Is dit een opgezette klier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Is dit een opgezette klier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 10:07

Hoi,

Eergisteren bemerkte ik bij mijn paard net achter zijn kaak een dikke bobbel, helemaal bevoelt en bekeken, maar verder niks te vinden.
Ik kan de bal overal heen bewegen, erin knijpen erop duwen alles kan en mag.

Een vrouwtje bij ons op stal is 4e jaars leerling homeopaat en die heeft er even naar gekeken en die zei dat het een opgezette klier is.
Ik heb zijn temperatuur opgenomen maar hij had geen verhoging of koorts ofzo.

Nou ben ik zelf altijd heel erg snel met het bellen van de Da maar volgens haar is het echt niet nodig, ik moet het goed in de gaten houden en zodra er iets veranderd wel bellen.

Maar het zit me toch niet lekker.
Het is maar 1 opgezette klier, aan de andere kant heeft hij nergens last van, dat is toch ook vreemd?

Wat denken jullie? Meteen de Da bellen ( ookal heeft hij er echt geen last van geen snot niks)
Of even aankijken?

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:31

Ja dit lijkt idd op een opgezette klier, ik zou het goed in de gaten houden. Het kan ook gewoon zijn dat je paard verkouden is/wordt. Dat temperaturen is goed dat zou ik de komende dagen ook doen.
Bij ons op stal staat ook een paard die regelmatig opgezette klieren heeft maar dan is hij gewoon een beetje verkouden en is er verder niets aan de hand.
Als je paard verhoging krijgt of zichtbaar achteruit gaat in conditie zou ik de da bellen.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 10:43

Ik temperatuur nu twee keer per dag ( dat de ik altijd als eerst als ik iets geks vind )
Zijn temperatuur is gewoon goed.
Hij is ook niet verkouden althans nog niet, ik heb gisteren ook gewoon gereden en hij was gewoon lekker gek en vervelend.

Ik ga het dan maar gewoon goed in de gaten houden, vind het alleen zo gek, zijn hier nog andere oorzaken voor dan verkoudheid?

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:33

verlaging van de weerstand kan het zijn, je paard hoeft geen koorts te krijgen of verkouden te worden. het lichaam is hard aan het werk om de weerstand te versterken, daardoor kan de klier opzetten.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 12:04

Kan ik hem dan nog iets geven om hem hiermee te helpen?
Er zijn zoveel poedertjes en dingetjes om hem hiermee te helpen dacht ik

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:40

kom ik weer aan...staat je paard op kort gras?
zo ja dan kan het een opgezette speekselklier zijn, door het erg korte gras moeten ze meer moeite doen om het eraf te krijgen en gaat de speekselklier opzetten, als je hem op stal zet trekt het vaak weer weg. niet erg en gaat vanzelf over..

insmeren met azijn doet de zwelling verminderen

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 12:42

Nee hij staat niet op kort gras, dat kan het niet zijn, dat weet ik zeker.
Hij komt overdag alleen buiten in een paddock.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:45

dan zou ik t wel in de gaten houden.. kan ook een opvulling zijn van een luchtzak, die zitten ook op die plaats. heb eigenlijk geen flauw idee of dat kwaad kan..
ik zou wel tempoeraturen en t wat in de gaten houden

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 13:52

Ik heb net zo'n vitaminen stoot gehaald, kan ook geen kwaad misschien dat dat ook iets helpt.
En temperaturen doe ik eigenlijk best vaak, gek eigenlijk, ik doe het ook welleens als hij niks mankeerd, gewoon kijken hoe warm hij is.

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:12

Heeft Odess ook gehad toen is ze een tijdje minder geweest. Ik zou er alleen niet in knijpen en doen, wordt de bult alleen aar dikker van! Hij trekt vanzelf weer weg, maar dat duurt bij mijn paard wel lang. Na 2 maanden is de bult nog niet helemaal verdwenen, maar grotendeels wel. Maar verder er vanaf blijven, natuurlijk wel controleren of hij er nog zit, maar niet in knijpen.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 14:33

Dat heb ik ook maar 1 keer gedaan hoor.
Gewoon om te weten hoe het voelt en of ik kon indentificeren wat het was.

Heeft er verder trouwens iemand ervaring met zo'n vitaminen stoot?

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:40

hoooi,

Mijn verzorg paard had een aantal dagen geleden ook opeens zo'n bult precies wat jij beschreef , en de veearts heeft dus ook gezegd dta het opgezette klieren waren, en ze had ook al geen verhoging ofzo, maar met rijden had ze het best wel benouwd merkte ik, en na het rijden kwam er ook snot uit de neus, dus ik denk dta ze misschien wel verkoude is of een virusje heeft of iets dergelijks... Verdrietig maar ik vond het tog raar opeens zo'n bal in dr nek..

ik hoop dat het snel weg trekt, en bij jou paardje ook... veel suc6 dr mee! Haha!

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:28

Hey Newie mijn paard heeft echt precies hetzelfde!!

Sinds een week of 2 zit er een bult net achter z'n kaak bij het begin van z'n hals, het is idd een opgezette (lymfe)klier, mijn paard heeft het idd ook maar aan een kant en heeft verder geen verschijnselen van verkoudheid en ook geen koorts. Ik heb dus ook nog geen DA gebeld.

Hij heeft ook aan de binnenkant van z'n onderkaak aan dezelfde kant als waar de bult zit een beetje wat opgezwollen kliertjes. Ik dacht misschien heeft hij last van kiezen die doorkomen ofzo, aangezien mijn paard 2 1/2 is.

Verder heeft hij bij de training nergens last van.

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:30

Ow en trouwens opgezwollen luchtzak dan zit het meer achter de kaak aan de zijkant van de hals en bij de opgezwollen klier hangt de bult een beetje onderaan de hals net achter de kaak.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:38

Dat is de oorspeekselklier, die kan zich opzetten waardoor het iets heel ernstig lijkt Knipoog Meestal met kouder weer gaat deze klier opzetten.

Sodera

Berichten: 5302
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:41

ik denk idd ook dat dit een oorspeekselklier is, wat goed helpt, heb k van een super goede vak man, is 2 x per dag in masseren met Cole's Liniment, dit kun je gewoon bij de ruitersportzaak halen, dit vinden ze vaak nie leuk maar helpt wel, en als t lang door blijft gaan, jodiomtinctuur halen ( bij bijv DA) en dan 1 x in de week 20 druppels door zijn water heen doen of op een broodje oid( niet vaker doen, en als het over is ook stoppen, als het weer terug is kun je het eventueel n x herhalen!)