paard neemt ineens een sprint

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

paard neemt ineens een sprint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 14:09

Hoi
Hoe kan ik Acci afleren om ineens onder het rijden een sprint te nemen? Ze heeft hier nogal vaak last van.
Ook al bv. de bak deur opengaat,en wij rijden aan de andere kant van de deur,neemt zij een kei harde sprint naar de deur.
Ik heb ook veel dingen geprobeerd maar niets heeft echt effect gehad.
Weet iemand wat?!


Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 14:10

en onder andere hierdoor ben ik ook best bang van het rijden geworden, en ik wil deze leuke hobby niet graag afstaan door dit voorval.


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:13

Ja, dat is inderdaad vervelend, en de lol moet natuurlijk wel blijven in het rijden.
Doet ie het alleen in de bak? Of ook buiten? In de bak moet je hem zo snel mogelijk op de volte proberen te krijgen (desnoods sleuren). Een martingaal wil vaak in dit soort gevallen ook wel helpen.
Absoluut niet gaan belonen, want dan gaat ie het alleen maar vaker doen. Belonen is ook bijvoorbeeld 5 min. stappen / rustig aan doen na de sprint. Probeer het zo snel mogelijk op te vangen, en daarna meteen weer verder gaan met waar je gebleven was. Gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand was.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:14

Ten eerste is het natuurlijk totaal niet nodig om bang te worden, maar wat ik altijd doe met die vurige arabier die ik rijd is het volgende:

Stel, paard ziet een kat op de bakrand, besluit dat ze dat eng vindt, en neemt een sprint. Ik trek haar op de rem (dat wil zeggen, lichte druk op de teugels, bekken kantelen, en hard HO roepen). Arabiertje stopt Haha!
Vervolgens zet ik haar net zo lang in haar achteruit tot ze weer op de plek staat waar ze besloot dat ze de kat eng vond, en een sprintje trok. Daarna gewoon weer verder rijden alsof er niets aan de hand is.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:17

Ja, maar Xono, bij een western-opgeleidt paard is het natuurlijk wel wat anders als bij een engels-opgeleidt paard. De hulpen zijn anders. En van het achterwaarts-gaan-als-straf wordt vrijwel geen gebruik gemaakt bij de engelse ruiters.
En dat je bang wordt in zo'n soort geval... tja, tuurlijk zou het niet nodig hoeven zijn, maar ik kan het me wel heel goed voorstellen als iemand het eng vind hoor.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:20

Carola, dat snap ik wel, maar het is niet per definitie een westerntruc. Het zou heel goed kunnen helpen bij dressuur gereden paarden. Ik zie het achterwaarts niet als straf, maar het paard leert inzien dat hij met zijn sprint niet veel verder komt, omdat hij toch wel teruggestuurd wordt. Daarbij wordt het achterwaarts gaan als middel gebruikt, en niet als straf.

Dat zou overigens wat wezen zeg, elke keer als het paard dan achterwaarts moet, zou het betekenen dat je hem straft. Nee zo werkt het niet. Misschien leg ik het nogal brak uit, maar zo zit de vork zeker niet in de steel.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:27

Haha, ik snap toch wat je bedoelt, ik weet zelfs nog iets van western af, jaja! Maar je prijst het hier aan als een dé manier voor engelse ruiters, en dat is het niet (tenminste, zo komt het op mij over).
Ik vind dat je daar iets meer rekening mee had kunnen houden. En ook je zin dat het 'onzin is om bang te zijn' kwam op mij nogal bot over. Ikzelf zou niet bang zijn in dat soort situaties, maar ik kan het me wel inbeelden dat anderen er bang van worden. Dat kan het rijplezier voor iemand behoorlijk bederven, en dat is toch zonde?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:30

Ja tuurlijk wel, en het was overigens niet mijn bedoeling bot over te komen, naar mijn idee was dat ook niet het geval, maargoed, mijn excuses. Ik prijs het niet aan als de manier, maar als een manier. Iedereen ziet dressuur en western altijd zo zwart-wit, terwijl ik denk dat je van beide rijstijlen de vruchten moet kunnen plukken. Indien jij het dat niet op die manier ziet, of wil zien, is erg jammer mi.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:35

Je hebt daar helemaal gelijk in. Dressuur en western zijn super te combineren (qua oefeningen enzo dan). Dat doe ikzelf ook! Ik heb heel veel geleerd uit westernboeken e.d., dat ik nu toepas in de 'klassieke' dressuur.

Maar ik denk niet dat het in deze fase van de africhting al handig is om western erbij te gaan halen. Het wegsprinten is nog zo'n 'basisprobleem', ik denk dat het voor ruiter én paard heel verwarrend is om dat met achterwaarts op te lossen. Want vaak heb je het dan wel over zo'n 20 meter achterwaarts, in een vlot tempo. Nou zie ik dat nog niet veel engels gereden paarden zomaar doen, die B of L lopen. Bij western zit het achterwaarst veel meer in de 'basis'. Bij het engelse rijden komt het échte, goede achterwaarts gaan van een paard meestal pas op een hoger niveau. En dan nog lang niet 10 of 20 meter. Terwijl een beetje westernpaard dat zo uit z'n duim... uh... hoef zuigt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:39

Ik weet niet in welke fase van africhting het paard verkeert, maar ik denk ook niet dat het verkeerd is deze methode er bij te halen. Maar we hebben het nu wel constant over de methode die ik toe zou passen, maar over de jouwe hebben we het nog niet gehad Knipoog Op de volte sleuren is een goede optie, maar eeh...wat dan? Dat heb je er niet bijgezet. In dat geval hoor je vaak van mensen die dan blijven galopperen, maar wel net zo lang tot JIJ wilt stoppen. Ik ben zelf nooit een voorstander geweest van deze methode. Het paard is na 2 rondjes galopperen alweer vergeten wat er is gebeurd, en ziet het waarschijnlijk gewoon als een galopje. Wat denk jij? En wat zou je volgens jou moeten doen als je hem eenmaal die volte op hebt gesleurd?

Wat je overigens zij over het achterwaarts gaan, dat het voor westernpaarden makkelijker is, omdat het in de basis zit, ben ik met je eens. Nu vind ik wel dat ook achterwaarts in de basis moet zitten (weer een combinatie van western en dressuur), maar ik denk dat we dan veel te ver gaan kijken voor dit topic Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:46

Haha, volgens mij zijn we ook een beetje aan het slow-chatten. Maar we blijven nuttige antwoorden geven hoor! Haha!

Goed, mijn manier: dat 'sleuren' stond tussen aanhalingstekens. Het is niet letterlijk bedoelt. Maar ik wil ermee zeggen, dat je best streng mag zijn dan.
Ik zou het dier gewoon zo snel mogelijk op de volte zetten. Volte verkleinen en het tempo weer gaan controleren.
Zodra je het tempo weer onder controle hebt, verder rijden waar je mee bezig was. Flink aan het werk zetten dat paard! (en ik geloof net als jou Xono, totaal NIET in de manier van 'dood'galopperen. Dat werkt volgens mij totaal niet).
Maar lekker met je paard aan de gang gaan. Veel afwisseling in het werk brengen. Dat ie weg spurt, is ook een teken dat ie z'n concentratie niet totaal bij jou heeft, en dus dat ie zich verveelt. Biedt hem dus afwisseling.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:50

Het enge van een paard bij wijze van straf achteruit zetten, is dat ze vaak heet worden en omhoog willen komen, met alle gevolgen van dien.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:54

Zep schreef:
Het enge van een paard bij wijze van straf achteruit zetten, is dat ze vaak heet worden en omhoog willen komen, met alle gevolgen van dien.


Als het paard gaat steigeren als hij achterwaarts moet schort er toch iets aan de opvoeding van het paard. Het paard moet achterwaarts als net zo'n normale gang ervaren als stap draf en galop. Het is geen straf. Komt hij bij deze oefening in verzet dan is dat een teken van dominantie, en dat moet je eerst gaan oplossen voordat je aan dat wegrennen kunt werken.

Je suis Charlie.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:54

Zep schreef:
Het enge van een paard bij wijze van straf achteruit zetten, is dat ze vaak heet worden en omhoog willen komen, met alle gevolgen van dien.

Ja daar heb je ook wel gelijk in, en ik denk ook dat je wel behoorlijk moet kunnen rijden wil je dit soort dingen gaan gebruiken. Maar toch ( Tong uitsteken ) vind ik het een goede methode. Maar ik denk inderdaad dat Clautje met Acci (rijd je alweer met haar?) het best de methode van Carola moet gaan proberen. Op een volte (sleuren Knipoog ) en vervolgens verkleinen en zorgen dat de aandacht weer bij jou komt, en je weer op een gangbaar tempo rijdt.

Carola: volgens mij zitten wij aardig op één lijn *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 15:00

Die slow-chat vind ik heel niet erg hoor, ik heb er best wel goeie dingen uit kunnen halen Knipoog
Heel erg bedankt voor de reacties he!


XoNo schreef:
Maar ik denk inderdaad dat Clautje met Acci (rijd je alweer met haar?) het best de methode van Carola moet gaan proberen. Op een volte (sleuren Knipoog ) en vervolgens verkleinen en zorgen dat de aandacht weer bij jou komt, en je weer op een gangbaar tempo rijdt.


Nee,ik rijdt nog niet met haar,maar ik ben wel plan om het weer eens te proberen, ze word binnenkort verkocht en dan wil ik toch nog voor dat even gereden hebben op haar.
En deze tips zijn ook altijd handig voor het volgende paard wat ik dan ga berijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:03

Als je paard "schrikt" en ervantussen piept en niet meer op jouw "ho" (Whoa voor de liefhebber Knipoog ) reageert, zet 'm dan maar op een klein voltetje, en laat 'm daar maar eens lopen tot 'ie doorheeft dat het toch wel een verrekte goed idee is om "HO" te gaan doen Haha! Als je dat consequent een paar keer doet, gaat 'ie heeeeeel graag in de remmen als jij HO zegt, want hij weet dat 'ie zich anders uit de naad moet gaan werken op een klein voltetje....
Ook niet te kinderachtig zijn en na drie voltetjes stop zetten, maar flink laten werken tot 'ie er echt stevig de balen van heeft, dan zijn dergelijke irritante pestgeintjes zo afgelopen.

Whoa en back werkt ook voortreffelijk, maar alleen als je nog een rem hebt als 'ie er vantussen gaat.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:05

Sonja, mijn steuntje in de rug Lovers

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 10:02

Ik heb ook een schrikkerig bokje ,
en eigenlijk hangt het bij mij van de situatie af hoe ik reageer op een sprint of iets dergelijks.

Als je de ruimte hebt en een goede bodem ,
dan zou ik haar inderdaad ook op de volte zetten .

Je wilt rennen ?
Goed , dan gaan we rennen , werken met je donder Haha! !

ZIJ is dan niet degene die beslist dat we gaan rennen , maar IK !

Lekker voorwaarts houden op de volte en verder werken.
Ze heeft zelf niet in de gaten waar het precies fout ging Knipoog maar ze is weer braaf aan het werk.

Buiten heb je meestal geen ruimte of bodem om ze aan het werk te zetten , en dan is eigenlijk het enige dat je nog kan doen op de rem zetten en gehoorzaam achterwaarts laten gaan , de andere versie van : "Je wilt rennen ?" Extreme duivel

Toch heb ik er wel iets op tegen om een ongehoorzaam paard in de achteruit te zetten ,
ze gaan dan omdat ze te heet zijn snel , krabbelig en andstig achterwaarts en zien het echt wel als een straf !

Wil iik wel dat mijn paard achterwaarts gaan als een bestraffing ziet ??
En dat 'ie op zo'n hele foute overhaaste manier achteruit krabbeld ?

Hij gaat dan toch de verkeerde gedachte bij deze oefening ontwikkelen.....

Wel iets om over na te denken Knipoog .

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 19:21

De oefening achterwaarts moet je natuurlijk ook niet onder deze omstandigheden aanleren, pmarena. Ik ben het overigens niet eens met jouw methode. Het paard op de volte zetten en laten rennen, het paard ziet hoogstwaarschijnlijk (ik weet ook niet altijd hoe een paard denkt) het nut niet in, en verbindt deze 'oefening' niet met hetgeen wat hij fout heeft gedaan.

Ik blijf dus bij mijn methode (achterwaarts terug op de plaats), of bij de methode van carola (op de volte, zorgen dat het paard op jou is gericht en vervolgens naar jouw tempo).

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 19:37

Hoho , het is ook geen straffen om 'm op de volte door te rijden ,

maar van ongehoorzaamheid en klieren weer gehoorzaam werken maken !

Hij springt er vandoor en luisterd niet op het terugnemen ,
meneer wil rennen ?

Okee , maar dan wel waar ik wil , en hoe hard ik wil .
Dus in een beheerst voorwaarts tempo .

En dat zijn ze na 2 rondjes wel zat want dan hebben ze ineens in de gaten
dat ze aan het werk zijn Haha! .

Dan laat ik ze juist nog net een paar rondjes goed voorwaarts volhouden
terwijl ze terug willen vallen.

Wordt er niet geluisterd ?
Dan wordt er gewerkt !

Eigenlijk een combinatie van alles hierboven .......

Niet gehoorzaam dan moet je harder werken ,
braaf is veel relaxeder bezig zijn ....


Natuurlijk probeer je altijd als je paard ervandoor springt eerst netjes rustig terug te krijgen ,
maar als het kreng dat weigert dan mag 'ie zichzelf best eens tegenkomen.

De volgende keer willen ze dan vaak idd maar wat graag stoppen Cool
want ongehoorzaam=niet leuk ....en je bereikt er niks mee.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 12:45

ik ben het helemaal eens met pmarena.

Laat ze maar rennen...
Je kan er ook net zo goed plezier in hebben, want het gebeurd toch wel..
Zodra jij van je paard afstapt of hem stilzet omdat je bang bent, is dat eigenlijk een beloning voor je paard. Oftewel, je beloont je paard voor het wegrennen.!!

Ik ben in dl. bij een trainster geweest en die had een Ijslander in training staan die dit dus ook deed.
Hij was 2 jr geleden ook al geweest voor deze acties en toen heeft ze het hem weer afgeleerd.
Nu stond hij er weer en dan is het toch de fout van de ruiter!!
Zij liet hem ook rennen.
Op het moment dat zij wist dat ze hem terug kon nemen liet ze ehm lekker een paar rondjes rennen!!
Dan vindt ie het vanzelf niet leuk meer hoor!!
En dan zal ie het op een gegeven moment ook niet meer doen want dan denkt hij ook." als ik ga rennen blijf ik rennen!! Wordt ik moe van!!" Haha!

Veel succes ermee en laat ff horen hoe het gaat!!

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 13:47

Ben het eigenlijk eens met dat gecontroleerd laten rennen, Gamble deed het in het begin ook. Zag overal een aanleiding in om weg te rennen, in het begin schrok ik en zette hem stil, later liet ik hem doordraven wanneer hij bij zijn positieven kwam en nu laat ik hem doorgalopperen. Het ligt er dus maar aan wat je zelf durft. Ik weet dat het een scheiterd is en dat zal niet zo snel meer veranderen, maar het is minder geworden. Hij wil nog wel wegrennen maar hij luistert al heel snel naar mijn stem NEEEEEEEEE. En gaat hij toch dan blijven we galopperen tot ik wil stoppen. Hij is het namelijk na een paar meter al zat en ik niet.
Of het de goede manier is weet ik niet het lijkt bij hem wel te helpen.

Succes ermee en een hoefje van Gamble

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 18:27

Nou ja het is natuurlijk wel zo dat als je je paard netjes terug krijgt na het wegspringen dat dat de betse oplossing is ,
ik laat haar dan ook alleen doorgalopperen als ze op terugnemen niet reageerd .

Bij Marena nog nooit gehad hoor , die heeft geleerd dat wat Ho is
op een paar rotgebeurtenissen na dan en daar had ik niet de ruimte om haar door te laten lopen , dat is dan wel balen Frusty ....

Als terugnemen niet vrijwel meteen lukt dan is door laten lopen een goeie oplossing !

Raja weet het simpeler en beter uit te leggen dan ik :

"als ik ga rennen BLIJF ik rennen " , da's wat ik bedoel dus Knipoog !!!

(bedankt !)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 18:37

Ff snel,
Ik heb een Fjord die dat helemaal in het begin ALTIJD deed als iets hem niet aanstond, dus ik heb wel remmanieren.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat als je een paard laat rennen, en na pas 2 min kan reageren, je al veeels te laat bent. Dus beter snel terug, dan laat met mindere hulpen.
Allereerst de noodstop, die ken je vast al, maar dit alleen gebruiken dus in noodsituaties.
Buitenteugel superkort, op de hals, en dan de binnenteugel goed aannemen. Staat paardje stil, (waarschijnlijk wel) direct je teugels losgooien.
Verder is het belangrijk dat hij het niet leuk vindt, dat ie het we lff uit zijn hoofd laat. Stil zetten vinden ze meestal niet erg, gaan direct weer verder. Het diertje moet zijn koppie erbij houden. Dus je kunt of hele kleine voltetjes rijden achter elkaar 3 keer ofzo, of tijdens stilstand naar links en naar rechts laten kijken. En consequent blijven doen, elke keer weer.
Misschien klinkt het wel hard, maar vroeger was ik allang blij als ie terug was, elk paard is natuurlijk wel anders, maar wie weet helpt het. Ik heb het in ieder geval van mijn instructeur!
Zo wordt rijden voor jullie alletwee leuker! Succes!

Lovers

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers