zomereczeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 19:17

sinds vorig jaar heeft Carina last van zomereczeem.

afgelopen vrijdag heeft ze een injectie gehad met corticosteroide, dit is tegen de zomereczeem, of eigenlijk tegen allergieen in het algemeen en wordt ook wel eens ingespoten tegen gewrichtsklachten.

ondanks dit is ze toch gaan schuren, met als gevolg dat ze nu al wonden heeft in haar manenkam. Op haar staart schuurt ze niet, heel vreemd.

weten jullie nog middelen tegen de zomereczeem die misschien kunnen helpen?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 19:28

Mijn vorige paard had het ook.
Ik gaf hem 2 x per dag Culivetsum en smeerde hem ong. 3x per dag met Sweet Itch. Dit deed ik altijd van maart tot oktober.
Culivetsum zijn druppeltjes, die je hem (het beste 1/2 uur voor t eten) geeft. Het werkt dus van binnen uit de jeukreacties tegen.
Sweet Itch is een gel, deze werkt verkoelend en jeukstillend.
Er zijn nog wel meer middelen maar dit hielp heel goed bij hem.
Ik heb zelfs gelezen dat paarden met maneneczeem die 2 jaar met Culivetsum zijn behandeld die ahw 'genezen' waren van de eczeem, of dit waar is weet ik niet maar ik las het ergens.
Beide middelen zijn te verkrijgen bij de Paardendrogist.

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 19:31

sweet itch heb ik al geprobeert, werkt niet.

verder ben ik idd begonnen met culivetsem. het probleem hiervan is dat het ongveer 2 seizoenen duut voordat het gaat werken en ik dus zeker dit seizoen nog wel ff zoet ben met het eczeem.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 20:14

kom ik weer...
Ryposect.
Informeer ernaar bij je DA (mits ie ook koeien doet)

Noortje__

Berichten: 239
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: huissen(omg. arnhem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 20:21

hoi wat is ryposectct??????????
mijn pony heeft ook zomerexeem ik gebruik ook culivetsem en een lotion sweet itch helpt bij mij echt niet!groetejs noor

Dummie you are alway in my mind. I'll never forget you. Love you for ever!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 20:30

ryposect is een luizen en vliegen bestrijdingsmiddel voor runderen. Het is dus NIET goedgekeurd voor paarden, vandaar dat ik ook niet weet of er via elke DA aan te komen is.
De samenstelling is redelijk vergelijkbaar met switch pour on, het grote verschil is echter dat switch fl 80 voor 20cl kost, en ryposect fl 110 voor een liter

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:25

Het enigste wat echt kan helpen is een speciale Boett deken. Ik ken verschillende mensen die zeer goede ervaringen hebben met deze dekens.

FNRS jury t/m de F20, KNHS jury t/m de Z dressuur en Ruiterbewijsexaminator SRR.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 07:51

waarom is dat het enigste?
Ik heb vorig jaar een jeukvrije pony gehad

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Belgiƫ

Re: zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 08:09

carina"]
afgelopen vrijdag heeft ze een injectie gehad met corticosteroide, dit is tegen de zomereczeem, of eigenlijk tegen allergieen in het algemeen en wordt ook wel eens ingespoten tegen gewrichtsklachten.
[/quote]

Heeft jouw dierenarts het gehad over de nadelen van zo'n cortisonespuit? Volgens mijn DA zou de eerste spuit maar 3 weken werken, waarna je het moet herhalen, & uiteindelijk zou het niet meer helpen, plus dat er een hele hoop nevenwerkingen zijn. Ben wel eens benieuwd wat die van jouw verteld heeft??

[quote="carina schreef:
weten jullie nog middelen tegen de zomereczeem die misschien kunnen helpen?


Tja, er zijn zoveel smeerseltjes op de markt, dat het heel moeilijk is om door het bos de bomen te zien. Ik heb er al veel geprobeerd, maar heb eigenlijk nog nergens resultaat mee geboekt. TCK97, dat ik dit jaar wou smeren, leek me wel iets geschikt, maar daar zouden dan weer al veel paarden brandwonden aan over gehouden hebben volgens de DA, dus daar ben ik maar mee gestopt. Ik ga nu maar terug aan de AVS, alhoewel dat nog nooit geholpen heeft.

Ik heb dit jaar ook een Boett-deken gekocht, maar da's eveneens verre van ideaal. Mijn pony krijgt overal kale plekken, aan de randen van de buikflap enz., dat deken stinkt verschrikkelijk dus je moet het om de paar dagen in de wasmachine steken, ze heeft het daarenboven helemaal niet graag op, zeker de hoofdkap niet (die doe ik helemaal niet meer op, want ze wordt er stapelgek van, & de deken zelf heb ik ook tijdelijk weer afgedaan).

En verder kan je knoflook voederen, dat houdt de insectjes een beetje op afstand...

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:24

ook ik heb mijn paardje onder een boet deken staan
kvika vind het helemaal niet erg om de deken om te hebben en staat altijd netjes stil bij het omdoen.

ben nu met iets nieuws begonnen een soort kruiden thee die je door het eten of drinken moet doen en ook en eventuweele plekjes moet insmeren er mee.

wacht ik zoek ff de site op http://www.chevalcare.nl/

groetjes

tja....

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:51

ik las iets over dat deken in het fjordenboekje heeft iemand een foto van zo'n deken?


Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 13:11

Ik heb nu een huid-emulsie van Apothymon besteld, hopen dat het werkt....

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 19:00

ik heb ook seizoenen lang druppels gegeven ,maar op het hoogtepunt van de zomer kon ze het er niet mee redden. Frusty
ik heb nu zelf zo'n deken gemaakt ,ze vind het niet erg om em aan te hebben staat er lekker rustig bij ,terwijl de grote paarden heftig staan te zwiepen met hun staarten Haha!
Ik zal nog eens bij mijn DA naar Ryposect vragen...

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 19:21

[quote][/quote]ben nu met iets nieuws begonnen een soort kruiden thee die je door het eten of drinken moet doen en ook en eventuweele plekjes moet insmeren er mee.

wacht ik zoek ff de site op http://www.chevalcare.nl/

Hoi Kvika
Dit middel heet Chevalaver.... Ze hebben ook een middel tegen mok waar bij ons op stal hele goede resultaten mee bereikt worden! (Chevadonyl)

Ik ga Chevalaver ook gebruiken bij mijn IJslander, naast de Boettdeken... Ik ben heel benieuwd.... en laat in het najaar wel weten of het heeft geholpen...

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 20:09

ja ik heb er goede hoop op dat het werkt bij ons staan nog een ijsjes en als je ziet hoe die er al uit ziet terwijl deze ook een boett deken om heeft.

ik heb kviek nu al zeker 5 dagen zonder deken staan en alles gaat nog goed Pling

ben er tot nu toe heeeel erg blij mee
zeker voor als kvika naar de hengst gaat en 6 weken zonder deken moet staan.

hou jullie wel op de hoogte doei doei

tja....

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 20:34

Ik heb een merrie die met hetzelfde probleem kampt (gelukkig niet zo erg dat ze zich open schuurt maar ze haalt wel der staart en manen deraf))
Ik smeer ze dagelijks in met AV16 (geloof dat het zo heet) het neemt de jeuk weg en je moet het simpelweg op staart en manen smeren.
verkrijgbaar in de ruitersportzaak.En bij mij helpt het goed want dan schuurt ze haast niet tot helemaal niet meer.

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Re: zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-02 20:11

Eilandje"]
[quote="carina schreef:
afgelopen vrijdag heeft ze een injectie gehad met corticosteroide, dit is tegen de zomereczeem, of eigenlijk tegen allergieen in het algemeen en wordt ook wel eens ingespoten tegen gewrichtsklachten.


Heeft jouw dierenarts het gehad over de nadelen van zo'n cortisonespuit? Volgens mijn DA zou de eerste spuit maar 3 weken werken, waarna je het moet herhalen, & uiteindelijk zou het niet meer helpen, plus dat er een hele hoop nevenwerkingen zijn. Ben wel eens benieuwd wat die van jouw verteld heeft??

[/quote]

Hij heeft het idd gehad over de risico's van deze spuit. hij zei dat er een theoretische verhoogde kans was op hoefbevangenheid. Hij had dit zelf in al die jaren nog niet meegemaakt en zei dat het ook bijna niet voorkwam en als het al voorkwam was het bij paarden die toch al veel te dik waren het waarschijnlijk ook zonder spuit bevangen waren geworden.

De VA zei ook dat de spuit ongeveer 6-8 weken werkt. Daarna moetst je weer een injectie halen. Met 3 spuiten zou je de zomer door moeten komen, het paard gaat door de geleidelijke overgang van een hoge dosis naar een lage dosis. Daardoor is er kans dat het paard tot ongeveer 2-3 weken nadat de spuit uitgewerkt is niet overgevoelig reageert op de mugjes. Hierdoor zou je de zomer met 3 spuiten moeten kunnen halen.
De spuiten zouden dus steeds beter gaan werken in plaats van steeds slechter.


Overigens ben ik erachter hoe het komt dat ze haar manen schuurt. Carina heeft last van schurftmijt. Door de cotricosteroide injectie heeft de schurftmijt de kans gekregen zich uit te breiden over haar lichaam, nu heeft ze het ook in haar manenkam. De injectie helpt dus wel tegen de zonereczeem, alleen nu schuurt ze van de schurftmijt.
Ik ben wel blij dat ik weet dat het van de schurftmijt is, dan helpt die injectie gelukkig dus wel Lachen

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, germie, IASCrawler, Jossie, pyrrhus, Shannak21 en 22 bezoekers