[LO]paniek met bijzetjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kaatie
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Bij de grens

[LO]paniek met bijzetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 09:03

Omdat mijn paard heel stijf is en zijn nek niet rond maakt (blijft gewoon plat zeg maar) moet ik hem longeren met bijzetjes. Probleem is dat hij volledig paniekt als ik die bijzetjes eraan doe. Hij steigert, gaat achteruit, ik krijg hem echt niet op de volte aan het lopen. Tips hoe dit op te lossen is?

[Edit:Antoinette]Code voor titel[/edit]

Waarom nou jij...


newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:07

Misschien doe je ze te strak?

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Kaatie
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Bij de grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 09:07

ik doe ze op het meest losse gaatje ...

Waarom nou jij...

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:09

Misschien zijn ze dan gewoon te kort?
Hoe staat je paard als hij ermee vaststaat? staat hij dan recht? kan hij zijn hoofd naar voren doen?als hij stilstaat en heeft zijn hoofd naar beneden staat de teugel dan strak?

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:12

Missschien kan je beter elastiek gebruiken en deze heel erg los doen. Met elastiek is het wat elastischer bijzet zit gewoon vast, snap je. Dan kan je het vanuit daar opbouwen door hem telkens wat strakker te zetten. het is maar een idee, hoor

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:19

Ik denk dat het dier gewoon een beetje pijn heeft. als hij zo stijf is dan doet dat pijn als je moet gaan buigen. Ik zou er eerst een goede fysio bij halen.

Kaatie
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Bij de grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 09:53

Als ik ze op het meest losse gaatje doe, kan hij zen hoofd nog gewoon 'eruit' houden, ze zitten niet los natuurlijk, maarhet is niet zo dat de bijzetjes hem in de krul dwingen. Waarom paniekt hij nou zo, ik ben echt ten einde raad, het is echt nodig dat ik hem zo longeer volgens mijn instructrise, maar meestal is er niemand die me kan helpen en hij paniekt zo dak hem zelfs nie aan het lopen krijg...

Waarom nou jij...

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:56

misschien moet je toch nog even goed kijken naar de reactie van gijsenkim, misschien heeft hij inderdaad een lichamelijk probleem

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:08

op wat voor hoogte heb je de bijzets bevestigd?

ik zou persoonlijk voor touwtjes gaan die net goed bevestigd zijn dat bij ontspanning tijdens lopen het inet werkt.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Kaatie
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Bij de grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 10:24

We hebben al gekeken of er niets is, en dat is niet het geval. Het enige probleem is dat hij een stijf paard is, en dat zijn nek nogal laag 'aangezet' is, en door combinatie van die twee factoren vindt hij het moeilijk om rond te lopen. Het is dus niet zo dat hij echt pijn heeft, hij vindt het gewoon lastig, net zoals alle mensen ook niet zo lenig zijn.
casanova, das ook mijn bedoeling, alleen heeft hij zelf nog niet in de gaten dat als hij dan zen hals rondt, er geen inwrking is. Hij wil met zen neus eruit, voelt dan die spanning en begint te panieken. Op dat moment is er echt geen beginnen meer aan, krijg hem niet op de volte, hij wil niet lopen en zal dus ook zo nooit voelen dat als hij zen hals rondt, die inwerking weg is...

Waarom nou jij...

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:56

ik weet niet hoe je bijzet en hoe(veel belangrijker) jij op het juiste moment het paard naar voren drijft.voorwaarts houden is het allerbelangrijkst en dan bedoel ik niet opjagen maar het achterbeen aan het werk zetten.waar longeer je(een afgeschermde ruimte is noodzakelijk!)

denk niet dat op het moment dat het paard rond loopt dat de druk/pijn bij het paard weg is(wel in de mond) maar NIET nog in de hals en rug,want daar worden spieren aan het werk gezet die dat niet gewend zijn en al heel pijnlijk zijn,de rugspieren moet hij leren ontspannen en rekken en AU dat doet zeer bij een stijf paard.

wat ik mij niet kan voorstellen is dat het paard NIET loopt?

los bijzetten met touwtjes(dus zonder inwerking)en er leren mee weg lopen is eerst noodzakelijk.duidelijk zijn met de zweep(voorwaartse hulp),naar voor is naar VOOR!
als dit voor hem normaal en ontspannen gaat kan je er 10 cm aan beide kanten bijpakken,geef het regelmatig wat( klein zodat het met bit gegeten kan worden)lekkers op de borst eventueel.
stel je paard wel recht in en nog niet met stelling.

(in stal)doe zeker ook andere buigoefeningen naast het longeren,boterham volgen met neus naar de beide kanten flanken of tussen de voorbenen bij de knieen.

blijft je paard stilstaan bij zijn hals draaien naar de flanken is het goed,draait je paard mee is dat de moeilyke kant.

HEEL BELANGRIJK!!

doe alles wat je oefent kort maar effectief!!
max . 10 minuten.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:07

Ik zou gaan longeren met dubbele longe, hiermee richt je paard recht gelijkertijd en leert hij op juiste wijze de rug te ontspannen en buikspieren aan te spannen, aangezien je zelf de longes vast hebt, ben je zelf daarin flexibel genoeg om niet teveel spanning te krijgen.
Marijke de Jong heeft dit gedeeltelijk uitgelegd met foto en tekst op haar site www.paardenbegrijpen.nl

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:16

ik zou NIET gaan experimenteren met dubbele longe als je daar geen ervaring in hebt...zeker als het paard niet eens voorwaarts wil/kan en niet op de volte te krijgen is(geen afgeschermde ruimte).

het is natuurlijk WEL de beste oplossing als het kan laten doen door een ervaren iemand!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:26

probeer een met Pessoa te longeren, is veel vriendelijker (minder dwingend zeg maar) en veel beter ook. Nu moet hij ook zijn achterhand er meer onder brengen om meer vrijheid voor te kunnen krijgen..

Ik longeerde ook altijd met bijzet, maar sinds ik de passoa heb ontdekt wil ik nix anders meer. Echt een aanrader!

Schwung
Berichten: 98
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:02

Misschien heeft ie pijn?


ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:49

nog meer leidsels/touwtjes langs,onder en achter z'n lijf lijkt mij niet verstandig als hij zo in paniek raakt,door bijzet.
maar da's mijn visie.
ik denk dat casanova gelijk heeft,voorwaarts zien te krijgen.

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:39

Mexx2 schreef:
nog meer leidsels/touwtjes langs,onder en achter z'n lijf lijkt mij niet verstandig als hij zo in paniek raakt,door bijzet.
maar da's mijn visie.
ik denk dat casanova gelijk heeft,voorwaarts zien te krijgen.


ja, daar zit ook wel weer wat in ja! ik heb een makkelijk beestje, daarom denk ik daar niet 1,2,3 bij na.. Misschien kan je dat dan juist weer beter niet doen.

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:43

ik geloof dat ik erg blij moet zijn met mijn driejarige die net aan de bijzetteugel is en geen krimp geeft......

kan je helaas geen beter advies geven dan hierboven allemaal al vermeld is... succes ermee!

Domme gedachten heeft iedereen, alleen de wijze houdt ze voor zichzelf

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:31

Laat er eens een deskundige naar kijken,
misschien heeft het dier pijn, maar het kan ook dwarsigheid zijn.
Ik had er eentje die zich met bijzet gelijk achterover liet vallen, die moest ik op een minder lieve manier vertellen dat hij niet moest zeiken, maar lopen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:29

Van RT naar UZ

Krista

Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:26

Hoi,

ik heb hier ook een jong paard die dit probleem gaf, die heb ik na laten kijken door fysio, had idd problemen in de nek. Nadat dit goed is verholpen heb ik het longeren met bijzet langzaam (!) opgebouwd door slechts aan één zijde bij te zetten, dus alleen de binnenzijde. Zeker niet te vast, maar op deze manier langzaam laten wennen. Bijgezet aan beide zijde gaf bij hem ook verzet in de vorm van steigeren en achterwaarts, maar na deze aanpak en dus eenzijdig bijzetten heeft hij daar geen probleem meer opgegeven. Maar belangrijk is uiteraard beleid en zeker weten dat er niet meer aan de hand is. Een fysio ziet hierbij soms toch veel meer dan 'alleen maar' een dierenarts.
Succes!

Krista

DPS :o? D: ik snap de vraag niet -:)
STAR*K Western Riding ..... STAR*K Graphic Design
You don't scare me... I ride an Arabian // If a cowgirl wakes up in the morning & nothing hurts, she's probably dead

Kaatie
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Bij de grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 13:04

hej bedankt allemaal al voor de tips!
Dubbele longe, pessoa enz laat ik even zo tot ik netjes met hem kan longeren. Hij heeft het met gewone bijzetjes al zo moeilijk dus ga ik niet nog meer draden en touwen aan zen lijf binden Lachen
Vanmiddag ga ik met men vader longeren, eerst zonder bijzetjes, dan met. Mijn vader met longe en zweep en ik loop er dan naast om hem op de cirkel te laten stappen. Als dat goed gaat, aandraven. Tenminste, dat is ons plan Cool of kunnen we hem beter eerst laten draven, kwestie dat hij dan niet zoveel 'tijd' heeft om vanalles uit te proberen. Ben wel benieuwd hoe hij het gaat doen vmiddag Schijnheilig

Waarom nou jij...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 0 bezoekers