Chippen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-01 18:32

Hallo allemaal,
Hoe zit het nou met dat chippen?
Op welke leeftijd moet t? Is het verplicht voor federatie paarden?
Wie kan me er wat over vertellen?
groetjes Linda

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...


Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 19:38

Hoi!

Als je wedstrijd rijdt, is het vanaf begin dit jaar verplicht. Wordt nu ook regelmatig gecontroleerd op wedstrijden.
Ik weet niet vanaf welke leeftijd het kan, maar volgens mij al als ze een paar maanden oud zijn, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 19:46

wat vinden jullie eigenlijk van chippen, zijn jullie voor of tegen. En vooral waarom.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 19:52

ok ik weet t ik heb geen paardje dus eigenlijk ook weinig ermee te maken maar toch. Ik ben wel voor chippen, de paarden hebben er geen last van (als t goed gebeurt en dat is in 99% van de gevallen volgens mij zo), t doen voor zover ik weet niet of nauwelijks pijn. en je hebt meer kans dat je je paardje terugvindt bij diefstal. Lijkt me dat de kans net zo groot is, want als ze dr een blik verf overheen gooien herken je je paard volgens mij toch niet, maar ALS je m herkent heb je tenminste wel bewijs dat t jouw paard is.
Ik vind t wel onzin dat ze het willen verplichten, als ze het vrij zouden laten was er denk ik niet zo veel kritiek op geweest. maar ja wat doe je eraan???
grtz!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 19:53

ik ben niet tegen het chippen zelf, ik ben wel tegen de manier waarop het gaat. Vandaar dat hon dus niet gechipt wordt

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 20:57

die van ons zijn gister gechipt. wAs er niet bij, ben dus ook niet omgevallen oid... Maar ja, het moet voor de DER, dat is tot nu toe de enige vereniging die het STRENG verplicht stelt... Tja, en wij willen rijuh, dus tja... Maar goed, ik ben op zich niet tegen, maar als je weet wat het moet gaan kosten... AVS doet helemaal moeilijk (koop nooit een Arabo) en 't KWPN geeft geen krimp. Oh ja, toe maar hoor, no prob... Ach, ik denk dat het op zich een mooi idee is, maar het is niet uitgewerkt, en dus gaat het nogal eens mis (niet met het paard, maar het met regelen, zie AVS).. Hadden ze eerder over na moeten denken. Zoiets regelen is in mijn ogen niets voor de paardenwereld. Ooit het NHS gebeld? Daar krijg je een hoogblonde dame (moet wel) aan de lijn die je niet eens normaal antwoord kan geven... tssss... Naja, dat is tekenend voor de situatie, nogal triest zeg maar...

Men, ik ga hier niet lang rondhangen, morgen Luistertoets Engels.... Duim voor mij van 8.15 tot 9.45 ok?

Laudie (moet nog lezen, moet nog lezen)

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 21:06

van af half negen wil ik voor je duimen. dan ben ik namelijk net wakker. *LOL*

ik ben zelf niet voor of tegen chippen. Laat ailin wel chippen en waarschijnlijk ook een DNA monster van nemen (als ik weet hoe t werkt) Bonte paarden worden wel niet zo snel gestolen maar stel dat. dan heb ik tenminste wel bewijs dat ze van mij is.
Gister hoorde ik trouwens een verhaal over een tinker die had 3 chips in zijn lijfje nou dat vind ik dus een beetje veel van t goede. De eerste was bijd e eerste eigenaar gezet. de tweede bij mensen die op de manege rijden. en die t paard toch niet genomen hadden omdat hij helemaal niet zuiver liep (hij was wel goedgekeurdt) en de derde door de volgende eigenaar waar hij ook goedgekeurd was, en al die stomme oetlullige DA hebben er gewoon zonder nadenken nog een chip ingepropt. Bij de eerste eigenaar was het paard al afgekeurd terecht. en daarna hebben ze gewoon olang met dat paard lopen hanense dat ik t gewoon super zielig vindt voordat paard. En dat ik nu helemaal een hekel krijg aan die oliebol handelaren die alleen maar aan geld denken

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-01 21:06

Hai Stef, waarom vind je de manier waarop het chippen gaat niet goed?
Mijn vorige pony heb ik laten chippen, ze gaf geen krimp ervan..vond het niet erg.
En mijn dierenarts toen, deed het erg netjes en goed.

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 21:10

ik denk dat ze bedoelt. dat het nu verplicht is als je wedstrijden gaat rijden. het moet en zonder ag je niet starten. dus je kan het eigenlijk niet meer uit vrije wil doen. maar het is een MOETEN geworden

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 21:14

Wat raar dat dat paard drie keer is gechipt, ik bedoel het staat toch geregistreed en voordat ze gaan chippen lijkt me dat dat dan word gecontroleert en met die lezer erover heen!!!!
Ik heb Oliva wel laten chippen maar alle drie de shets niet........maar stel dat we ooit met Humpie wedstrijden gaan rijden dan is het inderdaad verplicht.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 21:16

weet ook niet hoe ze t gedaan hebben niet gecontroleerd en dan achteraf opeens een ander chipnumer lezen. zoiets zal t wel geweest zijn. arm paard

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 21:20

Ik heb me er helemaal niet in verdiept. Ik laat onze paarden ook zeker niet chippen!
Ten eerste rijd ik geen westrijden, althans geen officiele. En het stelen van een paard is waarik woon, vrij lastig!!
Dus, voor mij, niet nodig!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 21:28

bedoelde inderdaad zoals marjolein het zei, al dat gezeik eromheen, verplicht dit, verplicht dat. Ik ben alleen verplicht te leven, meer niet

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 21:51

Lot is gechipt en had nergens last van de rest van onze 8 paardjes ook niet chippen kan vanaf een paar maanden want veulens worden bij verschillende stamboeken niet meet gebrandmerkt maar gechipt.
Ik vind het een goedemanier van 'beveiliging' maar dat het verplicht is vind ik onzin

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 22:13

chippen is nog steeds niet officieel verplicht omdat de heren bovenaan nog steeds niet eens zijn w.b.sommige regels.het zou eigenlijk al wel verplicht zijn ik geloof 15 januari,maar toen was er weer eerst een vergadering ofzo ik heb het daarna niet meer gevolgd,want tink is toch al gechipt ik ga me er verder niet druk over maken,de hele stal is gedaan en ik en de paarden merken er niets van!

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-01 22:18

Maar Iowa is al 11, is het dan nog verplicht?
Want ze is al op oudere leeftijd natuurlijk.
Ik dacht dat het to hun 8ste jaar zou verplicht zijn.
Maar ik laat ze volgende week allebei maar chippen,ookal vin ik dat verplichting ook nix.

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 22:22

volgens mij maakt het niet uit hoe oud je paard is als je wedstrijden wilt rijden moet ie toch gechipt

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 22:32

Ik weet niet hoe he nu is, maar eerst mochten paarden niet voor hun tweede jaar gechipt worden. Jurita is ook gechipt. Ik wou dat ik het nooit had gedaan, ten eerste omdat ik misschien toch geen wedstrijden meer kan rijden en ten tweede omdat ik er tegen ben. En dan ook vooral om de manier waarop het gebeurd. Maar ook omdat het niet natuurlijk is om zo'n ding in een paard te stoppen. En het schijnt dat ze nu al niet meer fraude bestendig zijn. En misschien gaan ze het alsnog afschaffen, want een aantal topruiters weigeren hun paarden te chippen. Razinda laat ik dus mooi niet chippen!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers

cron