Ook met normaal hoofdstel longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Ook met normaal hoofdstel longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 18:02

Kom ik weer.Ik vroeg me af of je ook je paard kan longeren met een gewoon hoodstel of halster om?Of moet je persee een longeerhoofdstel kopen.Want ik vind longeer spullen wat prijzig.En wil graag als het kan met hoofdstel of halster longeren.alleen een longeerlijn aanschraffen


[edit ellende: titel verduidelijkt]


casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:05

uiteraard!!

wie doet dat nu niet..aan een gewoon halster bevestig je de knip aan de zijkantring en bij een hoofdstel de klip door de ene kant van het bit,achter de oren langs en dan aan de andere kant van het bit,of beter nog een tussenstukje erbij kopen,die zijn echt niet duur!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

krummel

Berichten: 1150
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:32

Precies waarom zou je al die longeer'troep' kopen als het helemaal niet nodig is ik longeer altijd met halster heeeel soms met hoofdstel


          :¨·.·¨:
          `·.
          Crumble


Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:41

Tuurlijk kun je met een hoofdstel longeren, lees het boek eens van Lammert Haanstra, daarin staat precies uitgelegd hoe je moet longeren en hoe je de longeerlijn dan kan vastmaken.

Ik kan je sowieso een goed paardenboek aanraden in de zin van "hoe verzorg ik mijn paard". Daar staan heel veel handige tips in en hoe je een paard moet verzorgen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:41

ik ken eigenlijk niemand die echt een kaptoom heeft... iedereen die ik ken longeert gewoon met hoofdstel.


DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:42

ik longeer alleen maar met een normaal hoofdstel

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:46

Ikke ook Knipoog

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:25

Lees eens het boekje van Lammert Haanstra . Een cursus van hem volgen is ook de moeite waard

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:26

ik longeer ook altijd met gewoo hoofdstel of halster Lachen

    06-03-1997 Peppertree 15-06-2004, Rust zacht
Use B+10
Zazou B+11, L1+13, L2+14

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:28

_Liesje_ schreef:
ik longeer ook altijd met gewoon hoofdstel of halster Lachen

Ik ook

:brr:

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:50

Longeer ook altijd met een gewoon hoofdstel, zomaar met een halstertje longeren vind ik persoonlijk niet zo'n aanrader tenzij je een enorm braaf paardje hebt.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:50

Ik longeer ook altijd met een gewoon halster hoor...
Waarom al die dure zooi kopen als het zo ook gewoon kan Knipoog

    If you can dream it, you can do it ...

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:01

natuurlijk kan dit!
en als je paard probeert weg te lopen langs de andere kant( waar het bit ring vrij is ) dan kan je zon tussenstukje kopen( heb dit ook en helpt goed:))
of gewoon je longeertouw eens rond het hoofstel doen( als je snapt wa t ik bedoel=>wordt veel gedaan

groetjes....

You're just a sad song with nothing to say

Princess ♥

Chippp
Berichten: 251
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:51

Ja, daar heb je echt geen 'longeerhoofdstel' voor nodig.

Aan je halster kan je gewoon aan de onderste ring, of aan de zijkant.
En bij je hoofdstel door de binnenste bitring heen en dan aan de buitenste vast.
Als je paard erg sterk is, kan je ook door de binnenste bitring, over het hoofd, achter de oren en dan aan de buitenste bitring vast. Zo heb je veel meer te vertellen. Maar let op, je werkt zo best scherp in!
Of een knoop op ongeveer 15 cm, Verward of meer of minder ik weet het niet hoor even uitproberen Lachen, afstand van de klip van je longeerlijn en dan door beide bitringen heen en achter de knoop vast. Als je het niet snapt (kan k begrijpen Tong uitsteken) moet je het nog maar even vragen..
En je kan ook nog.. door je binnenste bitring, door je hoge neusriem, aan de voorkant van het bakstuk, en dan achter de knoop zo heb je niet zo veel druk op het bit.
Heb je een lage neusriem, kan je de klip van de longeerlijn gewoon aan het bit en aan het 'ringetje' van je neusriem tegelijk klikken.
Zo, genoeg manieren hè Haha!
Ik zou alleen geen longeertussenstukje gebruiken, die heb je echt niet nodig hoor! en die zit ook een beetje vreemd, kijk maar eens hoe die zit als er een beetje druk op staat, dan heb je alleen druk op je buitenbitring.

Haha veel plezier met alles uitproberen Lachen

'

Sabbientje

Berichten: 4679
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:43

Ik heb niet eens een speciaal longeerhoofdstel of kaptoom en gebruik dus altijd mijn rijhoofdstel.
Ik gebruik nooit een halster, maar dat komt omdat mijn paard me dan laat skieën. Haha!

IK heb het boek van Lammert Haanstra ook gelezen.
Heb er veel tips uitgehaald over het longeren en ben dat nu op verschillende manieren op mijn paard aan het uit proberen.

Zoals bijvoorbeeld een ring afzetten (Wij longeren namelijk in een 20x40m bak)dit helpt tegen het skieën en Ronnie let ook veel beter op.

Ben zelf ook niet zo'n fan van zo'n tussenstukje, omdat je dan vaak op de buitenbitring inwerkt.
Ik deed eerst de longeerlijn door de binnenbitring, over het hoofd en dan aan de buitenbitring. (dit ook weer voor het ski gevaar)

Tegenwoordig gebruik ik een van de methoden van Lammert Haanstra.
De longeerlijn 1 slag om de binnenbitring en dan onder de kin vastmaken aan de buitenbitring.
Kan dan voorzichtig inwerken aan de binnenkant en trek als het paard er van door gaat toch niet het bit door zijn mond.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:19

Die bitstukjes zijn ondingen. Je trekt alleen de buitenste bitring tegen z'n hoofd aan en ze zijn nog eens veel te zwaar ook waardoor de boel gaat bungelen en klapperen en je onrust krijgt.
Als ik longeer heeft hij altijd een hoofdstel om, hoe ik de lijn vastmaak wisselt. Als ik "slinger" heeft hij vaak niet eens een halster om, maar wij hebben een helemaal afgezette cirkel.

Nulla tenaci invia est via

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:10

doe het altijd met een hoofdstel of een halster als hij vrij heeft en zelf een beetje mag beslissen wattie gaat doen Haha!
ik longeer altijd met pessoa, dus dan heb je de pessoa aan je bitringen vast en mijn longeerlijn zit aan de ene kan vast en door de longeersingel heen gehaald voor meer stelling

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:16

krummel schreef:
Precies waarom zou je al die longeer'troep' kopen als het helemaal niet nodig is ik longeer altijd met halster heeeel soms met hoofdstel

Verward

Omdat je longeren ook kan zien als onderdeel van je training.... Gewoon in de rondte slingeren heeft in mijn ogen totaal geen nut, goed longeren heel veel *LOL*

Cobs kijken? De hengsten doen het ook weer !!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:22

Topcob schreef:
:?

Omdat je longeren ook kan zien als onderdeel van je training.... Gewoon in de rondte slingeren heeft in mijn ogen totaal geen nut, goed longeren heel veel *LOL*


Ben ik het helemaal mee eens. Neemt niet weg dat je 'nuttig' longeren wel met een gewoon hoofdstel kan doen. Maar niet met een halster dus. Ik hoorde trouwens ooit dat je als je met een halster longeert, niet verzekerd bent. Weet iemand of dit waar is?

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:24

ik longeer meestal gewoon aan een halster. Dat je aan een halster je paard niet kunt trainen vind ik namelijk onzin
Als ik niet aan t halster longeer, longeer ik met het hoofdstel waar ik ook mee rij

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:24

Tuurlijk, ging mij even om de longeer'troep'

Cobs kijken? De hengsten doen het ook weer !!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:58

Als ik alleen met een halster longeer, dan laat ik 'm vaak wel heel veel overgangen en tempowisselingen maken, puur op m'n stem en op lichaamstaal, dan heeft hij na een half uurtje het schuim tussen z'n reet staan, noem dat maar niet werken...

Nulla tenaci invia est via

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:13

aan een halster moeten ze ook werken, maar anders dan dat je ze bijzet.
willem laat ik ook tempowisselingen en veel overgangen maken aan het halster, maar hij loopt niet in de juiste'krul' waar k hem met pessoa wel in train.
het zijn 2 verschillende soorten trainingen en geen van beide zijn minder waard.

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, YandexBot en 22 bezoekers