Opstappen -> zadel hangt aan zijkant: Oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Opstappen -> zadel hangt aan zijkant: Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 12:14

Als ik wil opstappen op mijn IJslander... gebruik ik een krukje of een muurtje. Ziet er maf uit, aangezien ie niet zo groot is Haha!

Maar als ik dat niet doe, hangt dat zadel gelijk aan de zijkant. Nagelbijten / Gniffelen
Ik singel gewoon aan en gebeurt zowel met singel met elastiek als zonder.

Wie weet hoe je dit kan verhelpen? Of is het gewoon niet anders....
(lastig als je onderweg op wilt stappen)

Oja.. beestje heeft geen schoft..
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Branca op 03-10-04 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:15

Lijkt me vreemd. Singel je wel goed aan? En ligt het zadel wel steig?

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:17

Volgens mij ligt of zit er dan idd iets niet goed, maar ik kan het fout hebben.
Misschien moet je er is iemand naar laten kijken?

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 12:23

Ik rij wel eens op de IJslanders van een kennis.. die hebben dat ook. Zal vanwege "geen" schoft zijn?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:24

Sting heeft ook weinig schoft, en daar kan ik wel opstappen, moet wel eerst ff goed de singel controlreren, maar dan heb ik er geen last van.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:28

sommige paardjes hebben dat.... meisje op de ponyclub heeft het met een haflinger en zij heeft een speciale manier gevonden om op te stijgen...door op/boven de hals te gaan te gaan hangen/liggen met haar bovenlichaam icm snel opstijgen...is moeilijk te omschrijven...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 12:30

Hahahahah zo lenig ben ik niet en mijn gespierde lichaam... Haha!

Ik pak ook juist met mijn rechterhand het zweetblad aan de andere kant vast en ga voorover hangen, idd op zijn hals. Mja.. of ik ben niet snel genoeg Verward

Of moet ik 'm super aansingelen?? Dan tolereert ie dat straks niet meer..

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:32

Hoe groot is hij? Kan je niet zonder stijgbeugel opstijgen? Heb je ook niet het probleem dat ie verschuift

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:33

Bij Amber heb ik dit ook: ze is heel rond en heeft ook geen schoft dus.. het zadel glijdt er zo af als je opstijgt! ik doe nu dus ook heel snel opstijgen; voetje erin en razendsnel andere been er overheen. En inderdaad je gewicht wat naar voren over de hals. Is niet sjiek maar goed...
Het ligt in mijn geval niet aan het zadel want dat past gewoon goed. Misschien kun je er toch een zadelmaker naar laten kijken voor de zekerheid?
Laatst bijgewerkt door femskie op 03-10-04 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:35

mijn haflinger had eerst een leren zadel en dan kon ik wel gewoon opstijgen.
Nu heeft ze een wintec, en die schuift heel erg. Heb laatst na laten kijekn of ie goed paste, boom smaller erin, ligt nu goed maar schuift nog steeds helaas. Vraag nu om hulp bij opstijgen, of klim er via het hek op

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:37

Wat een leukerd!
Ik heb helaas geen tips voor je, heb het met mijn nieuwe zadel wat echt goed ligt heel ietsje, met mijn oude zadel wat achteraf gezien echt bagger lag had ik het totaal niet maar dat had waarschijnlijk te veel steun op de verkeerde plaatsen en bleef daardoor goed liggen ofzo.
Ik ben ook niet heel erg van het hele strakke en nu je buik in aansingelen dus daar zal het ook wel iets in zitten.
Ik zet zegmaar mijn voet in de beugel en ga dan alvast een soort van over het zadel/ de hals heen hangen zodat er ook alvast wat gewicht aan de andere kant komt.
Beetje vage omschrijving maar zit ook pas in de oefenfase en heb het ook nog niet helemaal uitgevonden. Mijn voordeel is wel dat ik ook echt een echte uk heb, hij is maar 1,24 dus dat zal ook wel schelen.
Maar er schijnt ook een echte "ijslandse" manier van opstijgen te zijn maar heb me daar nooit echt in verdiept.

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 12:37

Bakkus is 1.36m.. niet groot dus..
Maar als ik zou opstijgen zonder beugel.. dus soort springen.. gaat ie denk ik rennen. Hij is wat hyper, erg gevoelig op zijn lijf.
Is nu al een stuk beter, hij blijft vort wel staan, maar moet ik niet wild gaan doen.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:39

hai, je kan je zadel i.p.v bij de schoft vast te pakken aan de andere kant vast pakken. dan is t ook handig om de beugelriemen over het zweetblad i.p.v onder te houden, dan kan je de rechterbeugelriemen vasthouden als je opstijgt.. heb zelf ook een ijslander en het zadel ligt niet bij de schoft maar schuift niet met opstijgen hoor.

Groetjes, Marjolein

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:35

Haha, dit probleem komt me bekent voor........Toen ik een dressuurzadel voor m'n fries had gekocht kreeg ik ook problemen, hij schoof de hele tijd weg zodat je niet kunt opstijgen.
Ik heb nu toen ook maar een krukje paraat gehouden, maar erg elegant staat dat ook niet en het is idd lastig wanneer je onderweg komt te staan Bloos! Of je komt op concours en je hebt geen krukje bij je, dan kan er wel iemand hangen aan de andere kant, maar je wordt er zelf op een gegeven moment ook zo stijf van dat je nauwelijks meer gewoon kunt opstijgen Tong uitsteken

Ik heb helaas geen oplossing, ik moest alleen weer een stuk leniger worden met m'n jonge paard Schijnheilig

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:42

Je kunt ook een flinke pluk manen pakken i.p.v. het zadel. Die blijven nl. wèl op hun plek!


Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 14:45

Uhm...die manen... heeft ie niet meer -> eczeem.
En dan vliegt het zadel alsnog van z'n plekkie.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:29

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn paard is erg rond en heeft weinig schoft. Als er iemand in de buurt is vraag ik of diegene aan de rechterkant wil gaan 'hangen', dan verschuift het zadel niet. Maar meestal rijd ik alleen en stap ik ook snel op, terwijl ik het zweetblad aan de andere kant vastpak. Maar zelfs dan verschuift het zadel.
Laatst bijgewerkt door Jits op 03-10-04 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:30

Ik heb ook een Haf met zomereczeem maar als ik op wil stappen, dan pak ik gewoon haar nek vet beet Tong uitsteken. Dat gaat best goed eigenlijk. En van et voren even controleren dat je goed aangesingeld hebt. Ik had dit eerst altijd toen ik me echt ophees aan het zadel. Maar nu ik aan haar net beet pak, maar het in pricipe nix meer uit Lachen. Succes

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:08

Heb ik ook af en toe last van, maar ik probeer zo snel mogelijk op te stijgen. Als het dan nog niet lukt, dan maar met behulp van de bakrand of een krukje Lachen

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:15

gewoon lekker met een krukje op blijven stappen hoor, is ook nog eens veel beter voor de rug van je paard. Tijdens mn stage in engeland heb ik wat dat betreft mijn ogen uit gekeken, iedereen gebruikt daar of een krukje/muur/whatever, of krijgt een "leg up" (een voetje Haha! )

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:19

Mijn fjord heeft dit dus ook,en ik heb ook nog eens hernia dus het opstijgen gaat zowiezo al moeilijk,wat ik dus doet is:Ik leg zijn zadel iets naar rechts dan aansingelen,en omdat je zadel dan iets naar de andere kant ligt ligt het dus goed als je opgestegen bent omdat het dan ook wel verschuift maar tot zijn "schoft",die helemaal geen schoft heeft,nog minder zelfs dan jouw ijsco Haha!

Paardentaxi Zeeland

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:56

Ik stap altijd op vanaf een stoel Haha!
Ik vind het zelf makkelijk (kom er zonder ook zo op hoor Bloos ), en voor mijn paard lijkt het me ook prettiger, geen gehang elke keer aan haar linker kant, gewoon in 1 keer zitten OK dan!
Ik ken wel meer mensen die het zo doen en ik heb het eigenlijk overgenomen en het bevalt prima

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:59

Met mijn dressuurzadel heb ik dit helemaal niet maar onder mijn VZH zadel moet ik echt geen bontje leggen want dan hang ik eronder bij het opstappen, zonder bontje overigens niet...

Hij heeft ook heel weinig schoft maar bij mij ligt het dus aan het zadel.

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.


Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:01

Ik heb ook een paar keer in Engeland gereden en daar is het gewoon verboden om zonder opstapje op te stappen OK dan!

Ik doe het sindsdien ook niet meer zonder opstapje, veel beter voor de rug van mijn paard.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:02

Op ijslanderponykamp Haha! heb ik het ooit zo geleerd : voet in de beugel, naar het hoofd van je paard kijken (dus niet naar de staart!), dan je rechterhand aan de rechterkant van het zadel, linkerhand op de schoft (of in ieder geval de plek waar die zou moeten zitten Schijnheilig) en dan opstappen. Tijdens het opstappen duw je met je rechterhand het zadel op de rug, zo blijft het beter liggen, met je linkerhand trek/duw je je omhoog (probeer zo weinig mogelijk druk op de beugel te zetten, zoveel mogen met je handen steunen!), en vervolgens ga je met je buik op het zadel liggen!(op dit moment is er ook geen druk meer bij de beugel, je ligt zegmaar over je zadel heen Tong uitsteken) Zo hoeft je maar een klein stukje omhoog en blijft het meestal wel liggen. Vervolgens draai je je rechter been over het zadel heen terwijl je steeds met je rechterhand en buik het zadel op de rug houdt (je blijft dus een beetje laag tijdens het draaien). En Voila, je zit op je ijslander, inclusief zadel op de rug Haha!

Ik hoop dat je er wat aan hebt, je moet er even aan wennen maar inmiddels kan ik bijna niet meer anders opstappen!

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers