Ik moet met t vliegtuig mee HELP!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ik moet met t vliegtuig mee HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:03

Volgende week donderdag moet ik mee met t vliegtuig naar Portugal. Mijn vader neemt ons allemaal mee op vakantie omdat ie 50 is geworden dit jaar.. Heb er veel zin in hoor maar ik ben al bang als ik op een trappetje sta.. heb verschrikkelijke angst voor hoogtes.. en daar bij vind ik het erg eng om ergens in 'opgesloten' te zitten wat dus ook in een vliegtuig is omdat je er niet zomeer even uit kan stappen als je het eng vind..

Ik ben echt als de dood om mee te gaan.. heel eerlijk gezecht blijf ik liever thuis.. maar wil mijn vriend geen vakantie door zijn neus boren en mijn vader niet teleur stellen.. dus ik ga mee...

Wie geeft me tips om het zo 'leuk' mogelijk te maken in het vliegtuig zodat ik van mijn angst af raak.. Weet iemand of ik iets 'kalmerends' bij de docter kan halen? Als ik ga flippen flip ik ook echt namelijk en dat wil niemand mee maken.. kan mezelf dan echt niet in de hand houden als ik bang ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:11

Debo, misschien kan dit je voor een deeltje gerust stellen: ik vind de zaterdagtelegraaf al te hoog om op te gaan staan, en op liften ed heb ik het ook niet, maar vliegen vind ik heerlijk!
Hoogtevrees daar heb je in een vliegtuig geen last van, omdat je niet met je voeten op de grond staat en naar beneden kunt kijken. Dus ik denk dat dat deel zowiezo mee zal vallen.
Het 'opgesloten zitten'.... tja, heb je daar in een trein of in de auto op de autobaan ook last van? Zo niet, dan zou ik me niet te druk maken, dan denk ik dat het wel meevalt. Zo wel, dan is het misschien handig om wat Rescuedruppeltjes van Bachbloesemtherapie te nemen.

Prettige vakantie alvast!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:11

Ik kan je verzekeren dat vliegen niet eng is. Hier nog zo eentje die niet eens op een trappetje durft te staan door hoogtevrees maar ik vlieg al mijn hele leven mee met kleine en grote vliegtuigjes en nog nooit enige angst gehad. Kortom gewoon eens proberen, het valt allemaal reuze mee !

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:11

Vliegen is totaal niet eng Lachen Mijn moeder heeft ontzettende hoogtevrees en alleen de stijging en landing vindt ze spannend.
Er zijn wel middeltjes voor:
oxazepam
De bijwerkingen van oxazepam zijn relatief mild zeker bij kortdurend gebruik zoals bij u tgv vlieganst. Bijwerkingen waar u rekening mee dient te houden zijn sufheid en slaperigheid. Bij vliegangsten is oxazepam een goede keus, en kan zonder problemen kortdurend hiervoor toegepast worden.
De kans dat de in de bijsluiter genoemde bijwerkingen optreden is zeer klein. De fabrikant is echter verplicht deze op te nemen indien na gebruik bij slechts enkele patienten is vast komen te staan dat die betreffende bijwerking veroorzaakt wordt door dat middel. Middel dat dus heel veel wordt gebruikt, zoals oxazepam, heeft daardoor meer kans op uitegbreidde bijwerkingenlijst. Het optreden van deze bijwerkingen is vaak heel gering, en zal zelden optreden. Toch kunnen patienten schrikken van uitgebreidde bijwerkingenlijst.

en speciale cursussen... Cursus leren om te gaan met vliegangst. http://www.reiswijs.nl/vliegen/vliegang ... angst.html

Misschien heb je hier wat aan?

http://allesovervliegangst.nl/index.php?id=12
http://www.air-trainers.nl/
http://home.planet.nl/~os000193/vliegan ... _pag1.html

Ik wil je tóch héél veel plezier wensen

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:13

Neem wat te lezen mee, oordopjes voor de muziek, en ga niet naast het raampje zitten. Misschien dat dat helpt? Vliegen is echt zalig, en totaal niet eng.
Fijne vakantie!!!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:14

Hmmm ik vlieg wekelijks (zo niet meerdere malen per week) en ik vind het heerlijk. Vooral die kleine propellorvliegtuigjes waar ik normaal mee vlieg. Ik ben lichtelijk claustrofobisch, maar ik heb nergens last van, kieper direct in slaap als we aan het taxien zijn, word wakker na het opstijgen.
Misschien dat je idd een slaappil bij de dokter kunt halen, maar dan ben je de rest van de dag wel zo suf als een konijn.
Ik denk dat als je zo bang bent, die homeopatische middeltjes niet helpen.
Geef het iig aan bij de stewardess, dat je vliegangst hebt.
Zo leuk mogelijk maken? Hmmm zet een muziekje op? Babbel lekker met de persoon naast je, neem wat roddelblaadjes mee, wat lekkers te eten (m&ms of zo)...
Sterkte meid! Houdt in gedachten dat er meer mensen op de weg verongelukken, dan in de lucht.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:20

Ik heb ook vreselijk hoogte vrees en was ook erg nerveus voor mijn eerste vlucht. Vorig jaar heb ik voor het eerst gevlogen, mijn vrienden vonden dat ik bij het raam moest zitten Scheve mond Nou vooruit dan maar...ik ga al..Het vliegtuig (gewoon zo'n charter Easyslet tuigje Tong uitsteken ) zette zich in beweging en het opstijgen was ZO GAAF!!!! OK dan! Ook als het vliegtuig gaat draaien is zo'n kicke gevoel, echt super!! Ik vond het totaal niet eng, waarschijnlijk omdat je "opgesloten" zit in een kleine compacte ruimte vond ik het juist een veilig gevoel, je voelt geen wind en ziet geen hoogte dus ik heb totaal geen last van hoogtevrees gehad Haha! Hopelijk kan ik volgend jaar eens wat verder vliegen met een "echt" groot vliegtuig, 45 minuten vliegen is maar weinig, ik heb nog geen turbelentie meegemaakt en dat wil (of juist niet Verward ) ook wel eens voelen Tong uitsteken

Vliegen is leuk!!
Geniet ervan, ik weet zeker dat het je 100% mee zal vallen Knipoog Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:30

thanks voor jullie lieve berichtjes.... vind t nog steeds dood eng brr maarja ik moet wel.. ga in elkgeval iets rustgevens innemen..

ga even de sites bekijken iefke bedankt!

iemand een iedee hoe lang het vliegen is naar portugal?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:31

Ik was ook bang voor het vliegen en dat ben ik nog steeds wel een beetje maar het is wel een stuk beter geworden, doordat ik het gewoon een keer gedaan heb. Het was ontzettend spannend maar ook erg leuk.

Je kan gewoon een puzzelboekje meenemen of wat muziek. Ik had een boek meegenomen wat ik al een keer eerder gelezen had en die ik heel erg leuk vond. Daar kun je dan makkelijk weer inkomen en dan heb je je gedachten er niet zo bij dat je aan het vliegen bent.
Maar het stijgen vond ik echt helemaal geweldig, zo mooi.

En wat ik ook heel erg had, ik dacht dus van: Zo we zullen nu wel ongeveer bij Rotterdam zijn ofzo. Hoor ik ineens de piloot: Welkom dames en heren bla bla we vliegen nu boven Antwerpen!!!!!! Antwerpen dacht ik, maar we zijn nog geen 5-10 minuten in de lucht.
Ik heb alleen geen geduld voor vliegen, na 2 uur denk ik: Zullen we er al bijna zijn?/ Terwijl we toen echt nog 2,5 uur moesten.

Maar ik zal wel zo weer gaan, ondanks dat de terugreis niet helemaal vlekkeloos was.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:37

Ik ben nooit bang geweest om te vliegen en vind het zelfs heel leuk. Volgens mij is Portugal een uurtje of 3 vliegen, je kan het reisbureau bellen en daar vragen om het zeker te weten.

Goede bezigheid in het vliegtuig is lezen, puzzelboekjes en film kijken (tenminste als ze goede films draaien onderweg). Je gaat met je familie dus ik denk dat de vliegreis zo om is als je gezellig aan het kletsen bent. Misschien dat je het beste bij het opstijgen niet op de stoel naast het raam kan gaan zitten maar als je eenmaal boven bent wel omdat je angst hebt om "opgesloten" te zitten.

In ieder geval heel veel succes en ik hoop voor je dat alles meevalt. Ik hoor altijd van iedereen die van tevoren veel schrik hebben, dat het toch heel erg meevalt en sommige vinden het zelfs erg leuk en gaan daarna altijd met het vliegtuig op vakantie.

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:04

Ik ben in augustus naar Portugal geweest (gevlogen op Faro) en dat was 2,5 uur. Ik weet niet met welke maatschappij je vliegt, maar wij vlogen met Martinair en we kregen zelfs nog een film en dan vliegt de tijd helemaal om.
Neem idd iets ontspannends in, Valdispert vind ik zelf ook altijd wel werken.

Heb je wel eens last van je oren, dat ze dichtklappen als je door een tunnel rijdt enz? In dit geval (en ook anders wel prettig) kan je bij de drogist speciale earplugs kopen en die zorgen er voor dat je daar niet of nauwelijk last van hebt. Die werken werkelijk perfect, ik zweer bij die dingen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:16

wij kregen bij Martinair ook een film op de heenreis de KAmeleon en op de terugreis een hele spannende film die ik niet meer weet.
Tip neem van die oordopjes mee, dan kun je ook naar de radio luisteren. Ik het vliegtuig kosten ze € 5, dus dat zou een beetje zonde geld zijn als je ze ook wel thuis hebt liggen.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:16

Ik heb ook super hoogtevrees, maar vliegen valt bij mij gelukkig erg mee.....

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:49

Neemwel wat te kauwen mee voor je oren. Die kunnen nogal dicht zitten en tijdens mijn 2de vlucht had ik echt ontzettende oorpijn. kauwen verminderd dat.

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:07

Tyrza is ook doodsbang in het vliegtuig en onze laatste vlucht van afgelopen week heeft bij haar een hele hoop goed gedaan.

Heel belangrijk is het om het door te geven bij het inchecken. Vraag indien mogelijk een zitplaats naast de nooduitgang. Hier heb je enorm veel beenruimte (zie afbeelding)

Afbeelding

Zoveel ruimte als dit heb je nergens in het vliegtuig (bij een 747 kun je geloof ik het beste in de laatste rij zitten omdat daar het vliegtuig wat smaller is en geen 3x3x3 stoelen meer staan, maar 2x3x2. De ruimte van 1 stoel win je dus) en dit zal zeker ten goede komen van jouw angsten, aangezien je angsten versterkt worden in een nauwe, krappe ruimte.

Vertel ook tegen de passagiers naast je dat je hier nogal last van hebt, zij zullen hier alle begrip voor hebben en hiermee rekening houden. Een mevrouw die dinsdag naast ons zat heeft ook regelmatig een arm om Tyrza heen geslagen en haar wat af proberen te lijden, maar er blijven altijd momenten dat je die persoon even met rust moet laten... Lachen

Helaas is er vrij weinig tegen de angsten te doen. Statistieken en cijfers doen deze mensen niets. De enige mogelijkheid is gewoon het vliegtuig in te stappen met de gedachte dat deze angst niet jouw leven moet bepalen. Blijf erboven staan hoe moeilijk het ook is Knipoog

harlekijn
Berichten: 661
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: 5 min van het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:17

Ik haal altijd een paar tabletjes bij de dokter met de naam oxazepam,Ik ben ook bang voor te vliegen maar ja ik vraag me nu eigenlijk af waarom ik bang.Zal wel tussen mijn oren zitten.Maar van die pillentjes wordt ik niet zo nerveus en wordt ik heel ondspannen.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:51

het is 2,5 uur vliegen naar Portugal dwz als je van A'dam naar faro vliegt wat ik haast wel denk.

ik als ex portugal bewoonster en dus frequent vliegtuig gebruikster kan je alleen maar aanraden dat zowel de vlucht mee zal vallen en het land meer dan de moeite waard is. Veel plezier!

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:56

Mijn moeder houdt er ook niet van om opgesloten te zitten en vraagt dan of ze vooraan mag zitten, zo heeft ze niet zoveel mensen voorzich zitten en dat is prettiger voor haar. Misschien een idee

Veel plezier en geniet er maar van!

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:59

doe veel spelletjes !!! en als je een persoonlijk tvtje hebt, KIJKEN±d succes!!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:02

Ik heb afgelopen zomer voor het eerst gevlogen, ben geen echte bangerd maar vond het toch wel eng (was ook nog eens alleen). Maar ik vond het eigenlijk heel gaaf, dat gevoel als het vliegtuig van de grond komt, fantastisch! Maargoed, daar heb je weinig aan. Je kan idd iets als Valdispert innemen, helpt wel goed, en verder gewoon een boek oid mee en lekker gaan lezen, niet uit het raam gaan kijken (jammer, want dan is wel de lol eraf, dat uit het raam kijken is het leukst!)
Vliegen is nog steeds een heel stuk veiliger dan autorijden, en als het toch fout gaat gaat het goed fout, en is de kans dat je zwaargewond/verlamt/gehandicapt eindigd verrekte klein (gelijk einde oefening, wel l*llig, maar ik vind dat een stuk minder beangstigend! Bloos )
Suc6!!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:08

ik heb deze zomer ook voor het eerst gevlogen naar Rhodos vond ik het wel eng en best wel spannend.
op de heen weg was ik wel rustig Lachen maar eenmaal in het vliegtuig niet ging ie vaart maken had echt iets van wow zo ehm snel Scheve mond toen omhoog dat ging wel gaat best snel eigelijk je zit zo heel hoog
is misschien kinderachtig maar kon het niet droog houden Bloos! Verward
had echt is van wil eruit Verward de landing was ook niet bepaald zacht Verward dan aan de landingbaan liggen ofzo Verward
was wel blij dat ik eruit was, helemaal raar gevoel had ik toen Verward
terug ging goed Cool 2x keer lekker geslapen, en een kopje thee genomen en wat snoepjes.
kortom moest gewoon de stap zetten en ben blij dat ik het gedaan en mee gemaakt heb Cool

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:14

Vliegen doe ik voor mijn werk dus ik kan je wel een paar tips geven Vraag idd naar beenruimte maar vooral niet op een nooduitgang als je bang bent......... ten eerste krijg je die stoel niet eens zodra ze al merken dat je vliegangst hebt en ten tweede zit je al meer naar achter in het toestel zodat je als er turbulentie is al iets meer voelt wiebelen en ten derde, op de nooduitgang kan je helemaal niet genieten van het vaak prachtige uitzicht wat je hebt als je eenmaal boven in de lucht zit Knipoog ten vierde je stoel kan niet naar achteren en ten vijfde het is er over het algemeen een stuk kouder dan in de rest van het vliegtuig.

Wij hebben vaak mensen met "vliegangst" aan boord, voornamelijk mensen die voor het eerst vliegen. Op de eerste rij heb je net zoveel beenruimte als bij de nooduitgang, je stoel kan ook een stuk naar achter (kan bij de nooduitgang niet!) en je hebt afleiding van alle lieve stewards en stewardessen die er rondhobbelen Haha! Verder voel je voorin het vliegtuig veel minder schommelingen en hobbeltjes dan wanneer je achterin zit!

Neem vooral een koptelefoontje mee, kan je de film bekijken en muziek luisteren Mocht je met Transavia vliegen dan krijg je Schrek 2 te zien op je heenreis Knipoog Verder veel water drinken en je overgeven aan je lot, oftewel gewoon genieten, er zitten alleen maar vakbekwame mensen die zo'n toestel besturen, die vliegtuigen worden super onderhouden en voordat je het weet zit je na 2,5 uur met je kont in warm Portugal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:37

bedankt allemaal voor jullie tips.... Ik zal melden dat ik erg bang ben en hoop dat ik 'geholpen' word... Volgens mij gaan we met transavia Haha! heb sherk 2 al gezien maar hij is leuk Haha! ben jin ook in dat vliegtuig te vinden toevallig?? Tong uitsteken

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:15

napoleon schreef:
Vraag idd naar beenruimte maar vooral niet op een nooduitgang als je bang bent......... ten eerste krijg je die stoel niet eens zodra ze al merken dat je vliegangst hebt en ten tweede zit je al meer naar achter in het toestel zodat je als er turbulentie is al iets meer voelt wiebelen en ten derde, op de nooduitgang kan je helemaal niet genieten van het vaak prachtige uitzicht wat je hebt als je eenmaal boven in de lucht zit Knipoog ten vierde je stoel kan niet naar achteren en ten vijfde het is er over het algemeen een stuk kouder dan in de rest van het vliegtuig.


1. De grondstewardess van Transavia raadde het zelfs aan om naast de nooduitgang te gaan zitten. We hadden nadrukkelijk gezegd dat Tyrza veel last heeft van vliegangst. We hebben op een hoop plekken gezeten in een vliegtuig, maar deze plek naast de nooduitgang heeft Tyrza heel goed geholpen
3. Tyrza zal hoe mooi het uitzicht ook is NOOIT naar buiten durven kijken. (hoogtevrees / claustrofobie )

De overige punten zal je best gelijk in hebben. Ik / we hebben altijd de pech om nooit voorin te mogen zitten... Scheve mond (alhoewel ik het vreemd vind dat het in het midden kouder zou zijn dan elders in vliegtuig Lachen )

Wat ook erg fijn is dat de stewards/essen regelmatig even een kijkje komen nemen en vragen hoe het gaat Lachen

Het is voor een buitenstaander (dus ook het personeel in het vliegtuig) erg makkelijk praten over vliegangst. Ik merk het bij mijzelf ook. Zodra ik een vliegtuig instap en ga zitten val ik haast al in slaap zo ontspannen dat ik ben. Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand hier bang voor is. Veel mensen denken te weten hoe het is, maar vliegangst komt niet uit een boekje, dat zit tussen je oren Knipoog

Wel overwegen we om een cursus te doen bij Valk, hier hebben we goede verhalen over gehoord. Napoleon, heb jij ervaringen gehoord over deze cursus?

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 14:09

hey debo,
ik heb zelf ook ontzettende vliegangst maar omdat wij meerdere keren per jaar vliegen MOET ik wel. Ik vind zelf dat nou het verschil in een gewone stoel of bij de noodgang geen verschil uit maakt. En als je echt bang bent voor de hoogte doe je gewoon het klepje van het raampje dicht en ga je slapen. Portugal is een klein endje ben er zelf ook heen geweest en tis denk ik iets van 2.5 uur niet lang dus.

Ik zelf probeer altijd te slapen in het vliegtuig en geloof me de tijd gaat dan sneller. Of je nou slaap odf niet als je je ogen dicht hebt is het een stuk ,minder eng. Maar elke keer weer als ik met angst in hetvliegtuig zit geniet ik toch van het fantastische uitzicht wat je hebt, dat is gewoon geweldig.

Ik wens je evengoed veel plezier in portugal, probeer gewoon rustig te blijven en ga wat slapen dan ben je zo in portugal Knipoog
suc6!