Z2 ruiter die niet indoor kan rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 11:04

Ik rijd in principe overal. Juist omdat mijn (jonge) paard nog zo kijkerig is. Hoe meer ie te zien krijgt hoe beter. Binnen, buiten, hekjes of geen hekjes, maakt me niks uit. Alleen bij bepaalde verenigingen of maneges start ik niet, omdat de accomodatie of het terrein me niet bevalt.



verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 08:49

Hoi,

Nou even over het binnenrijden.
Mijn vorrige paard heeft nogal een nare ervaring gehad in een binnenbak,
Die wilde dus ook niet meer binnen starten.
Je kunt dus nooit zeggen Zij en het paard is Z dus ze moet dat kunnen.
Ik vind dat grote onzin.
Kan je het paard en de eigenaar???
Weet je ook waarom ze niet naar binnen willen.
Nee? Nou dan moet je niet zoiets vertellen eerst vragen dan pas zulke teksten neerzetten.
Misschien heeft dat paard ook wel wat meegemaakt.
Ik hoop voor haar van niet want dat is een groot probleem voor ruiter en paard.

gr.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 09:17

Wat me opvalt is dat degene met een paard dat moeilijk is binnen die ruiter allemaal gelijk geven. En is een paard met 1 slechte ervaring in een bepaalde binnenbak meteen in geen enkele binnenbak meer te rijden?? Kan ik me niet voorstellen.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 09:46

Zelf heb ik een nogal kijkerig en heet paard. Ik kan met hem dus niet overal naartoe. Ik zoek dus mijn wedstrijden uit. Geen hele grote grasterreinen en geen kijkerige binnenbakken. Laats ben ik ergen weggegaan omdat ik ongeveer tussen de landbouwmachines moest rijden. Die stonden met tractor en al pal naast de ring. Dit trekt mijn paard dus niet, dus zijn we weer naar huis gegaan. Ben ik nu een slechte ruiter die zijn paard niet aankan? Ik vind van niet. Het karakter van je paard kan je soms parten spelen maar dat wil niet zeggen dan je hem niet goed aan de hulpen hebt. Hij loopt overigens Z en ondanks dat ik niet overal met hem naartoe kan peins ik er niet over om met hem te stoppen. Ik heb er vrede mee dat hij niet overal naartoe kan. Met mijn andere paard kan het wel. En uit ervaring weet ik dat hoe vaak je ook gaat het voor sommige niet uitmaakt. Ze blijven kijkerig. Om even om het indoor of outdoor terug te komen. Ik denk niet dat dat met het rijden van Z te maken heeft. Waarom moet een Z paard dat perse kunnen en het L paard niet? Wij zeggen eerder af? Mischien omdat we wat meer ervaring hebben en weten dat als het thuis die week niet goed gaat je dan net zo goed niet kan gaan? Je krijgt je punten dan toch niet dus zonde van je tijd en dag.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 09:59

UniferB schreef:
Wij zeggen eerder af? Mischien omdat we wat meer ervaring hebben en weten dat als het thuis die week niet goed gaat je dan net zo goed niet kan gaan? Je krijgt je punten dan toch niet dus zonde van je tijd en dag.


Ik twijfel of dat met meer ervaring te maken heeft. Het is komt gewoon bij onze rijvereninging errug vaak voor dat de Z ruiters de dag ervoor om 8 uur 's avonds bellen met een vage reden. Dat is nog niet eens zo'n ramp maar als je ziet wat voor wachtlijst er staat en dan kan je dus niemand meer krijgen die 's ochtends nog wil starten. Het scheelt ook gewoon een hoop geld. Zeg dan gewoon op tijd af!Maar volgens mij gaan ze bij ons miv volgend seizoen het startgeld van te voren innen, niet betalen is dus niet starten, zal waarschijnlijk wel wat schelen met afmeldingen.

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:05

Dan doet jullie club iets niet goed. Startgeld zijn mensen te allen tijde verschuldigd, ook als er afgezegd wordt.

Ik krijg ook wel eens een acceptgiro in de bus vanwege niet gestarte wedstrijden maar wel opgegeven.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 10:09

Mensen krijgen ook rekeningen thuis als ze hebben afgezegd. Maar het zal waarschijnlijk qua afzeggingen wel schelen als ze van te voren moeten betalen.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:13

misschien wat off topic, maar wil toch ff kwijt dat ik het schandalig vind dat er soms wedstrijden gereden moeten worden op terreinen die daar absoluut niet geschikt voor zijn.
UIk was laatst ergens, daar liepen de varkens nog net niet in de binnenbak los.
jullie betalen allemaal leuk geld en daar mag toch wel iets tegenover staan, gelukkig hebben jullie dus de vrijheid om zelf te kiezen waar.
iIk moet even denken aan Grand Prix paard van T. Bartels, die Barbria...met dochter erop...nou..er werd destijds in arena vriendelijk gevraagd of de foto flitsen achterwege konden blijven...
ik wist niet dat dat Ymke een slechte ruiter was.... Tong uitsteken

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re: mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 10:16

Aurora schreef:
iIk moet even denken aan Grand Prix paard van T. Bartels, die Barbria...met dochter erop...nou..er werd destijds in arena vriendelijk gevraagd of de foto flitsen achterwege konden blijven...
ik wist niet dat dat Ymke een slechte ruiter was.... Tong uitsteken


Is dat dan gezegd??

Er stond btw pas geleden een stukje in P&S een verslag van een kampioenschap dat de jury het zo vreemd vond dat een aantal paarden vanalles eng vonden en dat vonden ze niet kunnen op dat niveau.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Re: mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:21

Aurora schreef:
misschien wat off topic, maar wil toch ff kwijt dat ik het schandalig vind dat er soms wedstrijden gereden moeten worden op terreinen die daar absoluut niet geschikt voor zijn.
UIk was laatst ergens, daar liepen de varkens nog net niet in de binnenbak los.
jullie betalen allemaal leuk geld en daar mag toch wel iets tegenover staan, gelukkig hebben jullie dus de vrijheid om zelf te kiezen waar.
iIk moet even denken aan Grand Prix paard van T. Bartels, die Barbria...met dochter erop...nou..er werd destijds in arena vriendelijk gevraagd of de foto flitsen achterwege konden blijven...
ik wist niet dat dat Ymke een slechte ruiter was.... Tong uitsteken


Ja, maar voor haar is het anders. Op basis nivo moeten ze overal tegen kunnen en mag je soms niet eens een rondje in de ring als je er niet langs kan. Op dat nivo worden dat soort streken niet meer erg gevonden.

Ach, mij maakt het echt niet uit als ik ergens voor jan hen kom. Ik heb een trailer en auto, volgende keer beter en van dat startgeld ga ik ook niet failliet.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

yep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:23

er wordt gezegd(sorry kan nog niet quoten), dat een paard overal moet kunnen rijden en als dat niet kan ligt dat aan rijvaardigheid van de ruiter.KUL!
zullen we met zijn allen dan maar een cursus schrikken doen bij bereden politie? zelfs daar liggen de schrikkers er na een tijdje uit...en een jury die niet weet dat paarden van nature schrikkers kunnen zijn, zit niet op zijn plaats . daarbij ga je er toch niet vanuit dat alles wat een jury zegt
zaligmakend is..beetje kritisch blijven hoor, net als in de politiek zitten er daar ook mensen niet op hun plaats.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 20:19

Tja, ik rijd zelf ook Z2, en mij lukt het ook lang niet altijd om binnen goed te rijden. buiten gaat veel beter!

Maar in zo'n geval zou ik altijd starten! proberen kan altijd en je paard is dan toch weer een indoor-ervaring rijker!

Eigenlijk hoort eenZ2 paard niet meer om dat soort dingen te geven, ik weet het. Maar dat is moeilijk, heel moeilijk. Het kan ook zijn dat ze nog niet klaar voor de Z zijn ofzo? maar dan lijkt het dat je niet gaat starten!\

Het is idd een rare situatie.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 11:17

Mijn paard is in de eerste plaats paard, en pas op de tweede plaats een dressuurmachine.
Ik had het zondag nog, de zon scheen door de dakplaten op de muur en dat vond hij heel eng. Na een tijd alleen maar achteruit gelopen te hebben kreeg ik hem toch weer een beetje aan het lopen. Wel erg veel spanning in de proef en onderdelen recht op A af (waar het zo eng was) mislukten.
Maar ik vind het niet terrecht dat een Z2 paard overal maar tegen moet kunnen. Hij mag net zo goed bang en kijkerig zijn als welk ander paard dan ook. Alleen heb je meer mogelijkheden om hem erdoor heen te rijden, bijv door schouderbinnenwaarts te rijden langs de enge dingen.
Ik zou trouwens wel gewoon gestart zijn hoor, een kijkerig paard moet gewoon ringervaring opdoen en dingen zien en meemaken.
De stelling dat een alles om de baan in moet kunnen storten zonder dat je er last van hebt ben ik het dus helemaal niet mee eens.

Navragen is beter dan afvragen.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 09:58

Sterker nog....een paard van een topruiter die keer op keer z'n proeven verknald omdat hij TE neurotisch is, die flikkeren ze er gewoon uit: niet goed genoeg.
En idd....Bonfire heeft Anky ook wel eens flink laten zitten.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 20:26

Ik heb niet alle berichten gelezen, dus misschien praat ik wel dubbel...
Mijn paard loopt M en zelf heb ik Z2 gereden. Het is een Anglo Arabier en een enorme angsthaas. Buiten loopt hij super en zit ik eigenlijk altijd bij de prijzen. In de winter ga ik alle binnenbakken in de omgeving en buiten de omgeving met hem af....en dat al 4 jaar lang!! Hij blijft echter echt heeeel erg bang. Daarom rij ik altijd wedstrijden waar je 2 proeven mag, zodat hij eerst kan kijken en ik de tweede proef misschien een beetje kan rijden. Het klinkt raar, net of hij me niet vertrouwt ofzo, maar het zit gewoon in zijn karakter. Thuis springt hij ook een meter de lucht in als er 50 meter verder een vogel wegvliegt......dat zal altijd wel zo blijven denk ik. Ik zit er daarom ook aan te denken maar niet meer binnen te starten, omdat hij er zo gestressed door raakt en dagen daarna nog van slag is...
Ik weet dat het raar klinkt, maar hij is zo extreem gevoelig, dat ik hem het binnenrijden beter kan besparen! het is gewoon zielig om te zien hoe nerveus hij ervan wordt.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 20:29

Laatst kreeg ik zelfs een verliespunt omdat mijn paard steeds wegsprong, omdat hij super bang was, echt heel banketstaaf van die jury, want zo kan ik het me wel voorstellen dat je liever niet start met een paard dat binnen weleens moeilijk kan doen!!!
Als het gewoon een kwestie van wennen is zou ik wel altijd starten, hoe meer ervaring hoe beter. Of je een keer afgaat, dat kan mij nix schelen, jij kunt het toch niet helpen als je paard bang is????? Door niet te starten zal hij in ieder geval niet minder bang worden!!
Maar ja, als hij dan echt heel extreem is, zoals die van mij......

marie83
Berichten: 336
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Z2 ruiter die niet indoor kan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:29

Vroeger toen ik echt nog geen kaas gegeten had van de paarden dacht ik ook altijd van hoe hoger het niveau van een combinatie hoe braver het paardje ook wel zal zijn... helaas dat lijkt niet echt op te gaan. Ervaring ok dat krijgen ze wel, maar een angsthaas blijft een angsthaas en een bikkel een bikkel. Dus Tsjah het klinkt misschien heel vreemd dat een z2 ruiter niet indoor kan rijden maar ik vind het ronduit belachelijk om te zeggen dat iemand "de Z2 dan niet verdiend".

BWP Valentino en ik: L1 + 8

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:30

Zeer bejaard topic...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers