wat is dit presies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 06:33

Loopt inderdaad niet aan de teugel, maar jij drukt je hand naar beneden (om je paard rond te krijgen?) en dat werkt niet. Je moet je hand een aantal cm boven de schoft houden. Als je alleen maar gaat letten op het aan de teugel lopen, wordt het snel in de krul trekken en/of werk je het juist alleen maar tegen. Ga eerst maar eens gewoon rijden, lekker ontspannen, dan komt het vanzelf wel.

-


truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:48

Rij je je paardje wel eens met een lange teugel? Begin daar anders mee, speel wat met je teugels af en toe en laat hem desnoods zowat met zijn neus op de grond lopen. Als het goed is voel je het verschil wanneer hij lekkerder gaat lopen.
Als ie dan lekker ontspannen is kan je de teugels ietsje korter nemen.

Aan de teugel lopen (als je bedoelt zijn rug en achterhand goed gebruiken) hoeft echt niet met zulke korte teugels, pas als je paard goed los is en ontspant kan je meer vragen.... en als je meer vraagt ook goed blijven drijven en voorwaarts houden.

www.trec-soeren.nl

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:52

hij loopt in niet een foto aan de teugel,
Afbeelding
dit is krack c. van anky gereden door hans peter minderhout
hierop kun je hopelijk zien dat het paard zijn hoofd in een rechte lijn naar beneden loopt.
als je het paard van de zijkant bekijkt zie je een rechte lijn van zijn oren tot zijn neus alsof ie tegen een muur aan loopt Haha!
[img]http://www.fotohub.com/v2/viewImage.php?productType=1&imgID=326606 [/img]
dit is edward gal met gribaldi in een oefen proefje
hoop dat je het een beetje kan zien

suc 6 ermee
groetjes develsgirl

follow me to the dark side.... we have cookies!!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:24

missnynke schreef:
Fijn dat je dat even meldt....... Schijnheilig


ja he Tong uitsteken von ik ook al Bloos Schijnheilig

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:46

Jou paard is wel aan de teugel maar niet nageeflijk Tong uitsteken

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:05

Sambo schreef:
Jou paard is wel aan de teugel maar niet nageeflijk Tong uitsteken


beetje een té hoog niveau voor in dit topic, misschien is het makkelijker om uit te leggen wat het verschil is...

She's my lady Lovers

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:18

Heb je misschien wel gelijk in Nistria.
Ik zal het proberen uit te leggen.

Als je verbinding hebt met de mond van je paard is het paard aan de teugel.Als je paard afbuigt en daarbij ontspannen is in mond,nek,kaken en lichaam is hij nageeflijk.Dit kan je voelen doordat je fijn met je benen achter je hand aan kan rijden en je het gevoel hebt of je paard alles vanzelf doet.Je kan makkelijk zitten omdat je paard zich in zijn hele lijf gaat ontspannen.Zijn oren zijn los hij schuimt mooi en zijn staart hangt lekker los.ook maakt hij zijn passen mooi af en is gebogen in de wendingen en recht op de lange zijde.Ja wat kan ik nog meer zeggen.Een ding is zeker het paard moet eerst ontspannen lopen wil hij lekker nageeflijk gaan lopen. Knipoog

EngeltjeS

Berichten: 16627
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 14:34

@ heureka: zadel een stukje naar achteren leggen? ligt ie te ver naar voren?

@ door_ : ik ontspan mn handen, als ze omlaag gaat lopen, maar dan komt ze na een paar meter weer omhoog, en kan ik weer "sponsjes uitknijpen" niet dat ik het erg vind, maar het lijkt dan net dat ze ontspannen niet reageerd. en voor een instructriese ben ik aan het zoeken... lukt alleen niet erg...

@ ellepel: je hebt gelijkt, mn handen zijn te laag.

@ DPB: onderhals? wat is dat?

@ phynix: free styl, wil je me info geven?

@ truusbertha: ik geef haar best vaak lange teugel, vaak na galop, en anders na draf. hier bij gaat e heel laag met zn neus. maar ontspannen rijden doe ik best vaak, maar k vind het ook leuk om aan de teugel te laten lopen... maar tis moeilijker dan een manege paard....

@ sambo: dus nagevelijk en aan de teugel lopen, zijn 2 dingen?????????
wat is dit dan?


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:40

Sambo schreef:
Jou paard is wel aan de teugel maar niet nageeflijk Tong uitsteken


Had ze al gezegd Devica

She's my lady Lovers


EngeltjeS

Berichten: 16627
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 14:41

ooo sorry Bloos


Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:42

Devica schreef:

@ sambo: dus nagevelijk en aan de teugel lopen, zijn 2 dingen?????????
wat is dit dan?




Grrrr Knipoog dit leg ik nou net uit,zie mijn tekst boven.

EngeltjeS

Berichten: 16627
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 14:45

hebben jullie nog tips?? Verward


Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:38

Sambo schreef:
Als je verbinding hebt met de mond van je paard is het paard aan de teugel.


Ik neem aan dat je over aanleuning praat? Maar m.i. is daar op deze foto's ook helemaal geen sprake van. Echte aanleuning ontstaat pas door het op de goede manier drijven van de ruiter en nooit door het achterwaarts werken van de hand (wat hier wel gebeurt).

Devica, je moet je paard goed van achteren naar voren rijden. En dit altijd vanuit ontspanning. Hier drukt je paard erg z'n rug weg en gebruikt z'n achterbenen niet goed. De kunst is om je handen gewoon stil te houden (in de beweging van het hoofd van het paard mee) en het paard rustig d.m.v. je houding- en zithulpen voorwaarts te rijden. Uit je hele verhaal begrijp ik dat je het allemaal nog niet echt begrijpt. Dat geeft niet, maar eigenlijk kan je dan beter een goede instructeur vinden, dan zelf te gaan experimenteren.

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:41

Hey Devica

Freestyle is een manier van omgaan met je paard. Deze is alleen gebasseerd op lichaamstaal en werkt vanuit het paard. We gaan er maar vanuit dat een paard op de hoefslag gaat lopen bij longeren, omdat wij zo communiseren, maar met freestyle benader je ze op een manier dat zij snappen. Werkt dus ook altijd!!!! Ik longeer mijn pony alleen nog maar op die manier en hij probeert nu dus ook echt niet op mij af te komen ofzo. (Tenzij ik dat aangeef Haha! )
Wat het aan te teugel rijden betreft, ik snap je helemaal. Ik heb mijn pony nu net 4 maanden en moet met alles bij het begin beginnen. Ik zelf rij wel al 16 jaar. Maar geduldt is hierbij echt alles. Hij kon nu bij mij eindelijk eens aan de teugel lopen en af en toe nu ook een pasje wijken. Dus vooral doorzetten, maar neem er de tijd voor, forceer het dus niet

EngeltjeS

Berichten: 16627
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 20:46

@ appie: dus ik kan het beste gewoon rijden, zonder ophoudingen?
ik wil wel een instructeur om me te helpen, maar k kan ze nergens vinden.

@ phynix: k heb niet echt een bak, alleen een wei.... kan ik daar iets mee?


mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:42

Ze loopt op geen 1 aan de teugel.. Als een paard aan de teugel loopt loopt het met zn hals in ong. gelijke hoogte als zn rug, hij geeft na aan het bit, waardoor zn rug ontspand, en het paard zelf veel fijner zit.. Een beetje ruiter merkt het vanzelf als het paard zn rug ontspand.. (niet beledigend bedoeld voor degen die dit niet voelen.. Schijnheilig)
Als je je paard aan de teugel wilt rijden moet je als het ware vragen met je handen, en als het ware je paard tegen het bit aanrijden.. zoals mn vader het altijd zegt.. Tong uitsteken Of tussen beugel en teugel.. Het is moeilijk om uit te leggen en drm kan een instructeur altijd helpen.. Lachen

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 23:27

Scheve mond Het paard staat op geen enkele foto aan de teugel. Ik zie spanning, hij is niet los en wordt al niet van achter naar voren gereden. Vooral of foto nummer 1 heb je de beugels te kort. Het paard kauwt niet, stapt niet over, gebruikt zijn rug niet. Jij zit in elkaar, hebt het been er niet aan. Je hebt je armen niet goed en je handen links rechts veel te laag geplaatst. Aan de teugel lopen is als het paard doordat het van achter naar voren gereden wordt naar de vriendelijke hand toe in ontspanning komt en daardoor soepel in zijn mond wordt, zijn buikspieren aantrekt zijn rug bolt en jou heerlijk laat zittenen in zijn halshouding durch das genick kommt oftewel buigt en gaat kauwen en schuimen. Ditr paard kijkt ook niet echt enorm happy op de foto. Van bovenaf kun je niet zien of een paard aan de teuigel loopt of niet, wel ongeveer. Een goede instructeur kan je hier prima mee helpen. In training is een maal in de week rijden een beetje weinig. Op de manier waarop jij nu je houding hebt kun je nooit tot het geven van juiste hulpen komen en derhalve ook nooit het paard aan de teugel rijden, je kunt hem er wel aantrekken maar dat is ook niet de bedoeling. Instructeurs genoeg, kijk eens op de plaatselijke manege of er daar niemand is die jou kan helpen. Sucses, OK dan!

Nicht alles was aufgerollt ist, ist auch Rollkur

Wij snijden stickers op stickerfolie leuk idee voor sint of de kerstman. Ideaal als reclame object voor trailer, auto, kast, noem maar op
Zie advertentie [EA-CO] Stickers met naam paard, afbeelding paard

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 23:36

Sambo schreef:
Jou paard is wel aan de teugel maar niet nageeflijk Tong uitsteken

Boos! Dat paard is helemaal niet aan de teugel tenminste niet zo aan de teugel dat wat men in de dressuur verlangt doordat het paard met het been naar de ontspannen hand voorwaarts gedreven wordt zal hij zich ontspannen en leren zichzelf beter te dragen. Het is heel belangrijk dat je eigen houding onberispelijk is anders maak je het leven onnodig moeilijk voor je paard.
Het paard moet leren zich te dragen en vanuit het ontspannen van achter naar voren rijden tegen een ademende hand. Rijd je van voor naar achter dmv trekken aan de teugel loop je je doelstelling voorbij namelijk het ontspannen rijden en trainen van een pard werken aan de spieropbouw zodat paard sterker wordt en het werk beter en makkelijker aan kan. Knipoog

Nicht alles was aufgerollt ist, ist auch Rollkur

Wij snijden stickers op stickerfolie leuk idee voor sint of de kerstman. Ideaal als reclame object voor trailer, auto, kast, noem maar op
Zie advertentie [EA-CO] Stickers met naam paard, afbeelding paard

EngeltjeS

Berichten: 16627
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 06:58

dus 1x in de week les van een instructeur is niet genoeg?
*ik krijg 1x in de week les op de manege, maar een manege paard is heel anders dan een verzorg*
ligt het er ook niet aan, hoe oud ze zijn????
( en aan mn mede verzorgster kan ik het ook niet vragen of mn houding klopt ofzo, of mij een beetje les geven, want dat kan ze niet zien en goed uitleggen )


Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:58

Als ik jou was zou ik helemaal nog niet beginnen met aan de teugl rijden.
Zo te horen weet je dus niet een wat het is en hoe je het moet doen.
Ga aller eerst werken aan vertrouwen en ontspannen. Aanleuning die komt vanzelf wel. Je kunt aan de teugel rijden beter pas doen als je weet hoe je het moet doen en niet gewoon gaan klungelen, want dat loopt meestal uit tot trekken.

Ik zou prive-les nemen!

Succes! Knipoog

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:14

Devica schreef:
dus 1x in de week les van een instructeur is niet genoeg?
*ik krijg 1x in de week les op de manege, maar een manege paard is heel anders dan een verzorg*
ligt het er ook niet aan, hoe oud ze zijn????
( en aan mn mede verzorgster kan ik het ook niet vragen of mn houding klopt ofzo, of mij een beetje les geven, want dat kan ze niet zien en goed uitleggen )

Knipoog Een maal in de week les is prima maar een manegepaard is niet te vergelijken met een verzorgpaard, of een eigen paard. De meeste manegepaarden zijn zo hard in de mond die worden aan de teugel getrokken dwz met de neus op de borst getrokken. Aan de teugel rijden bereik je alleen door het paard van achter naar voren voorwarts te rijden tegen de ontspannen ademende hand. Door de ontspanning die het paard krijgt en het ondertreden van de achterhand gaat het paard in balans lopen zijn spiern ontwikkelen en daardoor komt hij met een ontspannen hoofd halshouding het is heel moeilijk uit te leggen dat moet je ter plekke zien en zeggen.Als jouw stalmaatje het niet ziet is dat belabberd. Je zou eens kunnen beginnen met eens een paar boeken over paardrijden te lezen bijvoorbeeld het boek van coby van baalen. Verder kijk eens op de manege tussen de mensen met eigen paard mischien is er iemand die jou wil helpen. Je moet je maatje je maar eens laten longeren met jouw paard, jij kunt dat de beugels over de hals leggen en je concentreren op je zit, maak jezelf lang. Ik moet een zweep langs jouw oren naar beneden kunnen houden en dan bij de onderkant van je hakken uitkomen. Vanuit je huidige houding bereik je de ontspanning niet en zit je je paard in de weg. Trainen, lezen, kijken bij gevorderden, rijden en dan komt het vanzelf zogezegt zoek een goede instructeur. En probeer het paard niet voor aan de teugel te rijden maar activeer de achterhand en dan komt het aan de teugel wel. Aan de teugel is het resultaat van je rijden, dat kun je niet door aan de teugels te klooien. Mijn paard komt door alleen mijn zit en mijn benen keurrig aan de teugel. Ik kan travers, renvers, wijken, schouderbinnenwaarts rijden met een goede houding terwijl mijn dochter van 15 maanden voor bij me op het zadel zit. En kijk eens naar de groten zoals Anky hoe zij op het paard zit en rijd, laat dat jouw doelstelling zijn rijden zoals zij. OK dan! Natuurlijk maakt het uit hoe oud een paard is een van drie kun je niet in verzameling rijden maar het activeren van de achterhand moet altijd en het puur vanuit je binnenbeen naar je buitenteugel rijden ook. Goede lesgevers zijn altijd te vinden. OK dan!

Nicht alles was aufgerollt ist, ist auch Rollkur

Wij snijden stickers op stickerfolie leuk idee voor sint of de kerstman. Ideaal als reclame object voor trailer, auto, kast, noem maar op
Zie advertentie [EA-CO] Stickers met naam paard, afbeelding paard

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:50

He Devica

Een eigen/verzorg paard kan je inderdaad niet vergelijken met een manegepaard en 1x in de les zou wel goed moeten zijn, ligt natuurlijk aan hoe snel je vooruit gaan wil, maar ook geld....
Voor freestyle heb je niet per se een bak nodig. In de wei zijn er ook genoeg oefeningen te doen om een betere band met je paard te krijgen. Heb je wel een ruimte om te kunnen longeren??? (5x5 of zoiets??)
En doe met dressuur ook stap voor stap. Ik ondervind het nog steeds, als je te snel wilt, gaat het helemaal fout

EngeltjeS

Berichten: 16627
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 07:24

@ kafue: ik kan niet bij een gevorderde les kijken, want daar rijd ik zelf in. (op zaterdag de "hoogste" gevorderde groep)

@ phynix: als ik ga longeren, dan doe ik het in een hoek van de wei, en dan gewoonlongeren, maar moet ik dan ook die andere "hoek" afzetten?


patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 08:25

Op geen van de foto's is jouw paard lekker ontspannen door zijn lijf. Hij komt zelf tegen de hand. Is hij zwaar op je handen als hij afbuigt? Ik denk zelf dat je hem wat hoger moet gaan zitten met je handen, en je onderarmen ontspannen. Jij werkt nu heel laag in met je handen, en daardoor zet je je schouders vast. Daarbij moet je je teugels op maat hebben, een vast contact tussen de mond en jouw hand. Je paard moet je ontspannen hand kunnen bewegen. Maak je paard actief op het been, rijd tempowisselingen en veel overgangen. Geen reactie = tik met de zweep. Zorg verder dat je buitenteugel altijd contact heeft met de mond, dit is je tempo en begrenzingsteugel. Dit ondersteun je ook weer met je buitenbeen. Met je binnenteugel vraag je stelling, ondersteund door je been. Als je een volte maakt, of een wending, daraai dan altijd mee met je bovenlichaam.Zo komt de gewichtshulp duidelijk over en hoef je iet steeds met je handen in die mond te gaan zitten. Houd je handen 2 handbreedtes voor het zadel, handen rechtop met de duim bovenop de teugel. Sluit je vingers om de teugel, maar span niet aan. de achterhand activeer je doos schakelen en overgangen. volte, volte sluiten. Het tempo mag niet te hoog liggen, dan gaan ze onder je uit rennen. het tempo neem je terug met je zit [rek je uit] en evt een ophouding met je buitenteugel. Houd wel actie in dat lagere tempo, dus voorwaarts in een laag tempo. Op voltes moet je paard stelling hebben, dus zijn neusje moet ietsjes naar binnen komen. Dit kun je oefenen met longeren, maar je kunt het het beste doen als je er zelf opzit. Bij het longeren zal ik bijzetten met bijzetteugels, of evt touwtjes. IK gebruik ze vaak allebei, maar pas nadat ik heb losgwerkt. Ik heb dan voor de stelling mijn longeerlijn door de bitring aan de singel vast. De longeerlijn werkt dan net als een teugel, je moet een direct contact hebben, dus geen slappe waslijn. Houd je hadn beweeglijk en ontspannen. Sluit het paard op van achter met een longeerzweep. Zorg ervoor dat het binnenachterbeen actief is, maar ga niet op het been slaan. Als ik jou was zal ik de cirkel afzetten met iets, palen met duidelijk lint ofzo. Zo weet het paard dat hij erin opgesloten is. Het lekkerst is natuurlijk in de bak longeren, zonder andere paarden eromheen, voor de concentratie van het paard en van jou.
Succes

EngeltjeS

Berichten: 16627
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 09:22

@ patsur: ooo dank je wel voor je grote maar goede uuitleg Haha! *nu snap ik het beter)

maar felicia kan niet alleen in de wei, dan flipt ze. (ze is erg gehegt aan pukkie namelijk... en als ze alleen is dan flipt ze helemaal!)



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers