Kraken, zin of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Kraken, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 11:30

Omdat ik regelmatig discussies hierover zie in topics die er mijn inziens niet voor bedoeld zijn en ik het toch een erg interessante discussie vind, open ik zelf maar een topic.

Mijn vraag is dus of jullie het kraken van een paard zinnig of onzinnig vinden.

Ik zelf ben absoluut positief over het kraken van je paard en ik zal het ook even uitleggen.

Als een wervelkolom goed werkt zullen alle wervels afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen (= mobiel zijn). Door verschillende invloeden kan een wervel zijn mobiliteit kwijtraken. Bijvoorbeeld door een val, door verstapping, door artrose maar ook van binnenuit. Alle organen zitten in een buikvlies en dit vlies zit weer vast aan je wervelkolom. Als bijv. de darmen geïrriteerd zijn zal uiteindelijk ook de ruggenwervel die verbonden is met de darmen geïrriteerd kunnen worden en zijn mobiliteit kunnen verliezen. Een kraker kan door middel van een korte en heftige impact (de bekende tik met de hamer) de wervel weer de ruimte geven om zijn mobiliteit terug te krijgen en het paard dus zijn optimale bewegingsvrijheid terug geven.
Tot zover de wetenschappelijke onderbouwing.

Daarnaast heb ik het met mijn eigen paardje meegemaakt. Die liep al een aantal maanden kreupel in draf en galop en in stilstand stond ze overwegend nog maar op 2 benen. Rechtsachter en linksvoor ontlastte ze eigenlijk constant.
Na allerlei vage diagnoses en behandelingen die niets geholpen hebben ben ik doorverwezen naar Michiel Schepers. Na de behandeling was ik erg sceptisch. Het was zo’n korte behandeling en naar mijn gevoel deed de beste man maar wat. Maar de volgende dag stond mijn paard voor het eerst sinds 4 en een halve maand weer gewoon op 4 benen. De eerste dagen hebben we alleen gestapt en daarna zijn we weer rustig conditie en spieren op gaan bouwen aan de longe. En tot mijn verbazing draafde en galoppeerde ze toch echt weer goed. Daarna het rijden weer opgepakt en ook toen bleef ze goed lopen.
Dit is dus mijn persoonlijke ervaring wat betreft het kraken.

Als je mij vraagt of ik geloof dat een kraker een verschoven wervel recht kan zetten dan denk ik dat dit niet kan. Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen maar als ik logisch denk en naar het skelet van een paard kijk dan lijkt dat mij onmogelijk. Alleen al omdat het mij onmogelijk lijkt dat een wervel scheef staat. Dan moet je paard mijn inziens echt verlamd zijn en niet ongelijkmatig of licht kreupel. Maar zoals ik al zei kan ik dit niet onderbouwen maar er zijn hier vast wel mensen die dat wel kunnen. Dus barst maar los!

Temeraire

Berichten: 3529
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:08

Ik weet niet of ik het echt kan onderbouwen, maar ik ken een paard dat al drie weken heel erg last van zijn nek had, hij kon hem bijna niet optillen, en hij liet telkens zijn oogwit zien, dus hij had echt pijn. Hij kreeg voor twee weken pijnstillers, maar het werd niet beter.Toen zijn ze met dat paard naar een hele goede dierenarts geweest (dezelfde man als die paardenarts is van het nederlands olympisch team), ik weet zo zijn naam niet meer, maar daar is het paard zijn hals op de foto geweest, en toen bleek dat er een wervel verschoven was, en het zat op een goede plek, tenminste dat had hij gezegd, dus konden ze het ook weer recht kraken. Met 2 van die rubber hamertjes. 1 hamertje zetten ze op de wervel, en met het andere hamertje slaan ze het recht.
En het heeft geholpen. Niet lang daarna, dezelfde dag nog, had het paard nergens meer last van. Ze zeiden dat hij gelijk wel weer belast kon worden. En nu, een week later, loopt ie al weer zowel rond aan de teugel als in de oprichting zonder problemen. Terwijl hij eerst echt stond te kreperen van de pijn.
Maar die dierenarts heeft wel gezegd dat het nu recht te kraken was omdat het een 'standaard' verschuiving is die goed te verhelpen is. De wervel kan ook zo verschoven zijn dat het iets beschadigd heeft, of dat het paard er een hernia van krijgt, en dan kan je het niet zomaar recht kraken. Dan ben je wel maanden verder, als het al ooit goed komt, zeiden ze.
Dus ja, ik denk dat in zo'n geval kraken wel goed is. het paard is nu echt van zijn lijden af zeg maar.
En die dierenarts van het olympisch team weet vast waar hij mee bezig is.
Dus ik denk dat kraken wel kan helpen, als dus alleen een wervel verschoven is, zonder dat er iets beschadigd is geraakt.
maar je moet niet te snel naar kraken grijpen, want het is natuurlijk wel ingrijpend, het moet wel zo zijn dat er niets beschadigd is, anders kan je het denk ik wel erger maken. En dan is er denk ik ook meer onderzoek nodig en een speciale behandeling waar kraken misschien wel gebruikt wordt, maar dan als deel van de behandeling.
Sorry voor mijn lange verhaal Bloos maar ik hoop dat je er wat aan hebt

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:08

Als je mij vraagt of ik geloof dat een kraker een verschoven wervel recht kan zetten dan denk ik dat dit niet kan.


een wervel kan wel degelijk scheef staan, mijn opa is giropraktiker(of hoe je dat ook schrijven moet en kraakt ook botten (bij mensen)

Ik zat een keer voor het stappen op het station voor het bankje (mijn vriendinnen zaten er op en zat vol) toen de trein kwam wou een vriend van me me optrekken aan mn hand en liet me toen voor de grap weer los, hierdoor knalde ik (niet eens zo heel hard) met mijn nek tegen de rand van het bankje (staal/ijzer???) ik voelde het wel maar deed niet echt super zeer dus ging gewoon stappen, volgende morgen ontzettend last van mijn nek en hoofdpijn, weken zo gelopen met de gedachte het gaat wel over, toen kwamen mijn opa en oma op visite en toen zij ze dat ik mijn hoofd scheef hielt (niemand was het opgevallen ikzelf had het ook niet in de gaten) en toen zei ik dat ik last van mn nek had, mijn opa gevoeld, hij drukte op de wervel zelf, wervel voor wervel bij 1 keer (zacht) drukken deed het zoooo ontzettend pijn, die wervel was dus verschoven, hij heeft toen mijn nek gekraakt en het was gelijk over!!! Dus ik denk dat dit bij een paard net zo werkt! en dat je een paard wel degelijk kunt kraken

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:10

Krakers doen niet alleen de ruggenwervel. Mijn paard hebben ze laatst gekraakt in z'n rechterhals en in z'n rechterschouder.
Ik weet ook zeker dat het helpt. Hoe veel lucht het al op als er bij jezelf al eens iets knakt, wat niet 'lekker' zat.

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 00:18

Ik heb al drie jaar last van me rug, door een val van een paard, en had 5 wervels iets verschoven en geloof me het is geen pretje en heb er nog steeds last van. Ben gekraakt en het heeft wel wat geholpen, helaas zijn mijn spieren door het te lang doorlopen hiermee zwaar geirriteerd geraakt. Dacht namelijk ach ja als je op je rug valt heb je ook wel een beetje last. Kan me dus wel voorstellen dat het bij een paard wel oplucht. En je verdere narigheden kunt voorkomen.