NRPS ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

NRPS ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-02 07:01

Zoals sommige van jullie wel weten krijg ik nog een tweede pony er bij en nou hebben we wel een pony op het oog; NRPS merrie, 2 jaar, mooie ruime gangen. Omdat ik al helemaal geen ervaringen heb met dit soort pony's ben ik wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn met dit ras.


olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 07:06

Dat is een moelijke vraag ,want in het NRPS komen veel verschillende kruizingen voor .
Zelf heb een kruizing New Foerest X arabier .
Ik vindt dit een geweldig beest ,ze is lief en zit veel pit in .

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 09:40

Afbeelding

Mijn NRPS pony, 75% arabier, 12,5% welsh, 12,5% engels volbloed.

De meeste ponys hebben al gauw 50% arabisch bloed, al is 25% het minimum.
Er zit heel veel Welsh en ook wat New-Forest in de NRPS'ers.

Ze worden gefokt om goed sportpony's voor kinderen te zijn. Veel NRPS hengsten worden ook door kinderen uitgebracht op wedstrijden.

Zelf vind ik het een ideale kombinatie, arabisch bloed en sportpony's!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 11:17

jeddah, wat lijkt die van jou op die van mij? of niet? kijk 'ns in m'n profiel.
zelfde schimmelkleur geloof ik

maarre, die van mij heeft zo'n 80 tot 99% arabisch bloed, rest engels volbloed. NRPS ook.
25% minimum is toch 12,5% bij de pony's? of juist bij de grote maat? kweet het ff niet uit m'n hoofd. Maar ja, verder is de nrps-er niet echt een ras nee, het zijn kruisingen met van alles en nog wat, als er maar een minumum aan arabisch bloed inzit ja.....
dus je kan geen eenduidig antwoord geven.
het zijn wel op de sport gerichte paardjes.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 12:17

In mijn profiel staat een NRPS-er: Prins Ameretto, 50% Arabier en 50% draver. Een enorm heethoofd, wil altijd keihard voor je werken en stoppen komt in zijn woordenboek niet voor. Haha!

NRPS-fokkerij (en dan vooral bij de pony's) is vooral prestatiefokkerij. Er zijn bijvoorbeeld erg veel NRPS-pony's te vinden onder de EK-deelnemers, in alle disciplines: dressuur, springen en SGW. Deze pony's hebben voornamelijk bloedlijnen waarin veel Welsh- en New-Forestbloed terug te vinden is, maar ook wordt er gekruist met Connemara en Haflinger, en bij de paarden met o.a. KWPN, Holsteiner en Oldenburger. Onze Ameretto is niet echt prestatiegefokt (meer een experiment van de fokker), maar dat hij goed kan meekomen in springen, SGW en endurance is mooi meegenomen. Lopen doet hij in ieder geval altijd. Lachen

Zoals hierboven al is gezegd: NRPS-ers kunnen vrij heet zijn, vanwege het Arabisch bloed dat ze voeren. Je moet er mee kunnen omgaan, consequent zijn en vooral niet bang zijn. Maar als je verder wilt komen in de sport, dan heb je er doorgaans een hele goeie aan.

Kijk ook eens op www.nrps.nl, daar vind je ook veel informatie.

NRPS is trouwens geen ras, maar een stamboek met meerdere registers (rijpony's, rijpaarden kleine maat en rijpaarden grote maat). Voor ieder register gelden verschillende regels voor het minimale percentage (Anglo-)Arabisch bloed dat het beestje moet voeren.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-02 18:59

hee bedankt voor de site karin! En jedda en karin wat een leuke paarden hebben jullie!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 19:14

Hey Karin, inderdaad, hetzelfde type! Leuk hoor!

Citaat:
Mijn ervaring met nrpsers is dat je ze niet met elkaar kunt vergelijken


Dat geldt net zo voor bijvoorbeeld de KWPN'ers. Die bestaan ook uit Gelderse, Groningers, Hannoveranen, Holsteiners, Engels-Volbloeden, Arabieren, Oldenburgers, enzovoorts.

KWPN en NRPS zijn prestatie-gerichte stamboeken, geen Ras stamboeken.

En inderdaad, bij de NRPS paarden, 12,5% arabisch OF Anglo-arabisch bloed (waardoor ook veel KWPN paarden kwalificeren)

Bij de pony's 25% arabisch bloed.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 19:17

ik had een NRPS die was 25% arabier zij was onwijs lief altijd en kon goed lopen heelaas moest ze naar de slager want ze had scheve bekken en een uitgeschoten wervel en daardoor had ze veel pijn dus dit was het beste voor haar zie foto

-x-x-Lotte

Afbeelding


xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 19:38

super vin ik ze

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

NRPS rules

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:24

Ik ben helemaal blij met het NRPS (lees bloedpaardjes), door het arabisch bloed dat erin zit hebben de meeste wel een beetje een gebruiksaanwijzing maar over het algemeen zijn het werkwillige, vlugge, intelligente dieren met een erg leuke uitstraling.
Die van mij is nu 5, haar moeder heb ik ook gehad en gereden en ik wil nu weer een veulentje fokken.
Leuke pony's met pit, helemaal geweldig!!!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

maar ik vind wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 14:59

dat ze altijd slechte bladen uigeven onintressant vinden jullie niet?

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Re: maar ik vind wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 15:04

parouscha schreef:
dat ze altijd slechte bladen uigeven onintressant vinden jullie niet?


Waar heb jij het nou over? Verward

Als je het NRPS-nieuws bedoelt: ik vind dat best een interessant blad, maar goed, dat is mijn mening.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 15:07

~ik vind het NRPS nieuwes ook erg intressant hoor


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Liiesjjj, Miiej, Mizsz_Kitty, Nicollevs, pluklief, wisanda2003 en 38 bezoekers