Hoefkatrolkwestie..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Hoefkatrolkwestie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-02 14:48

Hoi,
Op www.hoefkatrol.com las ik hetvolgende: (over Antoine De Bodt's visie op hoefkatrolpaarden)

Toen er op een zekere zondag in 1989 een klant vertelde dat hij zijn negenjarige ruin naar het slachthuis ging brengen omdat hij hoefkatrol had, stelde Antoine voor het paard over te kopen. Op de foto boven zie je het paard in 1990; deze ruin zat rijkunstig zwaar in de problemen, hij was zeer sterk naar links gebogen, nam constant zijn rechterteugel vast en was niet te ontspannen. Op de foto's onder zie je hetzelfde paard, bijna 10 jaar later. Dankzij de juiste trainingsmethode loopt deze vandaag 21-jarige ruin nog steeds zuiver; hij heeft ondertussen zelfs nog goed gepresteerd op zowel spring- als dressuurwedstrijden! Ook zijn gezondheidstoestand is niet meer te herkennen; zijn vacht ging glimmen, zijn bespiering nam sterk toe, zijn werklust is groter dan ooit; hij lijkt wel 10 jaar jonger!

Ik heb vanaf het moment dat vastgesteld is dat Navy hoefkatrolontsteking heeft niet meer gesprongen, omdat ik aan nam dat dit uit den boze was! Nu las ik dit dus, en dit heeft me in verwarring gebracht.. Is het dan toch mogelijk (op welke manier dan ook)??
Heeft iemand ervaring hiermee? Natuurlijk ben ik ABSOLUUT niet van plan hevige springsessies te ondergaan, ik heb mijn hart bij Endurance versmolten (poetisch....) *LOL* Maar, als ik in het bos rijd, en er ligt een boom op mijn pad, kan ik er niet door. Dan ga ik dus die boom verslepen, en als dat niet lukt (90% van de gevallen..) ga ik terug en kies een andere route. Op die manier verdwalen we nogal vaak, en is natuurlijk ook in tijden van haast niet handig. Dan zou een keerje een sprongetje handig zijn..
Ik hoop op reactie's,
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 16:54

Ik heb een lange tijd ook met een pony gereden die hoefkatrol had (om precies te zijn ontsteking aan z'n slijmbeurzen)
Hij mocht eigenlijk ook niet meer springen, maar zo nu en dan deed ik het toch wel eens (zo van die 'domme' sprongetjes) in het bos ook regelmatig een boomstammetje of 2 en hij ondervond hier totaal geen last van..
Een andere pony, 1 van m'n vriendin, die had het ook en die ging wel manken van zo een sprongetje...
het ligt er dus vooral aan hoe erg je paard het heeft,en dan nog..

Ik heb ooit een artikel gelezen dat de pijn van hoefkatrol praktisch weggenomen of toch veel verminderd kan worden door een spciale manier van te kappen (hoeven), ze hebben onderzoek gedaan naar paarden in het wild, ze hebben hoefkatrol-probleem-paarden toen ook op deze manier gaan bekappen waardoor ze weer veel beter liepen en geen pijn meer hadden .(ik geloof dat het in BIT of hoefslag stond ofzo, weet het niet meer precies)

En inderdaad, die site die je net opnoemde hun methode heeft zich wel degelijk bewezen, hoefkatrol hoeft heus niet het eind van je paard te betekenen, vroeger wel, maar de tijden zijn inmiddels veranderd en ze hebben veel onderzoeken gedaan naar dit verschijnsel.
Een hoefkatrolpaard heeft dus degelijke dressuurtraining nodig, als hij mooi verzamelt is komt er praktisch geen druk meer te staan op z'n voorhand waar het hoefkatrolprobleem zich meestal voordoet, omdat er dus geen druk meer op z'n voorhand zit heeft hij hier geen pijn meer van met alle goede gevolgen vandien.
Springen echter geeft wel druk op de voorhand, al het gewicht van het paard komt er tenslotte op terecht.Hoe hoger de sprong hoe meer pijn dit geeft.Een klein boomstammetje hoef je naar mijn menig overigens niet uit de weg te gaan, je pony loopt mee endurance dat zich volgens mij toch ook wel een groot deel op de verharde weg kan afspelen...harde wegen zijn normaal ook niet zo heel erg fijn voor een hoefkatroller, de benen komen hard neer door de harde grond en dat doet pijn,een goede zachte bodem is daarom beter, maar niet ieder paard hoeft hier last van te ondervinden..de hoefkatroller die ik reed die liep soms te huppelen over een harde weg en ondervond geen last, die van m'n vriendin echter die kon op den duur amper gaan van de pijn zelfs op zachte bodem en die hebben ze toen laten inslapen...

Echter omdat je al een tijd endurance rijdt en je paard hier geen last van ondervind kun je dus een klein boomstammetje dat op je weg komt best wel nemen.Een paard dat bokt verplaatst z'n gewicht ook naar voor (zelfde principe als neerkomen na de sprong), dus als de boomstam niet te hoog is hoef je hem heus niet uit de weg te gaan.(ik veronderstel dat het hier niet om een 300 jaar oude eik gaat Lachen )Ik denk dat jij je pony wel beter kent als ik en ik wil hier ook geen slecht advies geven, maar met die pony die ik indertijd reed kon het best wel;enkel hoge sprongen waren niet meer zo voor hem wegelegd en ik kon het ook niet frequent doen, maar een enkele keer omdat het niet anders ging kon ie best.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-02 18:19

Ze heeft tot nu toe nergens echt onder gelijd, ze lijkt er 100% geen last van te hebben, loopt 100% rad, en ik draaf ook wel eens kleine stukjes over 't verharde (van berm naar berm, of als ze weer 'es aan de kletter gaat...) waar ze geen enkel probleem mee heeft.
Mijn vriendin reed ook een pony met een soort gelijke hoefkatrol, en die kon na een scherpe wending al drie dagen niet meer lopen van de pijn.. Dan is Navy toch heeel wat anders (ondanks haar fase 4)..
Heel erg bedankt in elk geval..
(Endurance loopt eigenlijk niet over verharde wegen, op een enkel stukje-oversteken, of een meter of 400- na).
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 18:35

ik wil even voor de duidelijkheid zeggen dat hoefkatrol onsteking en een slijmbeurs onsteking iets totaal verschillends is.

Mijn haflinger is onlangs behandeld voor een slijmbeurs onsteking en jawel de slijmbeurs bij de hoefkatrol.
Mijn DA sluitte HKO uit en kwam na verder onderzoek uit op slijmbeurs onsteking.
Hij heeft hierbij de slijmbeurs ingespoten en inmiddels loopt mijn paard weer super. Paard genezen dus. terwijl HKO niet zal genezen hoogstenes geen klachten meer veroorzaakt wegens anders trainen of beslag.

Mijn DA heeft zelf ook een paard gehad met slijmbeurs onsteking en dier spring weer op m nivo.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-02 19:07

Waarom sloot ze hko uit? Wat is het verschil? Hoe verschild hko van slijmbeurs op foto's? Ben even heel erg benieuwd..
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:07

Slijmbeursontsteking in de ondervoet wordt ook wel klinische hoefkatrolontsteking genoemd.... Knipoog

De term hoefkatrolontsteking wordt niet zo snel meer gebruikt door veeartsen omdat het zo'n beladen woord is. Meestal wordt gezegd: straalbeentje is niet fraai. Dat komt bij de meeste mensen minder hard aan dan: je paard heeft hoefkatrolontsteking.

What's in a name.... Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:22

Ik heb antoine nu aan het werk gezien en ik ben zeeeeeer onder de indruk of zijn manier van begeleiden en oplossen van problemen. Ook ben ik na mijn rugproblemen van leys erachter gekomen dat de problemen van een paard uit de ruiter komen en niet altijd uit het paard. Mijne ene hand is sterker dan de andere ook dit gaf problemen. Ik ben er nu achter en ben heeel anders gaan rijden heel bewust gaan rijden.

Wij willen iets van het paard en doen het vaak verkeerd goede begeleiding is dan ook een eerste levenbehoefte voor een gezond en fijn te rijden paard. We willen vaak te snel en te veel geven het paard weinig tot geen ruimte om problemen aan te geven. Ik denk idd dat een paard met een hoefkatrolontsteking zeker nog een kans heeft op een goed leven en ook in de sport. MAAR je moet ermee leren omgaan en dat kan je niet alleen je moet veel begeleiding hebben en bij iedere pas/stap of ding nadenken waar je mee bezig bent.

Navy ik zou zeker eens een clinic van hem gaan bijwonen want het is echt leerzaam mischien kan je zelf meerijden ??
Jura van bokt heeft dat gedaan was gewoon super om te zien Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:32

Ik kan je ten zeerste aanraden om eens een clinic van Antoine mee te rijden. Dat is echt een aanrader.

liset
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Spijkenisse

hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 01:10

Ik heb ook een hko paard (draver) en hij loopt ook goed.
Ik rijd ook met hem buiten.
Als we buiten rijden gaan we eerst over straat en draven dan een stukje.
Daarna komen we in de duinen.
Als we bij het duinpad aankomen is er geen houden meer aan en gaan we vol gas in galop door het mulle zand heen. Hij vliegt eroverheen alsof zijn hoeven de grond niet raken.
Alle eventueel aanwezige boomstammen en takken worden gesprongen.
Op het strand aangekomen, doen we ook nog een stukje galop.
Meestal ben ik al blij als er een beetje "normaal" tempo bij zit, maar hij springt meteen door zijn bit als ik hem niet laat gaan.
Daarna gaan we hetzelfde pad met boomstammen weer terug, in galop.
En springen.
Daarna weer een stukje draven op straat. Als we met een groepje zijn en hij loopt achteraan, moet en zal hij vooraan lopen en gaat dan op straat harddraven.
Als we weer terug zijn, ben ik kapot en hij niet.
Hij doet ook nog wel eens mee met springlessen, alleen spring ik niet zo hoog. 40 cm of zo vind ik genoeg. Hij loopt nu drie jaar goed en dat blijft ook zo. Als ik jou was zou ik me geen zorgen maken over dat takje en er gewoon over springen, je merkt vanzelf wel of het gaat of niet.
Ik denk wel dat het goed gaat. En ga vooral bij Antoine de Bodt kijken.
Dan maak je je veel minder zorgen over je paard.
Veel succes!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 14:14

EEJ Mandy!

Dat is goed nieuws.....Hoef jij niet steeds om te rijden in het bos....Probeer gewoon zo'n clinic, en dan hopen op succes he...

Myrthe

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 15:52

De straal beentjes van mijn paard zijn helemaal gaaf net als het hoefkatrol gebied.

Mijn DA heeft het verschil wel laten zien, maar het is bijna hetzelfde, ik dacht ook dat het HKO was.
Het zit er heel dichtbij, maar is toch anders.

second opinion voor andere???

Zijn jullie paarden ook ingespoten? Felix zijn slijmbeurs is dus ingespoten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 23:40

Hallo,

Misschien moet je eens een kijkje nemen op de site v. Antoine de Bodt en was hiervan ook zeer onder de indruk...
Ook de verhalen zijn zeer positief... zowel paarden met hko, maar ook de 'zogenoemde' klinische hko wordt beschreven...

Ik ben dusdanig enthousiast over deze persoon (terwijl ik normaliter behoorlijk sceptisch ben), dat ik hem ook graag eens aan het werk wil zien !!!
Mischien dat we in de toekomst een clinic willen gaan organiseren bij ons, door hem !!!

Veel succes met je paard !

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 09:35

Als je paard hoefkatrolontsteking heeft is dat meestal (misschien wel altijd) het gevolg van een straalbeen dat niet gaaf is. Je kunt aan het straalbeen niets veranderen zover ik weet maar de ontsteking van de slijmbeurs kan wel genezen worden. Het is alleen zaak dat deze daarna niet overprikkeld wordt waardoor je weer een nieuwe ontsteking krijgt. Als het gewricht zich een hele lange periode rustig houdt dan zou je weer kunnen proberen om te gaan springen. Ik zou het wel heel rustig oppakken en heel erg goed naar mijn paard kijken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Cavaletto, Jet, Misty12, Sky_As en 36 bezoekers