Western met een zweepje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spikey

Berichten: 15
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:17

Ik rijd heel soms in de westernles met een zweepje.
Maar meestal gebruik ik mijn teugels die zijn toch 2. meter lang.
Of je gebruikt je sporen.

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 14:53

Rij eigenlijk altijd met een zweep behalve op wedstrijden want dan mag het niet... doe hem in het lusje dat aan de rechterkant van je zadel zit en pak hem daaruit als ik hem nodig heb... (voordeel is dat als ze weet dat ze een tik verdient heeft ze al beter gaat lopen zodra ik het ding pak)

Heb namelijk een nogal luie tinkermerrie die soms met geen mogelijkheid meer wil snappen dat je je achterbenen ook moet gebruiken tijdens de gallop en dat er op mijn been reactie moet komen...
Zie er dan ook geen kwaad in dan een zweepje te gebruiken, heb zelf met een flinke tik op haar billen namelijk nog net wat minder last van gewetenswroeging als bij een por in haar ribben.... Bloos

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:24

Ik heb een paar maanden westernlessen gevolgd (door omstandigheden kon ik er helaas niet mee door gaan) maar ik heb nog nooit een westernruiter met een zweep zien rijden. Wel met sporen natuurlijk.. En ik heb er eigenlijk ook nog nooit over nagedacht om western te rijden met zweep.. Tong uitsteken Maar als je gewoon recreatief western rijdt, en het werkt, dan is er geen probleem denk ik.. Maar het western rijden is ook leuk omdat je dan zo ontspannend kan rijden op bijv. een buitenrit.. Dus drm zou ik een zweep niet meenemen op buitenrit.. Zit je weer met zo'n ding in je hand.. Tong uitsteken

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:41

ik gebruik alleen nog een zweep voor de galop met de andere gangen geen sporen,zweep.

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:32

Manuutje1990
Maar als je gewoon recreatief western rijdt, en het werkt, dan is er geen probleem
is het wel een proleem als je wedstrijden rijd dan?

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:35

Voor zover ik weet mag het op wedstrijden niet, maar als het thuis goed werkt, waarom niet? Ikzelf rijd ook soms met een dressuurzweepje, ook in de les. Mijn instructrice heeft er niets op tegen.

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:17

neej dat klopt op wedstrijdne mag je niet starten met een zweep
maar je mag hem wle gebruiken bij het inrijden maar ik begrijp van haar dta je alleen recreaytief metr ene zweep mag rijden.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:45

laukjefreak schreef:
neej dat klopt op wedstrijdne mag je niet starten met een zweep
maar je mag hem wle gebruiken bij het inrijden maar ik begrijp van haar dta je alleen recreaytief metr ene zweep mag rijden.


Ligt eraan welk onderdeel je start

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:42

laukjefreak schreef:
Manuutje1990
Maar als je gewoon recreatief western rijdt, en het werkt, dan is er geen probleem
is het wel een proleem als je wedstrijden rijd dan?

In wedstrijden mag het volgend mij niet.. En ik zei ook al, dat als het werkt ik geen probleem ziet als je gewoon recreatief rijdt..

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:02

Als je ook wedstrijden rijdt is het dus ook geen probleem als je hem maar niet op wedstrijden gebruikt! In de training om de achterhand er wat meer onder te krijgen wel eens een zweep gebruiken is dus geen probleem.. Ennuh..... Ik neem hem soms juist mee op buiterit, niet voor t paard maar om hem extra uit te steken bij voorbijrazernde auto's, gaan ze vaak net even ruimer om je heen. Is nu trouwens niet echt meer nodig want Laurier is onderhand zo pittbul dat ze de auto's zo wel weg jaagd.... Ze maakt zich letterlijk breder... Supertink Lovers

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:03

Hahaha.. Daar kan een zweep handig voor zijn jah.. Schijnheilig Tong uitsteken

Caren
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:14

Ik zou me niet te druk maken of iets wel of niet bij een bepaalde tak van sport hoort. Als jij je paard op die manier traint en het blijkt ook nog eens goed te werken, dan ben toch op de goede weg! Het doel heiligt de middelen

_mistique_

Berichten: 2968
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:02

Katja schreef:
Misschien is het wel vloeken in het kerk mocht dat zo zijn dan mijn excuses. Lachen

Wordt er eigenlijk wel eens gebruik gemaakt van een zweepje in het westernrijden?
ik heb het zelf nooit gezien maar om nou te zeggen dat ik er erg in thuis ben..

Mijn paint wil nog wel eens met het binnenachterbeen wat naar binnen galoperen en als mijn dressuurpaarden dat doen zou ik dat been iets aantikken met een zweepje.

Dus jullie zien het al aankomen dat wilde ik bij de paint ook maar eens doen.
Vandaag voor het eerst geprobeerd en het werkte top. Hij begreep snel wat ik bedoelde en bleef mooi cool ondanks het voor hem nieuwe systeem.


bij mij op de manege rijden ze regelmatig met een (dressuur) zweepje

op moeilijke paarden die je echt een harde pets moet geven(harder dan je met de teugel kan geven)

ik vindt het niet raar.
als het werkt prima tog Haha!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:49

ik rijd af en toe met zweepje om haar wel alert te houden om de tempowisselingen. ze heeft soms de nijging om bij het aandraven scheef weg telopen en als ik dan ff het zweepje erbij heb, doet ze dat niet.

Misna

Berichten: 2
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 01:10

Zo'n "Barrel Whip" is af te raden omdat het gebruikt wordt om het paard meer snelheid te geven. Verder kan je en mag je elke hulp pakken en gebruiken zolang je het maar weloverwogen en met beleid doet. Houd er wel rekening mee dat je uiteindelijk alleen je beenhulpen gebruikt, met evt. lichte teugeldruk bij veranderen van richting.