weide (spoed!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

weide (spoed!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 13:17

mijn pony is op stal te gek nu is hij voor het eerst in de wei, want zijn been was weer dik en warm! bij de uithof hebben ze gezegt dat op stal gek doen heel slecht is. het minst slechte is dan op de wei een paar uur per dag en erop draven. de eigenaresse van de manege zegt dat hij het best gewoon dag en nacht de wei in kan (geen schuilplaats, maar ik doe dan een goede regendeken op (goede optie?)) en dan eruit om te draven. is dat wel goed meteen dag en nacht? zei zegt dat hij anders toch op stal weer gek doet en steeds als hij opnieuw de wei in moet ook! wat vinden jullie? please snel antwoorden, want het gaat vanaf vanmiddag al in (ze zegt dat het gars nog niet zo rijk is en dat hij dan ook geen biks meer krijgt, dus dat het goed kan). ik doe wel om zijn achterbenen kantoenen stal beschermers van eskadron.
Laatst bijgewerkt door paardje op 24-04-02 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 13:38

Ik denk dat hij best dag en nacht naar buiten kan hoor. En een regendeken op lijkt me ook niet meer echt nodig, tenzij het nog kouder wordt dan 5 graden. Als hij lekker dag en nacht naar buiten kan en dan dus vrij kan bewegen zal hij ook wel rustiger worden.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 13:56

oke bedankt, dat stelt me gerust! hij staat normaal onder een tussendeken en alleen met heel warm weer op de wei. ik heb dus wel een deken voor s'nachts gekocht. bedankt voor de reaktie. (geen groot koliek risico dus?)

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 15:24

geen verdere reakties meer???

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 15:49

Volgens mij is het gras nu juist heel voedzaam het schiet als kool uit de grond ik dacht altijd dat het in het najaar niet voedzaam is maar ik kan er naast zitten.
Naar buiten kan wel maar ik zou hem niet in te hoog gras zetten of geef hem eerst een klein stukje.
Een deken hoeft niet maar je kunt hem toch wel snachts op stal zetten dan is hij toch zijn ei wel kwijt?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 15:53

er hebben al paarden op het land gestaan en zoals ik al zei, elke keer als ik hem opnieuw op het land zet na het op stal staan rent hij weer heel hard, das de pest voor zijn been! hij krijgt voor de rest geen voer (of moet ik hem wel wat geven?en zo ja wat?) hij stapt en draaft 3 kwartier onder zadel. als hij op stal staat en de andere (of hij zelf) krijgen eten, klimt hij op zijn staldeur! vandaar de wei!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 16:12

de polopony's gaan binnekort ook dag en nacht de wei in we voeren ze dan niet bij. Alleen na een wedstrijd krijgen ze een schep brok. Aan het gras hebben ze genoeg.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 16:16

dus in een keer dag en nacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 16:19

Hij bruist natuurlijk van energie en de wei op is natuurlijk na de winter het einde voor paarden. Je rijdt hem nu niet, dus hij heeft veel energie. Dat zal snel over zijn als hij heeft kunnen uitdollen. Bijvoeren zou ik niet doen, gras zat, begrijp dat je hem niet rijdt ivm dik been. Misschien een stukje schraal gegeten gras door de andere paarden afzetten en hem daar op zetten, zodat hij wat langzamer kan wennen aan het vele gras. Het is voorjaarsgras hoor, best wel eiwitrijk, zeker met dit warme weer groeit het snel. Dat dikke been zal ook wel snel over gaan nu hij kan blijven lopen. Voor de nacht een dunne deken op, totdat de nachten niet meer zo koud zijn.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 16:28

nou, hij is in utrecht geopereerd! hij had een chronische peesschede ontsteking+verklefing en vergroeiing van de peesschede aan de peeswand. hij moest 1 maand stappen en dan 1 maand opbouwen. hij werd zo gek dat de uithof zei dat dat hij een paar uur in de wei was en ik rijden moest opbouwen. vandaar! ik heb geen beschikking tot een ander stuk land.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 07:46

en als hij nou al een paar dagen in het land staat, kan hij dan nog met regendeken in het land? hij heeft geen schuilplek! hij is in september geschoren.