z ehet veulen hebben, erg beschermend kunnen zijn(dus echt niemand erbij laten.. Als iemand het probeert, diegene verjagen emt happen en soms zelfs trappen)


Dit hoeft dus helemaal niet, mijn zeikerige merrie werd alleen maar liever. Vind het nu wel jammer dat het veulen van de week gaat. Denk dat ie weer in zijn(nou ja haar dus) oude patroontje gaat terugvallen.

Wel lastig is het rekening houden met rijden. Sommige merries hebben er last van met rijden, andere totaal niet. Maar je bent al snel enkele weken uit de roulatie met rijden. Zoniet enkele maanden. Wedstrijd rijden is zoieso niet gemakkelijk. Het kan wel.

En doorgezakte ruggen en dikke buiken zijn iets voor echte fokmerries, dit gebeurt niet in 1 keer.
En als je je paard door blijft rijden(indien mogelijk natuurlijk) en na het veulenen weer gewoon oppakt, is zelfs die veulenbuik snel weg!

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 19:42

Teigetje schreef:
Als je op deze manier blijft doorgaan tegen mensen die je op een vriendelijke manier advies willen geven (wat jij dan al commentaar noemt) dan vrees ik dat er niet veel mensen nog de moeite zullen willen doen om te reageren op je topics. Ik heb er alleszins geen boodschap aan om zo behandeld te worden, ook al heb ik best wel veel ervaring met drachtige merries en geboortes van veulens. Nog veel plezier met je merrie en je veulen.


nou ik vatte het niet vriendelijk op maar dat kan ik ook verkeerd opgevat hebben maargoed.. boeiend.. er zijn nog genoeg andere mensen die er wel op reageren

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 19:42

de rest bedankt voor jullie antwoorden Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Ponylover_11 en 105 bezoekers