onderhals??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

onderhals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 15:11

Ik heb vandaag Homero eens goed aan het werk gezet, zodat hij aardig zweette. Het is toch zo dat de spieren die hij dan gebruikt gaan zweten? (als je begrijpt wat ik bedoel)...Nou viel het me op, dat alleen de plekken waar de spieren van de onderhals zitten bezweet waren, maar niet verder naar boven tochting de manekam. Dit lijkt me dus geen goed teken.

Verder is hij goed nagevelijk, hij volgt mijn hand heel netjes, en is licht in de mond.

Maar ben ik nu verkeerde spieren aan het opbouwen?


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 15:15

nou ben ik heel benieuwd naar de antwoorden die jij hierop krijgt..volgens mij is het namlijk niet zo dat de spieren die je traint gaan "zweten"
wnt elk paard zweet op de onderhals na trainig toch?
Mijn paard zweet over zijn gehele hals en borst (en lekker schuimen tussen haar benen)

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 15:20

Ja, dat klopt marloes, maar misschien moet ik het ff duidelijker uitleggen...

Homero heeft dus onderaan een dikke spier(onderhals dus), en bovenaan(bij de manenkam dus) helemaal niets. Op zijn borst zweet hij wel gewoon, en dus de onderkant van de hals. Ik weet niet of het waar is dat op de plekken waar de spieren te warm worden, ze gaat zweten, maar ik wil het gewoon ff zeker weten...


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 15:20

Ik zou het je niet kunnen zeggen... Dan zouden we je met hem aan het werk moeten zien. Het enige dat ik weet is dat de Lusitano van mijn trainer van nature ook een onderhals heeft (als hij wat dwars doet, dan staakt hij en zet hij hem lekker op...), maar dat je daar bij het rijden totaal geen last van hebt. Dit paard zweet ook sneller op die plekken dan boven in de hals, dat wel, maar hij loopt niet met een onderhals...

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 15:23

Nee, met rijden gebruikt hij wel de gewone spieren die hij moet gebruiken, al kan hij idd zijn nek er af en toe lekker op zetten. Maar vraag me dus wel af of hij nou gewoon in de krul loopt, of wel zoals het hoort Verward

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 15:29

volgens mij een Lusitano-kwaaltje Lachen zo'n lekkere onderhals. Als je twijfelt, kun je het beste hem eens niet bijgezet aan de longe doen en naar zijn zelfhouding kijken. Is die met weggedrukte rug en de onderhals erop, dan moet je gaan werken om die onderhals eraf te krijgen. Je kunt hem dan laag bijzetten tijdens het longeren om hem zo voorwaarts - neerwaart te trainen. Het kost veel tijd om dit te corrigeren hoor! Strekt hij tijdens het rijden wel zijn hals? Dat doet de Lusitano van mijn trainer niet. Is Homero in Portugal afgericht of in Nederland?

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 15:56

Ja, hij kan tijden het rijden helemaal met zijn neusje over de grond lopen, dat laat ik hem ook regelmatig doen.

Aan de longe kan hij heel erg zijn rug wegdrukken, maar het moment daarop weer lekker lang en laag lopen (zonder bijzets). Ook dan loopt is soms met zijn neusje over de grond.

Voor zover ik weet is Homero in Engeland afgericht, hij komt iig uit Engeland, maar heeft wel alle brandmerken, dus komt oorspronkelijk wel uit Portugal. Verder weet ik niets van zijn geschiedenis Verward

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 16:27

oké, dan zou het in principe niet aan de africhting kunnen liggen. De Lusitano van mijn trainer is in Portugal of Frankrijk met een scherpe Spaanse Neusriem afgericht en altijd op een scherpe stang gereden. Hierdoor lijkt het wel alsof hij eigenlijk het bit niet durft aan te nemen of de ruiterhand te vertrouwen. Met andere woorden: naar beneden komen onder het zadel doet hij niet, als je teveel teugel geeft , dan raakt hij in paniek en wordt echt bang. Sinds een paar weken loopt hij lekker aan de dubbele longe op een gewoon trensje en durft hij een paar pasjes zijn hoofd te laten zakken (hij kwam zondag zelfs met zijn neus bij zijn knieeën). We waren echt zo trots op hem!

Misschien is het toch iets raseigen? Ik zal het eens vragen!!

Btw hij is wel erg leuk hoor!

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 09:19

In principe moet het paard eventredig over het gehele lichaam zweten. Mijn merrie heeft/had een redelijke onderhals wat in de loop der tijd gecompenseert is met spieren aan de bovenkant. Voorheen zweette ze ook voornamelijk onder aan de hals maar namate ze meer bespierd werd gaat ze meer aan over haar gehele hals zweten. Het zelfde verhaal geldt voor de flanken. Een paard wat goed van achteren naar voren loopt zal ook op de flanken zweten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eeeeeeeeef en 48 bezoekers