Op welke leeftijd laten ruinen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donderwolkje

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Op welke leeftijd laten ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 20:44

Zoals het nu lijkt ben ik een trotse eigenaar van een hengsten veulen. Haha!
Nu zit ik alleen nu al met de vraag op welke leeftijd ik hem het beste kan
laten castreren? (vooruit kijkende blik Knipoog )
Ik dacht zelf aan 2 jaar, zodat hij nog mooi even door kan groeien,
maar nu las ik ergens op internet (weet zo niet meer waar) dat juist ruinen
groter worden.

Nu weet ik het niet meer hoor Verward
Jullie misschien tips, ideeën, meningen, nuttige uitspraken etc???

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:47

Ruinen groeien inderdaad langer door mijn paard was pas op zijn 7/8ste uitgegroeid ook ruin! Maar als je hem langer hengst laat krijgt hij weer meer een hengstenuitstraling...dus tja dan moet je kiezen voor meer hengstenuitstraling of een langer doorgroeiend paard Tong uitsteken

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 00:02

Ik zou het gewoon aankijken als ik jou was. Als je de faciliteiten/mogelijkheden hebt om een hengst te houden, zou ik eens goed naar het karakter van mijn paard kijken. Als hij braaf is in de omgang, lekker hengst laten. Als het echt een etter wordt, casteren. Gebruikelijke leeftijd is zo rond 1.5/2 jaar. Later kan natuurlijk ook! Alleen als je paard dan al van die leuke hengstenmanieren heeft aangeleerd, zijn deze ook moeilijker (of helemaal niet) af te leren. Then again, als je hengst gewoon braaf is, lekker hengst laten. Maar dat is mijn mening Haha! Misschien worden ruinen wel groter, alleen zal het echt niet zo verschrikkelijk veel uitmaken hoor! Hengsten krijgen idd meer 'uitstraling' vind ik. Achja, het is maar net wat jíj wilt, of je paard braaf is en of je de mogelijkheden ervoor hebt om een hengst te houden. Succes Lachen

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 00:07

Citaat:
als je hengst gewoon braaf is, lekker hengst laten.

helemaal mee eens! Ik heb zelf een hengst van 1,5 en het gaat nog prima met hem, maja het kan altijd nog veranderen. Maar zolang hij nog lief is mag hij het van mij blijven. Word hij lekker mooi Knipoog
Mijn veearst vertelde laast dat hij pas nog een hengst had gecastreerd na een lange tijd te hebben gedekt hij zei het kan altijd nog. En hij had mij benadrukt geadviseerd hem hengst te laten zolang het nog kan.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:33

Als ik de fokker moet geloven was mijn paard een grote lastpak. Als enter is hij verkocht naar een grote springtrainer, die er ook niet veel mee kon. Als het goed is is hij daar op tweejarige leeftijd geruind voordat hij weer verkocht werd.
Hij mag dan lichamelijk ruin zijn; in zijn kop voelt hij zich behoorlijk hengst.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:22

Ligt aan het paard en ligt er dan ook een beetje aan wat je wilt. Jong geruind worden groter en vaak ook grover.....laat ruinen laat ze langer hengst zijn en dat is vaak in uiterlijk ook terug te zien. Zolang je er geen last van hebt, zou ik hem persoonlijk hengst laten!
Bij ons op stal hadden we ook een hengst, maar grootste gedeelte was merrie en hij werd natuurlijk helemaal knetter...ze hebben hem nu laten castreren en hij is nu nog gekker, dus volgens mij had het helemaal niks uitgemaakt!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:52

Wij ruinen ze meestal met 2 jaar, tegen die tijd beginnen ze meestal ook spatjes te krijgen.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:44

maar tis wel zo al word ie later gecastreert dan kan hij wel meer hengstengedrag blijven tonen......die van mij is ook laat gecastreert (op 6jarige leeftijd) maar die duikt afg en toe ook nog op zijn vriendinnetje ondanks dat ie al bijna 22 is....maar het verschilt natuurlijk per paard...k zou het inderdaad nog gewoon aankijken hoe zijn gedrag word

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:00

Marliesje schreef:
Wij ruinen ze meestal met 2 jaar, tegen die tijd beginnen ze meestal ook spatjes te krijgen.


Wat zijn spatjes? Verward

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:08

esther82 schreef:
Wat zijn spatjes? Verward

Praatjes Haha!

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:21

Ik heb mijn paard gister laten castreren (op dierendag) met 2,5 jaar. Niet omdat hij vervelend was, totaal niet, maar omdat ik in het voorjaar als hij 3 wordt met hem wil beginnen en dan wil ik niet dat hij ineens alles voor z'n kiezen krijgt.

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:01

Mijn hengst is gecastreerd met 2 jaar, omdat toen hij uit de koppel kwam hij al erg hengst was en niet te houden op stal.

Sowieso is het erg moeilijk om een hengst te houden, je kan hem bijna nergens kwijt.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:37

Bij ons gaan ze met 2 jaar ook lekker in de groep op de wei, en ruinen zijn makkelijker in een groep te plaatsen. Tot de 2 jaar staan ze thuis met zijn 2'en of drie'en in de wei, aangezien we zelf bijna altijd alleen de hengsten houden is dat geen probleem.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:52

Mac schreef:
Praatjes Haha!


Ohh, ok. Ik zat al aan vreemde medische dingen te denken.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:55

Nee, ik noem het altijd spatjes als een paard streken heeft. Dat medische ding is inderdaad spat. Maar dat hebben ze normaal gesproken gelukkig niet. Haha!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:10

Ik heb Uniek op 3.5 jarige leeftijd laten snijden. Toen ik hem kocht een maand geleden was hij nog hengst en daar had en heb ik geen zin in. En ik moet zeggen dat hij wel een echte hengstenuitstraling heeft dus dat is wel mooi en praatjes heeft hij niet meer.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:17

als je paard goed handelbaar is als hengst zou ik hem zo lang mogelijk hengst laten dan groeit hij mooier op krijgt hij een mooie hengste nek we hebben die van ons tot zijn 7 de hengst gelaten hij was heel braaf maar we wouden met hem straten en ik mog niet in de B met hem starten dus hebben we alles laten wegsnijden maar het is nu wel een pracht beest met een mooie dikke nek maar je moet zelf heel goed nadenken wat je wilt

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:18

Wij laten ze gewoon lekker hengst OK dan! en zorgen van jongs af aan voor een strakke opvoeding. Zo heb je een paard mét hengsten uitstraling en hengsten power, maar wel heel goed handteerbaar. Alhoewel ze soms toch even willen patsen Knipoog en laten zien wat ze in huis hebben Bloos! Maar ziet er erger uit dan het is Schijnheilig

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pegassa op 05-10-04 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:21

ja dat kan ook gewoon heel goed opvoeden

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:28

Ik heb een voorbeeldje voor je... ik heb in 2001 mijn merrie laten dekken en zij heeft in 2002 een schatje van een hengstenveulen gekregen... ik held op sokken dacht dat ik hem met uiterlijk 2 jaar zou laten ruinen om zo problemen te voorkomen... inmiddels is meneer echter ruim 2 en een van de liefste paarden die ik ken. Ik laat hem echter het komende voorjaar (vlak voordat hij 3 wordt) wel castreren. Dit omdat ik hem lekker vrij van hormonen wil hebben voor we hem in gaan rijden en omdat ik het zielig voor hem vindt als hij hengst blijft terwijl hij niks mag en kan met zijn hormonen... er staan nl. geloof ik ca. 250 paarden op de stal waar wij staan dus er lopen ook de nodige merries rond Haha!. Bovendien wil ik dat ik mijn mannetje ten aller tijden lekker op de wei (en in een uitloopstal) kan zetten en als hengst is dat vaak niet mogelijk/toegestaan. Maar goed, ik heb uiteindelijk voor deze leeftijd gekozen omdat hij zo makkelijk is (als hij een lastpakkie was geweest had de VA eerder mogen komen om "chop chop" te doen Knipoog ) en ik hem nu met hormoontjes toch wel erg mooi uit vind groeien.

Donderwolkje

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 18:38

Jeetje! wat veel reactie's! :-D
Super bedankt mensen! Denk dat ik in princiepe voor 2 jaar ga, maar het ook wel even aan zal zien.
ik heb tenslotte nog ruim 2 jaar Knipoog

Als nog super bedankt!

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:24

Onze kleine shet is zo snel mogelijk geruind.
Klein mormel, sprong over ieder hek heen, steigerde en noem maar op.. Scheve mond

Het was zo erg met hem dat hij een behoorlijk zware dosis verdoving kreeg bij de castratie, omdat hij anders niet rustig bleef..