veulenhengstigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

veulenhengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-02 12:04

Wat zijn de voor en nadelen van het dekken in de veulenhengstigheid? Ik heb hier ondertussen al zoveel verschillende verhalen over gehoord...


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 11:44

nadelen binnen de tien dagen na de bevalling is het eitje nog te hard. de dekking mislukt dus. het is trouwens toch verstandig om de baarmoeder even tot rust te laten komen en de veulens komen dan elk jaar vroeger wat niet erg is als je een laat veulen heb, maar wel als je een vroeg veulen hebt.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 12:35

Citaat:
nadelen binnen de tien dagen na de bevalling is het eitje nog te hard. de dekking mislukt dus.


Waar is dit op gebaseerd?

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 14:43

Mij heeft men vorig jaar verteld dat je bij een gewone hengstigheid 80% kans hebt op bevruchting en bij de eerste veulenhengstigheid 90%.
Een nadeel lijkt me inderdaad dat de merrie haar lichaam niet eerst even tot rust kan komen en dat je steeds een vroeger veulen krijgt.
Anderzijds zou moeder natuur het niet zo geregeld hebben dat ze 10 dagen na de geboorte alweer drachtig kunnen worden, als ze dit niet zouden aankunnen.
Ik veronderstel dat de bevruchting automatisch mislukt als de merrie nog niet in conditie is na de geboorte.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 14:46

Teigetje:
Ik vind dit het perfekte antwoord en sluit me daar volledig bij aan.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brigitte_D en 70 bezoekers