Hoe "maak" je een potstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Hoe "maak" je een potstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 22:03

Mijn paardje is in principe behoorlijk schoon. Ze poept en plast op een plaats. Elke dag wat drollen eruit halen en een plakje schoon stro is in principe voldoende om haar stal goed te houden.

Het probleem is echter dat haar stal ergens lekt. Het komt van onder en niet van boven. De paarden gaan bij ons de hele dag naar buiten en als ze binnengehaald worden worden eerst hun benen afgespoten. Dat water weet op de een of andere manier mijn stal binnen te dringen.... Huilen

Het is niet zo dat mijn paard haar stal nou een echt zwembad wordt maar het is toch wel wat nat.

Nu moest ik dus heel vaak de hele stal leeghalen (vanwege dit "grondwater") en heel veel nieuw stro erbij kieperen. Sinds een paar dagen haal ik nu alleen de drollen eruit en gooi er weer een flinke laag stro op. Hierdoor blijft de toplaag goed droog en kan ze lekker liggen en staat ze niet met haar voeten in de derrie.

Is dit nu het idee van een potstal? Of werkt dit heel anders? Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar daar vind ik hier niets over.

Hoe begin je dus een potstal? (wat voor bodembedekking) Hoe vaak haal je die leeg etc.

Alvast bedankt OK dan!


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:05

Wij gooien eerst een hele dikke laag bodembedekking (zaagsel of stro) in de box als onderlaag. Vanaf dan halen we iedere dag de drollen uit de box en strooien we bij. We halen zo'n box 1 keer in de zoveel tijd leeg, ligt aan het weer etc.

Maw, dikke onderlaag, alleen elke dag drollen eruit, elke dag opstrooien

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:05

potstal is vies. blegh ben ik geen voorstander van, maarja bij ons heeft iemand in haar hok waar de spullen liggen last van grond water, maar kan je ze niet ergens anders afspuiten of de vloer van je stal wat hoger maken.
potstal is trouwens gewoon altijd opstrooien en lekker alles laten leggen.

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 22:07

Piaffe schreef:
Wij gooien eerst een hele dikke laag bodembedekking (zaagsel of stro) in de box als onderlaag. Vanaf dan halen we iedere dag de drollen uit de box en strooien we bij. We halen zo'n box 1 keer in de zoveel tijd leeg, ligt aan het weer etc.

Maw, dikke onderlaag, alleen elke dag drollen eruit, elke dag opstrooien



Oke dan ben ik dus goed bezig om een potstalletje te bouwen, thanx.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 22:09

Ergens anders afspuiten zal helaas niet lukken. De slang heeft niet zo'n groot bereik. De vloer van de stal zou dan echt een stuk hoger moeten en daarnaast heeft mijn paard dan geen plekje voor de nacht. (cementvloer moet namelijk drogen)

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:10

Potstal is idd niet uitmesten en steeds een nieuwe laag erop...in een gewone stal is dat eigenlijk niet te doen.....je ziet het bij de geitenhouderij vaak> soms wel een meter dik de laag, dan heb je een mooie potstal! Natuurlijk kun je wel de mest weghalen, maar ik zou dat persoonlijk niet met stro doen, want dat neemt niet voldoende vocht op...dan zou ik zaagsel nemen of anders aubiose/ hemparade of iets in die richting! Dat neemt veel meer op......flinke laag (minimaal 4 a 5 grote balen) en dan de mest eruit> rest laten liggen! En dan om de 2 week (?) alles eruit en opnieuw, maar dat ligt eraan hoe schoon je paardje verder is

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 22:12

dus niet de natte plekken verwijderen? Of zakt dat echt allemaal naar de bodem van de stal. Aubiose ken ik niet? wat is dat voor spul? Absorbeerd dat goed?


brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:15

Natte plekken niet weghalen, behalve dan als het heel donker gaat worden, maar dat merk je vanzelf> spul absobeert en maakt er dan een groot plakaat van> makkelijk weg te halen! Zakt dus allemaal netjes naar de bodem en zo blijft de bovenlaag netjes! Aubiose ken ik niet persoonlijk, lijkt op hemperade en absorbeert ook heel erg goed...kun je op het forum wel wat over vinden denk ik!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 22:17

Hardstikke bedankt! Ga morgen de zoekfunctie erop los laten. Nu wordt het toch eens tijd dat ik ga slapen, moet morgen erg vroeg op... Scheve mond

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:42

Als je om de twee weken de hele boel leeghaalt, is het geen potstal. Een echte poststal is toch wel een dm of 4 denk ik zo.

Ik zou de drollen er sowieso wel uithalen, stinkt het minder en blijft je pony veel schoner van.

Verder vin dik een potstal helemaal niet vies. Het is gewoon een kwestie van flink strooien, dan is het een ideale manier

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:05

ja het is idd veel strooien, maar een echte potstal behoudt ook de mest.....dan gaat het namelijk beter broeien en is de werking van zo'n soort stal beter! Bij een potstal zul je het met 4 weken ook niet redden....maar in een stal kan dat ook niet gezien de dikte van de strolaag die je dan krijgt....Ik had het over 2 weken met hemparade (maar ik heb een trekpaard he *wink*)...
Potstal hoeft niet vies te zijn als je het goed bijhoudt, maar het is toch vaak een grotere bron van bacterien (zeker in stro)..ik met mijn paard met sokken hoef dat dus niet te proberen, dan mag ik meteen sokken wegscheren ivm mok!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Bosch
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:22

Potstal kan prima met stro zoals je zelf beschrijft, nadeel is wel dat je dan echt een flink dikke laag krijgt.
Vlas is ook een prima strooisel voor een potstal, eertse keer een stuk of 5 balen in de stal gooien, drolen er wel uithalen en dan elke week een halve tot hele baal erbij. Bij vlas duurt het alleen wel een aantal weken voordat je het juiste effect hebt bereikt, zeker als je paard heel schoon is. Maar het voordeel is wel dat je het dan ook een maand of 3 (soms langer) kan laten liggen. Nadeel is soms dat de mestboer het niet mee wil nemen.

Wat je ook kan doen is rubber matten op de stalvloer leggen (GEEN vochtdoorlatende). Deze matten zorgen er dan voor dat het vocht niet van onder naar boven gaat. Bijkomend voordeel is dat je minder strooisel nodig hebt (omdat je paard niet meer op het beton staat) en uiteindelijk zal je dus nog goedkoper uit zijn ook.

Ik hoop dat je er zo wat aan hebt, succes ermee!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:37

Ik had ook een lekkage van de wasplaats en heb me daar niet zomaar bij neergelegd, betaal geen 210 euro om mijn pony in de derrie te laten staan.

Potten vind ik op zich prima (voor jonge dieren, lekker warm), maar bereik je IMO niet met koud water...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 07:29

Mijn paard staat ook in een potstal, ik vind het totaal niet vies. Voorwaarde is dat je de bovenste laag goed onderhoud.

Elke dag worden de drollen en de derrie (als dat er is) eruit gehaald en twee keer per week wordt er een halve baal zaagsel bij gegooid. Mijn stal is nooit nat. Als het te hoog wordt, dan haal ik er gewoon een paar kruiwagens uit en komt er een schone laag over.
Ik vind het wel ideaal eigenlijk..

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:14

ik zou het ook inderdaad niet bij laten
dat heel je stal een zwembad wordt
bij mij werkt een potstal niet
mijn paard eet namelijk al ze stro op

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:45

Ik zou er idd ook wat van zeggen, je betaald niet voor niks en dan zou ik wel willen dat m'n paardje in een droge stal staat.
Ik maakt elke winter een potstal, vindt het supermakkelijk. Ik haal elke dag de drollen eruit en de rest laat ik liggen. Meestal heb ik een onderlaag van zaagsel maar dat was er nu niet dus ben nu gewoon met stro begonnen. En pas als de laag te hoog wordt (zodat ze een flinke opstap moeten maken de stal in) dan haal ik hem leeg, meestal ligt het er dan 2 tot 3 mnd in. Maar m'n mijn stal blijft keurig droog en ziet er ook gewoon schoon uit, hoef soms zelfs een dag niks er bij te gooien en dan is hij nog gewoon schoon (terwijl ze 's winters toch veel binnen staan)

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:56

Wij hebben een dartmoor en een haflinger op potstallen staan. Vind het ideaal en mok hebben ze nooit. Kan ook niet, aangezien de stallen altijd superdroog zijn

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

daffodil

Berichten: 10429
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:25

ik vind het echt een uitkomst hoor, lekker oppotten, schep elke dag de drollen eruit en zie vanzelf wel wanneer ik echt een keer grote schoonmaak moet houden. Nadeel is dan wel dat ik een halve dag bezig ben om m leeg te halen. Maar mn paard staat er zalig op, ligt nooit op de kale vloer!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:43

Het lijkt me wel dat je een fijne isolerende laag op de vloer hebt, maar krijg je geen schimmels ofzo?
Of komt er daarvoor te weinig zuurstof bij?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:23

VLAS VLAS VLAS !!!

Da's het makkelijkste, alleen de drollen verwijderen, de rest gaat vanzelf (hoewel je ook "normaal" uit kunt mesten met vlas)
Ideaal, geen stank, veel minder vliegen........en dat weet ik omdat ik tijdens de mais-periode, zomer dus.....problemen heb met mestafvoer (kan niet op het land !) dus moet ik wel een potstal maken, in de vliegen hoogtij-dagen. Geen enkel probleem.
En ik heb trouwens ook zo'n varken op stal, op stro kon ik elke dag de hele stal leeghalen, krullen iets minder maar die nemen veel minder vocht op en het stinkt.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 17:53

Bedankt voor de reacties allemaal. Volgens de stalbaas heeft het niet met de spuitplaats te maken. Wat wel duidelijk is dat het water absoluut van onder komt. Maar hoe wat en waar het precies vandaan komt is dus voor iedereen een raadsel. Ik ben nu vanaf dinsdag bezig om dagelijks alleen de drollen eruit te halen en gooi daarop elke dag een paar plakken vers stro. Mijn paardje staat er nu droog en warm bij. Ga eens kijken of dit goed blijft gaan en of dit blijft bevallen en anders ga ik toch een alternatief voor stro zoeken als bodem. Vlas is inderdaad wel prettig. Een vriendin van mij heeft haar paard daarop staan en dat is inderdaad makkelijk mesten enzo.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 18:06

ik zou gewoon helemala niet emer uitmesten, en dan de hele tijd de pis en poep over de hele stal verspreiden, en dan weer een schone laag...
of vragen of je een andere box mag Knipoog

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 18:18

Kun je een paard met rotstraal of andersinds gevoelige hoeven trouwens zonder problemen in een potstal zetten?

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 19:46

Monster schreef:
ik zou gewoon helemala niet emer uitmesten, en dan de hele tijd de pis en poep over de hele stal verspreiden, en dan weer een schone laag...
of vragen of je een andere box mag Knipoog



Nou, vind het in principe een erg fijn stalletje. Is een van de weinige "buiten"stallen bij ons op stal. Daarnaast staat alles vol!

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:40

Ik heb mijn pony vorig jaar voor het eerst in een potstal gehad (5 x 2.75 Haha! ) En ik vond alleen de eerste week/2 weken een beetje lastig voor dat je een goede laag hebt gecreeërd. Maar daarna gewoon de drollen eruit en opstrooien. En af en toe een beetje rechtmaken, maar verder ideaal! Als het goed is kan hij dit weekend weer in zo'n stal alleen nu gaat hij met een andere pony samen in waarschijnlijk een stal van 5x5 ofzo. Tong uitsteken Bij ons worden die stallen eens in de 4/5 maanden denk ik leeggehaald met de Bobcat dus dat hoef ik dan niet zelf te doen (is ook echt niet te doen als die laag 40 a 50 cm hoog word. Scheve mond

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag en 42 bezoekers