Hoe gevaarlijk kan dit zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Hoe gevaarlijk kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:43

Mijn merrie van 4 eet elke dag haar hele stal leeg met stro
Hoe gevaarlijk kan dit voor je paard zijn? Ik weet dat ik wat anders moet verzinnen maar wil graag even de lasten ervan weten

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:45

Een paard wat veel stro eet kan last krijgen van erge koliek! dat is heel gevaarlijk! Een goede vervanger voor het stro is zaagsel, dit eten ze niet. Bij ons op de manege staan alle sto etende paarden op zaagsel en dat bevalt heel goed!
Nog een nadeeltje van stro.. ze krijgen een dikke buik Clown

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:49

pff dat het zo kon aflopen wist ik niet maar ik zal eens heel snel met de staleigenaar praten.. ze staan daar alleen op stro dus denk dat de kosten er dan nog opkomen.. ik zal eens gaan onderhandelen dan tot een oplossing.. kan ze daar niet op wat anders staan zal ik een andere stal moeten zoeken.. en idd.. ze heeft een hele dikke buik :|

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:51

van die dikke buik kan mijn paardje ook wel meespreken Nagelbijten / Gniffelen Zou je misschien niet overwegen om haar inderdaad op zaagsel te zetten en dan zo stro bijvoederen? En anders wat minder stro ofzo? Het is ook te zien hoeveel stro je in je stal legt. Een laag van 5 meter hoog bij wijze van spreken of juist de vloer bedekt... Haha! Hoeveel staat ze buiten?

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:54

Mijn vorige verzorgpony at vroeger ook altijd zijn hele stal leeg. Ze hebben hem toen op zaagsel gezet. Een tijd later, toen ze van stal veranderde is hij weer op stro gezet. Wat hij toen niet meer at!!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:56

Je kunt het stro (als tijdelijke oplossing) ook inspuiten met azijn. Dat vinden ze vies en dus eten ze het stro niet meer. Dit kun je tijdelijk doen totdat je kunt overgaan op een ander strooisel.
Bij mijn paard is het overigens vanzelf over gegaan. Die vrat vroeger ook bij wijze van spreken de balen onder mijn neus vandaan, maar nu niet meer.

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:58

Citaat:
Een goede vervanger voor het stro is zaagsel, dit eten ze niet.


Mijn verzorgpaard eet ook zaagsel (houtkrullen). Maar wel alleen als ze nog vers en schoon zijn. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:21

Mikkie schreef:
Je kunt het stro (als tijdelijke oplossing) ook inspuiten met azijn. Dat vinden ze vies en dus eten ze het stro niet meer. Dit kun je tijdelijk doen totdat je kunt overgaan op een ander strooisel.
Bij mijn paard is het overigens vanzelf over gegaan. Die vrat vroeger ook bij wijze van spreken de balen onder mijn neus vandaan, maar nu niet meer.



gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 21:29

jah daar had ik ook al aan zitten denken of er iets zal zijn waarmee ik het in kan spuiten om dat eerst te proberen.. maar ik zal het snel eens gaan overleggen..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:48

Zeker niet goed en zo te horen een teken van verveling en misschien nog frustratie ook. Kan ze lekker naar buiten?

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 22:20

ik hoorde dat ze dit vorig jaar ook al deed maar de hele zomer hebben ze op de wei gestaan.. sinds 31 augustus is ze pas van mij dus een tijdje later toen het slechter weer werd is ze naar stal gegaan.. ze kunnen nu ook de wei niet meer in omdat dat gewoon een grote modderpoel is.. ze staat wel met nog veel meer andere paarden op stal alleen staan er geen paarden tegenover haar.. ze kan wel met haar hoofd de box uit en met haar hoofd bij haar 'buren' komen en er ligt kuil en aan wat stro kan ze natuurlijk wel eten maar niet zoveel.. verder ben ik er elke dag en rij ik zowiezo een uur en dan nog de tijd te berekenen die erbij komt tijdens het poetsen waar ik best lang over doe en opzadelen en mesten..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:02

Een paard van nature beweegt bijna 20 uur per dag. Dan bedoel ik dus al grazend en in rustige stap trekkent naar de volgende plek. Daar kan ons 1 uurtje rijden echt niet tegen op. Is het mogelijk haar in de bak met een ander paard te zetten.

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:47

Citaat:
Een goede vervanger voor het stro is zaagsel, dit eten ze niet.


Mijn paard wel, helaas....

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:51

Mijn vorige pony ook, met balen tegelijk
Ik zette haar op stro en spoot het in me hertshoornolie.
Maar dat hielp ook niet
Vlasstro at ze niet Haha!

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:17

Vlas is naar mijn mening ook de beste oplossing. Ze eten het niet en het breekt beter af dan zaagsel

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:36

daar is maar 1 oplossing voor: of meer naar buiten of het paard op zaagsel zetten. een paard dat nu bij ons op stal staat heeft daar vreselijke koliek van gehad en hing op het puntje van de dood. dus gauw weghalen die boel

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:13

Het ligt er aan hoeveel je op strooit.
Mijn verzorgpony Colette at ook heel haar stal leeg. Het was wel makkelijk met uitmesten We gooiden dan een heel dun laagje stro er weer in, zo dun, dat de grond nog wel zichtbaar was.
Sinds gisteren staat ze op zaagsel. Het is wel lekkerder voor haar: in de winter kan ze zacht liggen en in de zomer zal ze minder snel last van de vliegen krijgen.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:54

maakt niet uit wat je erop spuit, er zijn paarden die het gewoon op eten(zoals een paard bij mij op stal)
en nog een paard op stal staat sinds het weekend bij marree omdat ze een ernstige verstopping heeft van stro vreten.. ze krijgen het niet los en ze heeft elke dag een aanval gehad.. gaat nu wel beter, maar voordat alles los is.. 1 grote stro bal.. dus snel op zaagsel nu het nog kan, want dit is iets wat je niet mee wil maken

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:56

mijn pony deed ook altijd de hele stal leeg eten!!
we hebben ze toen op zaagsel gezet!!
was wel beetje duurder..maar iig niet gevaarlijk!!
was ook nog eens makkelijker uitmesten

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:10

Ik ben er ook een beetje huiverig voor, onze paarden staan sinds kort op stro, vroeger op zaagsel. Om het eten tegen te gaan leg ik wat vies stro bovenop. Misschien niet de allerschoonste oplossing, maar het werkt wel. Verder staan onze paarden overdag in de wei, en als ze binnenkomen ligt er een grote baal hooi in de stal, dus echt van de honger eten ze niet van het stro.

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:34

Voer meer hooi en spreid de porties die je voert goed! Dus heel laat 's avonds ook nog een keertje, zodat ze zich niet gaan vervelen en daarom alle stro opeten.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:40

Mijn paard eet ook altijd zijn stro op, volgens vorige stalhouder geen probleem.
Deze heeft er ook nog nooit iets over me gezegd, maar ik heb me er eigenlijk nooit zorgen over gemaakt Scheve mond
Toch maar eens over zaagsel gaan praten!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:44

Mijn paardje at ook stro ben overgegaan op zaagsel ^^
Maar me jaarling eet zaagsel Verward maar stond in andere stal Lachen

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:16

Let wel op dat je paardje misschien ook het zaagsel kan gaan eten Haha!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:20

idd zaagsel kunnen ze ook gaan eten. daarom moet je met zaagsel ook altijd wat meer kuil/hooi geven, omdat ze anders ander het zaagsel gaan beginnen

vergeet niet dat paarden iets van 20 uur per dag eten.. ze hoeven geen honger te hebben om de box leeg te vreten.. gewoonte is ook een reden.ze vreten ook veel gras en nog eens de dagelijkse portie bix en eventuele muesli ofzo.. als ze de wei niet meer op komen gaan ze gewoon in de stal 'grazen' ene paard doet dat meer dan het ander.
natuurlijk gedrag he..