"kale" plekken op m'n zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

"kale" plekken op m'n zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-02 16:13

ik heb sinds ongeveer een half jaartje een heel mooi zadeltje.. het is een ainsley, en hij is nu denk ik ongeveer 4 jaar oud.
Toen ik hem kreeg zag hij er nog heel goed uit, je zag alleen wel een beetje waar de beugelriemen hebben gezeten zeg maar.
Maar nu lijkt het wel of er een beetje kale plekken op komen op de plaats waar je been ligt! ik vet het zadel wel genoeg in geloof ik.. weet iemand hoe die plekken komen en ook hoe je ze weer weg kunt krijgen (als dat kan)?
ik gebruik het zadel wel een stuk meer dan de vorige eigenaar.. ik rij er wel bijna elke dag mee.


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 16:30

Die kale plekken kun je helaas niet voorkomen. Het is gewoon een kwestie van schoonmaken en invetten. Het ene zadel heeft dit eerder dan het andere, maar daar kun je niets tegen doen.

Er is ook nog een topic van iemand die haar zadel verft, zodat je de plekken niet meer ziet. Hier volgt de link:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=52123

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 16:58

zitten er bij de plekken ook bobbels of oneffenheden in het leer/zweetblad???

ik kreeg ook kale plekken op de plek waar mijn benen lagen. er zaten ook een paar bobbeltjes en kuiltjes op die plek (kun je aan de onderkant van het zweetblad goed zien/voelen).

Bij mij bleken de kale plekken op het zweetblad precies op plek van de gespen van de singel te liggen.
ik kreeg van de zadelmaker te horen dat ik dat stukje leer dat bovenaan je singelstoten zit (ik weet even iet hoed die heten) , over je singelgespen moet trekken. die zorg ervoor dat de onderkant van het zweetblad beschermd is. zo komen er ook geen bobbels in het leer en wordt het ook niet kaal.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-02 17:12

ik heb een dressuurzadel, dus de gespen zitten niet onder het zweetblad Verward ik denk dus niet dat het daar door komt, het zijn ook eigenlijk geen bobbeltjes, maar gewoon kale plekjes waar het zadel dus niet meer "glimt" zeg maar!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, XXleonieXX en 134 bezoekers