modeverschijnsel......... scheren etc. ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

modeverschijnsel......... scheren etc. ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:45

Lijkt het zo of is het gewoon zo dat er tegenwoordig veel meer geschoren word Verward
Het lijkt wel mode, ik kan me niet heugen dat ik er ooit zoveel over gehoord heb.........

Net als, "wanneer die deken"en wanneer die..."

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:47

Dat vind ik idd ook. Scheren lijkt tegenwoordig doodnormaal.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:56

Ik hoor er ook steeds meer over. Lijkt wel een soort mode ja..

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:00

Toch kan het soms ook gewoon nodig zijn hoor! Lachen Als je serieus traint dan kun je er vaak gewoon niet omheen. (Voor de goede orde: als het ook maar even kan dan scheer ik zelf liever niet)

Van de dekens ben ik met je eens, had een paard vroeger hoogstens een gewoon deken en een tussendeken, nu heeft iedereen er wel eentje voor elke wintermaand liggen zo ongeveer....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:03

Dickie: voor elke maand maar 1? Minstens 3 anders hoor je er al niet meer bij. 1 in de was, in op je paard, 1 in de kast

Tsja... Wij hebben de pony's 2 jaar geschoren, maar de vacht in de zomer word er gewoon zoveel minder van kwa glans. Dat ik dit jaar eigenlijk wil kijken of het zonder er lastig gaat worden met trainen.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 21:10

Dickie schreef:
Toch kan het soms ook gewoon nodig zijn hoor! Lachen Als je serieus traint dan kun je er vaak gewoon niet omheen. (Voor de goede orde: als het ook maar even kan dan scheer ik zelf liever niet)

Van de dekens ben ik met je eens, had een paard vroeger hoogstens een gewoon deken en een tussendeken, nu heeft iedereen er wel eentje voor elke wintermaand liggen zo ongeveer....



Ik snap dat sommigen er inderdaad niet onderuit komen. Als je inderdaad serieus traint.

Zoals die van mij, die krijgt van de combinatie zweet en wintervacht mega veel pus bultjes, dus die scheer ik dan.

En de merrie waar ik wedstrijden mee rijd, probeer ik wel zo dun mogelijk in het haar te houden,maar niet op zo'n "extreme"manier zoals ik sommigen zie doen.

Maar goed ieders zijn eigen........

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:16

Ik ken een stel die hadden voor half september de eerste scheerbeurt er alweer op zitten, volgens mij zelfs wat eerder nog. Dan vraag ik me dus ook af of ik nou ouderwets begin te worden ofzo Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:20

Mijn merries lopen allebei nog op het land, en ik vrees dat ik bij de oudere (10 jaar) weer niet om het scheren heen kan. Ik heb haar 6 jaar geleden uit Canada geimporteerd, en ze blijft iedere jaar weer een bontjas kweken. Ik heb gewoon de tijd niet om iedere dag na een lange werkdag en een paar uur in de file nog af te wachten tot ze droog is na het rijden. Ik trek het gewoon niet om iedere dag in de winter pas om 2 uur 's nachts thuis te komen en de volgende dag op 7 uur weer paraat te staan.

Ik had idd al ergens in september met dekens kunnen beginnen, maar mijn merrie heeft er een hekel aan. Dus mag ze van mij zo lang mogelijk zonder, en dan wordt er ergens eind Oktober of zo een keertje geschoren.

De jongere merrie is twee, die mag nog even kleuteren en hoeft nog niet naar de kapper....

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:53

Die van mij is nog nooit geschoren.
Als hij een dikke wintervacht heeft zorg ik gewoon dat ik hem niet in het zweet rij. Maar ik rij dan ook recreatief en geen wedstrijden, dat scheelt natuurlijk.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:56

ik probeer mijn paard zo kort mogelijk inde vacht te houden dmv dekens... mocht dat niet lukken gaat het scheerapparaat erover.
ik heb geen tijd om 2 uur op stal te wachten tot ze opdroogt onder een zweetdeken en vervolgens weer een winterdeken op te leggen.
ik heb er ook geen zin in dat ze ziek wordt door kou te vatten als ze bezweet is, dus dan liever scheren

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:58

Ik heb niet het idee dat het iets van deze tijd is, in mijn omgeving wordt al zolang veel geschoren. Ieder zijn keuze mijn paard houdt met een goede deken erop gewoon een lekker dunne vacht dus is scheren niet nodig, anders deed ik het ook.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:02

Ik kan me niet anders herinneren dan dat sommige paarden gewoon geschoren worden. Die van mij ook en inderdaad ook omdat ik 's avonds niet tot 11 uur op wil rond dolen, te wachten tot ie droog is. En die van mij heeft geschoren meestal nog steeds genoeg aan een 150gr deken.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:04

Ik scheer mijn pony. 2 jaar terug het gedoe dat ik meer als 6 uur moest wachten tot hij droog was. Toen was het kiezen, niet meer echt rijden of scheren. Dus scheren gekozen.

Mijn verzorgpony wordt ook geschoren. Hij is nu al zeiknat nadat we in de buitenbak getraind hebben, en moet van de winter in de binnenbak wedstrijden lopen. Dat red je dus niet zonder scheren.

Anders zou ik zelf niet zomaar scheren, vind niet scheren mooier. Maar pony's maken gauw teveel vacht aan. Paarden hebben dat minder vaak.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:11

Weet je wanneer scheren handig is? Als een shet niet door zijn wintervacht heen komt in de lente en daardoor in de zomer staat te puffen.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:30

Hééé.... goed idee!!! Haha!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:33

Arabesk schreef:
Weet je wanneer scheren handig is? Als een shet niet door zijn wintervacht heen komt in de lente en daardoor in de zomer staat te puffen.


dat ga ik waarchijnlijk doen,
mijn shet heeft deze lente verschrikkelijk lopen zweten,
het haar wilde maar niet weg,ze vond het echt niet leuk,
dus als dat dit jaar ook zo is,
dan scheer ik haar

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:35

Taco is om precies te zijn op 9 september al geschoren
Heerlijk echt een uitkomst, sterker nog ik denk dat hij binnen de 3 weken voor de tweede keer wordt geschoren
Enne een doffe vacht krijgt hij er in de zomer echt niet van Haha!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 22:50

Saskia9 schreef:
dat ga ik waarchijnlijk doen,
mijn shet heeft deze lente verschrikkelijk lopen zweten,
het haar wilde maar niet weg,ze vond het echt niet leuk,
dus als dat dit jaar ook zo is,
dan scheer ik haar



Maar sorry dat ik het zeg, misschien heb ik het helemaal verkeerd.
Maar ik weet niet anders dan dat schetten gewoon dikker in de vacht zitten, als die niet door de vacht komt is het dan niet dat die een wormensuit nodig heeft ??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:52

Arabesk schreef:
Weet je wanneer scheren handig is? Als een shet niet door zijn wintervacht heen komt in de lente en daardoor in de zomer staat te puffen.


Dat kun je voorkomen door:

A-In de winter met dekens te werken Lips are sealed,

en

B- lijnzaadolie te geven als hij problemen heeft om door zijn vacht heen te komen.

En was jij dat niet die in een eerder topic zei dat paarden snel hun vacht verliezen als het warmer wordt, en het niet erg is als ze een dikke wintervacht kweken omdat ze daar wel tegen kunnen als het wat warmer wordt?

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:03

curly2day schreef:
Maar sorry dat ik het zeg, misschien heb ik het helemaal verkeerd.
Maar ik weet niet anders dan dat schetten gewoon dikker in de vacht zitten, als die niet door de vacht komt is het dan niet dat die een wormensuit nodig heeft ??


Whahaha, waar haal jij die wijsheid vandaag Haha! Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:06

Alle eigenaren van Shetten gaan nu collectief in het voorjaar aan de wormenspuit. *LOL*

Flink overdoseren, dan ben je zeker dat hij het overtollige haar kwijt raakt (en daar nog wat anders bij ook Lips are sealed)

*edit: antwoord duidelijker gemaakt
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-10-04 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:07

Taaclover schreef:
Taco is om precies te zijn op 9 september al geschoren
Heerlijk echt een uitkomst, sterker nog ik denk dat hij binnen de 3 weken voor de tweede keer wordt geschoren


NU al!?? Wanneer komt de 3de keer.

Ik train ook serieus, maar nog begraaf ik mijn paard niet onder de dekens. Je maakt het zelf zo gek als je wilt. En je maakt je paard alleen maar kwetsbaarder door nu al te gaan rommelen met dekens dit en dekens dat. Paarden kunnen datheel goed zelf regelen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:17

Ik kreeg in de winter van 1985 mijn eerste pony. Dat beest had toen zo'n ongelofelijke wintervacht en was niet droog te krijgen na het rijden. Mijn instructeur op de ponyclub raadde me aan om hem het jaar erop te laten scheren, prettiger voor zowel paard als ruiter. Dat scheren beviel zo goed dat we het daarna iedere winter hebben herhaald. De eerste winter dat hij niet werd geschoren, hebben we z'n vacht opgemeten: 7 cm lang Bloos!. Ook de pony die we daarna kregen, lieten we ieder najaar scheren, want ook hij kreeg een aardige vacht die uren nodig had om te drogen. Ret hebben we twee winters geschoren, maar dat bleek eigenlijk niet eens nodig te zijn dus die wordt nu gewoon niet meer geschoren.

Waarmee ik maar wil zeggen dat er bijna 20 jaar geleden ook al flink geschoren werd, iig bij ons in het oosten. Zo'n modeverschijnsel is het IMO dus niet. Bijna onze hele club reed 's winters op een geschoren paard of pony rond. Geheel, jachtmodel, dekenmodel - we kenden ze allemaal. Die van ons stonden onder een heel simpele winterdeken (van ...grams hadden we nog nooit gehoord) met als het vroor nog een extra oude beddendeken eronder. Koud hadden ze het iig niet.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:38

Sammie schreef:
NU al!?? Wanneer komt de 3de keer.

Ik train ook serieus, maar nog begraaf ik mijn paard niet onder de dekens. Je maakt het zelf zo gek als je wilt. En je maakt je paard alleen maar kwetsbaarder door nu al te gaan rommelen met dekens dit en dekens dat. Paarden kunnen datheel goed zelf regelen.


Geen idee, voor de vierde keer waarschijnlijk.
Ik begraaf Taac niet onder de dekens.
Hij staat nu onder een zomerdeken.
Fjorden hebben nu eenmaal een abnormale haargroei.
Daarbij maak ik hem echt niet kwetsbaarder.
Denk je dat het lekker is als hij met een lange vacht heel lang nat blijft Verward
Dan zijn ze pas vatbaar.
Laat mij dus maar lekker mijn topper scheren.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:47

Leuk topic dit!

Yuur staat sinds vorige week ook weer in zijn blote kont. Waarom? heel simpel, meneer zweet zich helemaal suf zonder dat hij ook maar een klap uitvoert. In mijn ogen niet erg gezond.

Overigesn had ik hem ook al eerder geschoren als dit had gekund, maa rhelaas had ik nog ff geen scheerapparaat.
Dit is het derde jaar dat ik hem scheer, en ik moet zeggen, dit jaa rhad hij (vermoedleijk door het debiele weer) eerder vacht dan normaal. Dus heel simpel, gezien de geringe kou nu nog heeft hij het bloedheet.

Later in de winter, rijd ik 's avonds om half negen nog een uur intesieve dressuurles. Dat houd in dat ik dan om half tien van een (als hij niet geschoren zou zijn) zeiknat paard af zou moeten stappen. de volgede dag is hij dan nog niet opgedroogt, maar staat wel de hele nacht in de vrieskou.....

Lekker hoor voor zo'n dier? Nee. Ik scheer dus puur vanwege het feit dat het zeer praktisch en gezond is in het geval van mijn paard. hij staat zeker niet overladen onder dekens, nu heeft ie nul grams op en strakjes hooguit 180, bij echte vorst 300.

Scheren is voor mij dus zeker geen modetrend, maa rgewoon noodzakelijk. en iedereen kan wel wee rbeginnen over dat paarden dat zelf regelen, en dat kunnen ze ook, maar de natuur gaat niet uit van een dier wat intensief gereden wordt en dus soms op rare koude momenten erg kan zweten