Buitenrij probleem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElsjeBrab
Berichten: 239
Geregistreerd: 16-09-04

Buitenrij probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 11:31

Als ik met mijn pony buitenrij,
is hij altijd hheel braaf.
In galop ook.

Maar als hij dan een keer heeft gegaloppeerd,
is hij niet meer te stoppen.
Dan kan ik hem bijna niet meer houden.

Wat moet ik hier aan doen?
Eerst longeren ofzo?
Ik kan hem nergens losgooien.


MarrieLeen

Berichten: 11382
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:34

Je zou het eventueel een keertje kunnen proberen, kijken of hij zo z'n energie kwijt kan. Ook kan je misschien met iemand anders meegaan, die z'n paard wel terug kan krijgen (niet negatief bedoeld! Lachen ) en dan daar achter gaan rijden, dan denk ik dat jouw paardje ook wel stopt. Als je niemand hebt om mee te rijden, proberen een volte op te sturen of iets in die richting, iig proberen om te sturen. Succes ermee!

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder


Ellen21

Berichten: 84
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:02

Ik zou eerst proberen kleine stukjes te galopperen, en hem elke keer weer terug te nemen naar draf of naar de stap. Even rustig laten lopen en dan weer aangalopperen en wéér terug nemen zodat hij attend blijft op je hulpen...... Succes OK dan!

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:18

ik ben het met ellen21 eens *LOL* ik had hetzelfde probleem. toen ging ik veel overgangen rijden en amber optijd terug nemen, zodat ze niet op snelheid komt en makkerlijker te houden was (als ze eenmaal in een flinke rengalop zat kon je echt nit meer zachter Scheve mond ) en dan ook echt cinsequent zijn. bij mij werke het goed.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:26

Of je moet haar overdonderen.
Als je ergens goed de ruimte hebt, waar er bijna niets kan gebeuren, waar je ook al goed voor je uit kan kijken wat eraan komt.
Dan laat je haar galopperen en drijf je haar tot haar maxima. Je been er constant aanhouden en als ze langzamer gaat doordrijven. Zodra je merkt dat ze zich over gaat geven kan je haar terug nemen. Als je dit consequent doet zal ze het spelletje niet meer leuk vinden.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:32

Sjonniej schreef:
Of je moet haar overdonderen.
Als je ergens goed de ruimte hebt, waar er bijna niets kan gebeuren, waar je ook al goed voor je uit kan kijken wat eraan komt.
Dan laat je haar galopperen en drijf je haar tot haar maxima. Je been er constant aanhouden en als ze langzamer gaat doordrijven. Zodra je merkt dat ze zich over gaat geven kan je haar terug nemen. Als je dit consequent doet zal ze het spelletje niet meer leuk vinden.

Sorry maar dit vind ik erg link. Als dr pony het een leuk spelletje vind en het bit vast pakt dan heb je echt een groter probleem. Ik dacht een keer ik draai om en ga eens kijken hoe hard ie kan maar hij had alleen maar voor ogen hard hard hard...en dan word een paard echt blind ik had nog het geluk dat hij het bit niet kan vastpakken omdat ik altijd met erg losse teugels rijd dus ik kon hem nog aan 1 teugel omtrekken maar anders waren er echt ongelukken gebeurt. Ik durfde ook bijna niet meer te galloperen toen maar ben toch nog op de terug weg het laatste pad naar huis weze galloperen en gelukkig werd hij niet weer ramgek en luisterde hij zoals gewoonlijk gelukkig weer naar me stem!

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:33

Daarom zeg ik ook dat je de ruimte moet hebben, en denk nu maar niet dan je pony 30 minuten op volle snelheid blijft rennen.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:36

Sjonniej schreef:
Daarom zeg ik ook dat je de ruimte moet hebben, en denk nu maar niet dan je pony 30 minuten op volle snelheid blijft rennen.

Ik denk niet dat er ergens de ruimte is waar je echt zo lang kan blijven rennen en als een paard echt blind is dan rent het zichzelf echt dood.....

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:39

Lisjuh87 schreef:
Ik denk niet dat er ergens de ruimte is waar je echt zo lang kan blijven rennen en als een paard echt blind is dan rent het zichzelf echt dood.....


nou ik denk dus niet dat dat erg vaak voorkomt dat een paard zich doodrent. ik denk dat dan toch wel aan de ruiter ligt. imo merkt een paard echt wel wanneer hij niet meer kan.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:42

capopjekop schreef:
nou ik denk dus niet dat dat erg vaak voorkomt dat een paard zich doodrent. ik denk dat dan toch wel aan de ruiter ligt. imo merkt een paard echt wel wanneer hij niet meer kan.

Een paard dat echt blind is met 1 gedachtte voor ogen die rent echt wel tot dat ie erbij neervalt...

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:28

Lisjuh87, dan is een paard in blinde paniek. Een paard dat gewoon niet meer naar zijn ruiter luistert is dat niet en zal zichzelf echt niet dood rennen. Hij zal wel gek zijn. Dat geloof je toch zelf niet he!

Je pony buiten niet hard laten gaan! Beperk je anders tot een drafje of een heel rustig galopje. Ga anders met twee man (een op een heel rustig dier, zodat die van jou misschien weer wat rustiger wordt na het galopperen) of een lang stuk heel rustig stappen.
Werk dit allemaal niet? Neem een noodrem mee mits je die weet te gebruiken. bv martingaal, slof.

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:32

Mijn paard was ook niet in blinde paniek toen ik hem liet gaan....Als je een paard echt zelf tot het uiterste drijft dan krijgen paarden het vanzelf in de kop en dan rennen ze ook tot ze er bij neervallen dat heb ik 2 keer meegemaakt en als het in het bos gebeurt en ze door de dichtte bosjes gaan en de takken die over het lijf scheren worden ze alleen maar opgefokt van. Als je een paard opgefokt wil hebben moet je zeker doen wat sjonniej zei sorry hoor Verward

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:41

Dat dit bij jou paard niet helpt. Bij mijn pony werkt het zeker veel beter. Als ik alleen blijf draven word hij op de terugweg onwijs sterk omdat hij zijn energie gewoon kwijt moet. Als ik hem in een handgalopje wil houden lukt dit, maar hij blijft drammen. Net als wat de topicstarter heeft, heb ik ook. De eene keer meer als de andere keer. Als ik merk dat hij zo druk is die dag, rij ik naar een plek waar hij kan gaan en er weinig kan gebeuren (namelijk een dijk van 15 meter breed en 5 km lang). Hierna is hij zo mak als een lammetje.
Een rustig paard heeft geen zin, het is gewoon dat hij zijn energie kwijt moet. En ik neem het hem niet kwalijk, ik stop die energie erin doordat ik wil dat hij samengestelde menwedstrijden kan lopen. Dus heeft hij een top-conditie nodig.Dan is het natuurlijk ook niet gek dat hij die energie eens kwijt wil.

En een paard rent zich echt niet zomaar dood hoor. Zeker niet als hij hetzelfde als mijn pony heeft, want als ik die 2 km heb laten galopperen is hij het echt wel ff zat.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:44

Sjonniej schreef:
Dat dit bij jou paard niet helpt. Bij mijn pony werkt het zeker veel beter. Als ik alleen blijf draven word hij op de terugweg onwijs sterk omdat hij zijn energie gewoon kwijt moet. Als ik hem in een handgalopje wil houden lukt dit, maar hij blijft drammen. Net als wat de topicstarter heeft, heb ik ook. De eene keer meer als de andere keer. Als ik merk dat hij zo druk is die dag, rij ik naar een plek waar hij kan gaan en er weinig kan gebeuren (namelijk een dijk van 15 meter breed en 5 km lang). Hierna is hij zo mak als een lammetje.
Een rustig paard heeft geen zin, het is gewoon dat hij zijn energie kwijt moet. En ik neem het hem niet kwalijk, ik stop die energie erin doordat ik wil dat hij samengestelde menwedstrijden kan lopen. Dus heeft hij een top-conditie nodig.Dan is het natuurlijk ook niet gek dat hij die energie eens kwijt wil.

En een paard rent zich echt niet zomaar dood hoor. Zeker niet als hij hetzelfde als mijn pony heeft, want als ik die 2 km heb laten galopperen is hij het echt wel ff zat.


Ja maar je kan nooit van te voren weten of je paard er van opgefokt raakt straks krijgt hij het wel een keer in de bol en dan heb je dus wel een probleem

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:48

Maar zeg dan niet dat je je pony verpest als je het doet zoals ik vertelde. Dat het bij jouw nou niet werkt.
Als ik haar verhaal lees is het hetzelfde als wat ik had, dus ik vertel wat ik heb gedaan en wat bij mij geweldig helpt. Dit heb ik 4x gedaan en nu kan ik hem overal na 2 galopsprongen stoppen!

Milka

Berichten: 2109
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:08

Daar had ik in t begin ook veel last van...Hedio was toen ook altijd heel moeilijk terug te nemen.
In het begin ga je meestal ook vaak op kleinere stukken in galop. Nu zoek ik echt de ruimte op en laat hem lekker gaan.
Hedio gaat vanzelf wel een keertje langzamer...
Gewoon vaak doen...oefenen...Hedio kan ik nu gewoon op ieder willekeurig moment stoppen.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:42

Weet je vaak ook een probleem is, dat je vaak op hetzelfde stuk in galop gaat.
Die paarden hebben dat snel door en vliegen in harde vaart er vandoor!
Probeer voorlopig de galop te vermijden en oefen thuis goed in overgangen rijden en hang er eventueel een hulpteugel aan.
Wat je ook kan doen is samen met iemand galloperen en achter diegene blijven, kan helpen....
Gewoon een keertje proberen! Succes!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:47

Ik had daar ook last van, toen ik vaak op dezelfde stukken ging crossen, als ze het al zag ging ze helemaal uit de dakje, omdat ze wist wat ze mocht doen daar. Gewoon daar een paar keer rustig langs gereden, en ze snaopte het redelijk goed. Maar wat je dus kan doen is of je paardje erst losgooien, om alle overtollige energie eruit te bokken enz. Of je gaat tijden het rijden heel veel overgangen doen. Zodat ze snapt wie er de baas is, en dat het niet altijd lange einden galoperen is. Dat is ook goed voor het rijden in de bak, dat ze de overgangen goed kent, maar ook buiten zeer makkelijk. Heel veel succes Lachen

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:43

Sjonniej schreef:
Maar zeg dan niet dat je je pony verpest als je het doet zoals ik vertelde. Dat het bij jouw nou niet werkt.
Als ik haar verhaal lees is het hetzelfde als wat ik had, dus ik vertel wat ik heb gedaan en wat bij mij geweldig helpt. Dit heb ik 4x gedaan en nu kan ik hem overal na 2 galopsprongen stoppen!

Dat het bij mij nou niet lukt...ik heb het niet nodig dus hoe weet je dan dat het niet lukt Verward

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:49

Ik zou gewoon veel overgangen rijden buiten!

    If you can dream it, you can do it ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, hagelslag, karinmanon, SandraWierda, SemrushBot en 79 bezoekers