Tong over het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 09:59

Waarschijnlijk is hier al es een topic over geweest, maar met de zoekfunctie kon ik het niet zo snel vinden...

vraag:
Welke maatregelen kun je nemen als je paard zn tong over het bit gooit?

Shoot.....


germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 10:01

sperriem strakker, tonglepel, tongriempje enz. Maar het belangrijkste is dat je er direct wat aan doet, het is vaak een rijtechnisch probleem, maar moeilijk tot niet meer op te lossen als het paard het al langer doet.

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 10:05

Het is niet voor mezelf (heb geen ervaring met paarden die dat doen) maar voor een paardje van een kennis van me. Als 'westernruiter' heb ik geen ervaring met sperriempjes, wordt volgens mij weinig mee gereden?

Maar ik had inderdaad begrepen dat er zoiets bestaat als 'tonglepels'. Is dat iets wat aan een standaard trens zit? Of kan je dat eraan bevestigen (rubber?)...

Je merkt, ik heb er echt geen verstand van..
Maar het paard is dermate lastig als zn tong over het bit ligt, dat ik haar graag een goeie tip wil geven..

Tongriempje? Wat moet ik me daarbij voorstellen...?

Noukie
Berichten: 10926
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 10:07

een 'oplossing' van 1 van mn vorige dressuurinstructeurs: doe je neusriem zo ontiegelijk strak dat je paard gewoon zn tong echt niet meer over zn bit KAN krijgen. mja, vond ik persoonlijk dus geen goede oplossing, helpt misschien heel even voor het moment, maar dan krijg je toch wel verzet ed terug. En daarnaast, dat vind ik dus niet echt een goeie rijkunstige manier om problemen op te lossen.
Lijkt me ook niet dat jij echt voor zo'n werkwijze bent Knipoog
maar kan je eigenlijk niet echt helpen, sorry

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 10:15

Ik heb even op de divoza-site zitten kijken, en kwam de volgende hulpstukken tegen:

Tonglepel met hoofdstel
Rubberen tonglepel (op iedere trens aan te brengen)

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Ik ben zowieso niet voor het aansnoeren van neusriempjes (met de wedstrijden mag je hier ook niet mee rijden). Ik wil liever dat het paard zich gaat ontspannen, en hierbij tijdelijk geholpen word door bijvoorbeeld een tonglepel. Leren ontspannen zonder hulpstuk gaat niet, omdat het dier erg paniekt op het moment dat ie zn tong over het bit gooit en dan niet meer echt bestuurbaar is. Zodra het met rijden beter gaat, kan de tonglepel eraf (mag ik aannemen?)....

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 16:40

vriendin van me had ook zo een paard, ze heeft in het begin met een nylonkous gereden (rond de onderlip door de mond) dat hielp om te beginnen al maar weet niet precies hoe dat systeem in elkaar zat...
Nu rijdt ze met zo een tonglepel en dat gaat heel goed, paardje doet het nu niet meer (omdat het niet kan).
ik geloof (maar ben er ni zeker van) dat ze haar der ook mee op wedstrijd starrte.het is dus een goed oplossing en ik zou zeker niet beginnen met het dichtsperren van neusriempjes..

succes ermee


pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 20:37

wij hadden ook zo'n paard...
heel irritant is dat.
je hebt idd rubberen tonglepels,maar sommige paarden zijn echte kunstenaars:die schuiven de lepel opzij,en buiten um door Haha! Haha! Haha!
dus:ik zou om te beginnen wel zo'n rubbere lepel kopen{die zijn heel goedkoop}
om te kijken of het werkt...
sommige paarden doen alsnog hun tong over het bit...
ieder paard is anders,maar zo'n rubber ding is wel zo handig...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

claudia

Berichten: 681
Geregistreerd: 24-01-01
Woonplaats: Baarle Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:04

Correctiebit K&K
Voor paarden die de gewoonte hebben het bit vast te pakken, de zogenaamde pullers, of paarden die regelmatig de tong over het bit brengen, is dit Argentaan bit een uitkomst. Ook zeer heftige paarden worden prima gecorrigeerd. De druk van het bit wordt uitstekend over de tong en de lagen verdeeld.

Think you can, think you can't; either way, you'll be right.

Henry Ford


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers