Hoe tinker op conditie brengen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Hoe tinker op conditie brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 08:36

Ik ben in afwachting of hij door de keuring komt, aangezien hij nog weinig conditie heeft is mijn vraag: Hoe hebben jullie je tinker op conditie gebracht, hoeveel minuten per dag welke gangen etc. wie kan mij helpen?
En hoe kan ik hem het beste laten galopperen, hij snapt dit nog niet zo heel goed.

Het gaat om een tinker die de basis kent en die verder nog een boel dingen, qua rijden, moet leren.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!


jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:16

Allereerst leuk dat je en tinker koopt.

Ik heb de mijne 2 en half jr geleden zadelmak gekocht. Ze was toen 7jr oud.
We hebben er een jaar over gedaan om een goede conditie op te bouwen en rij-technisch lekker te rijden. Ze was toen klaar voor haar eerste endurance waar we een aanmoedigingsprijs hebben gewonnen.

Ik heb langzaam opgebouwd en ben veel buiten gaan rijden in groepsverband. Ga eerst stappen en draven en laat je tinker wakker worden voor het been.(makkelijker gezegd dan gedaan)
De galop komt wel en ik heb les genomen omdat iemand van de kant het allemaal beter ziet.
Wees vooral geduldig en zie er de humor van in dat het met een tinker allemaal iets anders gaat als met andere rassen,alles komt wel goed en dan heb je een toppaardje is mijn ervaring.

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 10:36

Dat wil ik in het begin vooral ook doen lekker rustig aan, aan elkaar wennen, ik zal hem moeten leren kennen en hij mij. Hij is ook net 7 jaar Knipoog ik wil als alles goed gaat volgend jaar september met het wedstrijd seizoen meedoen bij ons op de manege (zijn gewoon onderlinge wedstrijden b proefjes en zo) ik hoef niet meteen eerste te worden maar hoop wel dat hij dan netjes de stap draf en galop kan. Mocht dan niet gaan dan wacht ik nog een jaartje. De humor zit er al behoorlijk in hoor! Alleen al het idee dat je op zo'n mooi prachtig "groot" paard zit met de wapperende manen Knipoog dat had ik me ook al bedacht dat het allemaal wel iets anders gaat dan met de "normale" warmbloed paarden Haha!

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 11:38

Altijd leuk die onderlinge wedstrijdjes doe ik ook en we bakken er niets van Haha! Haha! Haha! ,maar het is wel gezellig.
En als wij de bak in rijden staat het publiek op de banken........ Schijnheilig

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 12:30

hahaha ja dat denk ik bij ons ook, hij komt even tijdelijk op een andere stal te staan, maar zodra hij op de manege komt Haha! Haha! iedereen is er al benieuwd naar. Ik moet denk ik ook een bordje ophangen: Verboden snoepjes te geven. Omdat tinkers en vooral hij er niet te veel van mag hebben. Anders wordt hij dadelijk nog ziek, omdat ik er ook eentje ben die de paardjes graag verwend Haha! . Hij krijgt nu al gehalveerd voer, omdat hij aardig de breedte ingaat Haha! Haha!

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!


Belle_Sweety

Berichten: 79
Geregistreerd: 02-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:57

Scheve mond Ja...hoe breng je een Tinker op conditie... Haha! Ik heb ook veel moeite met de mijne gehad! Knipoog Gewoon elke dag lekker rijden, lekker in beweging en bouw het zo rustig op... Lachen Ga bijvoorbeeld de ene maand zoveel uur rijden, en als je paard dat goed volhoud, probeer je er nog een beetje bij enzo... Knipoog En geef hem gezond te eten, en geef hem ook te eten wat hij binnen moet krijgen! Lachen Weet je dit niet zeker, vraag het dan even aan je veearts... Knipoog Maar gewoon lekker rijden en gezond eten is het belangrijkst vind ik hoor! En met de galop...tja...Longeer hem eens, leer hem zo de galop eens! Scheve mond Ik snap niet helemaal hoe je dit moet plannen enzo, want mijn Belle had helemaal geen moeite met galop, als je begrijpt wat ik bedoel! Tong uitsteken Maar dit is mijn mening, hopelijk kan je er wat mee!

-xxx- [/u]

.:. I Lovers Belle .:.
.:.'Kip...het meest veelzijdige stukje vlees, KIP!' He Lilly!? Tong uitsteken.:.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:29

hey het gaat je echt lukken met de aankoop van chester hè?

ik ben met Gam erg veel buiten gaan rijden, rustig opbouwen en veel stappen. wat dat betreft heb je het seizoen niet echt mee maar rustig longeren helpt ook toch?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:35

Lekker buiten rijden en veel stappen iid. Longeren en in de bak kan ook goed. Ik doe sinds kort NH met Belle en dat is erg leuk Ik kan merken dat zei het ook erg leuk vind.
Dressuur ben ik nu langzaam aan het opbouwen. Elke keer een half uurtje wat ik wil uitbouwen tot een uur. Galop ben ik nog niet mee bezig. Buiten op de zandweg doet ze het wel maar in de bak niet. Ze heeft nog erge moeite met rechtsom. Dus we blijven gewoon oefenen

21-5-2010 Luc geboren!

Belle_Lover

Berichten: 10
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Ja...ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:37

Knipoog Ik ben het er eigenlijk wel mee eens wat Noekkie_Ikke zegt... Tong uitsteken Maarja ik heb daar geen problemen mee, want mijn Belle is in topcondititie!

.:. I Love Belle .:.
.:. I Love Tinkers .:.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:38

hihi populaire naam Belle Haha!

21-5-2010 Luc geboren!

Belle_Lover

Berichten: 10
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Ja...ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:40

Jah viel mij ook op! Ik heb helaas nog geen foto's van haar, maar die komen eraan! Haha! Jouw Belle is mooi!

.:. I Love Belle .:.
.:. I Love Tinkers .:.

Purtje
Berichten: 277
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:42

als je je paard zijn conditie wil verbeteren 's ochtends een half uur stapmolen / aan de hand stappen 's middags rijden en 's avond weer een half uur stapmolen / aan de hand stappen en dit kun je dan uitbouwen toto 's ochtends longeren en alles steeds langer te doen. Werkt trouwens bij friezen ook erg goed

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:46

Belle_Lover schreef:
:)* Jah viel mij ook op! Ik heb helaas nog geen foto's van haar, maar die komen eraan! Haha! Jouw Belle is mooi!


Bloos dank je. Ben erg benieuwd naar jou Belle en die andere Belle ook Haha! Eigenlijk alle tinkers wil ik wel zien Bloos! Tong uitsteken

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 07:51

Pellie schreef:
hey het gaat je echt lukken met de aankoop van chester hè?


Ja, hij wordt volgende week woensdag (13 oktober gekeurd) ik vind het super spannend Nagelbijten / Gniffelen

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:08

hmm toen ik rover net had was hij nog niet zadelmak. Toen ik daarmee begon was meneer elke dag al na 5 minuten zeiknat en moe. Ondertussen heeft hij voor een tinker een goede conditie. Je moet het allemaal gewoon rustig opbouwen, wanneer hij het volhoudt de volgende keer iets langer doorgaan. De galop lukte bij ons eerst ook niet, ik ben vooral buiten, op lange paden, voor het eerst gaan galopperen (in het begin een beetje in de galop laten vallen) en dat ging heel erg goed.
Verder let ik inderdaad goed op wat meneer eet, want voor je het weet zijn ze te dik Lachen

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 10:46

Ja dat zie je bij Chester ook al Haha! zijn voer wordt nu al gehalveerd tot 1/2 kilo brok per keer ( hij wordt 2 x per dag daar gevoerd) en verder staat hij ook op de wei en krijgt daar kuil. Maar ik denk dat dit als hij bij mij komt wel iets meer wordt omdat hij bij mij ook meer moet lopen.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:37

sylke had (en heeft nog niet 100% hoor) niet echt veel conditie.
en ze was lekker onbuigzaam, en stilstaan was ook niet haar favoriete ding.

ik ben gewoon als een tinker gaan denken, ach het komt vanzelf wel als we maar ons best doen... dus ging ik lekker veel buiten rijden, want dat vonden we allebij leuk, in de bak was nog erg moeilijk.
lekker veel stappen en heel conseqent blijven, en niet te veel moeilijke dingen doen.
nu vind ik het leuk om sylke op mijn stem te rijden, en na een tijdje (en ik heb niet eens zo heeel erg hard geoefend) kon ze als op mijn stem aanstappen,draven, en soms ook galloperen.
ze kan zelf stilstaan op stemcomando! (alleen nog niet zo heel lang, en als er iets spanends is kan je natuurlijk beter blijven stappen Knipoog )

dus lekker proberen, en dan komt het vanzelf, ik heb altijd kwpners of nrps ponys (of iets in die richting) gereden, en ben super blij met mijn rustige tinkertje, maar het trainer is wel heel anders! (ik vind het leuker!)

suc6!

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:12

het trainen is zeker anders Haha!

maar wat je zegt, als ze meer moeten doen worden ze vanzelf beter qua conditie en uiterlijk. en de wintertijd komt aan dus ze gaan de slanke kant weer op Lachen

13 oktober? oeh spannend inderdaad!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 08:00

ja nog een paar nachtjes slapen Knipoog ik denk dat ik gewoon rustig aan ga beginnen en dan iedere keer weer ietsje meer, lekker buitenritjes maken.
Als je alleen stapt en af en toe een klein stukje draaft zou je dan wel ongeveer een uurtje naar buiten kunnen? en dan iedere keer wat meer draven, misschien een keer een galopje proberen en dit zo opbouwen?

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:30

oh jawel hoor, dat uurtje heb je zomaar te pakken. wij deden hier al snel ritten van 3 uur maar dan was mijn eigen kont ook al gaar haha. en bij gam heb ik nu het verschil in voer gemerkt. hij kreeg altijd voer waar de energie op lange termijn vrij kwam en ben even over gegaan op een ander merk. ik kon het laatst al merken op een rit van 1.5 uur dus ben weer snel overgegaan. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:09

Heel veel stappen!
Hier krijgen ze een bere-conditie van!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:33

en veel bergjes lopen, dat is ook goed voor de spieren.

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:17

moet je wel bergjes hebben hè? Tong uitsteken

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:39

owjah Tong uitsteken dat ik wel handig Haha!

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-04 08:14

Aah bij ons hebben ze bergjes Knipoog in het heuvelige limburg Haha! hebben ook een lekkere lange galopberg. hahah galopberg op, galopberg af, galopberg op..... veel bergjes zei je draaakje ??? Haha! Haha!

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers