Maxie ziek! 39,6 koorts! arme pony!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Maxie ziek! 39,6 koorts! arme pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 20:31

Dinsdag wilde ik max uit de wei halen, maar toen lag tie daar gewoon. En ook toen ik naast m kwam zitten, bleef ie liggen. Dat doet ie dus nooit, hij ligt uberhaupt niet in de wei, hij racet enkel maar. Dus ik m op stal gezet, zag ik dat ie zn brok en zn kuil had laten staan. Bovendien wastie heeeel sloom, echt niet normaal. Dus ikke koorts opnemen, wattie helemaal niet erg vond (kwam laatst en keer, toen ie gezond was, met die thermometer tussen zn billen en toen mepte die me zowat de stal uit Scheve mond ) Ik schrok me dood! Hij had 39,6!!!
Hij en zowat alle andere paarden hoestten ook, dus ikke dierenarts bellen. Moest 'savonds maar terug bellen voor spreekuur, hallooo, tis geen hond hoor!
Anyway, die trut van n assistente deed zo raar dat ik maar een ander heb gebeld.
Die wisten te melden dat we dan voor alle paarden (stuk of 25) een pot Ventipulmin moesten kopen, en das zo'n 100 piek per pot, en dat wil het baasje duz niet!
Ik heb dus maar een zak Foenegriek gekocht, en Natas ook (wisten we niet van elkaar *LOL* . Maar dat wil die niet opeten.
Nu doe ik het dus over een natte plak hooi, dat eet ie wel op.
Gister had ie nog steeds 39,6.
Vandaag gloeide hij iets minder, maar had nog 38,9.
Hij heeft nu een dekentje op, maar wat kan ik nog meer voor m doen?
Hij is niet doodziek ofzo, gewoon verkouden, dat zijn ze dus nu allemaal.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 20:44

Vaag, hoe kunnen ze dat constatateren over de foon?
Ik zou gewoon de da langs laten komen en die schrijft dan wel medicijnen voor Maxie en eventueel de andere paarden.
Maarja, dan kost het ook wel een boel geld, maarja, dat heb je nu eenmaal als je paarden hebt dat je vaak een boel geld kwijt bent.

Ik heb de da ooit eens een keer langs laten komen omdat iemand van stal zei dat ie verschrikkelijk aan het hoesten was, zelf niet gehoord, maar wel da gebeld.
Die is gekomen na het weekeind maar er was niks aan de hand (gelukkig niet en gelukkig 2 dat toen meteen de inentingen konden).

Kheb um liever er 1 maal vaker bij dan 1 maal te weinig.
En met hoesten moet je oppassen.
En als die van mij zo lag in de weiland (ook een uitzondering, vooral als er iemand in de buurt is) en ook nog eens koorts had en alles wat je opnoemde dan had ik met spoed de da erbij laten komen.

Wat een vage da's heb je daar.
Probeer anders die van Bornebroek eens (gewoon da/va, niet speciaal voor paarden).
En die eigenaar vind ik ook maar zozo, sorry dat ik het zeg, maar je wilt je paarden toch niet ziek hebben?

Maargoed, kun je niet een kleiner potje Ventipulmin kopen en het dan alleen aan Maxie geven?
Ik neem aan dat die andere paarden niet onder jouw zorg vallen, eigenlijk net als Max volgens mij, en dat de eigenaar er verantwoordelijk voor is.
Anders kunnen ze bij de DA jou toch wel een kleinere hoeveelheid meegeven.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:20

Let je wel goed op want Droes heerst door heel het land heen dus ik vind het raar dat die veearts zei dat je ventipulmin moets halen maar goed hou je ogen open ook naar de andere paarden toe.Groetjes van Ilona

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:41

Vage VA die je per telefoon eventjes een consult geeft. Als een paard zo'n hoge koorts heeft moet je direct een echte paarden VA laten komen. Vooral omdat het ook nog wel eens droes zou kunnen zijn.

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Maxi ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 08:51

Bij ons op stal waren twee paarden met dezelfde verschijnselen.
De DA is geweest en ze hadden keelontsteking.
Da is 3 dagen achter elkaar geweest om antibiotica te spuiten.
Dus als ik jou was, liet ik zeker een DA komen!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 19:20

koorts is gezakt, hij heeft nog 38,2. Voelt zich ook veel beter, hij was al weer lekker aan t hyperen en racete zn stal uit. Hij hoest nog wel een beetje, en snottert soms, maar is nie meer zo beroerd. Droes ken ik wel, dat heeft een van mn vorige vz-paarden wel eens gehad, maar dan zijn ze veeeel zieker. Volgens mij hebben ze gewoon griep.
Over de eigenaar: heeft zo'n 20-25 paarden, veel voor de fok, nix extreem duurs, is gewoon een boer, dus even 2500 piek ophoesten valt voor hem ook niet mee. Bovendien helpt dat poeder helemaal niet tegen griep.
Die DA wil dus niet, maar die hoeft als t aan mij ligt echt never meer te komen! klojo! Heeft vandeweek ook een hengst van ons gecastreerd, had ie echt zo'n amateuristisch zooitje van gemaakt Boos!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 20:05

Gelukkig dat de koorts inmiddels weer is gezakt. Ikzelf raak bij elk pijntje of depressietjes van Navy's kant meteen in de stress, dus komt die VA meestal wel.. Ze heeft 1 x koorts gehad sinds ik d'r heb (39,5 ofzo), meteen VA erbij, had de staleiegnaar zelfs gedaan omdat ze er zo erg bij stonds, hoeste trouwens niet), meteen Antibiotica, en de volgende dag was de koorts al tot 38,1 gezakt. Dag erna nog wel wat ziekjes, maar at weer en had geen koorts of verhoging meer..