Western met een zweepje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Western met een zweepje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 13:28

Misschien is het wel vloeken in het kerk mocht dat zo zijn dan mijn excuses. Lachen

Wordt er eigenlijk wel eens gebruik gemaakt van een zweepje in het westernrijden?
ik heb het zelf nooit gezien maar om nou te zeggen dat ik er erg in thuis ben..

Mijn paint wil nog wel eens met het binnenachterbeen wat naar binnen galoperen en als mijn dressuurpaarden dat doen zou ik dat been iets aantikken met een zweepje.

Dus jullie zien het al aankomen dat wilde ik bij de paint ook maar eens doen.
Vandaag voor het eerst geprobeerd en het werkte top. Hij begreep snel wat ik bedoelde en bleef mooi cool ondanks het voor hem nieuwe systeem.


DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:41

Als het werkt, wat is dan het probleem Haha!

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:51


"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 14:03

Sugarmiss schreef:
Als het werkt, wat is dan het probleem Haha!

Dat ik hardop tegen m'n trainer zeg en ter plekke gelynchd word.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:35

ik rijd vaker met een zweepje dan met sporen.
maar het vaakst Verward Haha! zonder sporen en zonder zweepje

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:36

ik gebruik echt wel eens een zweepje... een paard blijft een paard en in sommige gevallen werkt het gewoon Lachen

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:40

Het feit dat er 'western'zweepjes bestaan, houdt in dat ze gebruikt worden.
Niet dat ik hiermee wil zeggen dat elk middel het doel heiligt Cool , maar zeker niet dat het gebruik 'on-westerns' zou zijn.

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 14:51

Ik geoof niet dat ik met die western-zweepjes mijn doel kan bereiken als ik ze zo zie.
Je kunt er volgens mij wel hard mee slaan. ~~}>
Maar ik ben in eider geval blij om te horen dat ik niet de enige ben die een zweepje gebruikt.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:17

Mijn eigenwijze draakpaard reed ik ook met zweepje in de westernles. Ik heb er ook altijd een bij me als ik het bos inga. Soms is het nodig, soms niet Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:24

het voordeel van die hele lange teugels is dat je automatisch 2 zweepjes bij je hebt... Haha!

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

flow1234

Berichten: 645
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: doorwerth {voorheen monique1}

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:29

ik rijd altijd met een zweepje, aangezien mijn paint nogal heftig op de sporen reageert. De zweep die wens op bokt laat zien is erg handig ik heb er ook mee gereden. En hij ziet er nog western uit ook!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:30

rij ook met zweepje, en soms met sporen

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:56

ik rijd ook met een zweepje. maar die licht altijd aan de zijkant van de bak. als ze verveelend is kan ik hem er altijd bij pakken. maar normaal gesproken allen met sporen.

It`s an endless fantasy, which will never be real.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:01

Ik pak soms ook een zweep (lange dressuurzweep) erbij hoor, idd om het achterbeen even te kunnen corrigeren.

Waar ik echter van Misselijk is van een zweepje op de schouder om sneller te laten spinnen.... (maar hetzelfde geldt voor sporen in de schouder)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:22

Ik gebruik op het moment een zweepje bij mijn blije bijrijdhaf. Die wil nog wel eens een bokje doen bij aangallopperen. Daarvoor krijgt hij een tikje op de bips. Dan doet hij weer en bokje en ik weer een tikje... Tot hij ophoudt met die onzin. Dan kan het zweepje weer weg Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:30

Op de vorige stal waar ik stond (grootendeels western) was er ook een vrouwtje die altijd met zweep reed.
Ook daar kwam het niet vaak voor, maar het gebeurt dus wel...en waarom ook niet als je het zelf makkelijker vindt Lachen

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:24

Ik ga het bij mijn paardje ook eens gebruiken denk ik. Want ik moet haar de hele tijd vooruit porren/drijven en daar word ik moe van. Bloos Ze moet maar eens leren dat ik haar niet de hele tijd ga zeggen in welk tempo ze moet lopen. Tong uitsteken En ik wil haar eigenlijk niet met sporen rijden. (Ik heb niks tegen sporen hoor, maar ik wil een paard dat reageert op lichte hulpen.)

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:37

wat je ook kan gebruiken is je pet (baseball cap) een flinke pets er mee op zijn kont geven als hij lastig is werkt perfect, je kan hem er ook mee om de oren slaan als hij omhoog wil komen.
maar katja ik begrijp niet wat jou trainer tegen een zweepje heeft.
er is niets mis mee als je er met beleid mee om gaat.
een pets met de teugels kan je ook geven, maar dat vind ik weer als nadeeel hebben dat je ongemerkt toch aan de bek van het paard komt als je niet goed op let. ( zelf betrap ik me er vaak op als ik dat doe)
dus prefereer ik of me pet of een klein zweepje. maar wel met beleid graag als je een zweepje gebruikt niet dat je tartaar van de kont van het paard maakt, maar dat spreekt natuurlijk voor zich

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:52

Sonja schreef:
maar hetzelfde geldt voor sporen in de schouder)

ik geloof je dat het gebeurt, maar hoe zit je dan in vredesnaam op je paard. Heb me (denkbeeldig) al in allerlei vormen gewurmd, maar krijg het voor elkaar dat ik met mijn spoor bij de schouder zou kunnen EN blij zitten

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 18:52

Mijn trainer heeft er waarschijnlijk niets tegen als ik het zo lees maar ik heb het er nog niet over gehad. Haha!
Even voor de duidelijkheid ik gebruik geen zweep om hem voorwaarts te krijgen want dat lukt wel het gaat puur om het activeren van het binnenachterbeen en er voor te zorgen dat hij deze beter onder de massa plaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:55

stef schreef:
ik geloof je dat het gebeurt, maar hoe zit je dan in vredesnaam op je paard. Heb me (denkbeeldig) al in allerlei vormen gewurmd, maar krijg het voor elkaar dat ik met mijn spoor bij de schouder zou kunnen EN blij zitten


Hoe krijg je het voor elkaar om NIET met je spoor in z'n schouder te kunnen prikken Verward Zulke korte pootjes heb je toch niet Stef? Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:24

Ik rij soms ook met zweepje, en het is opvallend dat mijn merrie wat beter bij de les is als ik het ding alleen maar vastheb.

Je suis Charlie.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:07

stef schreef:
ik geloof je dat het gebeurt, maar hoe zit je dan in vredesnaam op je paard. Heb me (denkbeeldig) al in allerlei vormen gewurmd, maar krijg het voor elkaar dat ik met mijn spoor bij de schouder zou kunnen EN blij zitten

Tsss... zelfs ik als echte hark (die overigens zonder sporen rijdt) kan als ik dat zou willen bij Escala's schouder terwijl ik in het zadel zit... ik smokkel alleen een beetje door mijn voet dan uit de beugel te halen... ik 'speel' nl. als we stil staan nogal eens door te kijken hoe soep ik al dan wel of niet ben door mijn benen zachtjes alle kanten op te 'zwaaien;...

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:16

Ik heb er totaal geen moeite mee om Sugars schouder aan te tikken met mijn hak (in de beugel) als dat eens nodig mocht zijn.
Heel soms als ze werkelijk té drammerig wordt is dit het ultieme 'wapen' en weet ze dondersgoed dat het dan 'menens' is en dat ze echt moet kappen.
Ik draag overigens nooit sporen.

Brechtje

Berichten: 3698
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: fok.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:51

Bij ons is een zweep helemaal niet nodig.

fok.nl de beste.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dioni, GrapeshotBot en 8 bezoekers