Wanneer noem je een paard 'pittig' ??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Wanneer noem je een paard 'pittig' ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 11:33

Mensen zeggen veel dat hun paard 'pittig' is als hij veel nergie heeft, maar waneer is een pony precies 'pittg'. Wat doet hij dan?? Er zit veel 'pit' in, dat weet ik. Maar voor de rest??

gr kat


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:03

Ik versta onder pittig dat het paard behoorlijk graag wil lopen en dat er dus 'pit' in zit. Het is een beetje een vage omschrijving, ik weet het Haha! .

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:15

Ik vind een paard pittig als hij heel veel looplust heeft, oplettend is en wanneer je altijd op je hoede moet zijn. Een paard dat een behoorlijk sterk eigen karakter heeft ontwikkeld en waar je niet iedereen op kunt zetten. Dus bepaald geen slaaptabletje.
Laatst bijgewerkt door Cody op 26-04-02 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:19

dan mag ik Joy dus een pittig paardje noemen...

..al doe ik dat nooit half nederland zegt dat ze een pittig paard/pony hebben Knipoog

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:28

Cody schreef:
Ik vind een paard pittig als hij heel veel looplust heeft, oplettend is en wanneer je altijd op je hoede moet zijn. Een paard dat een behoorlijk sterk eigen karakter heeft ontwikkeld en waar je niet iedereen op kunt zetten. Dus bepaald geen slaaptabletje.


Ja,klopt helemaal.
Zo eentje is Acci er dus ook.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:39

Dat denk ik ook.
Ik heb zo'n tussen weg, de ene keer durf ik d'r geen ander op te zetten(ook niet vast gebonden met airbag om je lijf) en de andere keer wel gerust zonder zadel+hoofdstel achterste voren.
Het komt bij hem ook door z'n hengst zijn. In een vreemde omgeving gaat d'r niemand anders op(=is hij echt gek). Thuis kan iedereen er op(= het een slaaptabletje Schijnheilig .

En Linda(Linnie_Blaat) heeft een 8 voor software Haha! .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:44

Die van mij is ook behoorlijk pittig.
Ze kan behoorlijk veel energie hebben, maar pittig wil nog niet zeggen dat het paard schrikkerig is.
Als een paard heel voorwaarts is, graag loopt, kan dit ook komen doordat hij/zij nerveus is en snel schrikt, zich niet op zijn gemak voelt (vreemde omgeving bijv.).

Cerise, mijn merrie, is erg pittig, ook al is ze moe ze gaat maar door met druk doen, maar ze is ook vrij dapper, dus niet snel schrikkerig..
Wel was ze gisteren in de les superkijkerig, en erg gespannen, omdat ze voor het eerst met anderen in de les reed, drukke les.
Verder was ze hengstig en er kwam een meisje met een hengst langs de buitenbak lopen op weg naar de wei.... dus ze was meteen 'hyper'.

Komt er op neer dat ik met een hengstige gespannen merrie nauwelijks wat opgestoken heb in de les omdat ik steeds bezig was Cerise tot de orde te roepen... Extreme duivel
Behoorlijk pittige les trouwens! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:48

Ligt het verschil niet aan het nivo van de ruiter?

De 1 vind de "snelle" pony van de manege al pittig, terwijl een meer gevordere ruiter die heel sloom vind.
Ik lees hier vaak de verhalen over pittige koudbloeden, voor mij zijn die niet pittig (sorry koudbloed fans)
Maar ik ken ook paarden die ik dan weer pittig vind, die een ruiter die weer verder dan mij is, die weer gewoon vind.

Aangezien er geen maatstaaf voor is, is een paard zo pittig als het nivo van de ruiter.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:56

runningkawa schreef:
Ligt het verschil niet aan het nivo van de ruiter?

De 1 vind de "snelle" pony van de manege al pittig, terwijl een meer gevordere ruiter die heel sloom vind.
Ik lees hier vaak de verhalen over pittige koudbloeden, voor mij zijn die niet pittig (sorry koudbloed fans)
Maar ik ken ook paarden die ik dan weer pittig vind, die een ruiter die weer verder dan mij is, die weer gewoon vind.

Aangezien er geen maatstaaf voor is, is een paard zo pittig als het nivo van de ruiter.


ben het met je eens, ik was een keer met me nichtje mee naar d les en zou ook daar meerijden, zij rijd dus in een vrij beginnende groep (kunnen we zelfstandig rijden, maar nog niet echt goed)
Omdat ik vrij ervaren ben, moest ik maar op een moeilijke pony, niemand wou me helpen emt opzadelen, omdat ie beet (deed ie enit dreigde alleen maar), ik rijden, heel braaf beestje, als je hem een tik gaf dan schoot ie wel een paar passen 'snel'weg, maar liep heel lekker naar beneden emt het koppie, voor mij dus niks pittige pony...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:57

runningkawa schreef:
Ligt het verschil niet aan het nivo van de ruiter?
Aangezien er geen maatstaaf voor is, is een paard zo pittig als het nivo van de ruiter.


Ben ik niet helemaal met je eens.
Een paard heeft namelijk helemaal geen ruiter nodig om pittig te zijn.
Ook in de wei of op stal kun je behoorlijke verschillen in karakters zien. Sloompies en hele pittige paarden.

Je hebt wel gelijk dat de ene ruiter veel beter met een pittig paard kan omgaan dan een andere ruiter. Pittig hoeft ook absoluut geen nadeel te zijn. Een pittig paard kan juist onder een goede ruiter heel best presteren. Maar onder die goede ruiter wordt het paard niet minder pittig, die kan er alleen beter mee omgaan dan een ander.

Daarom vindt ik dit topic wel interessant want er zijn toch veel verschillende meningen over wat een 'pittig' paard nou precies is.


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 13:00

je haalt me de woorden uit de mond marije..ik ga helemaal met jou mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 13:11

Maar cody, stel je hebt een wat bang uitgevallen ruiter, Dan is een paard bij die persoon op stal wat kliederig, met rijden ook, zal misschien zelfs er van tussen gaan omdat het paard weet dat die gene net niet de baas is.

Vervolgens komt er een ruiter die wat steviger in zijn schoenen staat, laat met peotsen al duidelijk merken dat hij de baas is, zodoende staat het paard ook braaf stil.
Met rijden weet het paard ook hoe laat het is en loopt een uurtje lang braaf aan de teugel zonder er van tussen te gaan.

Hetzelfde paard, met hetzelfde karakter, wat zich zo ontzettend anders kan gedragen.
Bij ruiter 1 is hij pittig bij ruiter 2 braaf en misschien voor die ruiter zijn gevoel sloom.
Verklaar dat dan eens?

Dit is dus anders omschreven maar hetzelfde verhaal als wat ik hierboven schreef.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 13:25

Ik begrijp je wel hoor.

Maar het verschil zit hem denk ik in het karakter en het gedrag van het paard. De ene ruiter kan een pittig paard prima onder controle houden, paard weet dat hij niet moet ouwehoeren en er is prima met zo'n paard te werken.
Een onzekere ruiter wordt door zo'n paard of in de maling genomen of het paard wordt er zelf ook onzeker van. Dan kan een pittig paard dus problemen opleveren.

Onder ruiter 1 die jij noemt kun je dus ook ZIEN dat het een pittig paard is. Onder ruiter 2 die jij noemt IS het misschien wel een pittig paard maar GEDRAAGT hij zich prima.
Beetje moeilijk uitleggen.

Mijn zus bijvoorbeeld, heeft een echt moeilijke merrie. Heeft een tijd als manegepaard gefungeerd maar ze trapte mensen de stal uit, gooide iedereen die ze eraf kon krijgen eraf en er zijn verschillende gevaarlijke situaties met dit paard ontstaan. Op het laatst werd ze ook nauwelijks meer gereden en was ze niet bepaald geliefd meer.
Het is naar mijn maatstaven een pittig paard. Een heel sterk karakter, precies weten wat ze wel en niet wil, dominant en altijd actief en oplettend. Onvermoeibaar paard.

Mijn zus heeft dit paard dus gekocht. Als je ze nu ziet rijden denkt iedereen 'wat een lief en braaf paard'. Terwijl mijn zus er behoorlijk voor heeft moeten knokken en dit doet zij soms nog steeds. Het is dus nog steeds een heel pittig paard maar de combinatie is gewoon beter.

Dat is ook een beetje wat jij zegt: combinatie paard-ruiter maakt heel veel verschil. Maar het karakter van het paard blijft denk ik altijd hetzelfde.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:18

pittig is in mijn ogen graag willen lopen, niet te makkelijk om te rijden, een eigen willetje, maar niet onmogelijk. Na een klein gevechtje wel weten dat jij de baas bent, zeg maar.

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:57

Pittig is niet als het een looplustig en lekker voorwaarts paard is (voor mij tenminste) want dat noem ik gewoon normaal, niet pittig.
Ik vind een paard pittig als je d'r zeker niet elke ruiter op kunt zetten, omdat het paard de ruiter uitprobeert en streken uit gaat halen als 'ie de kans krijgt.

Wanneer dat moment is, hangt natuurlijk van de ruiter af. Ik vind een paard persoonlijk niet echt snel pittig, maar iemand met wat minder ervaring zal dat eerder vinden.

Degene die vindt dat een koudbloed nooit pittig kan zijn is bij deze uitgenodigd om op mijn fjord een ritje te komen maken. Zie trouwens ook het topic over opmerking van bekende ruiter en antwoordt daar ook eerlijk op Haha! Jij weet dus blijkbaar meer dan een gemiddeld iemand... Knipoog

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:57

Ik ben het met Runningkawa eens dat "pittigheid" aan het niveau van de ruiter ligt. Een onervaren ruiter zal een paard sneller als pittig ervaren dan een ervaren ruiter.
Koudbloeden kunnen echter ook pittig zijn. Tenminste mijn Tinker zou een koudbloed moeten zijn alleen weet hij dat zelf niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 16:07

Maar dan de volgende vraag.
wanner is iets pittig of eigenwijs?
Je hoort mij niet zeggen dat ik elke koudbloed netjes zou kunnen laten lopen, in tegendeel.
Maar ik heb ook in mijn vroegere jaren Haha! op haflingers en fjorden gereden, maar deze waren ook niet altijd makkelijk, maar niet door de pittig heid maar door dat ze super eigenwijs konden zijn.
En dat is ook moeilijk te overwinnen. En ook leuk om ze zover te krijgen dat ze het bij jou wel goed doen.
Dus begrijp me niet verkeerd dat een koudbloed makkelijk is om te rijden.
Dat bedoelde ik niet met mijn opmerking hierboven Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 16:09

Een paard met pit is in mijn ogen een zeer werklustig dier, met een sterk karakter en graag aan het werk gehouden wil/moet worden om tot de juiste uiting te komen...soms niet te vies om duidelijk verzet te geven.

Een werkwillig paard dat geen extremen heeft, kun je pittig rijden,
dan ziet het er pittig uit maar voelt het niet zo dat je op een 'bommetje' rijdt Knipoog

Een sloom paard pittig rijden, neuh, noem ik meer wakker rijden Haha!

Pittig denk ik aan electriciteit dat je kunt voelen bij iedere kuit aanleg...
vind de uitleg van Runningkawa en Cody mee...voor zover ik de reacties heb gelezen....dan Haha!

Als ik denk aan pittige paarden die ik ken, blijf ik uitkomen op merries *LOL*

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 16:33

Tja, wanneer is iets pittig. Eigenlijk vind ik het best een lastige vraag. Maar ik vind bijvoorbeeld mijn Tinker "pittig" (alhoewel ik dat woord normaal nooit gebruik) omdat hij werklustig is, altijd voorwaarts en altijd alert blijft tijdens het rijden. Geen paard wat je vooruit moet drijven, meer een paard waarbij je af en toe gas moet terugnemen.
Je ziet het al in de wei. Hij en de Welsh K ruin vliegen de hele dag door de wei heen tijdens het stoeien en spelen terwijl de andere twee af en toe verstoord opkijken door zoveel drukte. De Welshmerrie is alleen pittig tijdens een buitenrit. Dan gaan de oortjes naar voren en wil ze lopen. In de bak heeft ze dat niet.
Hij is niet gemakkelijk door anderen te rijden door zijn eenkennigheid maar dat versta ik niet onder pittig, dat vind ik zijn eigenwijze kant. Want hij is inderdaad, zoals het een echte koudbloed betaamt supereigenwijs.
Raar woord als je het vaak typt trouwens "pittig". Waar komt dat woord eigenlijk vandaan?

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 17:17

volgens jullie onschrijving is Toscar dan best wel pittig,... hij wil het liefst hard voor je werken, flink lopen...
Terwijl er nog een verschil is tussen Heet en Pittig

Maargoed, iedereen beweerd voort dat zijn pony pittig is...
Op de poyclub soms ook, das dan 2x per week... en somige die rijden dan hun pony maar 2x per week (en de rest staat hij een beetje op stal en in de wei) vinden ze het gek dat dat beest dan ff zijn benen wil strekken! En dat noemen ze dan Pittig, terwijl 10 minuten later is het een slome goedzak! Haha! Wel een verschil vind ik...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 20:08

Een pittig paard dreigt onder je kont vandaan te lopen Knipoog

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 20:32

Mhhhh....als pittig graag lopen betekent, dan zou Jerai ook pittig zijn, terwijl ze het rustigste pensionpaard van stal is Haha! Voor een manegepaard zou ze wel weer pittig zijn.

Ik denk dus ook dat pittig afhangt van de ruiter. Ik vind zelf dat ik een supermakkelijk paardje heb en vriendinnen van mij met ervaring ook. Maar toen ik een bijrijdster ben gaan zoeken, kwam ik er toch achter dat niet iedereen zo met haar weg rijdt.

Ik denk dus ook dat pittigheid afhangt van de ruiter, het is maar net hoe iemand het ziet. De een vind een paard pas pittig als je voortdurend op je hoede moet zijn om er niet afgegooid te worden en een ander vind een paard al pittig als 'ie iets sneller loopt als je hem een tik/schop geeft.

Uit de omschrijving die sommige mensen hier geven zou Jerai ook pittig zijn. Ze is wel voorwaarts en ze loopt flink door, maar echt pittig zou ik haar niet noemen, ze schrikt bijna nooit, ik kan er zonder zadel een buitenrit op gaan maken (terwijl ik nu niet echt een stevige zit heb) en de keren dat ze een bok(je) gegeven heeft zijn op 1 hand te tellen.

Ik vind een paard pittig als je dat in zijn hele voorkomen merkt (dus ook op stal en in de wei, niet alleen het doorlopen met rijden) en als 'ie niet door de gemiddelde ruiter te rijden is.

Maar het is maar net was je eronder verstaat, de een noemt een paard gewoon sneller pittig als de ander. Dat hoeft niet eens met rijervaring te maken te hebben, komt denk ik gewoon omdat er niet echt een duidelijke definitie van is.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 21:04

Ik denk dat et heel erg aan je eigen capiciteiten ligt. Met een goede ruiter zijn de meeste paarden redelijk te rijden, met een minder goede ruiter kunnen et draken zijn. Je hebt natuurlijk altijd paarden die net iets lastiger zijn maar meestal ligt et aan de ruiter.

Ik geloof ook niet echt dat er veel paarden zijn die onhandelbaar of gevaarlijk of gemeen zijn, vaak zijn zulke paarden niet goed behandelt, bv ze zijn verwend, bang oid,

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 18:28

Tja.. defineer 'pittig' eens.. lijkt me erg moeilijk..
Op zich zou ik propala hiervoor willen nomineren, alhoewel ik dat ook weer niet een correcte benaming voor d'r vind. Haha! (Die kun je op dit moment beter omdopen tot gevaarlijk).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjette15, bonnielau, dierenfan, EmptyWords, LB2003, SemrushBot, Vagabondo en 51 bezoekers