Onderhals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 18:47

Ik hoorde van iemand dat Levi een onderhals heeft en dat ik daarom vroeg moest gaan beginnen met longeren met een hulpteugel om dit tegen te gaan.
Ten eerste snap ik niet goed wat een onderhals is, ten tweede wat voor problemen komen er van een onderhals en ten derde is dit wel zo???

Btw Levi word volgende maand 2 jaar.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 18:51

ik zou hem lekker nog laten staan.
ik zou hem pas gaan longeren na 2,5 jaar.
het kan volgens mij ook helemaal geen kwaad.
pendro had het ook heel erg maar nu we intensief en aan de teugels rijden is het zo goed als weg.
je hoort het wel vaker bij jongere paarden.
laat hem nog lekker spelen Lachen
trainen kan de rest van zijn leven nog.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 06:24

Verder heeft niemand hier een mening over? Verward
(sorry ik weet dat dit niet mag ja dit is voor mij erg belangrijk)

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 07:35

Ik zou me er niets van aantrekken. Levi is een jong paardje, te jong om al van alles te moeten doen. Als je straks als hij echt oud genoeg is wat gaat doen, merk je vanzelf of hij dan eventueel bijgezet zou kunnen worden om die onderhals te laten verminderen. Misschien pakt hij tegen die tijd alles zo goed op, dat hij al snel lekker rond gaat lopen en dan is die onderhals zo weg. Succes met je leuke pony!
Laatst bijgewerkt door Jet op 22-04-02 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 07:37

Volgens mij is t normaal bij jonge paardjes dat ze een onderhals beginnen te krijgen. Camilla heeft het ook een heel klein beetje, maar als je hem straks gewoon goed longeert en inrijd dan is die onderhals zo weg.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:22

ach Hinke is net een kameel zoals ze nu d'r hals erop heeft staan trekt wel bij en zo niet jammer is het zijn bouw voor dressuurpaard wat minder gunstig en je zal best wel wat weg kunnen werken met longeren/ rijden etc maar lang niet alles.
gewoon laten staan hoor longeren komt wel als ie 3 is

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:25

Jonge paarden hebben vaker een onderhals. Vaak is dit geen echte onderhals, maar is de bovenlijn nog erg arm bespierd. Ik zou er nu nog niets aan doen. Waarschijnlijk heeft jouw paardje ook bij de schoft-hals een klein deukje. Dit is een teken voor een armbespierde bovenlijn. ook de rug zal nog wel schonkig/bonkig zijn. En het kruis dakvormig. Dit is helemaal niet erg, maar een teken van ene jong paard.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 12:36

Ik ben het met de reactie van Germie eens.
Het paardje is nog jong, waarschijnlijk nog niet bespierd en daardoor lijkt het op een onderhals.
Laat het paard nog lekker een jong paard zijn, je hebt nog lang genoeg om wat aan die onderhals te doen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 12:43

Al heeft het paard een onderhals, dan nog kun je hem daar nog niet in trainen. Vanwege de leeftijd. Later als je begint moet je je paard in de bovenlijn soepeler maken, m.b.v. een gogue of zo. die onderhals gaat nooit echt weg en een paard kan er zich heel sterk mee maken in de mond. Mijn merrie heeft ook een beetje een onderhals. Zou me er verder niet te veel druk over maken.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 16:25

Oke dan ga ik nog niet longeren, bedankt Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 17:39

Ineke, ff een vraagje, wat leek jouw zelf dan een oplossing om die ondehrals tegen te gaan met een paard waar je nog nix mee kan?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 14:51

Nou Longeren dus he, maar dat hoeft nog niet zegt verder iedereen hier dus ga ik er nog niks aan doen.