rond rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 12:45

dit stond eerst bij "vraag maar raak" (EXCUSES)

ik heb geloof ik een nogal stomme vraag. ik ben hier over in discussie met een vriendin;

maar hoe leer je het beste een paard rondrijden als het paard het zelf niet gewend is (is hem nooit gevraagd en is hem dus ook nooit geleerd).

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:28

Ja, dat is lastig. Jonge paarden hebben vanzelf al de eigenschap redelijk laag en rond te lopen omdat ze het bit zo interessant vinden. Een ouder paard, wat al wel vaker gereden is, maar nooit rond, zal dat reeds verleerd zijn. Je moet het paard goed voorwaarts rijden, en lichte druk op de teugels houden. Het paard moet zijn achterhand gaan gebruiken, waardoor de rug wat boller wordt, en het paard gaat nageven. Rijd je paard eerst goed voorwaarts zodat zijn achterhand er goed onderkomt. Vervolgens geef je evenveel druk met beide handen en drijf je lichtjes met beide benen. Het paard mag niet langzamer gaan lopen door de druk. Houd die druk vast tot het paard gaat nageven. Wanneer het paard na gaat geven haal je de druk van de teugels af.

Het is niet iets wat je een paard in één uurtje kan leren, er gaat best wel wat tijd overheen naar gelange het paard, en zijn kunnen.