Spieren kweken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Keeva

Berichten: 4127
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Spieren kweken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 19:47

Ik heb een vraag, ik ben met m'n tinker Keeva pas naar de keuring in Uden geweest en kreeg daar te horen dat ze heel mooi rastypisch was, maar te schraal was en te weinig spieren had. Dat "schraal" was voor mij geen verrassing, haar veulen is pas van haar af en dat heeft haar behoorlijk leeggetrokken. Tja, en die bespiering, ik rij eigenlijk alleen maar recreatief met haar.

Maar omdat de jury eigenlijk best enthousiast over haar was, en ze - als ze dikker was en wat gespierder - zeker wel in aanmerking zou komen voor een eerste premie (kreeg nu een mooie tweede), wil ik volgend jaar toch graag voor graadverhoging gaan.

Maar mijn vraag is nu : hoe kweek ik spieren bij haar !? In het juryrapport stond dat haar hals, rug en achterhand armbespierd waren. Maar hoe kan ik - als recreatief ruiter die eigenlijk alleen maar bosritten maakt - spieren kweken bij m'n paardje ? Haar regelmatig in zijwaartse stelling laten lopen zal haar halsspieren wel steviger maken, maar de rest ?

Ter verduidelijking hier een recente foto van Keeva.

Afbeelding

Haar hals is hier natuurlijk niet goed op te zien, maar dan hebben jullie enig idee om wat voor type paard het gaat.

Alvast bedankt voor jullie tips !

Groetjes, Irene

;-)


Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:01

Longeren met bijzet werkt prima. Als je er de tijd voor hebt kun je haar gerust een keer of 5 in de week 20 minuutjes longeren, en daarnaast gewoon doen wat je normaal ook doet. Ook nog eens goed voor haar conditie! Veel paarden worden op deze manier keuringsklaar gemaakt. Je begint er dan het liefst 2 maanden voor de keuring mee, maar in 6 weken kun je ook goede resultaten behalen. Als je er nu al mee begint, en volgend jaar pas naar de keuring hoeft kun je al met een paar keer in de week longeren beginnen.
En misschien tijdens het buitenrijden ook wat dressuurmatiger werk gaan doen? Stukken aan de teugel laten draven, waarbij je mooi de hals laat welven (dus geen wedstrijdhouding, liefst wat ronder en lager) is goed voor de bespiering van de hals en veel (schijn)overgangen rijden en tempowisselingen is goed voor de bespiering van de achterhand, en allebei zijn ze ook goed voor de rug. Hoop dat je er wat aan hebt! Succes OK dan!

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 08:18

ik zou je aanraden om veel te longeren met de pessoateugel,
op de "lang en laag"stand.
op deze manier ontwikkeld een paard de bovenlijn (hals, rug en achterhand)heel goed.
ik heb mijn Paard veel gelongeerd op deze manier, en het is echt een hele goede manier om spieren te ontwikkelen!
Veel succes ermee!

geen paard mooier dan de Arabier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:07

Balkjes draven en kleine serrie's sprongetjes kunnen ook voor sterkere spieren zorgen.
Maar ik weet niet of dat een optie is voor jouw paardje.
Voor de rest is zoals al gezegd longeren erg goed met touwtjes (slof) of pessoatuig.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:01

ikzelf ben meer een voorstander van een pessoateugel omdat je daarmee de achterhand goed onder laart brengen,
met een slof o.i.d. vraag je je paard alleen maar naar beneden.
pas als de achterhand goed aan het werk word gezet krijg je een mooi ontwikkelde bovenlijn.

geen paard mooier dan de Arabier!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:35

Zoals Joepje ook zegt. Ga óf aan de longe óf ohz de achterhand sterker maken. Zodra die goed ontwikkelt gaat de bovenlijn (en dus ook de hals) mee.
Met goed longeren kan je binnen 2 maanden een groot verschil krijgen.

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:17

Al het bovenstaande Tong uitsteken plus dat je als je bosritten maakt vast ook bergjes of hellingen tegenkomt, je haar als je een helling afgaat een paar passen achterwaarts laat lopen, dit is ook een heel goede oefening *LOL*
Ik vind t trouwens een mooi paardje Knipoog

'What doesn't kill you, makes you smaller.'

~ Mario


[ITP] Mijn gouden Trakehner-mannetje @ zonnige fotoshoot

samenanita
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:24

allemaal met het bovenstaand eens......
wil alleen ff kwijt dat ik het een heel mooi dier vindt
succes ermee

wanneer heb je voor het laatst iets nieuws gedaan?

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:41

Bij het traineen van de spieren gaan altijd cellen stuk. Deze hebben tijd nodig om te herstellen zodat ze daarna ook weer sterker aangemaakt kunnen worden. Om dus een goed effect van je training te krijgen, betere spieropbouw, moet je er zeker voor zorgen dat de spiercellen optijd kunnen herstellen.

Als je het paard elke keer dezelfde arbeid geeft (dus bijvoorbeeld longeren met touwtjes/pessoatuig) wordt je hersteltijd korter wat dus je prestaties omhoog brengt. Als je de herstel tijd te kort houd, gaan je prestaties niet omhoog of gaanjuist omlaag. Om dit te voorkomen moet je ervoor zorgen dat je het paard niet overbelast. Goed uitstappen is ook zeer belangrijk aangezien er bij training melkzuur gevormd word wat tot verzuring van de spieren (kan) leiden!

Om de spierkracht te trainen kun je korte sprintjes trekken, heuvel op en af rijden of het paard iets laten trekken.

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:47

Buiten kan je ook prima de spieren trainen! Veel heuveltjes rijden en bijv. wat endurance training gaan doen voor uithoudingsvermogen, dan worden de spieren automatisch sterker.
Voor alles geld, rustig opbouwen. Zoals ik hier lees 5x longeren dan gaan mn haren overeind staan! Als ze dat niet gewend is zal ze ten eerste veel spierpijn krijgen, ten tweede er na 2 weken helemaal op uitgekeken zijn en ten derde is het erg belastend voor de benen.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:04

ik denk ook dat je paard zich gauw gaat vervelen als je alleen maar 5x in de week longeerd.
doe veel afwisselend werk met je paardje, dan hou je het voor jullie allebei leuk!
Want niets is vervelender (voor jou èn je paard) als het een gestresste boel word, er staan in dit topic veel nuttige afwisselende tips waar je denk ik wel veel aan hebt, vooral het buitenrijden,bergje op bergje af, is heel goed, en ook nog eens heel leuk voor jullie allebei!
veel succes! OK dan!

geen paard mooier dan de Arabier!

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:21

Longeren en dan steeds meer opbouwen
en ook met rijden steeds meer opbouwen

zo ben ik het nu aant doen, gewoon rustig opbouwen
het heeft geen haast ,.. en ik zorg ervoor dat we het beiden leuk blijven vinden

succes, xx renee

Keeva

Berichten: 4127
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 19:24

Dank jullie wel allemaal voor jullie lieve en goede tips !! Hier heb ik zeker wat aan, ik zal Keeva regelmatig gaan longeren met de pessoateugel, en daarnaast onze gebruikelijke buitenritten, maar dan wat meer bergjes en heuveltjes in de route inplannen ! Ik zit vlakbij de bossen (Keeva staat aan huis) dus dat moet zeker lukken ! Ik hou jullie op de hoogte !! En leuk dat iedereen zo z'n best doet om ons te helpen ! OK dan!

Groetjes, Irene

;-)

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:15

bergjes galoperen, door het mulle zand crossen ed zijn super manieren om achterhand te trainen.. Als die wat sterker is zou ik ook gaan dressuren met der zodat ze ook leert der rug te gebruiken, der nek spieren bovenop! traind en der achterhand bter bij zet waardoor ze ruimer word in het voorbeen wat ze ook graag zien op de keuring!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:17

...veel overgangen maken!...en voor de rest kan ik me alleen maar aansluiten wat ze hierboven zeggen!


joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:19

M3isSi3j schreef:
bergjes galoperen, door het mulle zand crossen ed zijn super manieren om achterhand te trainen.. Als die wat sterker is zou ik ook gaan dressuren met der zodat ze ook leert der rug te gebruiken, der nek spieren bovenop! traind en der achterhand bter bij zet waardoor ze ruimer word in het voorbeen wat ze ook graag zien op de keuring!



door het mulle zand crossen natuurlijk niet te vaak doen,
anders krijg je zeker weten peesblessures!

geen paard mooier dan de Arabier!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:26

joepje schreef:
door het mulle zand crossen natuurlijk niet te vaak doen,
anders krijg je zeker weten peesblessures!



haha nee idd.. moet je opbouwen en heel veel over het harde stappen en daarna ff uitdraven..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 00:34

Trainen, paard van achteren naar voren rijden. Maal opvangen, instellen, aan de teugel, wijken, en heel veel overgangen rijden.
Beetje springen in uitjes, een keer schouderbinnenwaarts en dergelijke.
Maar dan niet altijd naar buiten gaan ook een keer in de bak.

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:08

misschien dat je haar buiten ook nageefelijk kan rijden zo af en toe en een beetje verzamelen?
kruip eens een half uurtje tussen door in de bak voltejes enzo en moet je dan zien....
balkjes en longeren is ook allemaal prima als je haar de spieren laat gebruiken op wat voor manier dan ook komt het wel in orde
veel plezier en suc6


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers