Ruinenspuit/Hengstenprik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Ruinenspuit/Hengstenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 16:38

Mijn paard moet van de stalbazin altijd een Ruinenspuit/Hengstenprik voor het weideseizoen.
Voor degenen die het niet kennen, het is een hormonenprik in de hals, dat bij ruinen het 'hengstengedrag' drukt.
Weet iemand hier meer over, wie gebruikt er ook altijd zo een injectie?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 18:17

Ik heb er nog nooit van gehoord. Weet je wat er allemaal precies inzit? Moeten alle ruinen bij jullie op stal dat?
Ik zou het niet echt fijn vinden als mijn paard dat zou moeten, eigenlijk totaal niet. Hormonen kunnen soms best heftig zijn, en het (geest van het) paard behoorlijk op de kop zetten. Maar ja, ik ken het spul niet, dus in hoeverre dit gevaarlijk is weet ik niet. Ik ben benieuwd wat Jantien ervan zegt.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 18:35

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik zou mijn paard geen hormooninjectie laten geven als er geen donders goede reden voor was.
Je verstoort de hele hormoonhuishouding, en mijns inziens kan dat nooit goed gaan. Ik heb ook een dominante ruin, maar we kijken altijd gewoon wat we erbij in de wei zetten. Hij staat nu met een merrie, en dat gaat super.
Zijn net Jut en Jul, hij een stapje, ik een stapje Haha!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 18:48

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar het lijkt wel op een chemische castratie (net zoals bij honden). Maar dat helpt alleen als hij nog "ballen" heeft, want daar worden de hormonen gevormd. Het lijkt me een beetje raar als hij een spuit krijgt die het hengstengedrag drukt, want als hij gecastreerd is, maakt hij geen testosteron meer aan. (ik weet niet zeker of ik het goed heb hoor) Dus heeft zo'n spuit geen zin. Misschien is het wel wat anders dan wat ik denk dat het is en kan het wel helpen. Maar ik zou ook gaan kijken met wie hij wel de wei in gaat. Lijkt me iets makkelijker en waarschijnlijk ook goedkoper. Maar ik ben wel heel erg benieuwd wat de spuit dan zal doen!!!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 10:14

Tja, volgens de stalbaas is mijn paard nogal 'dominant', en dat vind ze eng tussen alle andere paarden. Nog meer van de 'wilde' paarden op stal moeten zo een injectie.
Het is voortgekomen uit een idee van lang geleden. Toen stond er een hengst bij ons op stal, die voor het weideseizoen snel gecastreerd moest worden. Toen heeft de dierenarts het aangeraden. Het zijn een soort van vrouwelijke hormonen die ze ingespoten krijgen, waardoor het hengstengedrag wordt onderdrukt.
Ik ben er op zich ook tegen, het kan nooit goed zijn, en ik wil weten of het echt zo is dat, als eenmaal een paard zo een injectie heeft gehad, hij er voor de rest van zijn leven een moet.
Ik kan het op internet ook nergens vinden, en ben benieuwd of meer van jullie ook zo een injectie kennen/gebruiken, en wat het dus een beetje inhoudt.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:23

STerker nog, afgezien van het feit dat ik er nog nooit eerder over gehoord heb, Ik zo gewoon WEIGEREN en de stal accuut verlaten als ze mij dat zouden vragen. Toch absurt dat je je paard hormonen laat inspuiten! Heb je wel enig idee dat inspuiten van hormonen ALTIJD risico's met zich meebrengen??? Dat je dierenarts het nog doet?
Ik zou echt gelijk een andere stal opzoeken!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 13:44

Sjeezus , dat is lekker zeg !

Het heeft ooit eens gewerkt bij een hengst dus dan geven we meteen alle paarden maar dat spul , stel je voor dat ze zich uitleven in de wei Frusty .

Ik zou echt nooit een of andere bijdehandte donder mijn paardje een of andere injectie laten geven , zijn ze nou helemaal besodemieterd Boos! Boos!

Sorry hoor , maar ik begrijp niet dat je dit pikt......

Doet de veearts dit of is het "thuisdokteren" Misselijk ?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 14:28

Waarom wordt hier zo geageerd tegen een injectie die een hengst/ruin zijn dominantie inperkt, terwijl het een normaal aanvaard iets is om een merrie hengstig te spuiten Verward Komt op hetzelfde neer, allebei hormonen. Allebei tegen natuurlijk, dus gewoon niet doen.

Ik weet dat het bij hengsten gebeurd die wedstrijden moeten rijden, zodat ze de kop er wat meer bij hebben, maar een dekseizoen kun je doen wel vergeten. Daarom wordt er ook zo veel KI gedekt tegenwoordig.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 22:34

Zou ik ook nooit doen,mijn merrie hengstig laten spuiten, kom nou, je kan alles wel naar je hand willen zetten.
Niemand kan je verplichten je paard een injectie met hormoonpreparaten te geven, tenzij je er mee hebt ingestemd toen je daar een box huurde....

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 11:47

Klinkt niet echt als iets wat ik mijn paard zou laten aandoen...
mijn ruin kan niet gemengd staan met merries en ruinen, in een hele grote groep gaat het wel, maar toen ie wat meer vertrouwen en lef kreeg wilde hij toch ook graag een merrie voor zichzelf....
Dan kun je 2 dingen doen, of de merries en ruinen in aparte weides of zoals nu gedaan is, mijn ruin apart staat met een merrie samen die niet bij andere paarden kan staan (behalve mijn paard, die vind ze blijkbaar acceptabel).