Hoe lang kan zadel mee gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Hoe lang kan zadel mee gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 18:02

Hoe lang kan je doen met je zadel. Wanneer weet je of je hem weer op moet laten vullen.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:08

een zadel gaat heel erg lang mee als het goed onderhoudt kan het wel 15 tot 20 jaar mee gaan zonder dat het er schandalig uit ziet. (mits het van een goed kwaliteits merk is, goedkopere merken gaan vaak veel minder lang mee bij dagelijks gebruik)

ik laat mijn zadel ongeveer 1 keer per jaar helemaal nakijken en houdt thuis goed in de gaten of de ligging nog goed is. het laten nakijken van je zadel is nodig omdat je vaak zelf dingen niet ziet, die een zadelmaker wel ziet, bijvoorbeeld dat je zadel op de kussen scheef is of ietss dergelijks.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:09

Een goed zadel kan wel een mensenleven of nog langer mee.

Opvullen wordt bepaald door hoe of het zadel op het paard ligt.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:24

Van oudere merkzadels zie je soms zadels van wel 30 jaar oud. Tegenwoordig wordt dat wat lastiger, want het looien van het leer gebeurt nu iets anders waardoor het leer iets minder slijtvast is (milieunormen en mensen houden vaak van zachter leer tegenwoordig). Hoe zachter het leer, hoe minder slijtvast vaak. Maar de huidige zadels van Stubben moeten de 25 jaar nog wel halen denk ik. Maar bijv. Hulseboschzadels zijn van veel zachter leer gemaakt en dat ziet er toch sneller lelijk uit. Zo ook met Kieffer, of Forrestier, of Lemetex, of Anky.

Opvullen hoeft soms in geen jaren te gebeuren. Of een zadel scheef is kun je met een beetje oefening zelf ook zien (heb het geleerd van een zadelmaker), maar juist aan een beetje kennis van zaken schort het bij veel mensen (ook zadelmakers, je ziet steeds vaker zadelprutsers).
Het probleem van tegenwoordig is dat mensen wel een goed zadel willen kopen, maar dat er te weinig goede zadelmakers zijn om een zadel te leveren waar je ecth je levenlang mee doet. Vaak moet na een jaar of wat er toch weer een ander zadel gekocht worden terwijl een echte vakman met juist opvullen heel veel kan. Ook zijn mensen meer weggooierig geworden, kleur uit de mode, hup nieuwere kleur (of model)

Bij goed onderhoud en toch intensief gebruik kan een zadel heel lang meegaan. Ik ken een voorbeeld van een Pagonyzadel wat al zo'n 15 jaar oud is (is verder geen prettig zadel). Verder heb ik wel oude Stubbenzadels en Kieffers gezien van meer dan 25 jaar oud.
Laatst bijgewerkt door germie op 04-10-04 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:26

Ik ken iemand, die is al wat ouder, om het zo maar te zeggen Tong uitsteken,
en ze heeft een zadel van 30/35 jaar oud, en daar is ook zolang mee gereden! Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:30

Ik heb thuis een Daaleman liggen van 40+ jaar oud. Knoerthard en oerdegelijk. Het ding past van geen kanten, maar anders zou ik er zo mee durven rijden, mankeert niks aan. Mijn Stubben springzadel is ook de 25 jaar al gepasseerd, ook nog prima bruikbaar. Mijn dressuurzadel is inmiddels ook al weer 8 jaar oud en ziet er nog super uit.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 19:20

Ik heb die van mij 11 jaar geleden bij het kopen van mijn pony gekregen. Ik gebruik hem nu voor mijn nieuwe paard. het is een kieffer.