Herken jij een gezond paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Herken jij een gezond paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 10:17

Naar aanleiding van [PP] Herken jij een ziek paard?

waarin ik schreef:

Margreet schreef:
Wat me wel eens opvalt is dat er ook een boel mensen zijn die enorme moeite hebben om een gezond paard te herkennen. Die zien in ieder dingetje een reden om rustig aan te doen, veel geteut en vooral niet te hard werken, want stel je voor... Ach gut
Ieder z'n ding hoor, maar of dat voor het paard nou zo leuk is... Bovendien zijn die softe beesten meestal niet de prettigste in de omgang Lips are sealed


Hoe voorzichtig (of tuttig Knipoog ) ben jij met je paard?

Nulla tenaci invia est via


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:21

Ik denk dat ik dat wel kan Haha!
Ik ben iemand die alleen naar middeltjes grijpt als het er ècht ernstig uitziet. Ik zal nooit voor een keer kuchen naar de kliniek rijden ofzo Haha! .
Evita heeft een stofallergie, en die heeft dan wel eens periodes dat ze veel snot heeft of wat moet hoesten. Maar heb daarvoor nog nooit een DA erbij gehaalt om haar dadelijk te helpen, pas als ze echt zwaar begint te hoesten of last krijgt onder het zadel krijgt ze medicatie. En anders word ze zonder die middeltjes ook beter Lachen

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:22

mijn paard krijgt gewoon wat nodig is,
pas als hij echt ziek word,
dan wil ik naar kruiden en dergelijke grijpen,
ik wil er geen watje van maken,
want dan worden ze steeds makkelijker zieker,

Karaat_the_newforest op Instagram

Dennis

Berichten: 31447
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 11:13

Ik ben niet zo'n tuttel. De pony's staan buiten(en blijven ook buiten), mogen best een keer zweten als ze aan het werk zijn en bel niet bij ieder wissewasje de VA.

Kreupel kijk ik meestal eerst een paar daagjes aan(hangt er ook van af, als ze echt op 3 benen lopen bel ik wel meteen om te overleggen). Hoesten enzo ook(heb, door het buiten lopen, nog geen hoestende pony's gehad).

De thermometer pak ik wel snel om eventjes te checken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:21

Dat is toevallig, hier heb ik het laatst nog met iemand over gehad.
Ik ben het he-le-maal met je eens!
Het lijkt soms wel zo dat mensen wel 10x naar de achterbenen kijken en erlangs strijken en dan ook nog eens tot de conclusie komen dat ze iets dikker dan normaal zijn. Met als gevolg dat er weer even niets gebeurd.

Naja. Laat ik maar zo denken: ieder zn ding. Knipoog

Op de hoogte blijven van mijn rondzwervingen als fotograafje:
Join via deze link

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 13:02

Mooi voorbeeld, ik werd net gebeld: Paarden gaan vandaag niet in de wei, want het waait zo
Maar met zo'n muts moet die van mij wel naar buiten, met als gevolg dat die nu dus ook binnen blijft want hij kan niet alleen staan Scheve mond

Gelukkig wel een aantal uren paddock!

Nulla tenaci invia est via

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:07

Pff dat is wel heel erg Margreet.. Bij ons gaan de paarden altijd naar buiten, behalve als het echt heel erg is. Als het regent gaan ze ook gewoon naar buiten, ze smelten niet..
Als het nou de hele dag regent gaan ze gewoon wat eerder naar binnen, maar hebben ze wel een frisse neus gehaald!
Ik ken ook iemand die een Fjord heeft, beest staat nu al onder 2 dikke dekens geschoren en wel. Gaat niet de wei in zonder rondom in de peesbeschermer te staan en springschoenen.. Mijn hemel het is wel een FJORD hoor..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Liselot

Berichten: 32169
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:09

ik tut ook niet zo... heb wel het nummer van de veearts in de kast hangen voor noodgevallen e.d.
maar met regen e.d. mag ze gewoon lekker op de weide. ze is niet van suiker en heeft zelfs een goede regendeken op.
alleen als het echt stormt gaan ze niet naar buiten en in de zomer blijven ze overdag op stal en staan ze snachts buiten...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:14

Margreet schreef:
Mooi voorbeeld, ik werd net gebeld: Paarden gaan vandaag niet in de wei, want het waait zo

zo ken ik er (jammer genoeg) ook. Het regent en het waait een beetje, en ooh, die paarden moeten ze snel mogelijk terug de stal op, ze moesten maar eens kou vatten (paard met een berenvacht Rolleyes )
Mijn paarden hebben een inloopstal. Als ze het te koud of te nat vinden kunnen ze zelf beslissen als ze binnen willen staan.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

manic

Berichten: 6982
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:17

Valt me ook op dat sommige mensen er een handje van hebben om als iets even niet gaat, dan maar weer naar de volgende guru te lopen. ("zijn bekken staat scheef" "halswervel zus en zo" "hij heeft problemen met zijn lever/nieren/darmen/stoelgang/hormonen/etc" "gaat zo hard in galop" "kan niet buigen" "loopt niet recht" etc etc) Zijn ook vaak mensen die enorm tutten met hun paarden en meestal echt verwende nesten van paarden hebben... Toevallig ook net die mensen die problemen nooit bij zichzelf zoeken.

Ik zeg absoluut niet dat je alles maar moet negeren, maar je moet denk ik wel realistisch blijven.

Ik heb het niet zo op al die gurus van tegenwoordig die met veel bombarie dingen verkondigen als "de enige goede manier om... etc" en alle afkraken wat niet hun manier is. Vaak zijn die"goede manieren" ook nog eens dingen die je met een beetje paardengevoel/goede begeleiding gewoon zelf al lang weet of uit kan zoeken...

Europe is our playground

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 13:37

youngster"]
Ik ken ook iemand die een Fjord heeft, beest staat nu al onder 2 dikke dekens geschoren en wel. Gaat niet de wei in zonder rondom in de peesbeschermer te staan en springschoenen.. Mijn hemel het is wel een FJORD hoor..
[/quote]

Kennen wij dezelfde? >;)

[quote="manic schreef:
Zijn ook vaak mensen die enorm tutten met hun paarden en meestal echt verwende nesten van paarden hebben... Toevallig ook net die mensen die problemen nooit bij zichzelf zoeken.


Dat is zoooo herkenbaar!



Mijn idee is het ook absoluut niet dat ze met weer zoals vandaag de wei niet op gaan en ik baal er eerlijk gezegd best wel van, maar ik doe er weinig tegen, dus ik ga er maar niet teveel op in, dat heeft toch geen zin. Hij komt er evengoed wel uit, maar dan niet op het gras.

Ander voorbeeld, zelfde dame:
Mijn paard had een schram op z'n been, best een lelijke kras, redelijk diep, maar verder niet ernstig. Ik heb al een paar keer een paard met einschuss meegepakt en dat is geen pretje, dus ik ben redelijk voorzichtig met dat soort dingen. Uitgewassen en op stal gezet voor de nacht. Ik had bij haar een briefje op de stal geplakt of ze even wou kijken of het niet heel dik was geworden ofzo voordat ze naar buiten gingen. Word ik gebeld, half panisch: "Het is heeeeeel dik en ik durf 'm zo echt niet naar buiten te doen hoor, ik ga met 'm stappen en 'm afspuiten" (Hartstikke lief!!!) Ik dacht natuurlijk aan een enorm dikke olifantspoot met zo'n omschrijving, dus de alarmbellen gingen gelijk rinkelen en ik had al visioenen van de DA erbij etc. etc. Dus ik naar stal gescheurd om het zelf te bekijken.
Kom ik daar: Niks aan te zien!!! Alleen de wondranden waren ietsjes dik (normaal), verder zag ik er echt NIKS aan. *zucht*
Op zich natuurlijk heel fijn dat iemand zo goed op je paard let en ik word liever een keer te vaak gealarmeerd dan een keer te weinig, maar soms.... Frusty

Nulla tenaci invia est via

ellepel

Berichten: 47212
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:41

mijn pony is een pony en geen mens, dus behandel ik hem ook niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:50

Manic, het zou nog schelen als de betreffende paardenbaasjes er wat van zouden leren.

Sharmila

Berichten: 4798
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:02

Ja herkenbaar!!! Haha!

Ik heb een tinker met heel veel behang en lange manen. Zijn manen worden altijd ingevlochten, want die zijn heilig. Mag niemand zomaar in borstelen, vlechten uithalen, knippen etc etc. Als dat toch gebeurt krijg ik nog net geen paniekaanval hihihi. Ook zijn sokken. Daar mag echt niemand aanzitten!!
Aanstaande zaterdag wordt hij geschoren. Behalve zijn beentjes en hoofd gaat alles eraf, want ik ben als de dood dat hij verkouden wordt in de winter. Hij heeft natuurlijk allemaal mooie dekentjes. *LOL*
Hij heeft vorig jaar in Utrecht gestaan vanwege een darmprobleem. Hij heeft te smalle darmen. Als zijn poep al een beetje afwijkt van de dag daarvoor raak ik al half in paniek en gooi een halve liter lijnzaad door zijn eten. Ben als de dood dat hij een verstopping krijgt!!
Ook als het regent, en mijn tinkie staat buiten…. Dat vind ik vreselijk!! Maar ja, ik mag jammer genoeg niet zelf beslissen op stal wanneer hij naar binnen gaat. Dat is de taak van de staleigenaar. S’avonds kan ik soms gewoon niet slapen als ik weet dat hij buiten staat terwijl het waait, regent enzo.
Ook krijgt meneer altijd de nieuwste modekleurtjes en de allermooiste spulletjes. Een mooi kiefferhalster met goud van 30 euro, of een Spaans dressuurhoofdstel met echt zilver erop. Bloos Schijnheilig

Beetje dom allemaal, want hij komt uit Ierland en daar worden de tinkers niet zo schattig behandeld als in Nederland. Maar ja, ik ben zo bang dat hem iets overkomt….., of dat hij door MIJN schuld ziek wordt ofzo.

Het is echt mijn ' kindje' . Op mijn voicemail staat ook; dit is de voicemail van Sharmila en Sjimmie. Ik vind mezelf ook echt ' de mama van Sir Sjimmie' (schaam schaam Bloos ) Maar ja zo voel ik dat nou eenmaal.... Misschien wel heel stom en tuttig.... Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Sharmila op 04-10-04 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharmila's wijsheid: Schoonheid neemt onvermijdelijk toe met de haarlengte.

Instagram; tinkerparadijs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:10

Ik ken meer gevallen van baasjes die altijd heel makkelijk zijn en die daardoor eerder afscheid hebben moeten nemen van hun paard.
Bijv. bij een vereeniging stierven aan het eind van de dag op een van de eerste jachten maar liefst 2 [manege]paarden aan een hartstilstand. De paarden waren te weinig getraind om de jacht uit te lopen en de spanning was te groot.
Het ergste wat ik ooit heb meegemaakt was een paard dat aanvankelijk niet fit was. De eigenaresse dacht dat het paard met een beetje rust wel zou opknappen. In een tijd van een paar dagen werd het paard steeds slechter. Verschillende mensen hebben zich er mee bemoeid maar de adviezen waren ook zeer verschillend van 'direct naar Utrecht brengen' tot 'komt vanzelf wel goed'. De eigenaresse besloot het nog maar even aan te zien. Toen er uiteindelijk een DA bij werd geroepen was het al te laat......

Ik sta altijd direct met mijn termometer in de aanslag. Bij kreupelheid zonder aanwijsbare reden zijn er altijd 2 opties: wordt het beter met beweging dan is er niets aan de hand, wordt het slechter bij beweging dan laad ik mijn paard op naar de DA.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:16

Als ik al te tuttig was is me dat nu wel afgeleeerd, door een paard voor een boer te rijden *LOL*

Ik ben helemaal niet zo paniekerig, paard is een paard en kan best wat hebben. Maar de boer vind mij nog te voorzichtig Nagelbijten / Gniffelen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

manic

Berichten: 6982
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:22

Er is natuurlijk makkelijk en makkelijk. Ikzelf vind het overigens wel een prettig gevoel dat mijn paard in de verzekering zit, want als ik nu een beetje twijfel laat ik gewoon de dierenarts komen, dan weet ik het tenminste zeker. Is ook niet een kostenpost waar je op wil bezuinigen...

Mijn probleem is echter met die gurus en alle modeverschijnselen van tegenwoordig. Poedertje dit, kruidje dat, complexje zus, supplementje zo... Voor alles wat te zeggen, natuurlijk, maar het is natuurlijk niet zo dat dit soort middelen heiligmakend zijn...

Helaas zijn er op het moment erg veel van dit soort gurus, die onzekere/onkundige mensen van heel veel geld verlossen, zonder dat het baasje daar zekerder/kundiger van wordt.

Europe is our playground

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:22

Jippie schreef:

Ik sta altijd direct met mijn termometer in de aanslag. Bij kreupelheid zonder aanwijsbare reden zijn er altijd 2 opties: wordt het beter met beweging dan is er niets aan de hand, wordt het slechter bij beweging dan laad ik mijn paard op naar de DA.


idem hier Bloos
wat dat betreft vind ik dat ik niet voorzichtig genoeg kan zijn...

maar met regen of slecht weer mag buddy gewoon naar buiten, gaat ie niet dood aan, maar als hij ziek is/ kreupel is komt 9 van de 10 keer wel de DA. die ene keer als hij niet komt is dan omdat ik zelf al gezien heb wat er is, en de DA niet nodig is.

Dag lieve mama...

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:22

Tja moeilijk hoor!

Ik moet zeggen het verhaal van Shamilia word ik wel een beetje 'eng' van. Maar goed, ieder zijn ding.

Ik ben wel voorzichtig met de paarden, maar probeer geen watje te zijn. Daar worden de paarden niet veel beter van. Wat we niet moeten vergeten is dat we ze soms ook wel zo maken. Welke paarden staan nu hele dagen buiten en scharrelen zelf hun kostje bij elkaar?
Het leven ziet er natuurlijk wel anders uit. Dat hebben we aan ons zelf te danken.

Ik vind mijn paarden gewoon gezond, maar merk wel wanneer er even wat anders is. Of ik daar aandacht aan besteed hangt van het geval af. Nic met zijn 3 slokdarmverstoppingen krijgt gewoon wat extra aandacht en we doen een aantal weken rustig aan, op advies van DA. Nu krijgt hij weer streken en dan gaan we gewoon weer aan de bak.

Maar, ik zeg wel..............liever een keer de DA te vaak op stal, dan 1x te weinig

Op zoek naar de zon!!!

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:24

Er zij veel mensen die veel te truttig met hun paard omgaan, ik bedoel het blijft wel een paard!

Al die middeltjes, poedertjes en al die wonder middeltjes, net of het helpt en ow wat zijn ze er druk mee, kom op dat is toch allemaal niet nodig!!

Of dat ze bij het minste of geringste weer spoken zien en hun paard meteen 6 weken op rust zetten omdat ie 'iets onregelmatig' is.... En dan de meest waanzigge doktoren erbij met de nog veel waanzinnigere geneeswijzen.

Nou ik geloof er niet zo in. Volgens mij is je paard zonder al die poespas veel beter af en gezonder!

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 14:25

Het lijkt me niet dat iemand die zich paardenliefhebber noemt bewust z'n paard de dood in jaagt door er té nonchalant mee om te gaan. Meestal is dat onwetendheid of onzekerheid, maar daardoor natuurlijk niet minder schrijnend.

Ik probeer een balans te vinden. Ik ben best wel een beetje bezorgd aangelegd en ik moet mezelf af en toe echt even toespreken: "Stel je niet aan, 't is geen cavia, hij kan er best tegen!" als hij in de regen buiten staat. Ook ik hanteer regelmatig de thermometer en staar af en toe bedenkelijk naar z'n benen en uiteraard altijd "Better safe than sorry", maar ik probeer wel het "safe" niet ten koste te laten gaan van het welzijn en het "paard zijn" van m'n paard en dat zie ik nog wel eens anders! Zie de voorbeelden die ik al eerder aanhaalde.

Nulla tenaci invia est via

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:27

Margreet het zou maar zo kunnen.. kan je de naam pben??

Ehm Sharmila.. Sorry, maar wat jij nu schrijft krijg ik echt kippenvel van.. Ik kan er niet tegen als mensen zo doen met hun paarden.. het zijn paarden en GEEN mensen.. Kom op zeg, ik snap dat je veel om je beestje geeft, maar hoe meer jij hem betutteld, hoe minder weerstand en hoe sneller hij dus ziek word..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:32

manic schreef:
Helaas zijn er op het moment erg veel van dit soort gurus, die onzekere/onkundige mensen van heel veel geld verlossen, zonder dat het baasje daar zekerder/kundiger van wordt.

Daar heb je gelijk in en dat is ook heel zorgwekkend. Je gelooft me vast niet als ik je vertel dat ik iemand ken wiens paard ineens genezen was van een zeer ernstige peesblessure?? ZOmaar van de ene dag op de andere, it's a world of wonders.

manic

Berichten: 6982
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:35

Goh, welke wonderdokter zat die bij dan? Ik geloof dat iemand bij ons op stal daar wel eens baat bij zou kunnen hebben Knipoog

Europe is our playground

Sharmila

Berichten: 4798
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:41

iSjee….ik wist wel dat ik erg was…. Maarre….jullie krijgen er kippenvel van! Ben ik dan echt zo extreem???
In het begin was het niet zo erg hoor. Het is pas echt erger geworden toen hij in Utrecht stond en nog maar net een koliekaanval overleefde. Ik ben zoooooo bang dat er weer zoiets gebeurt dat ik alles nauwlettend in de gaten hou. En dat van dat kindje. Tja dat kan ik niet goedlullen.

Sharmila's wijsheid: Schoonheid neemt onvermijdelijk toe met de haarlengte.

Instagram; tinkerparadijs


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers