dubbelgebroken harder of zachter dan enkelgebroken???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

dubbelgebroken bit is zachter dan enkelgebroken

Poll eindigt op

mee eens
15 (100%)

Totaal aantal stemmen: 15


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

dubbelgebroken harder of zachter dan enkelgebroken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-02 08:44

In de nieuwe bit stond dat een dubbelgebroken bit scherper inwerkt dan een enkelgebroken bit. Mijn ervaring is echter dat een paard beter loopt op een dubbelgebroken bit dan op een enkelgebroken bit. Het soort legering maakt in mijn ogen niet echt uit, een RVS dubbelgebroken werkt net zo in als aurigan. een legering met veel koper prikkelt echter wel de speekselklieren.
Ik heb al paarden meegemaakt die elke keer hun mond stukhadden met een enkelgebroken bustrens, en sinds ik ze met een dubbelgebroken bit rij is het euvel verholpen. Hoe denken jullie hierover???
Laatst bijgewerkt door germie op 22-04-02 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt


kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 08:53

nou ik denk ook dan een dubbel gebroken bit zachter is dan een enkel.
hab kviek eerst op een dubbelgebroken met koper tussen stukje staan.
maar nu heb ik zo een augritan bit gekocht ( wel een rib uit me lijf maar het zeker waard)
ze loopt echt echt super op lekker ontspannen en ook veel meer nagevelijk. ik wil nooit meer iets anders iig

tja....

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:04

Ik heb het ook gelezen in de Bit.
Die vorige eigenaar van Muzefee gelooft heilig in wat er in de Bit staat en wilde dus ook meteen dat Bugatti nu met bustrens ipv met dubbelgebroken trensje gereden wordt.

Ik blijft gewoon met dubbelgebroken bit rijden. Muzefee reageert daar veel beter op dan op een bustrens. Of het nou scherper is of zachter maakt mij dan niet zoveel uit. Als zij het dubbelgebroken bit beter accepteert, krijgt ze die gewoon in haar mond.


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-02 09:06

Ik heb ook betere ervaringen met een dubbelgebroken bit, misschien maar eens een reactie naar Bit sturen???

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:07

Een dubbelgebroken werkt scherper in heb ik van iemand geleerd die er veel verstand van heeft, ook al wordt vaak het tegenovergestelde beweerd. Het middenstuk drukt veel scherper op de tong dan bij een enkelgebroken bit.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:11

Ik ben het eens met Celano, dat is mij ook altijd verteld...

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:26

Citaat:
Mijn ervaring is echter dat een paard beter loopt op een dubbelgebroken bit dan op een enkelgebroken bit.


En dus is het een zachter bit? Die redenering kan ik niet helemaal volgen, kun je dat misschien toelichten? Of een paard beter loopt op een bit heeft IMO niets te maken met hoe hard een bit inwerkt, dat wordt immers bepaald door de ruiter, een bit zelf is een dood werktuig.

Citaat:
Ik heb al paarden meegemaakt die elke keer hun mond stukhadden met een bustrens, en sinds ik ze met een dubbelgebroken bit rij is het euvel verholpen. Hoe denken jullie hierover???


Ik denk daarover dat je misschien eens naar je eigen teugelvoering moet gaan kijken....

Die bitten zijn eigenlijk niet goed vergelijkbaar omdat ze op een andere manier en op andere plaatsen in de mond inwerken in andere doseringen en verhoudingen. Maar als je het toch wilt doen, dan is een dubbelgebroken bit met een plat tussenstukje in ieder geval "scherper" dan een enkelgebroken omdat het bit kantelt op het moment dat je de teugels aanneemt en dan komt dus de smalle kant van dat stukje op de tong. Maar op het moment dat je er netjes mee kunt rijden kan dat toch ook weer een heel fijn bit zijn, alles is afhankelijk van de ruiter.

Ik zal mijn riedeltje nog maar eens afdraaien en het een en ander uitleggen over de werking van trenzen:

Het paard, het bit en de ruiter. Gertrud Jetten.
Over trenzen:

Eerst een kort overzichtje:

soort trens: ongebroken
werkt in op: mondhoeken, tong, lagen
werking: trekt en drukt

soort trens: gebroken
werkt in op: lagen, tong, mondhoeken, gehemelte
werking: knijpt en prikt

soort trens: dubbelgebroken
werkt in op: tong, lagen, mondhoeken
werking: drukt en knijpt

de ongebroken trens
Een ongebroken trens werkt meestal in op de mondhoeken en de tong, en niet zozeer op de lagen. Doordat het mondstuk ongebroken is worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het bit ook niet in het gehemelte prikken. Omdat de ongebroken trens uit één stuk bestaat gaat het sturen met dit bit iets minder makkelijk dan met een gebroken trens. Bovendien kan het bit eerder door de mond worden getrokken. Ook kan het gebeuren dat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Net zoals bij alle trenzen is de houding van het hoofd van invloed op de werking. Als het paard zijn hoofd strekt zal de ongebroken trens vooral inwerken op de gevoelige mondhoeken, en nauwelijks op de tong en lagen.

De ongebroken trens is een geschikt bit voor paarden met een gevoelig gehemelte en/of gevoelige lagen, of voor paarden die niet van het knijpen van een gebroken trens houden.

de enkelgebroken trens
Gebroken trenzen oefenen meer druk uit op de lagen dan ongebroken trenzen en kunnen bovendien in het gehemte prikken. Omdat gebroken trenzen uit 2 delen bestaan kun je er gemakkelijk mee sturen.
Als je aan de teugels van een gebroken trens trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, lagen en tong. Als de druk toeneemt zal het paard ook druk tegen het gehemelte voelen. De meeste druk ontstaat op de lagen. Vooral bij gebroken trenzen is de juiste breedte heel belangrijk, hoe breder het bit, hoe krachtiger de inwerking op de lagen zal zijn, en hoe meer druk er tegen het gehemelte kan komen. Je kunt de werking van een gebroken trens vergelijken met die van een notekraker; hoe langer de handvaten zijn en hoe breder de trens, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq de onderkaak van het paard 'gekraakt' zal worden.

de dubbelgebroken trens
Dubbelgebroken trenzen bestaan uit 3 delen, namelijk 2 'zijdelen' en een middenstuk. Dit middenstuk ligt 'vast' op de tong. Hierdoor oefent de dubbelgebroken trens meer druk uit op de tong dan een enkel gebroken trens, maar kan hij niet in het gehemelte prikken. Een voordeel van de dubbelgebroken trens t.o.v. de enkelgebroken is de geringerere notekrakerwerking. Door de zijdelen drukt het mondstuk wel op de lagen en vergemakkelijkt ook dit bit het sturen.
Als je aan de teugels van een dubbelgebroken trens trekt zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en lagen. Door het losse middenstuk ontstaat er geen druk tegen het gehemelte, maar wel druk op het midden van de tong.

En last, but zeker not least:

over de scherpte van bitten
Het is in de ruitersport de gewoonte om over scherpte of zachte bitten te praten. Bitten zijn echter niet scherp of zacht: het zijn dode werktuigen in harde of zachte handen. Een ander punt is de algemene opvatting dat bitten met een hefboom (stangen) harder in zouden werken dan bitten zonder hefboom (trenzen). De maximale druk die een stang uit kan oefenen is weliswaar groter dan die van een trens, maar dat wil nog niet zeggen dat die maximale druk ooit in werking komt.[/b]

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Re: dubbelgebroken harder of zachter dan enkelgebroken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:29

germie schreef:
Ik heb al paarden meegemaakt die elke keer hun mond stukhadden met een bustrens, en sinds ik ze met een dubbelgebroken bit rij is het euvel verholpen. Hoe denken jullie hierover???


Een bustrens kan trouwens ook dubbelgebroken zijn hoor. Met het begrip "bustrens" zeg je alleen iets over de bitringen (vg. watertrens) en niets over het aantal keren dat een bit gebroken is, al ga ik er hier maar vanuit dat je met bustrens een enkelgebroken bit bedoelt.
Al concludeer ik uit deze "fout" wel dat je niet zoveel kaas gegeten hebt van bitten en hun werking.

Ik heb overigens niet gestemd omdat ik de mogelijkheid "maakt niet uit, is afhankelijk van de vaardigheid van de ruiter" mis.

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-02 09:34

Ik bedoel dus een enkelgebroken bustrens, zal het wel even aanpassen.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-02 09:40

Nou, ik bedoel dus echt een bustrens, waar de mond stuk van ging, een watertrens was al iets beter, en in beide gevallen ging het om enkelgebroken, maar sinds ik dubbelgebroken watertrens gebruik, zo'n KK is het probleem echt opgelost. En dit lag volgens mij echt niet aan mij, het was namelijk echt van het een op het andere moment opgelost.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:42

Het bit is zo hard als de hand van een ruiter.......
Naar mijn mening is een dubbelegrboken bit wel fijner voor een paard met hangend rooster, maar voor de rest Verward

ow jaaaa, ik heb niet gestemd
Laatst bijgewerkt door Piaffe op 22-04-02 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:46

Denk toch echt dat het aan de hand van de ruiter ligt, aan het materiaal van het bit en aan hoe het paard in zijn mond is.
Een paard wat stug in zijn mond is gemaakt zal eerder gaan spelen met een dubbelgebroken bit van Aurigan.

Zelf denk ik dat je eerst moet leren rijden met een gewone simpele enkelgebroken trens. Zonder trekken maar leer rijden met je zit en doe alles met respect. Als dat de basis van de ruiter is dan kan de ruiter kundig omgaan met een ander bit.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:00

nou ja.. en anders ga je gewoon zonder bit rijden...
*zucht*

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-02 11:05

goh, dan ineens kun je niet meer rijden als je met verschillende bitten experimenteerd??? Ik vind het knap als je een onervaren paard dat nooit een bit in de mond gehad heeft met de ruiterhand kunt verprutsen. En het is wel heel toevallig dat het paard waar ik het over had opeens ophield met kopschudden toen er een aurigan inkwam. De enige andere oplossing die ik zou kunne nbedenken is dat het paard misschien een nikkelallergie had, de RVS trens bevatte wel nikkel, de dubbelgebroken aurigan niet, maar verder????? Ik bedoel, ik heb al wel 20 paarden ingereden, meestal op enkelgebroken watertrensjes, maar de laatste tijd vind ik toch echt een dubbelgebroken bit beter bevallen. Ook voor groene paarden.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:17

germie schreef:
goh, dan ineens kun je niet meer rijden als je met verschillende bitten experimenteerd??? Ik vind het knap als je een onervaren paard dat nooit een bit in de mond gehad heeft met de ruiterhand kunt verprutsen. En het is wel heel toevallig dat het paard waar ik het over had opeens ophield met kopschudden toen er een aurigan inkwam. De enige andere oplossing die ik zou kunne nbedenken is dat het paard misschien een nikkelallergie had, de RVS trens bevatte wel nikkel, de dubbelgebroken aurigan niet, maar verder????? Ik bedoel, ik heb al wel 20 paarden ingereden, meestal op enkelgebroken watertrensjes, maar de laatste tijd vind ik toch echt een dubbelgebroken bit beter bevallen. Ook voor groene paarden.

Ik weet niet of dit op mijn verhaal slaat, maar ik vind niet dat je niet kan rijden als je met verschillende bitten experimenteerd. Het is zoals met de meeste dingen zo dat dit niet bij onervaren ruiters thuishoort. Je laat toch ook geen beginner met een stang en trens rijden.

Aurigan werkt inderdaad fijn maar dit hoeft natuurlijk niet bij ieder paard fijn te zijn. Denk dat dit experimenteren is tussen paard en ruiter om te kijken wat het beste werkt bij die combinatie. Zelf rij ik ook graag met een dubbelgebroken Aurigan bit.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:36

Een dubbelgebroken bitje (van K&K met bol tussenstukje) wordt natuurlijk gewoon veel beter geaccepteerd dan een enkelgebroken of ongebroken bit , dat zie je gewoon in de praktijk !

En het grote voordeel vind ik dat het beter gemodelleerd is naar de paardemond , en dat je niet zo'n in het gehemelte stekende punt hebt als bij een enkelgebroken bit ....
Daar worden toch soms verwondingen mee aangebracht .

En Aurigan of Argentaan worden meestal ook beter geaccepteerd ,
zachtjes kauwen , ze krijgen een nattere mond waardoor de stroefheid er vanaf gaat ...

Alleen vind ik het nadeel van die goudkleurige bitjes weer dat ze heel gauw vies en dof worden , kun je ze weer op gaan staan "schuren" met
je sponsje .... Frusty

De inwerking van enkelgebroken en dubbelgebroken is heel anders (zie Margreet Haha! ) maar ik denk dat een paard liever een dubbelgebroken in de mond heeft door de betere vorm ,
en hoe de ruiter en dan mee inwerkt , tja , die maakt 'm zo hard of zacht
wat de doorslag geeft ...

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-02 14:06

Aurigan wordt dof, maar je moet er niets aan doen. aurigan bevat veel koper, en dat is een zacht metaal, dus als je teveel poetst, dan is je bit zo weg. ER komen dan scherpe randen aan, en dat lijkt mij niet de bedoeling van je dure bit. RVS is slijtvaster dan aurigan.
Wat zijn jullie ervaringen met cyprium???

tatjana

Berichten: 268
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Leeuwarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 16:36

Dat een paard ophoud met het schudden van het hoofd sinds er een aurigan bit inhangt kan er mee te maken hebben dat dit paard een nikkel allergie heeft.
Veel paarden hebben dit het word alleen nooit zo begrepen, net zoals bij mensen bouw je voor nikkel steeds als je het draagt een allergie op(kijk maar naar oorbellen met een hoop nikkel kan ook bijna niemand tegen) aurigan bevat geen nikkel dus word eerder en beter in de mond geaccepteerd. Zelf vind ik een dubbel gebroken bit fijner als een enkel gebroken, omdat het minder dat notenkraker effect heeft. Natuurlijk moet je ook met dit bit een zachte meegaande hand hebben, je zit het paard wel in zijn mond!!
Heb zelf een aurigan dubbelgebroken bit van k&k met het tussenstukje onder een hoek van 45 graden geplaatst zodat het beter de vorm van de mond aanneemt

Jara is the best!!

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-02 13:07

Heeft er niemand ervaring met cyprium?? Die bitten zijn er ook nog, maar veel goedkoper dan aurigan.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 14:32

Je hebt alleen een beetje rare derde optie erbij gezet, klopt m.i. is een dubbelgebroken bitje zachter dan een enkel-gebroken, maar of het materiaal Aurigan zachter is dan RVS weet ik niet (volgens mij smaakt het wel lekkerder).

Maar ik stem er dus VOOR dat een dubbelgebroken bit zachter is!

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 18:05

pmarena schreef:
De inwerking van enkelgebroken en dubbelgebroken is heel anders (zie Margreet Haha! ) maar ik denk dat een paard liever een dubbelgebroken in de mond heeft door de betere vorm ,
en hoe de ruiter en dan mee inwerkt , tja , die maakt 'm zo hard of zacht
wat de doorslag geeft ...


Hier ben ik het helemaal mee eens!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mizsz_Kitty en 38 bezoekers