Cornage een reden om afgekeurd te worden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Cornage een reden om afgekeurd te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 22:50

Is cornage ( verlamming van 1 vd stembanden) een reden voor de DA om een paard af te keuren voor de sport ?

Ben benieuwd of iemand dit wel eens heeft meegemaakt.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:02

Nee hoor, mijn paard heeft hele lichte cornage, en is gewoon goedgekeurd voor de sport, klinisch EN röntgenologisch. En ik merk er helemaal niks van! Is natuurlijk wel zo, dat het niet te erg moet zijn die cornage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:03

Ze krijgen een bemerking tijdens de aankoopkeuring. Paarden worden tegenwoordig niet meer afgekeurd.
Bij ernstige cornage krijg je een negatief aankoopadvies.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:13

Pipo schreef:
Ze krijgen een bemerking tijdens de aankoopkeuring. Paarden worden tegenwoordig niet meer afgekeurd.
Bij ernstige cornage krijg je een negatief aankoopadvies.


Klopt, wij hadden er een staan die idd een beetje luidruchtig was, (niet eens echt extreem) maar aangezien hij 1.84 groot was en evenredig zwaar, hebben we er nooit iets achter gezocht. Hij liep ZZ dressuur, op z'n sloffen en had er absoluut geen last van.

Echter toen hij gekeurd werd, bleek hij 100% cornage te hebben, (dus beiden stembanden) de DA wist niet wat hij zag.

Hij is niet afgekeurd, maar het stond wel met grote letters op het keuringsrapport.

De rest kun je zelf wel bedenken, zijn waarde zakte ineens 50%.

De (uiteindelijk) nieuwe eigenaar heeft hem toch laten opereren, al was daar in onze ogen totaal geen noodzaak voor, maar dit heeft geen enkele verbetering gebracht. (Toen mocht dit nog).

Overigens, vermoedelijke oorzaak: De beademing tijdens zijn castratie in een kliniek.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:58

mijn paard heeft cornage in een vrij ernstige graad , ik wist dit toen ik hem kocht en de da heeft hem toen niet afgekeurd enkel gezegd dat ik er rekening mee moest houden dat hij cornage heeft ! ik heb hem toch gekocht en hij heeft er weinig last van enkel wanneer het heel warm is en hij hard moet werken dan hoor je hem ademen !

groetjes

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:02

Het is een bemerking. De koper moet dan bepalen of hij het paard wel of niet wil. Het paard is wel minder waard dan een gewoon paard zonder cornage.
Cornage valt trouwens onder de verborgen gebreken dus als het niet gesignaleerd is, kan het paard binnen een korte termijn na aankoop teruggegeven worden.

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:34

Als een paard ernstige cornage heeft, en je wil het paard erg intensief voor de (top)sport gaan gebruiken, kan de dierenarts hem voor de sport afkeuren, terwijl het paard wel geschikt is voor recreatief gebruik.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 23:57

was benieuwd of iemand wel eens had meegemaakt DAT hij afgekeurd werd op zware cornage, mbt de sport.
Alvast bedankt voor de reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:17

Patoucha schreef:
Als een paard ernstige cornage heeft, en je wil het paard erg intensief voor de (top)sport gaan gebruiken, kan de dierenarts hem voor de sport afkeuren, terwijl het paard wel geschikt is voor recreatief gebruik.

Nee want afkeuren gebeurd niet meer. Een negatief aankoopadvies praat je dan over.

Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:06

Bij de keuring van Max dacht de dierenarts ook dat hij cornage had.
We hebben dit direct laten onderzoeken in deze kliniek, want ik zou voor mijn paard niet het bedrag betalen wat we zouden hebben afgesproken.
Gelukkig had hij geen cornage.

Karennnn

Berichten: 1099
Geregistreerd: 03-05-07

Re: Cornage een reden om afgekeurd te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:51

Onze dierenarts keurt een paard klinisch af als hij cornage heeft,
nu ja toch in ons geval waar het paard als topspringpaard moet dienen..

Loesje1988
Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Cornage een reden om afgekeurd te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:49

cornage bij paarden is meestal geen probleem. in erge gevallen laten ze het paard opereren en alleen als het een paard is die er last van heeft en dat kan bij sportpaarden. de meeste paarden met cornage doen het gewoon goed in de sport.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Cornage een reden om afgekeurd te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:57

operatie mag niet zomaar meer bij cornage, enkel wanneer een paard (dus niet de eigenaar! Clown ) er enorme hinder van heeft.

mijn paard heeft het ook, en mede daardoor heb ik 'm voor een vriendelijke prijs kunnen kopen. hij heeft er bij lange galopsessies wel last van, je merkt dat hij dat niet onbeperkt volhoudt. dus als sgw-paard (of jachtpaard, wat hij was!) is hij NIET meer geschikt. daarvoor zou hij dus afgekeurd worden cq. negatief aankoopadvies moeten krijgen.

voor de dressuur en recreatief rijden (wa ik met hem doe) is hij echter prima geschikt.

haitze

Berichten: 315
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Cornage een reden om afgekeurd te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:45

je hebt een aantal verschillende operatievormen voor cornage.
in een licht geval kan het gebrand worden,in een middenklasse kan het via de buitenkant keel geopereerd worden,en in een zeer ernstig geval [is nog maar zelden uitgevoerd] kan de gehele stemband weg genomen worden.
het is ook niet altijd gezegd dat een cornage operatie slaagd[jammer genoeg]

een paard kan cornage krijgen oa:doordat hij als veulen ernstig de griep heeft gehad,doordat het paard te hard gegroeid is,en zo zijn er meerdere oorzaken te vinden.