afspenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 11:22

Ik weet dat hier al veel over gevraagd en gezegd is, maar ik hoor verschillende dingen, dus vandaar nog een keer over afspenen:

mijn veulen is van 19 mei j.l., ze is al gewend om een tijdje zonder moeder te zijn, dan blijft het veulen achter in de wei met een oudere ruin. Ook eet ze al sinds ruim 2 maanden veulenbrokjes, moeder krijgt al minder merriebrok dan in het begin. Veulen drinkt nog regelmatig bij moeder en ze staan nog steeds samen in een box.
Nu is mijn idee om over ongeveer een maandje het krachtvoer van moeder te verminderen en weer over te gaan op "normaal" voer en te wachten totdat het veulen niet meer drinkt en nog minder d'r moeder opzoekt dan dat ze nu doet, daarna pas in een eigen box te zetten, tegenover d'r moeder maar wel naast een ander paard. Dit is dus eigenlijk ook een beetje afwachten totdat ze bijna vanzelf van elkaar af gaan.

Is dit goed? Ik ben hier hardstikke onzeker over, het is ons eerste veulen en ben als de dood dat ik iets te snel of niet goed doe. En als ze dan gescheiden zijn, hoe doe ik het dan met de weidegang? Ze staan nu met z'n vieren, 1 ruin, 1 merrie, moeder en veulen, en eigenlijk gaat dit goed, kan ik dit na het afspenen zo laten?



pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Belgiƫ,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:46

ik ga mijn veulen ook weer terug bij de merrie zetten na het afspenen,gaat wel goed gaan.maar tijdens het afspenen is het toch best als ze niet in elkaars gezichtsveld staan..kan goed gaan,maar tgaat net nog iets makkelijker anders

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:15

Die van mij stonden naast elkaar tijdens het spenen (mijn veulen had een ongeluk gehad en mocht niet op vlas staan en mijn merrie kan ik niet op stro zetten Verward dus moest het wel zo snel gaan). Ik heb nooit problemen gehad. Alleen als ik het veulen uit de stal haar en de merrie nog laat staan is ze heel onrustig maar dat doet ze altijd hoor als ze als laatste in de stal moet blijven. Verward
Het afspenen ging super. Als ik de merrie buiten zette deed ik wel het bovenluik van de stal van het veulen dicht omdat ze er anders uitwou springen (ze mocht niet buiten vanwege haar wonde). Maar dat gaat nu goed hoor. OK dan!

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:27

Mijn veulen is nu 5 weken gespeend en ik heb hem gewoon met zijn 2 jarige zus die samen heel goed kunnen opschieten in een weiland ernaast gezet hier is wel een sloot met schrikdraad tussen.
Moeders en hijzelf hebben er nooit een punt van gemaakt dat ze uit elkaar werden gehaald, nu moet ik wel zeggen dat dit veulen heel erg relaxed is en zich totaal niet druk maakt.
Dit kan natuurlijk niet met alle veulens en merries meestal moet je ze uit het zicht en hoorbaarheid zetten.
De merrie kijkt nu helemaal niet maar naar haar kind om en hij vind het zelf ook wel best ze staan nu zo dat er een stroomdraadje is wat hun scheidt.

Agilitydogs get over it


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MDWStables, minkehell en 30 bezoekers